koeienbiks en meer...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

koeienbiks en meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-02 14:03

mijn vz paard krijgt nu tegewnoorig van de eigenaar weer koeienbiks, maar naar mijn mening is dit vreselijk slecht voor hem.. Door de pulp kan het uitzetten, er zitten te veel eiwitten in en een koe kan het beter verteren want die heeft immers 4 magen.. Nu wordt de biks ook nog eens aangemaakt met water zodat het dus ontzettend uitzet.. Ik hoorde dat dit kan blijven steken in de keel waaraan het paard dus kan stikken..
Behalve de bisk staan ze ook op riet. ook dit lijkt mij niet geweldig, aangezien het groen is en het dus wordt gegeten en riet is over het algemeen vrij scherp, lijkt me niet prettig als ze dat in hun keel krijgen?
Ook krijgen ze brood en ik heb daarvan gehoord dat een paard daaraan dood kan gaan? Ik weet dat brood sowieso niet goed is, maar weet er iemand ook waarom niet?

En wat moet ik met de koeienbiks? En het riet in de stal? ik zou heel graag jullie mening willen hebben over dit probleem en willen weten of het werkelijk zo slecht voor ze is als ik denk..

Beaumau
Berichten: 150
Geregistreerd: 19-12-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 17:01

Citaat:
Nu wordt de biks ook nog eens aangemaakt met water zodat het dus ontzettend uitzet..


Volgens mij is koeienbiks voeren niet echt goed. Zolang het niet in grote hoeveelheden wordt gevoerd en het van te voren nat wordt gamaakt is het niet echt gevaarlijk. Als het van te voeren al nat is gemaakt is het dus al uitgezet. Dit gebeurd dan in ieder geval niet in de slokdarm of maag...

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 20:00

Waarom krijgt ie niet gewoon paardenbiks? Kost net zo veel als koeienbiks. Wat ook nog een gevaar kan zijn: in koeienbiks zit vrij veel koper wat voor een paard niet goed is.
En riet als bodembedekking lijkt me ook wat vreemd. Doet de eigenaar aan besparing?

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-02 20:12

besparing wou ik het niet noemen.. eerder gierigheid... De koeienbiks is bij hem juist wel goedkoper omdat hij dat dus in grote aantallen in koopt voor zijn koeien.. En het riet... tja. dat is helemaal gratis he? maar ik denk dat ie dat doet om er af te komen want stro hebben we al zat liggen!

En die biks? Is dat echt beter dat je het nat maakt? Lijkt mij juist niet! Een vriendin dacht dat het dan in zijn keel kan blijven steken! Nou weet ik niet of dit klopt, maar ja..

Maar ik zou dus echt graag willen weten of dit nou echt schadelijk is voor het paard?

Marije_jiplover

Berichten: 25315
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 21:47

Als er pulp in zit, en je voert het aan paarden moet je het juist natmaken. Een paard kauwt zijn eten goed en doormengd het met speeksel. Pulp gaat uitzetten wanneer het nat wordt. Droge pulp voeren zet dus uit op het moment dat je paard het doorslikt en kan dan dus slokdarmverstoppingen veroorzaken.
Maak je het nu nat bij het voeren, dan zet het al uit voor je paard het opeet en neemtie gewoon kleinere hapjes en geeft het geen verstoppingen.
Buiten dit verhaal is koeienbiks idd niet het meest voor de hand liggende paardenvoer. Als je zeker wilt weten of het heel erg slecht is, kun jee wat laten analyseren, dan weet je wat erin zit en dat kun je dan weer aan bv je dierenarts voorleggen om te vragen of het kan als voer voor paarden.

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 22:39

Ik begrijp een beetje dat er pulp door het voer zit? Verward Beetje raar mengsel dan. Het kan ook dat je paard gewoon suikerbietenpulp krijgt (en de koeien krijgen dat misschien ook?)

Deze pulp is absoluut niet schadelijk voor een paard, zolang je maar zorgt dat het volledig geweekt is. Wij voeren de paarden al zolang ik weet bietenpulp als ontbijt (we zetten het 's avonds klaar, zodat het goed geweekt is) en ze vinden het heerlijk! Ze hebben dan tenmiste iets anders te eten dan de paardenbiks. Bij ons krijgen ze het ook omdat in biks meer energie zit (en dat hebben ze bij ons niet nodig).


(en nog een handig pluspunt: het is vochtig, dus als je je paard poeders (foenegriek bijvoorbeeld) wil voeren, dan plakt het er goed aanvast, waardoor je er zeker van bent dat hij het binnen krijgt!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 11:35

Het grootste nadeel van koeienbix aan een paard voeren, is dat een paard en een koe niet te vergelijken zijn qua behoefte aan eiwitten, vitaminen en mineralen. Een paard dat koeienbiks krijgt, krijgt relatief teveel eiwitten binnen, en te weinig of 'verkeerde' vitamines.

Maar gezien het feit dat het paard van die boer is, denk ik dat je er weinig aan kunt doen. Of je moet zin hebben om zelf te gaan investeren in paardenvoer Verward
Ook dat riet op de grond vind ik twijfelachtig; dat snijden zou ik niet wakker van liggen, wel het eten en het absorberen.

Maar ja, het is zijn paard, dus daar doet 'ie mee wat hij wil..... Da's een van de nadelen van een verzorgpaard....

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 19:11

over dat brood....vers brood is niet goed, maar oud (gedroogt) brood kan geen kwaad. Beschimmelt brood daarintegen is wel weer heel slecht...

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-02 22:31

De meningen zijn dus nogal verschillend.
Sonja: ik had al zelf biks gekocht zonder dat de eigenaar het weet omdat ik wist dat hij het verboden had.. Ik weet het: het is slecht: maar het paard kreeg alleen wat broodjes en dan moest hij nog maar mazzel hebben dat er ook daadwerkelijk brood was.. En aangeizneik dat paar dgraa wil rijden vin dik wel dat het ook voor een gedeelte mijn verantwoordelijkheid is dat hij gezond blijft! Maar daar gaat het nu even niet om..

De koeienbiks kan dus blijkbaar wat de pulp betreft niet zoveel kwaad, maar de hoeveelheid eiwitten is dus wel schadelijk..

pojack

Berichten: 554
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 22:41

vers brood is inderdaad ook niet goed voor een paard als het paard vers brood eet vormt dat een soort van meelballen die voor verstoppingen kunnen zorgen.
Je kunt beter van dat oude harde (niet beschimmeld) geven.

flien

Berichten: 18
Geregistreerd: 24-01-02
Woonplaats: Den burg - Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 00:05

Een vriendin van mij hebben 40 fjorden(manege) en ze krijgen elke dag s'middags brood! En verder krijgen ze alleen kuil, ze zijn super gezond!
Riet zit niks in,gewoon maagvulling net als stro.
Koeiebiks daar zou ik echt mee stoppen! Nog liever geen biks dan koeiebiks! Krijgen die koeien geen kuil? of heeft ie geen koeien maar koopt ie 'speciaal' voor z,n paard koeiebiks? :?

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-02 19:54

hij heeft wel koeien hoor!! hij heeft een koeienbedrijf, dus.. En nee kuil hebben die koeien wel maar dat ga ik ze niet geven want dat is een hele slechte kwaliteit dus niet voor de paarden bestemd!!!
Enne.. ze krijgenw el gewoon hooi hoor. Dat maak ik nat want hetis wel ontzettend stoffig..

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 14:58

Effe een vraagje, omdat mijn vz paard ook koevoer krijgt...
Wat is kuil? En die koeiebiks, is dat brok?
Mijn probleem heb ik net op Bokt gezet onder "wat voor voer geven", geloof ik.
Die koeien bij 'mij' krijgen allen verschillend, de melkkoeien het beste en dat krijgt het paard ook.

Noortje__

Berichten: 239
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: huissen(omg. arnhem)

eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 15:43

pulp is niet slecht voor een paard want t paard van een vriendin van mij kreeg het voorgeschreven van de dierenarts omdat ie dikker moest worden.maar er moet wel!! water bij want t zet uit!riet is denk ik ook niet slecht want mijn pony eet het ook inde wei (er groeit riet langs de sloot in zij wei) en als een paard t zelf uitkiest om te eten is t vast niet slecht.en brood kan als t vers is en dus klef blijven steken in de keel, of ergengs verder op in zijn lijf.dus ver brood kun je altijd beter op de verwarming of in de zon laten drogen totdat t hard is of in t broodrooster doen.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-02 22:00

Kuilgras misschien komt dat je bekender voor? Tja precies weet ik het niet, geloof dat het gewoon een bepaald soort gras is of zow? Een paard kan dat best krijgen. er zijn zat paarden die het krijgen mits het een goede kwaliteit is! En vaak is het dat voor koeien niet!

Branca ik snapte je stukje niet helemaal.. Die koeien bij krijgen allen verschillend ,alleen de melkkoeien het beste?

Maar koeienbiks is idd gewoon brok. Maar aangezien het voor koeien is zitten erd us wel andere stoffen in.. Er zitten dus hormonen in waardoor de koe beter melk gaat geven, er zitten veel eiwitten in (te veel voor een paard) en pulp wat dus gaat uitzetten in een paardenmaag. Daarom is het dus blijkbaar belangrijk dat je de biks eerst nat maakt voordat je het geeeft zodat het al uitzet in de bak en niet in de slokdarm of de maag.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 23:38

Het paard krijgt geen koeiebiks. Hij krijgt koevoer: er zit oa pulp (van tevoren is dit al lang geweekt) in en soort gras, da's van dat spul wat langs de paden in de stallen ligt.
De koeien krijgen ook wel brok/biks. Maar hij maakt onderscheid tussen melkkoeien en jongvee. Die krijgen wat mindere kwaliteit/voedingsstoffen zeg maar. Is dat niet dat kuilgras?

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-02 17:07

Ligt eraan. Kuilgras heb je ook in verschillende mate van kwaliteit. De ene soort is van betere kwaliteit dan de andere, maar het fijne wete ik er ook niet van. Alleen dat ik fred die luigras van de koeien niet ga geven want ikw et wel dat dat niet zo'n beste kwaliteit is.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 17:22

fred lover schreef:
Maar aangezien het voor koeien is zitten erd us wel andere stoffen in.. Er zitten dus hormonen in waardoor de koe beter melk gaat geven,


Lijkt me sterk dat er hormonen in koeienbrok zit. Dit is nl. verboden in Nederland. Want de kans is erg groot dat die hormonen ook in de melk en het vlees terecht komen, en dat wil men dus niet.