Whisper positief getest voor doping, Isabell Werth geschorst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lienepien610

Re: Whisper positief getest voor doping, Isabell Werth geschorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:39

En wie weet is met haar misschien wel hetzelfde gebeurt als met Jurgen Stenfert..? Dat ze er niet van af wist?

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:42

lijkt me sterk..
vooral met zon middel, dat moet je wel merken aan je paard..

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:47

Hoe dan ook zijn ze ergens de mist in gegaan, zij het in het geven van een verboden middel, zij het in het niet op de hoogte zijn van de regelementen wb doping, zij het dat het paard niet goed genoeg in de gaten is gehouden.

Lijkt me dat als een paard zulk soort middelen nodig heeft om tussen de oren 'goed' te blijven, het niet echt een geschikt topsportpaard is.. Maar ja, wie ben ik...

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:49

Vreselijk! Ik kan me niet voorstellen, dat ze zo'n risico heeft willen nemen. Dus volgens mij heeft ze het niet opzettelijk gedaan. Het schijnt dat in de brokjes van onze paardjes ook de nodige stofjes zitten die niet mogen in de tobsport. Soms maken de dieren zelfs natuurlijk bepaalde stoffen aan in hun als reactie op een stof uit het voer.

Wel frappant, dat zodra er enorme bedragen aan geld in een sport wordt gepompt, dat dit een issue wordt. Kijk maar bij andere sporten ook. Zodra er geld bij komt kijken, krijg je problemen. Tennis, voetbal, wielrennen. En we verwachten steeds spectaculairder. Ik zou niet eens meer verbaasd zijn als er bij Anky of een andere prof ook wat gevonden gaat worden bij de paarden. Maar het is wel schrijnend idd. Waar gaan we naartoe?

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:57

Misschien heeft ze een handje M&M's gegeven.. daar zit ook een verboden middel in.. neuh.. erg flauw van mij!

Ben benieuwd naar het hoe en wat!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:03

Citaat:
Whisper, het paard van de vijfvoudig olympisch dressuurkampioene Isabell Werth, is positief bevonden. Dat heeft de Duitse paardensportbond FN woensdag bekendgemaakt. Werth is al jarenlang de grootste rivale van Anky van Grunsven.

Bij Whisper werden sporen van fluphenazine, een kalmerend middel, aangetroffen. Werth heeft inmiddels een contra-expertise aangevraagd. De amazone is door de Duitse bond voorlopig geschorst, waardoor ze komende week niet kan deelnemen aan het CHIO van Aken. ,,Ik ben geschokt'', reageerde FN-voorzitter Breido Graf zu Rantzau. ,,Dit is een catastrofe voor de paardensport.''

Werth (39) won vorig jaar in Peking met het Duitse team olympisch goud in de landenwedstrijd. In de individuele wedstrijd moest ze Van Grunsven opnieuw voor zich dulden. De disciplinaire commissie van de internationale ruiterbond FEI buigt zich waarschijnlijk donderdag over de zaak. Onlangs werd de befaamde springruiter Ludger Beerbaum geschorst nadat de viervoudig olympisch kampioen omstreden uitlatingen had gedaan over het omgaan met medicatie voor zijn paarden.

De Duitse bond FN probeert de laatste tijd op alle mogelijke manieren doping uit de paardensport te verbannen. De bond heeft een speciale commissie van de nationale olympische sportbond DOSB gevraagd om de ruiters te ondervragen over dit onderwerp. Uitgerekend Werth uitte onlangs scherpe kritiek op dit 'kruisverhoor' bij de DOSB. ,,Is dit een soort biechtstoel? Om welk rechtsinstituut gaat dit dan?'', vroeg de geïrriteerde Werth vorige week bij de Duitse kampioenschappen. De amazone liet weten grote moeite te hebben met de veronderstelling dat in de paardensport vals gespeeld zou worden.

Michael Mronz, de algemeen directeur van het organisatiecomité van het prestigieuze CHIO in Aken, kondigde woendag verscherpte controles aan voor het evenement.

www.anp.nl

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:04

idefix4 schreef:
Vreselijk! Ik kan me niet voorstellen, dat ze zo'n risico heeft willen nemen. Dus volgens mij heeft ze het niet opzettelijk gedaan. Het schijnt dat in de brokjes van onze paardjes ook de nodige stofjes zitten die niet mogen in de tobsport. Soms maken de dieren zelfs natuurlijk bepaalde stoffen aan in hun als reactie op een stof uit het voer.

Wel frappant, dat zodra er enorme bedragen aan geld in een sport wordt gepompt, dat dit een issue wordt. Kijk maar bij andere sporten ook. Zodra er geld bij komt kijken, krijg je problemen. Tennis, voetbal, wielrennen. En we verwachten steeds spectaculairder. Ik zou niet eens meer verbaasd zijn als er bij Anky of een andere prof ook wat gevonden gaat worden bij de paarden. Maar het is wel schrijnend idd. Waar gaan we naartoe?

Gezien het middel lijkt het me niet dat het een stom foutje is, daar wordt wel op gelet. Hoeveel topsporters zijn -tegen beter weten in- wel niet positief getest.. Zou ze de kost niet willen geven.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:17

Weetje wat ik mij wel afvraag he, Kunnen er eigenlijk mensen in de stallen rondlopen die de paarden wat voeren? Het hoeft toch niet meteen aan de ruiters zelf te liggen... Voor hetzelfde geld heeft gewoon iemand anders iets gegeven aan het paard.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:43

Ja, je kan dit soort dingen saboteren Manadis, idd doordat er bvb iemand bij je weiland komt en je paard 'wat lekkers' voert. Rottige is alleen dat je er zelden achter komt wat nou de werkelijke toediener van het middel was.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:46

Het lijkt mij dat je toch niet zomaar als leek bij de paarden van Isabell in de buurt komt en dan in de gelegenheid bent iets toe te dienen? Bovendien moet je dan ook nog eens dit middel in bezit hebben. Of het nu linksom of rechtsom is, ik geloof niet dat zoiets per ongeluk gebeurt. Zeker niet met het middel dat hier omschreven staat. Aan de andere kant hóóp ik dat ik ongelijk heb en dat Isabell dergelijke praktijken niet nodig heeft. Het zou toch wel een enorme smet op de dressuur werpen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:48

Ik betwijfel of ze continu bewaking bij die dieren hebben..

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:50

Maar hier zat ik dus al langer aan te denken...
Bij alle dopingszaken word er gelijk gezegd dat de ruiter de boosdoener is enzo, maar wat nou als er iemand is die de boel aan het saboteren is. Nu komen we dus eigenlijk zo ver dat je als het ware gewoon de concurentie kan uitschakelen, je laat gewoon iemand de ander zijn paarden iets voeren, en klaar is kees. Ik hoop natuurlijk dat dit niet zo is, dat zou wel heel erg ziek zijn. Maar toch. Het zou maar zo kunnen.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:52

Heino schreef:
Ik betwijfel of ze continu bewaking bij die dieren hebben..

Als ze camera bewaking hebben, zou je het toch moeten kunnen terugzien?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:53

Dan nog kunnen er zo veel mensen voorbij komen die het paard iets lekkers/hun gewone voer geven dat je onmogelijk kan achterhalen wie precies de schuldige is.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:09

Jnien schreef:
Misschien heeft ze een handje M&M's gegeven.. daar zit ook een verboden middel in.. neuh.. erg flauw van mij!

Ben benieuwd naar het hoe en wat!

Nou, serieus...ik heb jaren geleden al gehoord dat Mars onder doping valt :+ Was een renpaard geschorst omdat ie vlak voor start een marsje had gekregen, ging ie harder van lopen :Y)

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:11

odetteke schreef:
Anderzijds... als jij morgen een sollicitatiegesprek hebt of zelf een belangrijke wedstrijd neem je toch ook een aspiriente omdat je er wilt zijn en denkt een kans te maken?

Ik weet niet hoe het bij topsportpaarden zit, maar ik weet wel dat topsporters veeeeeel eerder medicijnen voorgeschreven dan de gewonen burger. Niet omdat ze zo ziek zijn, maar om net iets sneller volledig hersteld te zijn.

zéker als ik een sollicitatiegesprek heb meld ik me ziek. ik kan me veel beter voorstellen als nieuwe werknemer wanneer ik me 100% voel dan wanneer ik een aspirientje neem, en me dan dus eigenlijk nog niet helemaal lekker voel...
zelfde geldt voor mn paard. die moet in topconditie zijn, anders weet ik toch al dat hij zich niet 100% voor me kan geven en dat ik minder zou kunnen scoren.. dan hoef ik er voor mezelf ook niet aan te beginnen...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:12

Ik vind zelf dat Duitsland in alle opzichten is doorgeslagen met de dopinghetze (zoals de Tour boycotten vanwege dopinggevallen).
Ik denk dat Horsedances wel een goed punt heeft dat de controles daar wel eens strenger zouden kunnen zijn dan in andere landen.
Dan is het wachten op positieve testen uit Aken als dat echt zo zou zijn.

OdeSsaA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:21

gewoon weg schandalig ...
maar of het waar is ? wie weet dat ...
alleen zijzelf zeker ...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:25

Leuk, alle speculaties. Nogmaals: de eigenares heeft al toegegeven dat het dier van de week een medische behandeling heeft ondergaan. Of zou ze daarover - om maar te blijven speculeren - liegen......????

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:26

lienepien610 schreef:
En wie weet is met haar misschien wel hetzelfde gebeurt als met Jurgen Stenfert..? Dat ze er niet van af wist?

was dat niet de ruiter die ondertussen al toe gaf dat hij er wel van op de hoogte was? :D

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:09

dit had ik niet verwacht!!!
wat mensen allemaal wel niet doen om te winnen.........

mrr het kan natuurlijk altijd iemand anders geweest zijn....
maar wie doet nou zoiets???? _/-\o_

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:12

jeetje, volgens mij is er veel meer in de topsport gaande dan dat we meekrijgen...

maar goed, hopen dat de paardensport niet zelfde kant opgaat als wielrennen, verschrikkelijk... bah!

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:15

Het middel was toch toegediend tbv een medische behandeling?
Heb een arabier gereden die bij jaarlijkse scheerbeurt zo veel rustgevende troep kreeg dat ie voor de rest van zijn leven positief zou testen. Eerst maar eens afwachten en dan met modder gooien!

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:23

mimeslosydy schreef:
dit had ik niet verwacht!!!
wat mensen allemaal wel niet doen om te winnen.........

mrr het kan natuurlijk altijd iemand anders geweest zijn....
maar wie doet nou zoiets???? _/-\o_

Ja hoor Isabell die met een jong lichte toer paard bewust haar reputatie op het spel zet.

Hallo, WAKKER WORDEN.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:24

zipje71 schreef:
Het middel was toch toegediend tbv een medische behandeling?
Heb een arabier gereden die bij jaarlijkse scheerbeurt zo veel rustgevende troep kreeg dat ie voor de rest van zijn leven positief zou testen. Eerst maar eens afwachten en dan met modder gooien!

Juist!

In de meest onverwachte dingen kan iets zitten wat onder de dopinglijst valt.
Wisten jullie bijvoorbeeld dat je als sporter geen Natterman hoestsiroop mag nemen bij een kuchje...zitten ook middelen in die onder de dopingwet vallen. :Y)