welke sporen voor mij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

welke sporen voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-04 14:31

Ik heb een probleem met het vinden van de juiste sporen.
Mijn pony heeft een buik die helemaal rond naar binnen loopt. Het bovenste stukje van mijn kuit ligt eraan, maar haar buik floept vanaf dat punt helemaal naar binnen en de rest van mijn been ligt dus los.

Met een kleine knopspoor kom ik er dus niet bij. Ik heb op aanraden van mijn instructrice toen rechte sporen van 3,5 cm geprobeerd maar zelfs daarmee kan ik er niet bij. Ik moet mijn hak helemaal optrekken en naar binnen draaien.

Nog een punt is dat ik het idee heb dat ze op stompe of rechte sporen niet vooruitgaat maar juist terugkomt. Zodra ik met een stompe spoor inkom blaast ze zich op en komt ze terug op mijn been. Dat kan natuurlijk ook maar zo lijken omdat ik er zo moeilijk bij kom.

Ik rij dus bijna altijd zonder sporen. Ze is goed voor het been, maar ik wil toch af en toe met sporen rijden omdat ik daar net wat subtieler mee kan corrigeren dan met zweep.

wie heeft een suggestie


Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 15:05

Het klinkt ontzettend cru, maar als mijn pony echt tegen het been komt als ik een spoortje gebruikt (uiteraard als ik reden heb om die sporen te gebruiken), dan krijgt ze een prik waar je u tegen zegt. Ik heb kleine knopspoortjes hoor, maar in principe zou ze dan gewoon verzet plegen, dat pik ik niet, dus dan ben ik niet bang om die spoortjes er een x dwars in te zetten! Niet rijtechnisch verantwoord, werkt wel.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 15:07

Ik denk dat je het beste naar een zwanehalsspoortje zou kunnen kijken, zodat je je hak niet op hoeft te trekken om het spoor te gebruiken.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 15:21

Ben het met sonja eens. Als je er dan nog niet bij komt, dan zul je het zonder spoorgebruik moeten doen met deze pony, want als je heel moeilijk moet doen om de spoor eraan te krijgen, geef je een goede beenligging (en mogelijk totale zit) op en dat kan meer storen (misschien verklaring voor het terugkomen).

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 15:23

je kunt idd een zwanehals spoortje gebruiken, deze zijn niet heel scherp, maar zorgt er wel voor dat je je hak niet hoeft op te trekken.
in het begin is het wel een heel maf gevoel (vond ik dan)

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 16:50

moet je wel absoluut rustig zitten, anders kan je hem snel afgestompt krijgen met zo'n zwanehals-spoor.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 17:08

op een zwanehals stompen ze niet sneller af dan op een gewone spoor... als je met sporen rijd (welke dan ook) moet je altijd een goede beenligging hebben

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 17:18

jep dat is, zelfs zonder spoor kan je ze afstompen. maar ik vind dat je met een zwanehals wel extra op je hoede mag zijn hiervoor, daarmee dat ik het even meldde.

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 18:39

Zorg er eerst voor dat je paard goed aan je been is! Rijd veel overgangen en wendingen, wijk een stukje. Krijg je weinig tot geen reactie, gebruik dan je zweepje om je beenhulp te ondersteunen. Wil je toch een spoortje aan, neem dan [mits je een stille beenligging hebt] asymmetrysche zwanenhalssporen, of koop gewoon zwanenhalssporen en buig ze een beetje naar binnen Knipoog .

Babette1
Berichten: 110
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 07:22

Ik ken ook een meisje dat hetzelfde probleem had als jij. Toen heb ik haar een tijdje met een paar zwanehalssporen van mezelf laten rijden en dat ging inderdaad een stuk beter. Ze liet haar been veel stiller liggen. Naderhand hebben we van die schuine, asymetrische zwanenhalssporen voor haar gekocht en toen reed ze helemaal super. Zulke sporen zien er niet uit (gebogen, schuin, groot, noem maar op), maar voor sommige mensen en paarden is het een perfecte oplossing.

--

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 12:41

een zwanehals spoor, is voor dat soort paarden wel fijn.
En omdat ze sneller de neiging hebben om ongewenst in de buik te prikken, zou ik de rubberen versie nemen Lachen

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-04 14:44

Ik ben altijd bang dat je met een zwanehals eerst met spoor raakt in plaats van eerst been. Maar ik zal het in de les eens uitproberen.
Bedankt voor jullie adviezen!


Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 15:20



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers