Hoe reageert jouw paard op de zweep?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Hoe reageert jouw paard op de zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-04 09:31

Ik had al een hele tijd niet gereden op Charmotte, alleen wat stappen.
Gister wou ik wat gaan draven maar ze was niet vooruit te branden Slapen
Dus ik pak een zweep, ik geef een heel klein tikkie en ze schiet me toch vooruit Bloos! Ik gaf spontaan een gil Bloos
Ik zat zonder zadel dus ik lag er ook nog eens bijna naast.
Vanaf toen was ze bijna niet te houden, ik dacht echt dat ik op een andere pony zat.
Ze is niet bang voor de zweep ofzo hoor.

Ik heb het liever zo dan dat ze helemaal niet zou reageren natuurlijk.

Charmotte 4-ever!!!


Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 09:39

tja ik rij zelf op een manege,maar de paarden daar zijn echt totaal verschillend.maar het paard waar ik zelf meestal op rijd reageert wel redelijk normaal,maar zakt vaak ook snel weer in.er was een tijdje geleden ook een paard wat met bokken reageerde op de zweep.

Ravina(OrstaxBrusvein) en
Hercules(Rubis d'OberxOrsta) 17-05-2011 - † 01-08-2012

XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 09:42

mijn paard is er niet bang van maar als ze eens een tikkie bij kreeg om net ff een pasje af te maken of er goed onder te zette werd ze boos. Kreeg ik een bok terug dan gingen we eerst ff tik bok tik bok door de bak maja als ik gewonnen had deed ze alles voor je.

ik rij wel altijd met zweep maar soms is het nog en dan gromt ze gewoon echt zo van ik doe het wel rustig maar... En dan doet ze echt haar best....


met longeren heb ik geen zweep nodig ze doet alles aan de longe op me stem maar toch heb ik hem erbij is een gewoonte

Rainbowgirl

Berichten: 519
Geregistreerd: 02-07-04
Woonplaats: Hijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 09:58

Mijn verzorgpony was altijd heeeeel bang voor de zweep,
zodra hij een zweep zag die bij hem of mij in de buurt kwam was hij meteen weg.... Doei, doei
Ik reed hem dus ook bijna nooit met de zweep, alleen als hij heel vervelend
was en niet echt lekker wou lopen....

You can easily gamble your life away, minute after minuter, second after second.
You play the game or walk away, it's a new turn on a blue day...

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 10:20

Evita vrij rustig. als ze goed bij de aandacht is en ze krijgt een tik loopt ze netjes een tred sneller, als ze met haar gedachten ergens is schrikt ze een seconde wakker en gaat dan iets beter lopen. Als ik haar een tik met de zweep geef omdat ze ergens niet langs gaat schrikt ze ook zo een seconde en dan is het weer over.

Prima juist hetzelfde. Een flinke tik gaat ie gewoon wat meer voorruit zoals het hoort zonder gekke toeren.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 10:21

mijn paard was bang voor de zweep. Als ik haar in het begin per ongeluk raakte dan sprong ze opzij van de zweep af. Nu is ze er niet meer bang van. Ik gebruik hem ook niet vaak.

De longeerzweep kent ze heel goed en ze weet dat ik haar daar eigenlijk helemaal niet mee raak. Het geluid is voldoende. Daarbij is ze best goed met stemhulpen en heb je hem ook niet nodig. Ik gebruik hem alleen om de driehoek dicht te houden.

Met rijden geef ik alleen een tikje als een hulp echt niet doorkomt. Als ze niet aanspringt in galop als ik het vraag, of als ze scheef gaat met wijken, dat soort dingen. Als ik hem zo gebruik vind ze het goed. Als ze goed loopt en je geeft per ongeluk een tik of zo (zwiept ertegen) dan wil ze nog wel eens een enorme vaart nemen. Als er iemand anders op zit en die begint zonder zweep, dan wil ze nog wel eens heel langzaam gaan lopen. Als je zo iemand dan vanaf de kant de zweep aangeeft, dan hoeven ze hem al niet meer te gebruiken. Tempo ligt dan meteen veel hoger...



elke_fyfel

Berichten: 725
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Maaseik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 10:21

Ik hoef Fyfel niet met zweep te rijden .... Ze heeft energie genoeg Haha!
En ze is er ook doodsbang voor .... Vroeger toen ze nog jumping liep met een vriend van mij , als die niet sprong krijg ze 5 (!!!!!!) harde klappen te verduren , oke , iedereen geeft wel eens twee tikken of zo maar geen vijf !!!!

En in een parcours , ze wou de eerste al niet springen , huppakee en hij slaat Fyfel maar , tweede wou die ook niet meer springen , en die geeft die maar slaag toen heb ik gezegd dat ze nietmeer met hun op wedstrijd mocht !!!! Toen ik thuis wou springen , durfde ze gewoon niet omdat ze bang was dat ze slaag kreeg , ik moes beginnen met een klein balkje en ik moest naast haar lopen en zo moest ik het trug opbouwen , ze vond springen niet meer leuk , maar nu springt ze weer blij Haha! (beetje off-topic denk ik Bloos Bloos Bloos ) En daarom vlieg Fyfel steeds weg als je een zweep bij je hebt ...

Precious Pyra

JoT

Berichten: 4007
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 10:25

Nike is absoluut niet gediend van de zweep. Als hij sloom is hoef ik alleen maar een zweep te pakken en hij loopt de benen uit zijn lijf. Hij wordt er ontzettend nerveus van. Van een tikje geven wordt hij eigenlijk alleen maar drukker, heeft geen enkele vorm van zin dus. Als ik de zweep weer wegleg is het nog even kijken of ik hem echt niet meer bij me heb en daarna keert de rust weer terug. Waarschijnlijk een nare ervaring met de zweep gehad?

7 augustus 2012: Rust zacht lieve Macho. Je hebt me zoveel gegeven, ik zal je nooit vergeten.

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 10:58

Mijn eigen paard, Jolina, reageert normaal op een zweep. Als ik haar bij-tik op dr achterhand krijgt weet ze dat die er meer bij moet, als ze een iets hardere tik krijgt weet ze dat ze door moet lopen en krijgt ze een tikje achter mijn been dan weet ze dat het om het zijwaartse gaat.

Het jonge paard dat ik rijd echter, wordt echt pissig als je teveel met de zweep aan 'm zit. Eén keer een tik daar kan ie nog wel mee leven en dan komt hij er ook goed bij, maar als ie wat vaker achter elkaar wordt bijgetikt dan wordt ie echt pissig en slaat ie dood op je been.

M'n verzorgpaard is nogal sloom van zichzelf, dus die wordt nogal eens bijgetikt. Hij gaat dan ook goed vooruit, maar is na 2 passen alweer terug. Erg vermoeiend, maar ik rijd hem niet meer elke dag dus het is praktisch onmogelijk om hem weer goed op m'n been te krijgen.

*Hé hallo, kijk me eens het gras zien groeien. En iedereen maar denken da 'k niets doe...*

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 11:15

Mijn bijrijdpaard is net even wat attenter als ik met zweep rij.
Als hij niet reageert op kuitdruk krijgt hij een tik.
Dit is meestal maar 1x per maand nodig, omdat hij dan zo schrikt dat ik het ding ook daadwerkelijk durf te gebruiken, dat hij wel voorwaarts blijft.
Ik denk dat ieder paard er anders op reageert.

Jaike, wat ben je toch een topper!

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 11:38

mijn verzorgpony was eerst ook heel bang van de zweep, en verzette zich er ook tegen, als ik haar ging longeren, en ik had de longeerzweep in m'n hand, ging ze meteen heel snel draven. Nu doet ze dat nog steeds, maar als ik dan hooo zeg, gaat ze ook zachter todat ze weer stapt. Wanneer ik er op zit, en ze neemt een loopje met me, dan kan ze wel een harde mep verwachten, en daar krijg ik dan een bok voor terug, maar dan krijgt ze net zolang een tik totdat ze stopt met bokken.

Farjen

Berichten: 7925
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 11:38

Camble schoot er in het begin toen ik haar had ook er zo vandoor bij een klein tikje.
En door altijd te rijden met een zweep is dat verbeterd, op het einde zat ik meestal mn zweep tegen haar oren zo wrijven Haha!
Armani rijd ik niet met zweep, die is voorwaarts genoeg.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 11:41

Hij is niet bang van de zweep, ik kan hem ermee aaien etc.
Maar hij reageert wel super op een zweephulp.

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 11:42

Solide is helemaal niet bang voor de zweep. Ik kan haar overal met de zweep aaien. Maar als ik de zweep gebruik tijdens het rijden weet ze wel wat de functie van dat ding is en reageert er goed op.

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 11:45

Mijn eigen paard is bang voor de zweep, heeft dan ook nare ervaringen met een zweep met de vorige eigenaar.

Mijn bijrijdpaard heb ik gisteren voor het eerst met een zweepje erbij gereden en dat ging super.
Ze ging na effe een tikje gevoeld te hebben gelijk veel beter op mijn been reageren ,dus haar blijf ik met zweepje rijden.

Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-04 11:59

JoT schreef:
Nike is absoluut niet gediend van de zweep. Als hij sloom is hoef ik alleen maar een zweep te pakken en hij loopt de benen uit zijn lijf. Hij wordt er ontzettend nerveus van. Van een tikje geven wordt hij eigenlijk alleen maar drukker, heeft geen enkele vorm van zin dus. Als ik de zweep weer wegleg is het nog even kijken of ik hem echt niet meer bij me heb en daarna keert de rust weer terug. Waarschijnlijk een nare ervaring met de zweep gehad?


Dit heeft Charmot ook, het lijkt wel of ze bang is dat ik haar nog een tik geef (en dan maar een heel kleintje), ik zei dat ze niet bang is, want ik kan gewoon met de zweep bij haar hoofd komen enz. iemand kan hem gewoon aangeven als ik al aan het rijden ben, dan gaat ze er niet vandoor ofzo, maar toch is ze heel erg druk. Maar ik zal er wel mee moeten rijden want zonder is ze niet vooruit te krijgen, of ik moet eens sporen proberen..

Charmotte 4-ever!!!

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 12:00

boos Haha! Hij zegt nog net niet dat doet zeer muts Lachen

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 12:03

Banjer slaat terug... Haha! Stop ik met slaan, dan stopt zij met bokken... Haha!
nu is het gelukkig al voldoende dat ik de zweep bij me heb.... dus ik gebruik 'm eigenlijk niet... Haha!

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 12:05

ahhhhhhhhg een eng ding daar, ga weg!!!!!!!!

de ander vreet hem op...

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 12:07

Treasure reageert precies zoals ik wil dat ze reageert. Eerst had ze totaal geen respect voor de zweep, nu wel Schijnheilig en ik weet precies hoe en waar ik moest slaan om haar te laten doen wat ik wil.

cinvaro

Berichten: 422
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: groningen/ drenthe/ Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 12:14

pranco reageerd er rustig op en loopt alleen even wat meer door

naruska wordt gek in haar hoofd als ik haar met zweep rij

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 13:30

Mijn paardje wordt helemaal gek als ik met zweep rij.
Die heb ik gelukkig ook nooit nodig Haha!

Rona, Linanda en Oackly

gillian

Berichten: 4397
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 15:22

Hoe mijn paard reageert op de zweep??
Dat ligt eraan Haha!
Ik heb em zelden nodig hoor, maar als ik em gebruik, dan gebruik ik hem goed, dus niet 10x een ienimienie tikje waardoor ie nog niet knippert met z'n ogen, dan haal ik een keer goed uit.
Schik voor de zweep heeft ie absoluut niet, respect wel

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 16:17

mickey zelf moet ik niet eens een zweep laten zien,gaat ze spontaan rennen Haha!
ook met rijden,ook al hou ik de zweep alleen in me hand,zelfs dan lukt het niet,ik rij dus altijd zonder zweep,maar heb hem ook nooit nodig gehad,heb zelf nog nooit gedacht van had ik nu maar een zweep.

twee andere paardjes wat ik ken zijn weer heel anders.
de een moet je met zweep rijden en als je die een tik geeft hefet die nog zoiets van hmm wat voel ik?
en een ander paard die gaat zo klooien als je zonder zweep rijd,en als je de zweep erbij pakt (hoef je alleen vast te houden) dan loopt ze als een trein *LOL*

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 16:25

de mijne eet altijd zwepen op. als ik langs iemand rij die ene zweep vast heeft pakt de mijne hem in zijn mond. ook niet echt gezond dus. als ik haar een tik geef is ze helemaal verontwaardigt.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: M1994, Poety, SimonDesteny, vilheide, Whizz en 37 bezoekers