rijden jullie met cap? hoed? of zonder iets?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gentille
Berichten: 1466
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: veendam

rijden jullie met cap? hoed? of zonder iets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 22:25

zoals topic titel, waarmee rijden jullie paard.

ik heb namelijk een gloeiende hekel aan caps, ze zweten, zitten altijd vreselijk ongemakkelijk (die van mij dan, misschien heb ik wel een vreemd hoofd) en ik vind ze lelijk.

nu mag ik van m'n moeder zonder cap naar buiten, aan de ene kant: weg met die rotcap!!! maar aan de andere kant...

ik kan m'n paard goed onder controle houden, hij schrikt bijna nooit, en als hij schrikt maakt hij maar een ieniminie bokje. zelfs als hij een keer vervelend doet zal ik er nog niet meteen afliggen.

maar ja, er zijn natuurlijk altijd risico's... een paard blijft een vluchtdier.

dus waar doe ik goed aan, het liefst leg ik dat ding ergens in een hoekje, maar het is natuurlijk wel voor je veiligheid.

dus hoe rijden jullie? met cap? hoed? of zonder. zio'n kleine cap met hoed erop zou ook nog een oplossing zijn (in elk geval voor de mooiegheid, maar heb je dan neit een superreuze hoed?

ik blijf twijfelen. ik ben geen cappenmens :p maar wil niet graag m'n kop in mekaar vallen.

in de bak draag ik hem trouwens nooit, want hij bokt eigenlijk nooit,. maar op buitenrit kan hij altijd schrikken.

wat vinden en doen jullie?

XxX shannon

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 22:34

Met cap, ben in de 5 jaar dat ik haar bezit 1 keer van dr afgevallen, maar je weet van te voren nooit hoe en waarop je terecht gaat komen.

smax
Berichten: 3139
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 22:36

zonder. op wedstrijden is een hoed verplicht.

gentille
Berichten: 1466
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: veendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 22:39

okay, nu misschien een ijdele domme vraag Tong uitsteken

maar rijd je niet voor gek als je met westernzadel hoofdstel en weet ik het rijd, maar met cap?

miss ijdeltuit spreekt Tong uitsteken

smax
Berichten: 3139
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 22:40

Haha! nee dat ziet er niet uit, dan breek ik nog liever m`n nek Haha! wat trouwens al 1x gebeurd is

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 22:45

dat is iets wat ieder voor zich moet weten. maar jonge paarden en als ik buiten rijd heb ik een veiligheidshelm op. en ja het is geen gezicht maar mijn hoofd vind ik toch wel belangrijk, en wil em graag nog een paar jaar houden Tong uitsteken en mijn ervaring is dat een veiligheidshelm koeler is dan een cap.

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 22:47

ja ik vind een cap is altijd het beste

maar vergeet het eerlijk gezegt vaak Bloos

slim is het niet maar denk er eerlijk gezegt ook nooit over na.
todat je weer een verhaal hoort van iemand die geen cap op had en gevallen is en er behoorlijk schade aan heeft overgehouden

dan ga je toch weer even denken.

en nu heb ik mezelf voorgenomen zo ie zo buiten nu gewoon met cap te gaan rijden .

want het maakt niet uit hoe lang je rijd of hoe goed en hoe braaf je paard is
er kan altijd wat gebeuren.
heb wel eens bijna tegen een bus aangezetten met me paard
ik had toen wel een cap op en was harstikke blij want stel je voor als ik er wel tegenaan was gekomen en was gevallen Lips are sealed
en zo heeft iedereen wel dingen meegemaakt dat je blij bent met je cap.

je hebt nu trouwends ook cappen die je amper voelt zitten
je moet alleen niet in de spiegel kijken Tong uitsteken

met zo'n hoed ga ik niet rijden
voel me dan echt zo'n nep cowboy haha

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 22:50

Ik rij zonder iets.. wellicht niet verstandig... Maar ijdelheid wint. Tezamen met het feit dat ik hoofdpijn krijg van caps en hoeden en mijn moeder niets meer over al dan geen cap te vertellen heeft Lachen

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 22:51

Ik rijd de laatste jaren met cap. Hij heeft me al enkele malen behoed voor barsten in mijn schedel, dus vind ik hem nuttig. Een ongeval hoeft niet altijd jouw schuld of die van je paard te zijn, er rijden veel idioten bv met een noodgang rakelings langs een paard.
De enkele keren dat ik met een hoed op liep of reed, voelde ik me echt iemand die cowboytje aan het spelen was.

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 22:53

gentille schreef:
okay, nu misschien een ijdele domme vraag Tong uitsteken

maar rijd je niet voor gek als je met westernzadel hoofdstel en weet ik het rijd, maar met cap?

miss ijdeltuit spreekt Tong uitsteken
\

echt charmant staat het niet nee Haha!

maar als je hoofd in diggelen ligt ziet het er helemaal niet meer uit

Lacuna

Berichten: 957
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 22:53

Dat moet iedereen voor zich weten. Ik heb bewust gekozen voor rijden zonder cap, hoewel ik als ik in het bos ga rijden nog wel eens een cappie op wil doen. Niet om hoofdletsel als gevolg van een vliegles van je paard te voorkomen, maar omdat laaghangende takken noggal pijnlijk zijn... Maar meestal vergeet ik m mee te nemen.
Tegen de zon wil ik nog wel eens een hoed op zetten, of een petje. Ook makkelijk om je haar uit je gezicht te houden als het flink waait. Maar verder, nee, eigenlijk altijd gewoon blootshoofds. Lekker hoor =)
Maar das mijn mening, en nogmaals dit moet iedereen voor zich weten. Ik heb goed nagedacht over deze keuze, en accepteer iedere mogelijke consequentie van mijn keuze. Tis net als met een gordel, de ene keer dank je je leven aan het feit dat je m omhad, de volgende keer kan je het alleen navertellen omdat je je auto uitgeslingerd bent, wat kon, doordat je geen gordel droeg. Cap is imo hetzelfde punt.

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 22:54

maar is het niet zo dat het soms juist gevaarlijker is met cap te rijden als zonder :S
ik heb het iemand ooit wel eens horen zegen.
of zal dat alleen zijn als je cap te los zit waardoor die op je neus kan klappen ?

Klaasje

Berichten: 8413
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: CuraƧao

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 22:56

ik denk dat veiligheid voor gaat! waar of niet!? dat is toch veel belangrijker dan dat het we/niet bij je tuigage past? heb ik toch liever een veiligheidshelm op dan dat ik een hersenletsel oid oploop.

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 22:56

Ik rijd altijd met cap, hou er niet van, maar je weet t nooit en heb een aantal dingen van ongelukken gehoord van mensen uit de omgeving Scheve mond Dan houd ik mijn cap op! Sowieso altijd bij een buitenrit, en soms alleen met warm weer niet, maar dan alleen niet in de bak..

Ik doe hem ook niet voor de mooiigheid af, net of ik er zo mooi uitzie zonder cap in die rijkleding Haha! Ik zit er toch niet als een mannequin op, dus of ik nou een cap op heb of niet, veel verschil maakt t voor mij niet uit en bekende mensen kennen mij toch ik real life, dus dan maakt t me ook niet uit! Beter die cap op en altijd verzekert van redelijke veiligheid dan zonder cap!

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 23:21

Huhm...ik rijd altijd met een petje of heb niets op!! Waarom niet?? Ik zou het niet weten. Heb altijd met cap op gereden toen ik dressuur reed en sprong en moet eerlijk zeggen vind het een verademing zonder cap.

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 00:07

Ik rijdt meestal met helm, er zijn tegenwoordig helmen te koop in diverse kleuren en met ventilatie zodat je er niet onder gaat zweten. Ik heb al 3 hersenschuddingen, waarvan 1 met ouderwetse cap. Als ik de cap toen niet op had gehad was het waarschijnlijk een stuk ernstiger geweest.
Omdat ik veel endurance rijdt, en daar is een helm verplicht, wen ik mezelf eraan om hem, bijna, altijd op te doen met buitenrijden. Met dit warme weer wil ik hem heel soms wel eens "vergeten".
Het hoofdletsel wat je kan oplopen bij een val of aanvaring met een tak kan de rest van je leven bepalen.
Trouwens ken ik meerdere westernruiters die een helm dragen, en het gaat hier toch echt om je veiligheid en niet om hoe anderen vinden dat je er uit zou moeten zien.

smax
Berichten: 3139
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 00:11

Ik zeg op eigen risico!!! in ieder geval niet met een engelse cap, heb al vaak gehoord dat mensen hun neus daardoor hebben gebroken.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 01:39

Ik heb een petje op Haha!

Ik heb ook wel met cap gereden hoor, met de zogenaamde ventilatiegaten, maar dat werkt allemaal voor geen meter. Ze knellen, ze zijn warm, ik krijg er koppijn van! Ik ga me ergeren aan mijn cap terwijl ik me op mijn paard moet concentreren.

Bij jonge paarden, hoe onveilig het ook is, draag ik ook geen cap. Ik kan me gewoon niet 100% op mijn paard focussen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 08:56

In principe met cappie, omdat het op onze FNRSmanege verplicht is en ik vind dat we ook als volwassen eigenaren een voorbeeld moeten stellen voor de jeugd (jaja).
Ik heb een casco met ventilatiesleuven, die aan alle kanten verstelbaar is. Je hoofd moet wel een behoorlijke aardappel zijn wil je van zo'n cappie nog last kunnen krijgen. Dan kun je ook geen petje of zonnebril op je hoofd verdragen, zo licht en makkelijk is dat ding Haha!
Ik heb ook een caphoed maar dat voelt als een kliko op m'n hoofd, die is gewoon te groot. Vangt wind in galop en leidt me af. Gebruik ik dus niet vaak.
Alleen net als gisteravond, toen kwam ik met een stevige hoofdpijn uit m'n werk, toen heb ik niets opgezet. En ik moet zeggen dat ik buiten op mn eigen brave merrie m'n cap ook wel eens 'vergeet'....

Op de driejarige stap ik zowiezo niet zonder cap. En als ik een bodyprotector zou hebben, zou ik die zelfs ook aantrekken. Ik kan me weinig risico's veroorloven, daar heb ik iets te veel verantwoordelijkheden voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 08:57

PS Het argument 'dat ziet er niet uit' vind ik echt de stomste die ik ooit gehoord heb.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 09:00

Ik denk dat het paard dat je rijdt ook verschil maakt. Een buitenritje op Lan...heb ik nooit een cap op. Een frisse driejarige wel... Ondanks de hoofdpijn.

Mercy

Berichten: 149
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: Halle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 09:03

Ik rijd ook altijd zonder iets op.... Hooguit een pet tegen de zon.
Op wedstrijden draag ik uiteraard een hoed, want die is verplicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 09:05

Anya, daar verschuil ik mezelf ook regelmatig achter, maar eigenlijk is dat misschien nog wel dommer dan ijdelheid.
Moet je er even aan denken onder wat voor omstandigheden dat jij van Lan zou pletteren en ik van Mileen. Dan is er echt heeeeel erg stront aan de knikker, want anders vallen wij denk ik niet meer zo snel Haha! Dus dan heb je die cap harder nodig dan ooit....

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 09:20

hmm als ik denk aan de omstandigheid dat ik hard van Lan zou pletteren... Dan is er idd iets heel ergs aan de hand. Dan helpt die cap ook niet meer Schijnheilig

Ja weet je...het klopt wel... Maar toch draag ik ze meestal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 09:23

Haha! Dat maakt me verder ook niet uit, dat moet iedereen voor zichzelf weten. Zolang ik geen karretjes hoef te duwen heb ik er ook geen belang bij of iemand een cap draagt of niet Haha!
Maar zo heel af en toe zetten gebeurtenissen je aan het denken. Een beginner draagt in principe altijd een cap, maar valt er relatief snel en dus vaak eenvoudig/ongecompliceerd vanaf. Een gevorderde ruiter laat 'm eerder achterwege, maar als die eraf valt, is er echt wat aan de hand want anders valt hij/zij niet.
Zit toch een bepaalde tegenstrijdigheid in....