Schrikachtig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Schrikachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-02 21:26

Hoi, iemand die ik ken heeft een vraagje! Hopelijk kunnen jullie haar helpen, want ik heb geen goed antwoord voor haar Verward

Hi iedereen, ik zit eigenlijk ff met een vraagje!

Mijn verzorgpaard is een engels volbloed en erg druk en schrikachtig.

Ze heb ook nog eens zwakke benen dus best vaak kreupel, als ze kreupel is moet ik haar elke dag op het erf stappen en onze stal ligt vlak naast de grote weg dus er rijden veel auto en vrachtwagens. Als ik dus aan het stappen ben schrikt ze dus echt van alles en als ze ergens van schrikt vertrouwt ze mij dus springt ze op mij!
Vorige keer schrok ze ook zo dat ze wegsprong, op dr zere voet terecht kwam en daardoor helemaal flipte, toen is ze ook gevallen!
Ik ben toen erg geschrokken en wil nu dus ook liever niet meer met haar stappen als het niet nodig is!
Het probleem is ook dat ik zo vaak met haar heb gestapt dat ik precies weet waar ze van schrikt en dat ik dus al ga stressen voordat zij het ooit gezien heeft, dan schrikt ze dus alleen nog maar meer!
Hebben jullie misschien tips, hoe ze minder snel schrikt of iets rustiger wordt of hoe ik beter met haar kan lopen???

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 21:39

Ga in ieder geval haar niet vastpakken vlak onder haar halster ofzow, laat het touw lekker lang. Ten eerste voelt ze dan minder dat jij gestressed raakt omdat je haar niet opeens krampachtig vast gaat pakken, en ten tweede kan ze als ze dan schrikt gewoon om je heen draaien, ze wil toch naar jou toe? dan hoef je haar dus ook niet kort te houden om te voorkomen dat ze hem peert ofzow.

Emiel Voest demonstreerde dat eens heel mooi met zijn merrie, er werd geapplaudiseerd en de merrie schrok daarvan. Omdat hij het touw kort onder het halster vast had schrok de merrie nog meer omdat zij niet 'weg kon rennen', dat is namelijk de eerste reactie van een vluchtdier zoals een paard, de tweede keer liet hij het touw een metertje of wat lang, en tijdens het applaus draafde de merrie even geschrokken om hem heen maar ontspande daarna veel sneller, ook omdat Emiel er rustig bij bleef staan alsof het de doodnormaalste zaak van de wereld was.

Misschien dat het helpt als je wat leest in het boek van Emiel Voest, er staan allerlei oefeningetjes in die hierbij heel nuttig kunnen zijn. Je leert er je paard mee dat hij jou wel kan vertrouwen, maar dat jij ook je eigen ruimte om je heen hebt waar hij niet zomaar 'in mag spingen'.
Ook de seven games van Pat Parelli zijn hierbij heel handig. (Deze staan in het boek 'uw paard als partner')

Succes!!

Grtz Elise Party!!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 17:49

Werkt inderdaad heel goed. Let wel op dat als er iets engs is jij naar het enge kijkt en niet naar je paard. In een kudde kijkt nl de leider naar het enge. Kijk jij naar je paard zal ze denken dat zij de leider is (jij zoekt nl steun bij haar). Zo loop ik nu regelmatig aan het einde van het touwtje (voorop) terwijl mevrouw achter me aanhobbelt. Dan voel ik weleens een 'schrikje' door het touwtje gaan, maar lang niet zo erg als dat ik haar vast zou hebben. Ik moet haar nog wel wat meer ontzag bijbrengen voor mijn persoonlijke ruimte want ik vindt haar nu af en toe erg dichtbij komen.
Ik hoop dat het ook goed werkt voor die engelse volbloed merrie!

lin_

Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 17:58

die van mij kan ook nog wel is schrikken soms echt en soms nep.
meestal gaan wij met zijn 2en naar buiten en allebei een halstertouw.
dan lekker lang laten en als ie springt dan houden we gwoon allebei vast.

na een tijdje gaat het ook steeds beter en zal ze ook steeds minder schrikken.

succes

Felloowtjo
Berichten: 25
Geregistreerd: 05-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 20:33

Even nog een aanvulling op wat de anderen allemaal vertellen... Laat haar ook goed kijken naar het "enge" zodat ze kan zien dat het helemaal niet eng is. Loop er desnoods 1000 keer langs (ik weet niet of het helpt bij een drukke weg maar ieder geval wel bij stilstaande dingen)
Veel succes!!!