Wedstrijd en warm weer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
geartsje17

Berichten: 1456
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: stiens

Wedstrijd en warm weer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-04 10:08

Hallo allemaal

Ik heb dit weekend weer een wedstrijd, het word weer erg warm weer heb k gehoord.

Wat doen jullie op wedstrijd met je paard en jezelf als het weer warm weer is??

Gaan jullie er wel heen??

Groetjes Geartsje

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 10:20

Gewoon heen gaan hoor, je traint nu toch ook in de warmte. Je moet het jezelf niet te moeilijk maken, dus losrijden met voldoende vliegenspray en lekker in zomer-outfit. Met de warmte hoef je meestal wat minder lang los te rijden en bouw wat vaker stap pauzes in. Zorg voor voldoende water voor paard en jezelf. Vlak voor de proef je jasje aan en starten maar. Veel succes! Waar?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 10:23

Ik ga ook starten dit weekend. Ik zat er zelf aan te denken om naast vliegenspray ook wat flessen water mee te nemen. Dan kan ik direct na het rijden knollo wat laten drinken en afsponzen.

Ik heb het idee dat hij wel gewend is aan de hitte, hij is iig actief genoeg (nu ik nog Ziek Haha! ).

Tazz

Berichten: 986
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 10:58

Voeg aan het water wat electrolytes toe . Paard voelt zichmeteen weer fit. Voor jezelf drink genoeg en neem aguarius refresh na het rijden. Zijn electrolytes alleen dan voor mensen. Succes met jullie wedstrijd

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 11:00

Tazz schreef:
Voeg aan het water wat electrolytes toe . Paard voelt zichmeteen weer fit. Voor jezelf drink genoeg en neem aguarius refresh na het rijden. Zijn electrolytes alleen dan voor mensen. Succes met jullie wedstrijd


Wel aan denken dat je bovenstaande "waters" niet gekoeld moet drinken! Op de verpakking van Aquarius e.d. staat vast wat anders, maar te koud drinken is niet echt een plezier voor je paards of voor jouw maag!

Tazz

Berichten: 986
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 11:01

Helemaal gelijk. Kopje lauwe thee met suiker doet ook wonderen

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 11:01

GeJe schreef:
Wel aan denken dat je bovenstaande "waters" niet gekoeld moet drinken! Op de verpakking van Aquarius e.d. staat vast wat anders, maar te koud drinken is niet echt een plezier voor je paards of voor jouw maag!



Als ik eraan denk hoe mijn maag voelt na TE koud drinken wil ik niet weten hoe de maag van mn paard erop reageert...

Hoe kan ik electrolytes toevoegen aan het water??

Tazz

Berichten: 986
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 11:04

Je heb ze in poeder vorm en in vloeibare vorm. Mijn paard drinkt het niet dus dan doe ik wat siroop op de muesli en geef hem daarna schoon water.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 11:09

Koelen! Gewoon een grote fles water meenemen (wasverzachter- en frisdrankflessen zijn ideaal) en die na de proef of na het parcours over de hals van je paard uitgieten (van boven naar beneden en terug). Geen ijskoud water gebruiken, gewoon koel water is prima. Op die manier kan je paard mooi wat overtollige warmte kwijtraken. Wordt in de endurance veel gedaan met hetzelfde doel.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 11:36

Zoiets was ik ook van plan Lachen.

We gaan rustig stappend onder de man heen, dan daar rustig losrijden. Na het proefje koelen en dan weer rustig naar huis.

Heb de lege anderhalve liter frisflessen al klaar liggen Lachen.

Ik wilde sowieso water van stal meenemen (kans groter dat knollo het wil drinken) dus tegen de tijd dat ik het nodig heb zal het niet meer koud zijn Haha!.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 11:46

Ik rij gewoon wedstrijden hoor, weer of geen weer Haha!
Wel neem ik een hoop water mee, zodat ik hem na het rijden even kan laten drinken en afsponsen, maar dat doe ik ookal als ik een strandrit heb gemaakt Knipoog

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 12:05

Ik rijd met dit weer ook gewoon door. Ik neem wel een grote ton met water mee in de trailer, dan kan ik mijn paard (en mezelf) koelen na het rijden.

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 12:26

De organiserende rijvereniging zou eigenlijk moeten zorgen voor een afspuitplaats met meerdere tap-punten (anders wordt het dringen), desnoods voor een 2 euromunt. Ik zou daar dan wel gebruik van maken hoor... ik bedoel het paard Haha!

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 12:31

En de jury zou eigenlijk het zomertenue moeten toestaan Maar helaas gebeurt dat maar zeer weinig Scheve mond

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 12:59

GeJe schreef:
De organiserende rijvereniging zou eigenlijk moeten zorgen voor een afspuitplaats...


Idd erg handig! Zoiets is aanwezig bij veel endurancewedstrijden en bij SGW Ede hebben ze er ook eentje. Gratis en voor niets. In Ede stonden we er vlak naast geparkeerd en we hebben er dan ook dankbaar gebruik van gemaakt. Lachen

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 15:07

Cinzano schreef:
En de jury zou eigenlijk het zomertenue moeten toestaan Maar helaas gebeurt dat maar zeer weinig Scheve mond


Staat in de reglementen precies wanneer wel en niet hoor. Over het algemeen wordt daar met temperaturen rond de 25 graden al niet moeilij over gedaan hier. Het maakt mij ook allemaal niet uit, alleen denk dat wel aan de correctheid van je tenue (kleuren, lengte mouwen e.d.)

lieke2
Berichten: 2129
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 15:19

Cinzano schreef:
En de jury zou eigenlijk het zomertenue moeten toestaan Maar helaas gebeurt dat maar zeer weinig Scheve mond


Met alle respect, de ruiters en amazones beginnen tegenwoordig veel te snel te klagen over dat ze in zomertenue willen rijden. Net voordat je de ring in gaat je jasje aandoen en niet zeuren Tong uitsteken het is maar voor een minuut of 6. Dressuur rijdt je toch ook voor het beeld Haha!

Gewoon lekker rijden, wat korter losrijden en in athene moeten ze straks ook gedurende aardige temperaturen op het hoogste niveua laten zien wat ze kunnen.... Knipoog

Een heerlijke sproeier ofzo op het terrein, kan iedereen er even onderdoor, zijn meteen paard en berijder afgekoelt

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 15:22

Gewoon rijden, jerrycan met water meenemen en een emmer, zo kan je paard drinken en je kunt hem lekker afspronzen na het werk.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 16:11

GeJe schreef:
De organiserende rijvereniging zou eigenlijk moeten zorgen voor een afspuitplaats met meerdere tap-punten (anders wordt het dringen), desnoods voor een 2 euromunt. Ik zou daar dan wel gebruik van maken hoor... ik bedoel het paard Haha!


Is toch vaak lastig te regelen kan het begrijpen bij endurance en SGW maar bij gewone wedstrijden is het een beetje onzin. Vaak omdat het bijna niet te regelen is (midden in een weiland bv)

De grote vrachtwagens hebben vaak water bij zich dus die hebben het niet nodig. Dus zou je het voor een hoop trailers moeten doen. Water is er altijd wel ergens te krijgen MAAR vaak te koud. Wij nemen altijd een jerrycan mee van 10 liter is meer als zat en prima op temp. na het rijden.
Zelf voor water zorgen is makkelijker dan het hele terrein afhobbelen voor een water punt.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 16:21

Ik ga dan gewoon net zolang losrijden als normaal, en doe er dan tussendoor veel stappauze's tussen, meisje dat altijd met mij op wedstrijd gaat, heeft altijd een emmer bij met handdoek, water, en vliegenspul, dus is altijd wel handig, voor zowel het paard als de ruiter Knipoog

owja en ik rijd dan in met wedstrijdblouse met korte mouwen, en dan net voordat ik de ring in ga dat hete jasje, en zodra ik klaar ben meteen uit Knipoog

geartsje17

Berichten: 1456
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: stiens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-04 22:43

Bedankt voor jullie reacties!!

Nou hopen dat het zondag niet super warm word, maar ik zorg er gewoon voor dat ik genoeg water bij me heb.

weten jullie ook waar ik een jerrycan kan kopen??

Asmila

Berichten: 518
Geregistreerd: 15-10-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 22:45

hoe ziet het zomertenue er uit dan?gewoon een blousje?en moet je dan je plastron vastmaken met een speldje ofzo?

jerrycan kan je denk ik bij tankstationkopen of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 23:19

en niet te lang losrijden. Ik rijd sowieso meestal max 20 min, maar als het zo warm is beperk ik dat tot een minimum. Ik zet mijn paarden thuis veel zwaarder aan het werk dan op concours.

Verder ben ik wel een bikkel met jasjes. Ik rijd ALTIJD met een jas, die 6 min is dat best uit te houden.

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 23:40

Ik had vanavond wedstrijd! Heb ik nog geluk dat het in de avond was. OK dan!
Maar het was echt zweten Bloos! Phoeh wat een hitte!
En dan dat vreselijke zwarte rij jasje ook nog is. Dat maakt het allemaal nog veel erger Tong uitsteken Ach het hoort erbij en zometeen in de winter klagen we zeker weer dat het te koud is om op wedstrijd te gaan Schijnheilig Tong uitsteken

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 10:08

Wij verkopen jerrycans Haha!, maar iets te ver weg voor jou.

Mijn paard wil niet drinken, alleen thuis...beetje lastig. Hoe doen jullie dat dan? Ik had zaterdag wedstrijd in de hitte, gelukkig vlakbij en toen meteen naar huis gebracht, maar dat kan niet altijd.