steeds ongewenst in galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

steeds ongewenst in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-04 23:01

hoi.
ik rij sinds een tijdje een merrie...ze is 4 en is goed aan gereden op een stal en verder niet meer veel onder de man geweest...ik rij haar nu een week of 2...en stuit op een probleem.
als ik draaf en ik vraag niet veel van haar is er niet veel aan de hand..op het moment dat ik wil dat ze dr achterhand erbij heeft en gaat dragen..maakt ze, voornamelijk op de rechterhand, steeds een galop pas, soms een halve huppel en andere keren een sprint...links om is het minder maar doet ze het ook..
galoperen vind ik nu nog helemaal niet belangrijk en dat vraag ik ook niet van haar...het is nu heel warm en de bak best zwaar, galoperen kom wel als de stap en draf beter is...
maar wat moet ik nu met dat sprongtje???? meer been, of geef ik juist te veel, heb ik dr niet genoeg bijmekaar???

(klein detail: deze merrie staat heel hoog in t bloed, op papier is t een droom paard (voltaire + nimmerdor+marco polo en ga zo maar door) alleen ze is niet helemaal perfect ze heeft allerlei been problemen verzin t maar en t zit er op.....en is snel niet rad.....

wie weet raad???? (p.s. ik heb een goede instructrice, zij denkt dat t pijnin een pees is)

[ITP] Van groentje naar dame in de dop

Z1 strtgr. ❤️ 21-12-20 slaap lekker eitje.


Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 23:43

Het zou best kunnen dat de merrie galop makkelijker vind dan draf. Je geeft aan dat ze wil gaan galopperen zodra je meer van haar vraagt. Het is eigenlijk dus een vorm van verzet.

Het zou vanzelf over moeten gaan als ze de draf makkelijker gaat vinden.

Je kunt trouwens ook nog proberen om het om te draaien, eerst in galop naar ontspanning en daarna gewoon verder in draf (uiteraard rekening houdend met het weer, de zwaarte van de bak, het paard zelf endergelijke, maar dat lijkt me voor zich spreken).

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-04 23:50

ik galopeer vrij weinig zoals ik al zei....
als ik dan wel aan spring ademt ze heel zwaar en is ze minuten buitenadem...verder is t nog hoofd omhoog en gaan....ik wil dr dus eerst goed naar beneden rijden voor ik met dat galoperen aan de gang ga...ze is trouwens helemaal niet in conditie.
de keren dat ik wel galopeer merk ik niet dat ze losser is als voor t galoperen.....dus

[ITP] Van groentje naar dame in de dop

Z1 strtgr. ❤️ 21-12-20 slaap lekker eitje.

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 23:52

Hum, dan is mijn idee waarschijnlijk niet van toepassing. Wellicht dat andere bokkers een meer bruikbaar advies kunnen geven Lachen.

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-04 23:53

ik hoop het ik vind het erg vreemd dat ze het doet....

[ITP] Van groentje naar dame in de dop

Z1 strtgr. ❤️ 21-12-20 slaap lekker eitje.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 07:58

ik neem in mijn advies aan dat de veearts dan wel gezegt heeft dat ze kan werken??

jouw paard maakt je wat duidelijk:

hou je haar voor te veel tegen?

dragen is erg moeilijk voor een jong paard en waarschijnlijk geeft ze zo aan dat het moeilijk is voor haar of te pijnlijk.

ik snap niet dat een jonge merrie (met veel beenproblemen) wat nog niet de drie basisgangen volledig beheerst op eigen benen al moet gaan ''dragen'' op de achterhand??

je bent een niveau te ver denk ik.

in galop schieten of een galoppas maken is het ''vluchten'' van iets moeilijks/pijnlijks.

leer dit paard eerst de drie basisgangen op hulpen begrijpen en op haar eigen benen lopen....geef haar stappauzes tussen door en rij niet te vaak in de week maar longeer haar ook 2 x in de week.

probeer dus de ontspannenheid eerst te krijgen..dit allemaal kost veel meer tijd dan 2 weken(reken een 4 a 7 maanden)

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 08:17

gespannenheid of pijn (vaak in combinatie) is het eerst waar ik hierbij aan denk.

Laat eerst het paard op eigen benen lopen (licht teugelcontact en als je iets vraagt doe dat dan met de buitenteugel -binnenbeen/buitenteugel) in rustig tempo en probeer de tact te onderhouden in grote lijnen en wendingen. Als het paard daar al moeite mee heeft dan is er vaak toch iets mis (pijn kan uit benen komen maar ook uit de rug).

In de volgende fase probeer je wat meer het paard tegen de hand aan te rijden. Als het paard op dat moment blokkeert en in galop aanspringt of tact verliest dan is dat heel vaak een ruiterfout. De afstemming tussen been en hand/teugelhulp is dan vaak niet in orde. Je blijft bijvoorbeeld te veel vasthouden op de binnenteugel of geeft juist te veel been.

Een heel verhaal zonder paard/ruiter maar 1x gezien te hebben maar het zijn gewoon dingetjes waar je over na kan denken en uit proberen. Je begrijpt zelf natuurlijk ook wel dat dit soort dingen niet echt vanachter de computer opgelost kunnen worden Knipoog

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 08:17

wiljemijn schreef:
ik galopeer vrij weinig zoals ik al zei....
als ik dan wel aan spring ademt ze heel zwaar en is ze minuten buitenadem...verder is t nog hoofd omhoog en gaan....ik wil dr dus eerst goed naar beneden rijden voor ik met dat galoperen aan de gang ga...ze is trouwens helemaal niet in conditie.
de keren dat ik wel galopeer merk ik niet dat ze losser is als voor t galoperen.....dus

als ze niet in conditie is, waarom longeer je haar dan niet een paar dagen, en rijd je wat minder? Dat heb ik ook gedaan, nu kan ze zo 2 uur achter elkaar lopen(niet dat ik dat doe hoor)

Scubadoo

Berichten: 800
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 08:34

Mijn merrie heeft het ook een poosje gehad. Bij haar bleek het aan het zadel te liggen, die lag te ver voorop en drukte op de schouderbladen. Het zadel is een paar weken terug van voren wat opgehoogd zodat hij iets meer naar achteren ligt en het probleem is over.

Sammie M1 + 0

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 09:29

Laat de dierenarts eens langskomen, zodat hij het paard in z'n geheel kan nakijken. Laat ook het zadel nakijken en evt. opvullen oid. Als het probleem medisch is uitgesloten, ligt het dus aan jou. Misschien geef je de hulpen wat onsecuur, zodat het paard denkt dat hij harder moet, dus galop. Ga wat vaker longeren, zonder hulpteugels, en laat haar wennen aan je stemhulpen, en bouw conditie op. Ga veel naar buiten, leer haar op d'r eigen benen te lopen! Als je in de bak rijd ook veel op de binnenhoefslag proberen te rijden, en evt AC lijn. Zo voorkom je dat het paard aan de hoefslag gaat plakken en leert ook op z'n eigen benen te lopen. Laat dat achterhand verhaal nog maar ff zitten, misschien moet je je paard eerst leren op z'n eigen benen te lopen en andere basisdingen. Vraag ook raad aan je instructrice, ik neem aan dat zij ook weet dat het een jong dier is en dat het eerst kennis moet maken met basisdingen en niet meteen moet beginnen aan dressuurmatige dingen die het paard nog niet aankan. Succes

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 10:18

Ze maakt zon hupje omdat je op dat moment op een punt zit waarop het moeilijk voor haar wordt. Ze moet dan haar spieren extra belasten en probeert dat op te lossen door ff een hupje te maken Knipoog Kan als je het mij vraagt weinig kwaad, ik zou juist lekker veel galopperen en veel overgangen maken om haar sterker te maken, dan zul je zien dat het zo voorbij is Lachen

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

yolande

Berichten: 309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 12:23

Een paard dat 2 weken onder het zadel is kun je niet vragen te dragen. Het is daar niet sterk genoeg voor. Daarmee doe je alleen gewennings en gehoorzaamheids oefeningen en dat pas als de lichaamlijke conditie dat toe staat anders ga je vooral longeren.
Ik heb voor mijn werk waarschijnlijk meer dan 100 paarden ingereden en heb er tijdens het lesgeven nog meer gezien. Jouw probleem is een standaard probleem van velen. Dus maak je niet ongerust.
Doe een stapje terug (of 2) en zorg dat als je rijdt de bodem goed is. Je hebt 2 soorten paarden, de ene groep draaft graag de andere houdt meer van galop. De meeste paarden zijn trouwens linkshandig en die zullen alles op rechts dus moeilijker vinden. Als het paard iets moet doen wat ie moeilijk vind zal ie het zichzelf zo makkelijk mogelijk maken. De draver draaft dus op zware bodem en de galloppeur gaat in galop. Dat is alleen maar een logisch gevolg op.
Conclusie? Je paard kan het werk nog niet aan. RIjdt haar wat rustiger en makkelijker en kom je per ongeluk toch nog zo'n hobbel tegen, rijdt haar dan lekker voorwaarts (met het binnenbeen en heel zacht opvangen met je buitenhand), gaat ze in galop blijf rustig en vang haar dan op en werk haar terug naar een makkelijk drafje. Overgangen en wendingen (ook aan de longe) en vooral veel en lang stappen maken een paard sterker dus gebruik dat en als het mogelijk is doe het stappen dan buiten zodat ze lekker sterk en recht kan worden. Zorg trouwens ook dat ze goed kan herstellen van elke rit dus rijdt bij voorkeur om de dag en longeer de andere dag. Een ongetrained paarden lichaam heeft daarvoor ongeveer 48 uur nodig (mits je niet te lang rijdt per keer).
Successssssssss!

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-04 12:30

ze is niet pas 2 weken onder het zadel...asl maanden...toennz e3 was is ze ergens proffesioneel aangereden..3 maanden lang...ze kan wijken de hele mikmak.....
toen ze op stal kwam was ze kreugel en er een foute hak aan over gehouden....achterhand er bij enz kan ze al..dat heeft ze daar geleerd...ik heb tot nu toe alle dagen gelongeerd en daarna 10 hooguit 15 min gereden.... op eigenbenen lopen pook prima....ik rij haar eerst met wat langere teugels om wat los te komen en niet meteen aan het werk te hoeven...maar dar doet ze het dus ook al!!!!!

[ITP] Van groentje naar dame in de dop

Z1 strtgr. ❤️ 21-12-20 slaap lekker eitje.


Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 13:57

wiljemijn schreef:
ze is niet pas 2 weken onder het zadel...asl maanden...toennz e3 was is ze ergens proffesioneel aangereden..3 maanden lang...ze kan wijken de hele mikmak.....
toen ze op stal kwam was ze kreugel en er een foute hak aan over gehouden....achterhand er bij enz kan ze al..dat heeft ze daar geleerd...ik heb tot nu toe alle dagen gelongeerd en daarna 10 hooguit 15 min gereden.... op eigenbenen lopen pook prima....ik rij haar eerst met wat langere teugels om wat los te komen en niet meteen aan het werk te hoeven...maar dar doet ze het dus ook al!!!!!


Ja maar dat stelt gewoon niet zo geweldig veel voor Knipoog Dat wat Yolande zegt klopt als een bus! Je paard moet gewoon sterker worden Knipoog

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

nirvanahorse
Berichten: 91
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 14:51

Als ze beenproblemen heeft weet ik het niet presies, maar als het daar niet aan ligt... Ik heb zelf ook een paard gereden die dat steeds deed (ook een vierjarige, hij was toen ong. een jaar onder het zadel)
Je leert het af door vanuit stap eerst je paard attent temaken door iets te zeggen van komop beessie we gaan, dan geef je je hulp langzaam door, zodat je hem niet overvalt. Dan draaft hij meestal normaal aan en zodra hij weer begint te huppelen, neem je hem weer terug in stap (al weet ik dat dat soms moeilijk is) en doe je de oefening weer opnieuw.
Bij mij heeft het geholpen, het is niet in 2 weekjes weg, maar je merk wel degelijk verbetering iedere keer. Na ongeveer een maand doen ze het bijna niet meer. (teminste, dat was bij mij zo)

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-04 15:27

het is niet bij een overgang hoor..gewoon ergens in een bocht...als we allang in draf zitten....


maare hoe krijg ik haar sterker dan....veel overgangen enz????

[ITP] Van groentje naar dame in de dop

Z1 strtgr. ❤️ 21-12-20 slaap lekker eitje.

Danea
Berichten: 81
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 15:28

ik zou misschien toch proberen wat vaker te galopperen, vaak denken mensen dat dat zwaarder is dan draf maar in het wild zeg maar dan zullen paarden sneller een galopje kiezen dan een draf, dit vinden ze vaak gemakkelijker dus wat apple al zei zou je best kunnen proberen,
vaker galopperen en daarna aan de draf werken, wordt ze echt niet dood moe van hoor en conditie opbouwen aan de longe.

pluk de dag voor je in een vaas eindigt.

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 12:30

ik heb gister van alles geprobeerd...overgangen, maar dat was geen succes... veel been, voor minder maar dan springt ze ook aan.....meer opsluiten ook en vandaag alleen maar gelongeerd en ddan doet ze het ook....niet veel maar ze springt wel steeds aan...als ze dat dan doet maaakt ze zich heel sterk rug er uit duwen en hoofd er op.....wie weet er nog tips??????

[ITP] Van groentje naar dame in de dop

Z1 strtgr. ❤️ 21-12-20 slaap lekker eitje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 14:52

Ik geef je alleen maar een idee, weten doe ik het niet. Is de rug van het paard wel goed los? Als ze loopt, zie je dan een golfbeweging, de lendenen ook los?

Ik zou je paard eerst sterk maken in de achterhand door veel te galopperen. Veel los aan de longe laten galopperen, daarna event. met passoa longeertuigje lang/laag longeren. Zoals mij ooit is verteld, dat in de draf een paard zijn rug vast kan houden omdat dat een 2-takt is. In de galop moeten ze hun rug loslaten. Om een rug los te werken en de spieren te sterken is galop beter dan draf. Ik zou dit dagelijks 15 minuten doen. Eerst los (zonder bijzet) daarna 10 minuten met bijzet en daarna weer even een paar minuten lekker los laten draven en galopperen. Bijvoorbeeld s' morgens dit werk en s'avonds nog een keertje 20 minuten rijden en dan veel galop, niet letten op hoofd/houding, alleen op evenwicht en balans. Je zult gaan zien dat ze een lekker gespierd kontje gaat krijgen.

Balkje op de grond en laten galopperen totaan het bakje overgang naar draf en in draf er overheen erna weer in galop. Wordt een leuk spelletje en je zult zien hoe die rug meedeint.

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 17:52

ze is zeker niet sterk achter....we hebben wel een pessoa hangen op stal maar ik weet helemaal niet hoe zo'n ding werkt!!!
dat met dat balkje kan ik niet doen, ze moet ooit concoursen gaan lopen en dan kan ik haar nu niet gaan leren af te remmen en te draven voor balkjes.....

[ITP] Van groentje naar dame in de dop

Z1 strtgr. ❤️ 21-12-20 slaap lekker eitje.

pevoco

Berichten: 190
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 19:33

Ervan uitgaande dat de merrie gezond is en de bodem van de bak goed is: Veel wendingen en voltes rijden. Wat later ook in stap veel wijken voor de kuit. Wat jij beschrijft lijkt op stijfheid in de schouders. Je zegt dat het vooral gebeurd als je vraagt de achterhand onder te brengen, dit kost de merrie moeite en met dat huppeltje probeert ze in evenwicht te blijven. Persoonlijk zou voorlopig ALLEEN in stap vragen de achterhand onder te brengen en daarbij goed voorwaarts/neerwaarts rijden. Komt dan waarschijnlijk vanzelf in orde. *LOL*

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 20:06

wiljemijn schreef:
ik heb gister van alles geprobeerd...overgangen, maar dat was geen succes... veel been, voor minder maar dan springt ze ook aan.....meer opsluiten ook en vandaag alleen maar gelongeerd en ddan doet ze het ook....niet veel maar ze springt wel steeds aan...als ze dat dan doet maaakt ze zich heel sterk rug er uit duwen en hoofd er op.....wie weet er nog tips??????



Ehm, ze wordt niet in 1 uur sterker hoor Verward Spieropbouw van een paard duurt minstens 6 weken. Gewoon doortrainen, overgangen en véél galopperen. Dáár worden ze sterk van Lachen

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 23:22

ja dat begrijp ik, maar t wordt wel steeds erger....eerst was t nog een huppel en nu is t al een gespannen ik druk me er helemaal uit kortzijde van de bak galop....
de bak is helemaal niet goed,veel te zwaar, daarom rij ik haar ook niet zo heel lang...echt werken is hier ook niet mogelijk....en ze is niet verkeersmak dus in m'n eentje wil ik nog niet naar de bak van de buren.....

[ITP] Van groentje naar dame in de dop

Z1 strtgr. ❤️ 21-12-20 slaap lekker eitje.

pevoco

Berichten: 190
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 15:07

Pas op met die bak, zeker op deze leeftijd kun je het paard voor altijd verpesten

pevoco

Berichten: 190
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 15:08

Ik zou voorstellen om dan maar met het verkeersmak maken te beginnen en het rijden uit te stellen tot je wel en fatsoenlijke bak tot je beschikking hebt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 65 bezoekers