Voeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 22:31

Ik heb door de mensen hier de indruk gekregen dat ik veels te weinig voer. Ik en mijn pony zijn hier echter tevreden over wat vinden jullie eigenlijk? Mijn pony is een bijna 5-jarige haflinger, beetje oud type.

's Winters totaal per dag
250 gram onderhoudsbrok (Subli paardenbrok)
In totaal op de hele dag 1 dikke plak Engels Raai Hooi, (van zo'n grote 300 kg pak)

's Zomers, totaal per dag
2 tot 4 uur gras (hangt ervan af hoe ver we in de zomer zitten)
Één halve plak Engels Raai, (van datzelfde grote pak)

Per dag ongeveer 1 appel als beloning.

Het werk wat ze per week doet is ongeveer 3 á 4 keer buitenrijden, dan minimaal 1 uur meestal 2-3 uur soms 4 uur. Altijd minimaal 2 dagen ertussen bij lange ritten.
Mij werd geadviseerd om 1 1/2 kg brok per dag te voeren, en 2 uur gras, plus zoveel hooi als ze wilde. Dit gaat dus echt niet, dan wordt ze moddervet, veels te energiek en is het een staaf dynamiet.

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 22:34

Daar kan iemand anders vanaf een afstand helemaal niets van zeggen.
Als jou pony goed in z'n vel zit en hij is niet te dik en niet te dun en heeft energie genoeg, dan is het prima toch ?

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 22:38

ALs ik af moet gaan op wat mensen tegen mij zeggen over wat ik me paard moet voeren dan voer ik volgens de ene te veel en volgens de andere te weinig...
Ik denk dat je het gewoon zelf aan moet voelen. Jij bent degene die je paard elke dag ziet en rijd, dus kun je zelf het beste merken wat je paard nodig heeft. Let er gewoon op dat ie niet te dik en niet te dun is en niet te sloom of juist het tegenovergestelde!

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 22:39

Met voeren kun je vaak het beste zelf of in overleg met de DA een voerschema op stellen. Ik denk dat veel paarden in Nederland veel te veel te eten krijgen.
Ik heb op school geleerd om met het Voedernormenboekje te berekenen wat een paard met hebben. maar daar klopt niet altijd alles van.
Ik voer mijn 7 jarige New Forest die niet zo veel doet (beetje buitenrijden), 2 keer 1/4 kg draversbrok van Havens en verder kuilgras. Volgens het boekje zou hij alleen al voor onderhoud 1 kg biks moeten hebben. Ik denk dat ie dan erg dik zou worden.
Mijn shetlanders krijgen 1 keer per dag een handje draversbrok en verder kluigras (waar niet superveel in zit, want het is tweede snede gras) en daar doen ze het prima op. Meeste mensen vinden dat ik te weinig voer, maar ik vind het goed zo.
Mijn buurman voert zijn mini shetten meer dan ik mijn grote pony's. Die van hem zijn dus ook veel te dik.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 23:30

geen idee of je te veel of te weinig voert.. Mijn vz fries krijgt veel te weinig en dat is ook te merken aan zijn uiterlijk..
Maar naar mijn mening geef je wel wat weinig hooi? Zo kan hij toch niet de hele dag door eten? Dat lijkt me wel zo verstandig...

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 23:43

Amulet schreef:
Daar kan iemand anders vanaf een afstand helemaal niets van zeggen.
Als jou pony goed in z'n vel zit en hij is niet te dik en niet te dun en heeft energie genoeg, dan is het prima toch ?


Helemaal mee eens.
Veel paarden worden veel te hard gevoerd. Je ziet hier ook met enige regelmaat van die topics langskomen met (te) hete pony's. Minimaal 75% daarvan zou van het probleem af zijn als ze minder hard zouden voeren en/of het werk afstemmen op de hoeveelheid voer. Probleem hierbij is natuurlijk wel dat als je paard in pension staat, je maar heel beperkt invloed hebt op wat je paard krijgt, en daarmee dus een probleem zou kunnen hebben met een te heet paard.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re: Voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 08:35

Maya schreef:
Ik heb door de mensen hier de indruk gekregen dat ik veels te weinig voer. Ik en mijn pony zijn hier echter tevreden over wat vinden jullie eigenlijk? Mijn pony is een bijna 5-jarige haflinger, beetje oud type.

Het werk wat ze per week doet is ongeveer 3 á 4 keer buitenrijden, dan minimaal 1 uur meestal 2-3 uur soms 4 uur. Altijd minimaal 2 dagen ertussen bij lange ritten.
Mij werd geadviseerd om 1 1/2 kg brok per dag te voeren, en 2 uur gras, plus zoveel hooi als ze wilde. Dit gaat dus echt niet, dan wordt ze moddervet, veels te energiek en is het een staaf dynamiet.


Je voert perfect! Mijnsinziens.
Als je paardje er goed uitziet en zich goed voelt hoeft er absoluut niks bij. Mensen vergeten dat Haflingers en Fjoden sobere types zijn die meer voeding uit het weinige voer halen dan andere rassen (overlevingsdrang in barre tijden). Die hebben dus voor een behoorlijke hoeveelheid werk niet zo veel nodig als een volbloedje.
Als je deze rassen meer gaat voeren bestaat de kans op vervetting of andere ziektes.

Gewoon zo doorgaan en doen wat je zelf goeddunkt. Je paardje geeft vanzelf wel aan wattie nodig heeft.
Mijn fjordje krijgt ook maar een kwart schepje onderhoudsbrok, een handje muesli en een appel en wat penen per dag, die is 4 en nog in de groei en wordt 3x per week een half uurtje gereden, 2x per week een uurtje en 2 dagen vrij. Ziet er prima uit en loopt als een tierelier. Komt echt niks te kort.

Viv

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 18:12

Essie schreef:
ALs ik af moet gaan op wat mensen tegen mij zeggen over wat ik me paard moet voeren dan voer ik volgens de ene te veel en volgens de andere te weinig...
Ik denk dat je het gewoon zelf aan moet voelen. Jij bent degene die je paard elke dag ziet en rijd, dus kun je zelf het beste merken wat je paard nodig heeft. Let er gewoon op dat ie niet te dik en niet te dun is en niet te sloom of juist het tegenovergestelde!


Inderdaad het oog van de voermeester bepaald de conditie.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 19:00

je moet kijken hoe het paard eruit ziet of het er in een goede conditie bijstaat hoef je niks te doen alle paarden zijn verschillend de een heeft wat meer nodig dan de andere en je moet je niet van de wijs laten brengen door andere mensen. Ziet je pony er goed en gezond uit dan hoef je niks te doen!!!

Felloowtjo
Berichten: 25
Geregistreerd: 05-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 20:40

Jouw pony heeft eigenlijk helemaal geen brokken nodig. (zoals de meesten) Een paard of pony kan redelijk zwaar werk doen op alleen hooi. Ze krijgen dan wel een beetje een dikke hooibuik, dus vandaar dat mensen vaak brokken bij voeren. Ik zou als ik jou was de brok weglaten en hem alleen maar hooi geven. Je kan hem natuurlijk als beloning na het rijden wel wat brokjes geven, maar in principe heeft hij het helemaal niet nodig! En als hij niet te dun/dik is, dan krijgt hij gewoon genoeg te eten!!!

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 20:44

Idd jy bent degene die hem ziet en voert en jy weet hoe hij daar op reageerd.
Als ie gewoon niet te dik, niet te dun is, happy en goed in zn vel zit en niet te sloom, niet te fel is dan is dr nix an t handje!

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 20:44

ik vind het niet te weinig. de meeste haflingers hebben maar weinig nodig.
gewoon kijken als hij gezond eruit ziet, niet te dun en of hij alkle vitaminine krijgt en genoeg energie

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 21:01

Een pony heeft snel genoeg energie. Belangrijk is genoeg vitamine uit goede kwaliteit hooi of kuil, gras of brokken of preparaat. Mijn pony zag er prima glanzend uit op vrijwel alleen hooi. Met vers gras werd hij pittiger en nu krijgt hij basisbrok. Als een pony te mager wordt of te sloom dan heeft hij meer nodig, is hij te dik of te veel pit dan krijgt hij waarschijnlijk te veel... Die van mij krijgt een handje sportbrok en muesli naast de basisbrok omdat hij met het vele rijden wat sloom werd.Dit geeft hem extra pit, maar als ik hem meer geef wordt hij steeds drukker en na een tijdje is hij knettergek. Een kwestie van uitproberen en goed kijken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 22:16

Iedereen bedankt voor het opbeurende praatje, dit is mijn eerste pony dus is het altijd vreemd omdat ik niet op kennis kan afgaan. En ow ja Fred Lover, ik vind dat ze meer teveel dan te weinig hooi krijgt omdat die zich gewoon te pletter zou eten als ze kon. Maar goed ik zal zo maar door gaan.