Site over honden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HeleenH
Berichten: 78
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-01 14:50

Hallo,

Ik ben een 6-jarige asielhond opnieuw aan het opvoeden. Het is ws. een kruising Fox/Jack-Russel met het drukke gedrag van de Dalmatier zo ongeveer. Als ik veel met hem fiets en wandel gaat het redelijk. Wie weet een leuke site voor mij waar ik tips kan vinden? Misschien net zo'n soort site als dit? Met behulp van de moderne vriendelijke methoden lukt het dus niet en dat wil ik wel graag. Maar werken voor een brokje doet hij dus niet. De klickermethode lukt ook niet want dan moet hij de klick in verband gaan leggen met wat lekkers. Van spelen als beloning wordt hij alleen maar drukker dan hij al is. Het lijkt me erg leuk als hij ooit kan leren loslopen, want nu neemt hij meteen de benen. Hoop dat iemand iets weet. Oja, cursus kan niet, want ik heb erg wisselende werktijden. Doei, groetjes van Heleen.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-01 14:59

Ga eens zoeken op http://www.clubs.nl
Daar zijn veel hondenclubs, en er is vast wel iemand die je kan helpen!
Veel suc6!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-01 15:18

Ik denk dat je met die hond HEEL duidelijk zal moeten zijn en niet aarzelen om hem soms hardhandig tot de orde te roepen. Bijvoorbeeld als hij te veel blaft eens flink bij zijn nekvel te pakken en tegen de grond aan te drukken. Of als hij te onrustig is in de huiskamer verwijzen naar een bepaalde plaats waar hij moet gaan liggen. Natuurlijk moet je hem wel de gelegenheid geven om zijn energie kwijt te kunnen. Is er geen hondenuitlaatterrein in jullie buurt waar hij kan spelen met andere honden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-01 15:45

Hoi Heleen wat leuk dat je een hond uit het asiel hebt genomen. Ik heb zelf ook alleen maar huisdieren uit het asiel.
Als je hond werkelijk een kruising Jack/Fox is dan heb je daar zeker geen makkelijke hond aan. Ik weet niet waarom je hond uiteindelijk in het asiel is beland. Ik vrees dat softe methodes niet werken voor je hond. Een hond heeft niet zo zeer behoefte aan een zachte of vriendelijke aanpak maar wel aan een duidelijke en consequente aanpak. Benader je hond vooral als hond, je hond ziet jou ook als soortgenoot.
Ik lees graag boeken over honden en gedrag. Zo lees ik nu "de taal van je hond" van Stanley Coren, een echte aanrader.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-01 15:56

Nou, wij hebben ook een fox die we uit het asiel hadden gehaald. Ik ben erg blij dat we hem hebben, want anders was hij misschien wel afgemaakt want hij zat er al best lang. Hij was ergens bij belgiƫ gevonden, helemaal verwaarloosd en schuw. Toen we hem kregen was hij echt heel bang, je hoefde maar een beetje je hand op te tillen (dus dat het leek of je hem ging slaan) en hij kroop al helemaal in elkaar. Zo'n hond heeft dus juist wel een zachte aanpak nodig. Gelukkig is het met "Maxje" helemaal goed gekomen en is hij niet meer schuw Lachen
(http://www.picturetrail.com/nathalie_album, onderste foto, is m'n hond *LOL*

HeleenH
Berichten: 78
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-01 22:30

Ik zal wel even iets meer over hem vertellen: Ik heb hem in augustus opgehaald en ik ben al de 5e eigenaar (en de laatste!). In het begin was hij heel zenuwachtig. Als ik ook maar een teen bewoog stond hij al naast me te janken en te blaffen! Ik werd helemaal gek van hem en had eigenlijk al spijt, maar weer weg doen wilde ik hem niet aandoen! Het leek of hij de basiscommando's wel kende, maar hij haalde ze allemaal door elkaar. Als ik zit zei ging hij af en zei ik af dan keek hij me aan van "wat wil je nou?". Uitlaten was ook een groot probleem. Slipketting werkte niet, hij bleef trekken en dan kun je niet corrigeren. Toen heb ik het boek van Martin Gaus gekocht met het opdrachtenboek erbij en ging aan het studeren. De klickermethode sprak me erg aan, een vriendelijke methode. Alle verkeerd gedrag negeren en goed gedrag uitgebreid belonen. Ik probeerde hem te conditioneren op de klick door een belonend woord (braaf) te roepen en tegelijk wat lekkers te geven, maar na 3 keer wilde hij niet meer. Toen maar doorgegaan met het verkeerde gedrag te negeren beginnend bij het constante blaffen. Ik heb het 3 weken volgehouden (gelukkig woon ik in een vrijstaand goed geisoleerd huis). Ik werd helemaal gek, het werd alleen maar erger. Mijn vader was het zat en heeft hem 1 keer een harde klap gegeven, waar ik het niet mee eens was. Maar het hielp wel, want als hij erbij was hield Quinty zijn kop. Het blaffen is nu bijna over, doet het alleen als hij mee uit mag. De basiscommando's kent hij, maar alleen op momenten dat hij er zin in heeft. Dat wil ik dus verbeteren. Hij loopt nu aangelijnt aan de halsband met een katrol van 8 meter. Alleen als ik naar de stad ga krijgt hij de halti om, anders sleurt hij me een beetje te hard mee naar de dierenwinkel! Daar krijgt hij altijd wat lekkers. Maar ik zou het zo leuk vinden als hij ooit los kan leren lopen, want nu neemt hij de benen nog. In de eerste paar weken is hij vaak weggelopen, floepte dan heel snel door de deur (ook heel gefixeerd op de deur). Hij krijgt regelmatig veel beweging, waardoor hij in elk geval in huis al wat rustiger is. Hij loopt veel naast de fiets aan de springer en gaat bijna elke dag mee naar de stad (is ong. wandeling van 2 uur). Laatst kreeg ik controle van het asiel en kreeg een compliment dat hij al zo ver was opgevoed! Vond ik erg leuk om te horen. Hij raakt nu ook echt gehecht aan mij. Hij leert ook heel makkelijk allerlei kunstjes, wel grappig. Deze hond gaat echt nooit meer weg, maar jammergenoeg gelooft ie dat nog steeds niet. Ik ga binnenkort een hondenrek kopen voor in de auto zodat hij vaker mee kan (nu springt, jankt en blaft hij de hele auto door). Nou, iedereen veel plezier met z'n asielhond (en andere). Na deze honden doe ik het weer, nu weet ik waar ik aan begin.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-01 01:01

Heleen, kijk eens op http://www.pupnet.nl en dan bij 'Forum'. Dat is net zoiets als Bokt (ook volgens phpBB) maar dan voor mensen met honden. Je kunt daar o.a. vragen stellen over verzorging en africhting.

Moet ff reclame maken voor die site. Ik ken het broertje van de webmaster, vandaar! Lachen