heeft iemand een tip voor mij?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ragebol_love

Berichten: 81
Geregistreerd: 25-08-03

heeft iemand een tip voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-04 14:02

hallo
Mijn lievelings pony op de manege word verkocht wegens steigeren ik heb haar u voor ene week geleast en probeer het haar af te leren heeft iemand een tip voor mij hoe ik dat het beste kan doen?

Groetjes ragebol Love

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:18

Wanneer steigert ze? Kan het aan het zadel liggen? Is het in een bepaalde gang?kortom: graag meer info.

k_loves_p_c

Berichten: 97
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 20:18

Riëtte schreef:
Wanneer steigert ze? Kan het aan het zadel liggen? Is het in een bepaalde gang?kortom: graag meer info.


als ze het gewoon doet om stoer te zijn bv dan wil een water baloon nog wel eens werken die moet je tussen der oren kapot slaan vaak schrikken ze ervan en doen ze het nooit meer *dan denken ze dat er bloed loopt* en anders als het idd ergens anders aan ligt het zadel of moet je hem is laten nakijken..

Ditta

Berichten: 2567
Geregistreerd: 08-07-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 20:31

als ze het doen om het aan te stellen voor protest, straffen en door rijden, gewoon doen alsof je het niks doet. Vooral niet bang worden en haar stil zetten anders denk de pony van he, als ik er geen zin meer in heb steiger ik gewoon.

dus gewoon straffen en door rijden.

maar het kan idd aan het zadel liggen, of miss is er iets met de rug

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 21:54

k_loves_p_c schreef:
als ze het gewoon doet om stoer te zijn bv dan wil een water baloon nog wel eens werken die moet je tussen der oren kapot slaan vaak schrikken ze ervan en doen ze het nooit meer *dan denken ze dat er bloed loopt* en anders als het idd ergens anders aan ligt het zadel of moet je hem is laten nakijken..


Als dat paard al probeerd indruk te maken door te gaan steigeren, wat zal ie dan wel niet in de kop halen als je een waterballon kapotslaat tussen de oren... Scheve mond Misschien iets met een plantenspuit? Dat is minder heftig. En gewoon goed afstraffen als ze het doet. En zadel na laten kijken, desnoods fysio....

Roosch

Berichten: 36650
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 12:43

Haal de dierenarts er eens bij Knipoog anders de tip van de waterballon Knipoog

k_loves_p_c

Berichten: 97
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 12:54

Serendipity1 schreef:
Als dat paard al probeerd indruk te maken door te gaan steigeren, wat zal ie dan wel niet in de kop halen als je een waterballon kapotslaat tussen de oren... Scheve mond Misschien iets met een plantenspuit? Dat is minder heftig. En gewoon goed afstraffen als ze het doet. En zadel na laten kijken, desnoods fysio....


om dat als je een waternballon kapot slaat tussen zijn oren denk hij dat er bloed loopt en daar schrikt tie van het word veel gebruik met name bij jonge paarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 13:34

Als de manege dit probleem niet op kan lossen en het dier dus maar verkoopt, is het misschien handiger om niet de illusie te hebben dat je dit even in een weekje op zult lossen. Als dat mogelijk was, had de manege dit hoogstwaarschijnlijk wel gedaan of laten doen, niet?
Dus bespaar jezelf de teleurstelling, geniet nog van een weekje met je lieveling en bereid je voor op het afscheid.
Hard maar realistisch.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 14:39

eerst en vooral zeker weten dat er niets meer aan de hand is. Heeft hij nergens geen pijn, laat een DA hem nakijken zodat je 100% zeker kan uitsluiten dat hij stiegert omdat hij iets heeft, of heeft iemand hem misschien ooit dat 'stoer kunstje' aangeleerd?
Als hij steigert omdat hij gewoon aan het klieren is en denkt een oplossing te hebben gevonden om onder het werk uit te komen zou ik hem gewoon elke keer flink op zn donder geven, een waterballon is geen slecht idee want van een flinke plets water verschrik je ook wel. Maar ik ben het wel met Sonja eens dat je dit probleem waarschijnlijk niet in een week krijgt opgelost, je kan er al aan gaan werken maar de kans is klein dat je het er ineens uitkrijgt als hij het al zolang doet.

pubelia

Berichten: 9991
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 14:47

Sonja schreef:
Als de manege dit probleem niet op kan lossen en het dier dus maar verkoopt, is het misschien handiger om niet de illusie te hebben dat je dit even in een weekje op zult lossen. Als dat mogelijk was, had de manege dit hoogstwaarschijnlijk wel gedaan of laten doen, niet?
Dus bespaar jezelf de teleurstelling, geniet nog van een weekje met je lieveling en bereid je voor op het afscheid.
Hard maar realistisch.

ja sorry maar hier ben ik het toch mee eens! in een weekje krijg je het toch niet afgeleert als het katte kwaad is. en mischien is het idd beter als ze de pony doen verkopen want 1 iemand er contineu op kan dan mischien beter zijn voor de pony! mits er dus niks lichamelijks is!

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 17:35

k_loves_p_c schreef:
als ze het gewoon doet om stoer te zijn bv dan wil een water baloon nog wel eens werken die moet je tussen der oren kapot slaan vaak schrikken ze ervan en doen ze het nooit meer *dan denken ze dat er bloed loopt* en anders als het idd ergens anders aan ligt het zadel of moet je hem is laten nakijken..


die heb ik ook al ens met een rauw ei gehoord!
het blijkt goed te werken!

snoeppapier

Berichten: 4937
Geregistreerd: 29-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 17:47

Als het echt om te klieren is, wil te tip van de waterballon idd wel helpen. Toen mijn verzorghaf constant steigerde als hem iets niet beviel (zowel als ik erop zat als dat ik ernaast stond), gaf ik hem met een halstertouw/zweep een harde lel onder zn buik. Klinkt zielig, maar werkt goed!

De buik is een zwakke plek voor een paard in het wild, waar hij als hij steigert door een vijand aangevallen zou kunnen worden. Als hij steigert en je geeft hem daar een lel, heeft hij door dat hij daar kwetsbaar is, en stopt ie er waarschijnlijk snel mee.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 20:46

De DA is een goed idee, maar als ik jou was zou ik dat de verantwoordelijkheid van de eigenaar vinden. Denk eens aan een niet passend zadel en/of hoofdstel, een rugprobleem, tanden of kiezen die zeer doen oid. Als het daar niet aan kan liggen is het steigeren best af te leren, maar dat moet dan gebeuren door een zeer ervaren iemand. Ga er niet zelf mee bezig want je doet eerder iets verkeerd dan dat je er goed aan doet. Een week is daarvoor ook veel te kort!