Gelderse paarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 23:44

Ik heb helemaal geen verstand van keuringen en dus ook niet of ze genoeg gelders bloed heeft om aan de keuringen deel te kunnen nemen.
Wat ik wel weet is dat ik het een prachtpaard vind!

Weet iemand trouwens waar je het programma kan vinden van de gelderse dagen? Ik ben er nog nooit geweest en weet ook niet wat ik me ervan voor kan stellen.....

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 11:48

Heej allemaal,

Ik ga waarschijnlijk ook een Gelders paard aanschaffen en wel een merrieveulen van Elegant x Zichem, weten jullie mij wat meer te vertellen over Elegant? En dan bijv karakter en prestaties in de sport (met name dressuur) ik had al eerder begrepen dat Elegant een heel veelzijdige hengst is.

Groetjes Sophie

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 12:37

Ilindra schreef:
Wij gaan zowiezo met Lisa voor het sterpredikaat, de competitie en bestgaand.
Als bestgaand gesplits wordt in 2 groepen nemen we Ustinov waarschijnlijk ook mee, ligt een beetje aan het progamma.
We hebben een blauwe Korando met een blauwe Ifor Williams en een foto van Lisa en mij staat in m'n profiel.
Ben benieuwd wie we allemaal gaan tegenkomen

Heb even in je profiel gekeken, dat jij twijfelt of je Ustinov mee moet nemen! Wat een prachtig dier! Wauw, ben helemaal jaloers! Weet je al tijden voor de keuring? Ik denk dat ik nog wel ff kom kijken. Iemand een lift nodig vanaf Zwolle?

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 22:56

Teigetje, dat zou ik ook weleens willen weten hoe dat dan werkt. Voor zover ik weet is mijn merrie grotendeels Gelders, op papier is ze een TP (vooruit, ze kan in het tuig, dat is waar Tong uitsteken), maar daar heeft ze niet echt de bouw voor.
Ze is (voor zover ik weet van de fokster) alleen als 2 jarige naar de keuring geweest.
Voor kenners, haar papieren, zou ze als GP op papier komen?
(Foto's staan eerder in dit topic)

Nog een ander iets, heeft het nog nut om met een 11-jarige, met de tijd van een evt. keuring waarschijnlijk 12-jarige, merrie voor een stamboekopname naar een keuring te gaan?

(Ik heb daar dus helemaal geen verstand van Blond)

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 13:51

LuvdaTossa schreef:
Ida heeft ook Gelders bloed. Om precies te zijn 62,5% Achter haar zit de hengst Actueel, daarna Goudsmid en de volgende is Sinaeda.

Grappig, mijn paard, Ilion is ook een Actueel x Goudsmid. Leuk om zijn halfzusje gevonden te hebben! OK dan!

TamBrav

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 15:04

Ik heb nu een paardje op proef twee weken die is ook half Gelders. Superleuk dier om te zien en kan leuk lopen. Ook deze merrie heeft een vlek onder haar buik. Een bles en vier witte benen. Ze wil nog wel eens uitproberen met rijden maar dat komt wel goed. Superbeestjes zijn het. Hebben een lekker cool karakter. Ik ben van plan endurance of iets dergelijks te gaan rijden.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 16:23

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 20:40

Ik had je fotos bekeken, het blijft een leuk paard Lovers

AnkeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 10:27

Idd een leuk paard Richtje!!

Waren er nog mensen naar de dag van het Gelders paard geweest?
Wij (mijn moeder) en ik dus wel, ik had toch maar besloten om zelf niet mee te doen was toch wel een heel stuk rijden en aangezien Moreno vaak op de terugweg van de club of van een concours zich nog wel eens druk kan maken en kan gaan schommelen in de trailer ( zo van zijn we nog niet thuis!!!) heb ik hem deze reis maar bespaard gelaten.
We waren er wel wat later dan gepland dus van de keuringen van de ochtend hebben we nog een heel klein beetje kunnen mee genieten.
Het dressuurgedeelte was een beetje verwarrend aangezien er in het programmaboekje geen tijden of nummers stonden konden we niet echt goed kijken wie wie nou was. En ik wilde nog wel zo graag naar de andere Zichempies kijken, maar verder wel leuk om ook eens andere Gelderse oh zadel te zien (vooral dat ene paardje dat iedere keer uit de ring crosste en het meisje dat hem tegen wilde houden promt werd omgewalst zodat de amazone er op een een gegeven moment er genoeg van had en met het proefje stopte waarna de moeder?? er met een korte broek (auwie) er op ging om hem een lesje te leren) wel heel sneu voor dat meisje en hoe het verder af was gelopen weet ik eigenlijk niet want toen begon het programma op het hoofdterrein weer oa de hengst vh jaar Galant met nakomelingen, fokker vh jaar, bestgaande en nog wat meerdere onderdelen.
Ik vond het een leuke dag om zoals ik al zei al die Gelderse @ work te zien maar jammer dat het zo ver weg is anders had ik zeker zelf mee gedaan. Toch maar eens een competitie voor Gelderse paarden in Brabant dan maar?? Haha!

Indie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 15:21

ik ga (en heb een halve gelder half volbloed gereden ) waarschijnlijk een gelder rijden, ben vandaag op proef geweest en het is een schat van een paard.
is volgens mij ook veelzijdig (iig dressuur en voor de kar erg succesvol) ik hoop dat het wat word !

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 21:15

Even By The Way, klopt het dat Fabricius niet zo heel lang terug is overleden?
Zoiets hoorde is, in Amerika (??) dat hij Koliek kreeg, de operatie slaagde, maar hij alsnog dood ging...

Of zit ik met een andere hengst in de war?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 21:16

Klopt, staat bij het nieuws op de voorpagina.....

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 21:45

Anke en Tancreda, bedankt Lachen
Ik ben ook heel blij met 'r

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 11:11

Spuitig van die hengst... Had het daar nog helemaal niet zien staan, kom nooit bij nieuws, maar heel soms...

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 22:36

Ik heb zelf ook een tijdje een gelderse gereden (manegepaard)
Waarschijnlijk geen 100%, maar ik weet verder niet wat er nog meer in zat.
Helaas is hij nu weg.
Ik vind ze zo'n geweldig karakter hebben.
Jessidor was ook nergens bang voor. Hij vond alles best.
Als ik over een paar maanden zelf een paard ga kopen. Zal het waarschijnlijk een gelderse worden.

Afbeelding

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 23:40

Wij hebben 2 kruisingen

De ene Confetti voert aan moederskant Gelders bloed, van wie weet ik even niet, moet ik opzoeken

En Ubus zijn vader is Zichem, moeders kant is Casanova.

Foto's van Confetti staan op www.home.zonnet.nl/stalsintels/appaloosa.htm

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 11:49

Sfieke schreef:
Heej allemaal,

Ik ga waarschijnlijk ook een Gelders paard aanschaffen en wel een merrieveulen van Elegant x Zichem, weten jullie mij wat meer te vertellen over Elegant? En dan bijv karakter en prestaties in de sport (met name dressuur) ik had al eerder begrepen dat Elegant een heel veelzijdige hengst is.

Groetjes Sophie

Elegant is eigendom van AB Stables in Bennekom (www.hvandonkelaar.nl) en daar staat hij ook op stal. Ik weet niet precies op welk niveau hij dressuur loopt (liep?) maar volgens mij Z1 of Z2. Ik vind het een schat van een hengst, super stalgedrag, relaxed etc. Je kunt de eigenaar misschien mailen, mailadres staat wel op de website.

Over Zichem ben ik minder enthousiast. Die wil nog wel een lastig karakter doorgeven.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 12:05

Op de pensionstal waar help in de stallen staat ook een Gelderse ruin...
En vreselijk mooie vos van 10 jaar (geloof ik)
Heet Natinko, maar weet verder niks van z'n afstamming....
Hij is nu M2+1 dressuur, maar hij is er even tussenuit geweest want hij heeft last van rotstraal.... Scheve mond
Ik heb er ook even op gereden, hij rijd echt super!!! lekker voorwaarts en heel soepel...
Als ik de foto's van hem op internet heb staan zal ik die even plaatsen!! Haha!

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 12:07

Ik zie dit topic nu pas Bloos! Zelf heb ik ook een Gelders paard.
Mijn eerste was Monday, een Zichem x Satelliet.
Afbeelding
Dat is op een totaal drama uitgelopen. Monday wilde gewoon echt niet werken. Alleen rechtuit vond ie wel oké, maar ik had hem voor de recreatieve dressuur gekocht. Het enige wat ie uiteindelijk deed was steigeren Boos! Ik heb hem verkocht aan een hengestenhouder in Gelderse paarden. Daar hebben ze geprobeerd hem te heropvoeden voor onder het zadel wat niet gelukt is, maar hij bleek wel supergeschikt voor aangespannen werk. Hij heeft zelfs nog in het kerstnummer van de Hoefslag gestaan Cheese! . Na 8 maanden op de trainings/handelsstal heeft ie een nieuw baasje gevonden waar ie alleen maar voor de kar hoeft.

En inmiddels heb ik alweer 10 maanden mijn Gelderse merrie. Hester is een Walser x Rocconi. Zij was bestemd voor de fokkerij bij de stal waar ook Elegant en Koss staan, maar toen kwam ik Haha!
Ze is 15 jaar, met een enorm eigen karakter, en een absolute wil om te werken. Ze ziet echt alles, kan soms vreselijk miepen over iets en als ze geen zin heeft om te komen dan kan je lang proberen in de wei. Zou dat nou aan haar liggen of hebben jullie ook van die typetjes?
Als alles goed gaat wordt ze volgend jaar gedekt door Koss. Dus dan loopt er in 2006 een Koss x Walser veulentje rond!!

[img]http://groups.msn.com/_Secure/0WwDVAm4am5yPxT8w5JC*beXQC1yfYJr5!J6qa*oYnh3syQ4rQ9et4UfHsjUPUgwmTtU7XGEm89cHLovFZL7snaMXAf!W2Msx!x82lFQx*5HzW62s2uzg7qljkqivReePA!4f4tbwSSQ/Keuring%2015-10-03%20(13).jpg?dc=4675473086849785997[/img]
Bij de aankoopkeuring...

Afbeelding
April 2004, een van onze eerste dressuurlessen.

Afbeelding
Twee weken geleden.

Patriesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 12:42

Monday schreef:
Over Zichem ben ik minder enthousiast. Die wil nog wel een lastig karakter doorgeven.

Daar kan ik over meepraten! In wezen een supereerlijke merrie, maar o zo geslepen. Je moet echt niets als vanzelfsprekend aannemen, want dan gaat ze met je spelen. Maar heb je ze dan gewonnen, gaat ze voor je door het vuur. Ook al is het op eitjes, ze gaat wel!
Ik zou d'r niet willen ruilen, al denk ik soms wel eens met weemoed aan een ontspannen buitenrit...

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 12:50

Die Monday staat wel heel aansprekend op die foto Lovers
Jammer dat het niet ging met rijden..

Je huidige paard vind ik wat minder, hou niet zo van vosjes, sorry Knipoog
Al is die eerste foto van haar wel stoer Cool

In de wei heb ik totaal geen problemen met die van mij, als ze me eenmaal ziet (dat kan wel lang duren) komt ze bijna altijd naar me toe, af en toe blijft ze op een paar meter staan en kijkt me aan van "en nou mag jij weer lopen.." wegrennen doet ze gelukkig nooit.
Maar ze heeft wel een echt karakter, maakt het alleen maar leuk, maar af en toe zou ik ook weleens willen dat ze het gewoon allemaal een keer deed *zucht*, al maakt het ze later meestal wel weer goed met d'r koppie Lovers

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 13:21

@ DaphneL: ik hou eigenlijk ook niet zo van vosjes Haha! Gelukkig is ze een donkere vos (als wordt ze in de zon weer wat lichter) zonder bles Bloos
Na mijn ervaring met Monday wilde ik een "normaal" paard. Het eerste moment dat ik op Hester ging zitten wist ik dat zij het juiste paard was. Ben inmiddels helemaal Lovers met haar. Vooral doordat ze zo'n sprekend hoofd heeft vind ik haar zo gaaf.

Op de wei komt ze meestal direct naar me toe als ik roep, maar soms kan ik het echt schudden. Gelukkig is ze dol op eten, en in het ergste geval ga ik weg. Dat heb ik laatst gedaan en toen stond ze echt te kijken van Verward Was zeker ook weer niet de bedoeling Lachen

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 15:58

DaphneL schreef:
Voor zover ik weet is mijn merrie grotendeels Gelders, op papier is ze een TP (vooruit, ze kan in het tuig, dat is waar Tong uitsteken), maar daar heeft ze niet echt de bouw voor.
Ze is (voor zover ik weet van de fokster) alleen als 2 jarige naar de keuring geweest.
Voor kenners, haar papieren, zou ze als GP op papier komen?

Als ik naar haar afstamming kijk, is ze zo Gelders als maar kan.
Op deze site kun je heel veel informatie vinden over het percentage Sgldt. (http://home.iae.nl/users/hvlijsse/nederlands.html)

Ik begrijp alleen niet wat je bedoeld met als GP op papier komen. Er zit toch een papier bij?

Patriesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 16:15

Hoi Monday!

Dankzij jouw link ben ik er nu achter dat Lizzy dan toch wel behoorlijk Gelders is: mama Hilze (v. Lector) is 75% Sgldt en papa Zichem 100%.
Dat is meer dan ik aanvankelijk vanuit was gegaan! Ze staat als RP te boek, maar dat zou dus zonder gewetenswroeging GP kunnen worden.
Ik heb de link toegevoegd aan mijn favorieten. Nogmaals dank!

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 17:48

Monday schreef:
Ik begrijp alleen niet wat je bedoeld met als GP op papier komen. Er zit toch een papier bij?

Ja, er zit wel papier bij, maar ze staat als TP (Tuigpaard) op papier, terwijl ze er naar mijn idee toch echt niet veel van weg heeft Knipoog