Zal ik het toch maar doen?? * lang verhaal *

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chade

Berichten: 458
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Zal ik het toch maar doen?? * lang verhaal *

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 21:00

Beste bokkers,

Ik zal bij het begin beginnen:

3 maanden geleden ben ik begonnen met het leasen van een eigewijze maar lieve pony. Ik zou haar 1 dag in de week leasen en een meisje leaste haar al die andere 6 dagen. Niks mis mee, ik vond het prima OK dan! Tot 3 weken terug mijn leasepony heel raar ging doen, ze wou niet meer van de hoefslag af op de rechterhand: als ik dan een volte wou maken ging ze keihard rennen en wou echt niet van de hoefslag af. De eigenaresse heeft zelf ook even op de pony gereden en merkte dit dat ze het bij haar ook deed. Ze dacht dat het met een ander bitje stukken beter ging. Zo gezegd zo gedaan, de pony heeft een ander bitje gekregen en het ging een week lang perfect. *LOL* Totdat 2 weken terug Verdrietig , weer hetzelfde verhaal: op de rechterhand niet van de hoefslag af... Geconstateerd dat de pony aan de rechterkant helemaal vast zit ( super harde stijve nek ) Maar het meisje rijd de pony op de dagen dat zij rijd altijd nageeflijk, maar niet echt op de goede manier Het lijkt een beetje op zagen en is helemaal verkeerd Verdrietig . De eigenaresse gaat met het meisje praten want als dit zo door gaat hebben we dadelijk geen leuke pony meer.

Maar goed, ik ging dus gisteren rijden en toen ik bezig was met opzadelen kwam er een vrouw naar mij toe. Zij rijd ook heel af en toe op de pony en weet wat er met de pony gaande is. Opeens zei ze tegen me: " Hé ik wil je een keer wel lesgeven want ja kijk, de eigenaresse en ik rijden de pony altijd dat ze echt moet werken met nageeflijk enzo en jij rijd maar gewoon figuurtjes rond en doet eigenlijk niks met dr." Ik was een beetje verbaasd dat ze dit tegen me zei. Verward Okee, ik kom van een manege waar ze me niet geleerd hebben hoe ik een paard nageeflijk moet rijden of hoe ik een paard moet laten wijken of laten appuyeren, maar dit vond ik een beetje raar van haar...Ik rijd de pony nou al 3 maanden zo ( hoe zij vind dat ik rij Huilen ) en ik heb nog niet gehoord van de eigenaresse dat ik de pony niet goed rijd en haar niet laat werken. Verward

Maar die vrouw heeft dus gezegd dat ze me les wilt geven. Ik wist toen niet wat ik als antwoord moest geven want ik stond eigenlijk een beetje versteld. Ik vroeg alleen hoeveel een les bij haar kostte en dat is € 6,50 p/u. Het is niet veel dat weet ik maar ja het komt dan wel weer bij die € 50 die ik al per maand betaal. En ik weet haast wel zeker dat als ik 1 keer een lesje heb gedaan dat ze me dan wel ompraat voor nog een lesje, omdat ik dan misschien beter zal gaan rijden Verward Ik weet het niet zeker,maar misschien dat ze wel zoiets zegt.

Begrijp me goed: het is niet zo dat ik net een maand rijd. Ik rij nu 7 jaar lang maar altijd op maneges gereden.
Dus stel dat ik een les neemt dan zal het alleen maar in teken staan van nageeflijk rijden en zijwaarts en al die oefeningen, want volgens haar ' rijd ik toch alleen maar figuurtjes en doe ik niks '. Scheve mond

Het komt er dus een beetje op neer dat die vrouw vind dat ik niet goed rij ( al vind ik zelf van wel, maar ik rijd gewoon nooit nageeflijk of al die andere oefeningen)

Ik weet niet wat ik nou moet doen, zal ik dan toch maar gaan lessen bij dr ( met als resultaat dat ik volgens die vrouw beter ga rijden als wat ik nu doe ) of zal ik alles lekker de boel laten en gewoon zelf rijden wat ik al 3 maanden doe? Ik ben ten einde raad en weet het echt ff niet meer. Ik vind lessen wel leuk, maar kan ik dan niet beter terug gaan naar de manege?? Verward De vrouw denkt dat als ik les zal nemen dat het beter zal gaan met de pony.

Het spijt me voor mijn lange verhaal maar ik moest het ff kwijt. Ik hoop dat jullie mij begrijpen en hoop ( echt heeeel erg ) dat jullie met een hopelijk goedebedoelde raad reageren.

Wie kan mij helpen????

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 21:08

Oke als ik het goed begrijp leas jij de pony 1 dag in de week en een ander 6 dagen in de week en dat meisje dat 6 dagen rijdt, rijdt niet echt goed dan zou ik haar de lessen laten nemen.
Ik vind zelf dat er niks mis is met figuurtjes rijden je kan natuurlijk wel af en toe balkjes lopen of sprongetjes maken.
Maar is er geen springtuin of zijn er geen balkjes aanwezig dan kan dat moeilijk.
Mss dat die vrouw erg dressuur gericht is, ik persoonlijk niet en als je het leuk vind zoals het nu gaat moet je geen lessen nemen alleen omdat zij het stom vind dat je alleen maar figuurtjes rijdt.

Maar kan er niet een keer met dat andere meisje gepraat worden over haar manier van rijden want dat lijkt me niet echt goed voor de pony.

Roosch

Berichten: 36647
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 21:10

Les nemen bij die vrouw! Kan geen kwaad! *LOL*
Succes OK dan!

EbbyT
Berichten: 262
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 21:12

Waarom ben je gestopt op die manege en ben je een pony gaan leasen? Omdat je geen les meer wilde of niets meer leerde?
Als jij er maar 1x in de week op rijd en de rest van de week een ander dan zie ik het probleem niet. Jij kan weinig "verpesten" als jij er zo weinig op rijd (in vergelijking met die andere). Je moet het gewoon zien zitten om les te nemen van diegene. Verpesten kan je de pony zeker niet, als rijd je alleen maar over de hoefslag, die anderen moeten het gymnastizeren doen en daar kan jij je steentje aan bij dragen maar hoeft niet perse. Maar rijd die pony altijd in de bak? Dat gaat vervelen en daar kan het probleem ook in zitten. Kàn he Knipoog.

EbbyT
Berichten: 262
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 21:23

Quote schreef:
Les nemen bij die vrouw! Kan geen kwaad! *LOL*

Kan geen kwaad, kan het zeker wel. Zo iemand kan je dingen op een verkeerde manier uitleggen, je kan er ruzie mee krijgen en zo het plezier met rijden verminderen. Ook kost het natuurlijk geld, ookal is het bedrag dat deze mevrouw vraagt niet zo hoog.
Nou is de kans dat je helemaal de verkeerde richting, of iig de richting die bij jou past (das natuurlijk voor iedereen anders), op word geduwt door zo iemand veel kleiner omdat ik aanneem dat de TS geen naif jong meisje (of jongen) die alles zomaar aanneemt en de instructeur als een halve godheid beschouwt meer is, veel kleiner. Maar ik was heel erg blij geweest als ik vroeger een instructuer had gehad die mij zelf leerde nadenken en ook leerde denken vanuit het paard en niet bij elk ongewenst gedrag riep: sla! was. Dan had mijn verstandhouding met paarden er enorm anders uit gezien Knipoog.

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 21:36

Vreemd dat ze je ervoor wil laten betalen... Scheve mond Als ik iemand met een pony zou willen helpen, zou ik dat uit mezelf doen en er zeker geen geld voor vragen. Wél, als iemand zelf naar me toe zou komen voor hulp of les.
Persoonlijk zou ik het niet doen. Zeker niet van haar. Heeft zij een instructeursdiploma? Krijg je nu op dit moment geen les? Bij de ponyclub, of bij een manege?

qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 21:46

ik heb precies het zelfde gehad als jij! op de manege reed ik 9 jaar, op moeilijke pony's enzo, ging prima! en op ruiterkampen (bij andere maneges door het land) zeiden ze ook dat ik super reed! Maar toen na die 9 jaar kreeg ik mijn 1 eigen paardje. En toen merkte ik dat ik helemaal niet goed kon rijden. Alleen beetje figuurtjes en een beetje nageven. Maar idd niet echt m'n pony laten werken. Ik heb toen ook les genomen. Stelling??? Toen nog nooit van gehoord! Ik denk dus dat het een goed id is voor jou, maar ook voor de pony. En als je vind dat het nergens op slaat, dan stop je toch gewoon. Je bent die vrouw niets verplicht!

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 21:54

hmmm wat een raar verhaal,.. blijft dat ander meisje, die die pony ook least nu buiten schot?als ik het goed begrijp is ZIJ degene die les moet nemen, maargoed. ik zou eerlijk gezegd daar die vrouw, die jou lesse aanbood, stappen en vragen waarom ze het stom vind dat je figuurtjes rijd, en of ze ook aan het andere meisje lessen heeft aangeboden. ik zou geen les van haar nemen, ik zou gewoon op je eigen manier verder gaan, en eens overleggen met die andere leaster, zodat jullie gericht tot een doel kunnen komen. of ga lekker totaal iets anders met hem doen, ook voor zijn ontspanning: bijv naar buiten., longeren, vrijheidsdress,,
veel succes

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 22:05

pony wil de bocht niet om dus ander bit...even cru gezegd.
ik zou een les nemen, aankijken en voelen en dan pas oordelen.
Mischien dat die mevrouw je ook kan uitleggen wat de reden is waarom de pony niet van de hoefslag wil...
Het is moeilijk voor ons vanaf het beeldscherm... maar les zou ik sowieso niet verkeerd vinden... ander idee mischien om eens naar een les van die mevrouw te gaan kijken.. neem pen en papier mee en schrijf vragen op.

pony verpesten met 1 X in de week..zou voor de pony wel prettiger zijn als alle berijders op 1 zelfde manier het zelfde vragen.

figuren rijden:
je kan 8-tjes rijden en 8-tjes rijden....

Chade

Berichten: 458
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 22:24

zonnebloem18 schreef:
Maar is er geen springtuin of zijn er geen balkjes aanwezig dan kan dat moeilijk.

Springbalken zijn aanwezig en ik vind springen ook heel leuk, ik doe het ook regelmatig *LOL*

Chade

Berichten: 458
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 22:27

EbbyT schreef:
Waarom ben je gestopt op die manege en ben je een pony gaan leasen? Omdat je geen les meer wilde of niets meer leerde?
Als jij er maar 1x in de week op rijd en de rest van de week een ander dan zie ik het probleem niet. Jij kan weinig "verpesten" als jij er zo weinig op rijd (in vergelijking met die andere). Je moet het gewoon zien zitten om les te nemen van diegene. Verpesten kan je de pony zeker niet, als rijd je alleen maar over de hoefslag, die anderen moeten het gymnastizeren doen en daar kan jij je steentje aan bij dragen maar hoeft niet perse. Maar rijd die pony altijd in de bak? Dat gaat vervelen en daar kan het probleem ook in zitten. Kàn he Knipoog.

EbbyT: ik ben gestopt omdat ik niks meer leerde op de manege. Pas na 2 jaar ben ik een pony gaan leasen. Misschien dacht je dat de pony alleen maar in de bak rijd maar dat is echt niet zo er word ook 2 á 3 x in de week een buitenrit mee gereden. Maar ik rijd dr alleen nu nog in de bak i.v.m de pony nog niet zo lang berijd en i.v.m ruiterbewijs gaan halen.

Chade

Berichten: 458
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 22:40

Elles"]
Heeft zij een instructeursdiploma? Krijg je nu op dit moment geen les?
[/quote]
Nee zij heeft geen Orun diploma ( instructeursdiploma ) Ik krijg op dit moment van niemand les, omdat ik 5 jaar lang les heb gehad op een manege. Dat betekent overigens niet dat ik nooit meer les zou willen hoor. Ik ben niet naar haar toegekomen om te vragen om een lesje maar zij juist naar mij ja.

[quote="muiszje"]
hmmm wat een raar verhaal,.. blijft dat ander meisje, die die pony ook least nu buiten schot?als ik het goed begrijp is ZIJ degene die les moet nemen, maargoed. ik zou eerlijk gezegd daar die vrouw, die jou lesse aanbood, stappen en vragen waarom ze het stom vind dat je figuurtjes rijd, en of ze ook aan het andere meisje lessen heeft aangeboden
[/quote]
Ze gaan overleggen met het meisje of ze les wil gaan nemen want ze is nu nog op vakantie. De eigenaresse wil ook dat het meisje les gaat nemen want zij rijd er veel meer op ( 6 dagen per week ) De vrouw die mij wil lesgeven gaat dan dat andere meisje lesgeven zodra zij daar mee instemt en als ze terug is van vakantie.

[quote="Alane schreef:
pony wil de bocht niet om dus ander bit...even cru gezegd.
ik zou een les nemen, aankijken en voelen en dan pas oordelen.
Mischien dat die mevrouw je ook kan uitleggen wat de reden is waarom de pony niet van de hoefslag wil...
Het is moeilijk voor ons vanaf het beeldscherm... maar les zou ik sowieso niet verkeerd vinden... ander idee mischien om eens naar een les van die mevrouw te gaan kijken.. neem pen en papier mee en schrijf vragen op.

pony verpesten met 1 X in de week..zou voor de pony wel prettiger zijn als alle berijders op 1 zelfde manier het zelfde vragen.

figuren rijden:
je kan 8-tjes rijden en 8-tjes rijden....


Heb al vaker gekeken naar een les die die vrouw geeft. De reden is heel duidelijk waarom de pony niet van de hoefslag wil: door verkeerd gereden te zijn zit de pony vast aan de rechterkant ( stijve harde nek) en reageert ze niet meer op het bit op de rechterhand. Dat is het hem juist, de bijrijders ( ik en dat meisje ) rijden dus totaal niet op dezelfde manier. Zij rijd altijd nageeflijk ( dat zagen, verkeerd nageeflijk rijden) en ik rijd dus nooit nageeflijk. Wat bedoel je met je laatste zin: ' figuren rijden:
je kan 8-tjes rijden en 8-tjes rijden..."?????? Verward

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 22:43

je kan een 8-tjes rijden door aan de teugel te "trekken" om de bochten te halen (even krom gezegd) maar je kan 8-tjes rijden door ze te rijden met je zit/benen...gewoon door 8-tjes te rijden..Haha! (kan het niet precies uitleggen)

Chade

Berichten: 458
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 22:45

Alane schreef:
je kan een 8-tjes rijden door aan de teugel te "trekken" om de bochten te halen (even krom gezegd) maar je kan 8-tjes rijden door ze te rijden met je zit/benen...gewoon door 8-tjes te rijden..Haha! (kan het niet precies uitleggen)

Ik trek niet aan de teugel maar gebruik ál me hulpen. Dat zijn me zit, mijn benen en ook mijn gewicht. Niet dat iedereen denkt dat ik alleen maar aan de teugels zit te trekken... Scheve mond

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 22:46

Als ze geen diploma heeft, zou ik het eerlijk gezegd niet doen, er zijn zoveel goede instructeurs te vinden die niet al te duur zijn en die wel gediplomeerd zijn!!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 22:52

je hebt je lease pony 1 dag per week.
Citaat:
Tot 3 weken terug mijn leasepony heel raar ging doen, ze wou niet meer van de hoefslag af op de rechterhand: als ik dan een volte wou maken ging ze keihard rennen en wou echt niet van de hoefslag af. De eigenaresse heeft zelf ook even op de pony gereden en merkte dit dat ze het bij haar ook deed. Ze dacht dat het met een ander bitje stukken beter ging. Zo gezegd zo gedaan, de pony heeft een ander bitje gekregen en het ging een week lang perfect. Totdat 2 weken terug

als dat 1 week perfect ging terwijl je maar 1 dag per week die poy rijdt?
Kijk ik zeg niet dat jij niet je alle hulpen gebruikt....echter het kan er voor een buitenstaander wel anders uitzien.
Er zijn mensen die 3 jaar rijden, 6 dagen per week en elke week (soms meerdere keren per week) les hebben en nog steeds.
Ik ken jou niet en die mevrouw niet. en je hebt les en les.. 6.50 euro vind ik meer onkostenvergoeding dan betalen voor een les..

Chade

Berichten: 458
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 22:54

Tulandro schreef:
Als ze geen diploma heeft, zou ik het eerlijk gezegd niet doen, er zijn zoveel goede instructeurs te vinden die niet al te duur zijn en die wel gediplomeerd zijn!!

In mijn buurt is er een hele goed instructrice die heel goed les geeft, zij heeft behoorlijk wat diploma`s en rijd hoog met haar paarden ( wedstrijden ) maar kijk daar hebbie het dan al weer. Zij is niet goedkoop zeker geen € 6.50 p/u, ( dat is wel erg weinig vergeleken dan met een gemiddelde) maar dat betekent dat ik het zelf moet betalen en dat komt dan op mijn bedrag wat ik al per maand betaal. En ik vind het zwaar banketstaaf om te zeggen: " Marije ( zo heet ze ) ik kap er mee want ik vind het wel erg duur". Dan vind ik dat ik er niet aan moet beginnen. Het is zo hopeloos ik zit echt in een moeilijke situatie Verdrietig

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 22:56

Kan die gene niet beter les geven aan dat meisje, want hoe jij die pony rijd lijkt me niks mis mee.. en vooral als die eigenaar van die pony zegt dat er met dat meisje gepraat moet worden.
Je moet niet gedwongen worden door iemand om een les te nemen hoor zolang je niet veel vraagt aan een pony kan er eigenlijk weinig verpest worden, maar als je zelf de pony goed aan de teugel wilt leren lopen kan een les natuurlijk geen kwaad om dit goed aan te leren.
Maar praten met dat andere meisje zou ik zeker weten samen met de eigenaar gaan doen!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 22:58

Neem 1 les en vel dan je oordeel...kun je ook met haar afspreken (die mevrouw) je kan dus allerbeste lesgever nemen maar als het niet klikt..leer je niets. en dat kan je pas weten na het te hebben geprobeerd.

noukske

Berichten: 797
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 23:00

Hoi Chade,

Ik denk dat er niets mis is met jouw manier van rijden.
Dat je goed rijd betekent niet dat je je pony moet laten nageven.
Stelling geven, rechtop zitten, niet hangen aan de teugels dat heeft ook allemaal te maken met goed rijden.
Ik denk dat dat andere meisje les moet nemen want zij rijd hem waarschijnlijk niet goed aan de teugel.
Ik snap dat je het niet leuk vind dat iemand jouw de les gaat lezen, dat is erg vervelend! Ik zou eens overleggen met dat meisje en de eigenaresse, kijken wat zij vinden. Er is niets mis met gewoon figuurtjes rijden, dat heb ik ook lang gedaan en altijd veel plezier in gehad Lachen
Laat je dat plezier niet ontnemen Ach gut . Veel suc6 en groetjes

punica
Berichten: 28
Geregistreerd: 31-07-04
Woonplaats: vriezenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 23:01

Zoek iemand die wel een diploma heeft, is er niemand bij je in de buurt die dat wel heeft en die je een lesje wil geven?

Overleg ook met het andere meisje, zij rijdt er vaker op en misschien is het dus een idee dat zij lessen gaat nemen.
Figuren rijden kan echt geen kwaad, dat is juist goed voor een pony dat vast zit.
Ik hoop dat jullie er uit komen. (vast wel)

Chade

Berichten: 458
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 23:02

noukske schreef:
Hoi Chade,

Ik denk dat er niets mis is met jouw manier van rijden.
Dat je goed rijd betekent niet dat je je pony moet laten nageven.
Stelling geven, rechtop zitten, niet hangen aan de teugels dat heeft ook allemaal te maken met goed rijden.
Ik denk dat dat andere meisje les moet nemen want zij rijd hem waarschijnlijk niet goed aan de teugel.
Ik snap dat je het niet leuk vind dat iemand jouw de les gaat lezen, dat is erg vervelend! Ik zou eens overleggen met dat meisje en de eigenaresse, kijken wat zij vinden. Er is niets mis met gewoon figuurtjes rijden, dat heb ik ook lang gedaan en altijd veel plezier in gehad Lachen
Laat je dat plezier niet ontnemen Ach gut . Veel suc6 en groetjes

Bedankt voor je reactie. Ik vind het leuk dat je me begrijpt OK dan!

Chade

Berichten: 458
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 23:10

Alane schreef:
je hebt je lease pony 1 dag per week.

als dat 1 week perfect ging terwijl je maar 1 dag per week die poy rijdt?

Nee ik reed toen nog een dag erbij omdat ik moest inhalen omdat ik op vakantie ben geweest. Dus die twee dagen deed ze het en de rest van de dagen ook omdat toen de eigenaresse reed. Wat bedoel je met deze zin: "6.50 euro vind ik meer onkostenvergoeding dan betalen voor een les..?? Verward

A0000
Berichten: 3021
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 23:33

ik zou persoonlijk geen les nemen van iemand die geen diploma heeft.. je kunt ook een paar lessen van die Marije nemen en gewoon uitleggen dat je het zelf moet betalen en dus niet zo vaak kan... dat begrijpt ze heus wel hoor! je bent vast niet de enige die met dat probleem zit

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 00:07

diploma zegt helemaal niets
je kunt altijd een lesje proberen en zeggen dat je(als de les bevalt)
je misschien om de week wilt lessen ?
is een idee
zo heb je regelmatig iemand die jou en je pony helpen
maar heb je niet iedere keer als je je pony rijd les
tis ook leuk als je ook eens voor jezelf kan rijden ipv les

maar diploma's, daar zou ik niet eens naar vragen
liever een ervaren amazone/ruiter die kan lesgeven, die zijn er namelijk genoeg
dan een gediplomeerde die slecht les geeft (die zijn er namelijk ook genoeg)