Hoe zie je of een paard verdoofd is?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Hoe zie je of een paard verdoofd is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-02 09:04

Nu ik bezig ben om weer een paard te kopen, word ik onmiddellijk weer erg achterdochtig. Met de aankoop van Bolivia heb ik me namelijk veel te veel mee laten slepen door emotionele motieven.

Ik vroeg me af hoe je kunt merken of een paard verdoofd is, muisjes heeft gekregen voordat ze m voor rijden. Kun je dat testen ofzo? En hoe lang werken die dingen?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 09:06

Ik had begrepen dat ruinen dan lichtelijk uitschachten....je kunt een DA vragen bloed af te nemen, ik dacht dat het een paar dgn bleef zitten?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 09:08

Hoi Manon, het is heel moeilijk te zien. Ik heb het meegemaakt met mijn eerste paard. Het enige wat je kan laten doen, is een bloedonderzoek. Maar wat je doet, is het paard klinisch laten keuren en aan de veearts vragen of hij denkt dat het nodig is. Ik denk persoonlijk bij het paard waar je naar gaat kijken, die van a.s. vrijdag, dat het niet nodig is. Ik was bij Imker ook vreselijk achterdochtig en ben 4x gaan kijken en rijden. Hij is toen gekeurd en alles was goed en de veearts vond het niet nodig om bloed te onderzoeken. Als het paard gespoten is, lijken de ogen glazig en hangt het hoofd continue laag. (was bij Jo, mijn eerste paard, zo)
Laatst bijgewerkt door Imker op 07-03-02 09:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 09:09

orri schreef:
Ik had begrepen dat ruinen dan lichtelijk uitschachten....je kunt een DA vragen bloed af te nemen, ik dacht dat het een paar dgn bleef zitten?


Denk eerder aan een paar weken tot een maand. Toen pas was het bij Jo uitgewekt en brak de hel los.....

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 09:32

Ik heb idd bij Fitz ook bloed af laten nemen en dit ter bewaring aan de keuringsdierenarts gegeven.
Er wordt dan een aantekening op het keuringsrapport gemaakt dat er bloed is afgenomen.
Tot 6 weken erna kan dan gecontroleerd worden of het paard kalmerende middelen heeft gehad.

Ik denk zelf dat het best moeilijk te zien is, uitschachten bij ruinen gebeurt pas bij hele grote hoeveelheden en dan is rijden ook niet meer mogelijk.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 09:37

Uitschachten, dan heb ik het over centimeters, dus eigenlijk niet ingetrokken.

Echt een paar wk? dat wist ik niet, weer wat geleerd Lachen

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 09:48

quote:Denk eerder aan een paar weken tot een maand. Toen pas was het bij Jo uitgewekt en brak de hel los.

En dat is echt niet overdreven. Bokken, steigeren, bijten, trappen etc. en dat terwijl ze met proefrijden zo mak als een lammetje was... Echt een pure NACHTMERRIE (letterlijk en figuurlijk)

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 10:02

wat een woord, uitschachten. Schat je paard is uitgeschacht, doe er wat aan.
Ok Ok sorry.

Hoe kan je het zien? Niet. Neem een paard op proef en laat hem volledig keuren, vooraf. Praat hierover met de eigenaar en als hij er accord mee gaat en jullie hebben het op papier gezet, dan kunnen jullie het tekenen en zit je volledig veilig. Ik heb ook gewerkt met een contract en het werkt redelijk goed.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 11:10

Wat zowiezo een slimme zet is, om een uur vroeger te komen dan je afgesproken hebt. Sommige mensen zetten felle paarden eerst flink aan het werk voordat er een koper komt kijken. Die betrap je dan op heterdaad en dan weet je meteen hoe laat het is.

Voordat een sedering werkt duur het ook vaak een klein uurtje, dus is het gewoon slim om veel eerder te komen....

Gesedeerde paarden vertonen vaak hele plotselinge en heftige schrikreacties, dus wapper eens met een plastic zakje. Schrikt het paard even en toont daarna gezonde interesse is er meestal niets aan de hand, schrikt hij heftig en kijkt daarna suf.... is het meestal niet goed... Dit zijn slechts algemene opmerkingen hoor!

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

verdoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 14:02

Jemig gebeurt dat echt dat mensen een paard van te voren gaan verdoven. Schandalig. Gelukkig heb ik op mijn pony eerst 2 jaar gereden voordat ik hem kocht en mijn paard kon ik ook al.

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 14:12

Je hoort idd vaak wel rare verhalen.
Maar de verhalen dat alles goed is gegaan hoor je niet zoveel en worden ook niet zo veel herhaald.
Natuurlijk moet je goed opletten maar ik denk dat het merendeel van de paarden echt gewoon eerlijk verkocht word.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 15:43

Gelukkig ben ik met Tos niet bedonderd (naar mijn idee!) Haha!

Maar ben wel een keer wezen kijken bij een arabje,... super mooi paardje, 1x keer kwamen we en super rustig enzo, sprak me super aan, toen ze het zadel er afpakte ontdekte ik dat precies waar het zadel lag dat ze super bezweet was... ze was dus al flink gereden voordat we kwamen... drooggestapt en toen ik er op (maar onder het zadel was het nog nat!) aangezien het paardje me aansprak zijn we een week later aangereden en pas gebeld toen we het dorp inreden... we konden komen... nou toen heb ik het geweten... in volle rengalop door de bak en niet te stopppen... bok-steiger-bok enzo... zelf dat meidje wat er een week vantevoren alles mee kon, kon er toen niks mee!
Toen hebben we die mensen vriendelijk bedankt en zijn gegaan...

Een paardje kun je makkelijk voor 1 dag "opknappen" en een druk paard rustig maken en een rustig paardje juist drukker...
Laat je daarom nooit een paard na 1x rijden kopen en probeer altijd meerdere keren te komen... en als het kan op proef!
Als je komt, laat (of doe Knipoog ) zien dat je er veel verstand van hebt en doe net of je een da bent en bekijk het paard van alle kanten, kijk het een keer in de bek en betast de benen enzo,... merk je dat de eigenaar "onrusig" wordt, dan zou het kunnen dat ze iets verbergen. En blijf door vragen als je iets wilt weten!

succes!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 15:54

Weet je wat ze ook doen om een paard kalm te krijgen, gewoon 2 dagen geen water geven... Echt gemeen, maar het wordt heel vaak gedaan... Mijn schoonzus heeft op Deurne gezeten, en daar heeft ze geleerd/gehoord en ervaren dat als je je paard gewoon geen water geeft, ze na 2 dagen supermak zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 18:13

idd Imker
Dat heb ik ook gehoord en zelfs een keer gezien.
iemand had een paard dat in het parcours steeds heel fel was.
Dan geef je hem toch gewoon geen water en dat word hij vanzelf wel rustig.
idd rustig was hij. TE rustig.
Bij hindernis 2 ging het mis.
Paar nam een balk met de voorbenen en had gewoon niet reactie vermogen genoeg om van de balk af te raken en ging over de kop.
De jongen ging mee en lag dus onder het paard.
Het paard wilde vervolgens opstaan en dat ging niet goed, zal ook wel door zwakte zijn, en rolde eerst nog een keer om, weer over die jongen en stond toen op.
Beide hadden er niks aan over gehouden. De jongern werd wel opgeladen met de ziekenauto omdat natuurlijk alles pijn deed en werd ter observatie een nacht in het ziekenhuis gehouden omdat ze bang waren voor inwendige bloedingen.
Eerts vond ik het heel erg voor die jongen maar toen ik hoorde dat dat paard ook geen water had gehad vond ik het dus net goed.
Ik verwacht ook wel dat ze daar een goede les hebben gehad.