Help!!! Theorievragen voor de manege

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Help!!! Theorievragen voor de manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-02 20:12

ik moet een proef doen (theorie o.a.) met vragen, maar sommige kan ik niet goed uitleggen, hoe zou jij deze uitleggen?:

1.vertel iemand hoe je een pony moet begeleiden naar de bak
2.vertel iemand hoe je een pony naar de rijbaan brengt (hoe je moet lopen, waar je moet op/afstijgen, welke afstand je moet houden tot andere pony's)
3.Beschrijf de houding van een goede amazone/ruiter?


Ineke2

Berichten: 33090
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Help!!! Theorievragen voor de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 20:55

Virginialover schreef:
ik moet een proef doen (theorie o.a.) met vragen, maar sommige kan ik niet goed uitleggen, hoe zou jij deze uitleggen?:

1.vertel iemand hoe je een pony moet begeleiden naar de bak
2.vertel iemand hoe je een pony naar de rijbaan brengt (hoe je moet lopen, waar je moet op/afstijgen, welke afstand je moet houden tot andere pony's)
3.Beschrijf de houding van een goede amazone/ruiter?


1. Ik neem aan dat de pony zijn hoofdstel omheeft? Dan pak je de teugels, met je rechterhand (je loopt links van je pony) houd je de teugels vlakbij de mond van de pony vast en in je linkerhand heb je de rest van de teugels beet zodat die niet over de grond slepen. Mocht je pony wegschieten en je moet je rechterhand onverwachts loslaten dan heb je de pony toch nog vast.

2. Zie 1, als je in de rijbaan bent, loop je tot het midden door, daar houd je halt en doe je de teugels weer over het hoofd van je pony. Dan kijk je of de beugels op de goede maat zitten. Ga met je rug naar het hoofd van de pony staan en pak de linker stijgbeugel, die draai je een halve slag en je steekt je linkervoet erin. Je linkerhand steunt op de voorboom van het zadel en je rechterhand op de lepel van het zadel en met je rechtervoet zet je af. Zorg dat je het paard niet raakt en ga zachtjes zitten. Niet met een plof neerkomen. Afstijgen is bijna hetzelfde alleen dan in de andere volgorde.
Als je aan het rijden bent houd je altijd een paardenlengte afstand van elkaar (tussen jouw en je voorganger moet dus als het ware nog een paard kunnen lopen)

3. Je moet een rechte lijn kunnen zetten van het hoofd tot aan de hiel van de ruiter/amazone dan zit je goed.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 02:53

ff een kleine aanvulling, niemand doet dat bijna maar het hoort wel.
nl 3 huppelpasjes maken en dan pas het zadel 'inklimmen'.
en teugels op maat maken hoort ook nog bij het stukje van Ineke2.

en als je je pony begeleid (waar dan ook naartoe) de linkerhand de uiteinde van de teugels vastpakken en met je rechterhand de teugels ook vastpakken (dicht bij het bit) maar een (van de vingers, weet zo ff nietw elke) vinger tussen beide teugels.

en naar het midden toelopen is tot de AC lijn, eventueel omdraaien, het is wat de manege gewend is/wat daar verplicht is.

ik geef nl op een manege les waar je naar de AC toe moet lopen en dan omdraaien richting stallen/bakdeur (die zit daar de letters K-E-H)

als je de volgorde van de bakletters vergeten bent:

K E H

A X C

F B M


en ik denk dat je de afstand bedoelt met het opstijgen?
wat dat zou zijn, weet ik niet.
er zijn wel bepaalde afstanden met het rijden zelf, maar die is volgens mij verschillend bij de stap-draf-galop. iig een pony/paard lengte afstand.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, Danij en 109 bezoekers