joggen tijdens longeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
flopsy

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-02-01
Woonplaats: voorburg

joggen tijdens longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-02 18:55

hai!
Ik weet niet of hier al wel eens een topic over is gweest, maar hoe doen jullie dat met longeren? ik rijd sinds ± 1 jaar western met donya, en tijdens het rijden gaat het joggen al erg goed. mooi gelijkmatig in een tempo, ontspannen, en het gaat gewoon erg lekker.

nou vroeg ik me af hoe jullie dat doen, laten jullie je paard met het longeren als je hem in draf wilt zetten nou joggen of gewoon normaal (engels) vlot tempo draf? aan de ene kant denk ik goed, kan ze beter aan het langzame tempo wennen en meer 'relaxen', al werkt ze ook hard als ze jogt, maar aan de andere kant is het ook wel weer goed na een paar dagen joggen met het rijden om haar eigen tempo te laten draven. graag jullie meningen!

I'm a nobody, nobody is perfect, therefore I'm perfect!


DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 19:02

Als ik longeer (en dat gebeurt niet vaak want ik rij veels te graag zelf), dan gaan ze zowel in jog als in een normale arbeidsdraf. Eerst stappen om de spieren los/warm te maken, dan lekker doordraven en goed de schouders strekken, daarna joggen en galopperen. En dat 2 kanten op... Haha!

Overigens doe ik het onder het zadel precies hetzelfde. Dus ook gewoon draven en lichtrijden. Voor alle gangen is een tijd en een plaats.

Ik maak graag kilometers en laten we eerlijk zijn met zo'n jog kom je niet zo ver in een uur.... Haha!

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 20:29

hoi!

ik zit ook een beetje met dit probleem. Mijn hafje wil nog weleens op de voorhand gaan lopen tijdens de jog, en als je er niet op zit en los longeert is dit moeilijk te corrigeren.. ik laat hem meestal flink doordraven, lekker de benen strekken, want tijdens de training jog ik bijna altijd. doe ook weleens jog, maar dus meestal een flinke draf, veel stops en draaien tijdens het (los) longeren.

succes, en ik ben benieuwd hoe anderen dat doen!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

jog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 21:07

Hoi ,

Zelf doe ik met longeren beiden, in ieder geval eerst "aktief" los draven, later wat jog.
Ik vindt longeren niet zo veel aan, dus probeer op die manier ook wat afwisseling te bieden, voor mezelf en het paard Haha!

Wel kan ik vertellen dat ik in Amerika (waar ik gewerkt heb), dus ábsoluut géén jog aan de longe mocht doen !!!!!
De reden hiervoor was alsvolgt :
- Een jog is niét relaxed, het is keihard werken voor ze!!!!
- Dus moeten ze sterk gemaakt worden d.m.v. longeerwerk en dan bedoelen ze daar , écht werken aan de longeerlijn, vlot doordraven en continue opletten of de "afdruk" v/d achterhoef in ieder geval in de afdruk v. zijn voorhoef gezet wordt.
Zodra ik het paard maar "iets" zag verslappen, kwam gelijk de zweep erachter : doorgaan... wérken... Is voor jezelf ook heel zwaar, ik was altijd helemaal "dizzy"... raar he, met 38 graden zon Haha!

- Een jog kan het beste getraind worden onder het zadel :
je kunt de achterhand laten ondertreden, wat met longeren ook wel kan,
maar de "voorhand" optillen gaat niet aan de longeerlijn, waardoor snel verkeerde dingen worden aangeleerd en wat je niet kunt corrigeren, wél onder het zadel !!!
Aangeleerd = makkelijker dan afgeleerd !!!

Zowel de jonge paarden als oudere paarden werden (als het nodig was), eerst 20 min. gelongeerd : 10 min. linksom, 10 min. rechtsom.
Veel draven & galoperen.
Daarna werden ze nog gereden (afhankelijk v. leeftijd, conditie etc.) en werd het trainingschema uitgebouwd/aangepakt (per paard verschillend).

Dit werd mij dus nadrukkelijk geleerd daar... maar heb ik niet veel v. opgestoken dus.... Haha! Bloos *LOL*
want zoals ik al zei... ik doe het nu ook weer anders.... maar de jog probeer ik wel te beperken alleen bij de paarden waarvan ik weet dat ze het aankunnen...

Ik kan me voorstellen als je paard écht moeite heeft met de jog onder het zadel... kijk dan uit met longeren !
Je paard kan dan op zoek gaan naar een manier wat voor hem prettig is, en zo min mogelijk hoeft te werken, dus idd op de voorhand, of in het bit gaan hangen, sloffen v. achter...

jaah.... joggen lijkt zo simpel, ook voor een paard Haha! maar een goeie jog is toch heel zwaar voor ze en ziet er zo mooi uit Kwijl

Affijn...ik hoop dat jullie er iets aan hebben...

groetjes Knipoog

op de avatar zie je Sallyman!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 21:43

Ik longeer zeer regelmatig omdat ik het een belangrijk onderdeel van de training vind, en ik besteed daarbij ook meestal aandacht aan de jog, afhankelijk van het doel van het longeren.
Als ik longeer omdat het paard 'vrij' heeft, dus alleen om beweging te geven, dan laat ik ze niet joggen.
Als ik werk aan ontpanning, ruggebruik en buiging, dan neem ik de jog ook altijd mee.

Ik begin in stap, daarna draf, dan galop, gewoon om warm te werken, op beide handen. Daarna komen de tempowisselingen, waarbij ik dus gewoon vier gangen gebruik. Jog doe ik echter nooit lang, omdat een goede jog (dus geen sjok Haha! ) aan de longe nog drie keer moeilijker is dan onder het zadel.

Als je paard problemen heeft met de achterhand in de jog aan de longe, zou je eens kunnen proberen of je 'm bewuster krijgt van die achterhand door een elastische bandage achter z'n billen langs te laten lopen. Ttouch dus. Of gebruik een pessoateugel en gebruik de laagste instellingsmogelijkheid, die is prima te gebruiken voor westerngereden paarden. Als het paard z'n hoofd omhoog gooit (en dus de rug wegdrukt), dan corrigeert 'ie zichzelf in de achterhand. Dus eigenlijk precies hetzelfde als wat je onder het zadel doet (of probeert te doen Haha! )

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 22:15

Colinda schreef:
Wel kan ik vertellen dat ik in Amerika (waar ik gewerkt heb), dus ábsoluut géén jog aan de longe mocht doen !!!!!
De reden hiervoor was alsvolgt :
- Een jog is niét relaxed, het is keihard werken voor ze!!!!


Dit snap ik even niet, ok jog is niet relaxed en keihard werken, maar ik zie niet echt een reden waarom je dat dan niet aan de longe zou kunnen doen. Ik zelf longeerde in de dressuur steeds meer, omdat ik het rijden geen reet meer aan vond, in de western heb ik dit nog niet geprobeerd, omdat het rijden veeeeeeel te leuk is om te gaan longeren. In de les rijden we de paarden eerst goed vooruit, achterhand eronder, verzamelen e.d. Daarna gaan we pas aan de jog werken, die dan heel relaxed is omdat het paard op zijn achterhand loopt. Af en toe nog even oppakken omdat ik op een paardje rijd wat de neiging heeft om toch nog op de voorhand te gaan lopen.
Maar ik vind joggen aan de longe trouwens een uitstekende oefening. Versterkt de spieren e.d. Ik denk dat joggen aan de longe minder zwaar is dan joggen onder het zadel.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

joggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 00:34

Hoi XoNo,

Ik kan je ook hooguit maar vertellen wat ik daar geleerd heb, dus lieg ik, dan lieg ik met permissie Haha!

"In de les rijden we de paarden eerst goed vooruit, achterhand eronder, verzamelen e.d. Daarna gaan we pas aan de jog werken, die dan heel relaxed is omdat het paard op zijn achterhand loopt"

Maar : je schrijft het zelf al ... eerst rij je de paarden goed vooruit, achterhand eronder etc. daarna de jog; dus... eerst naar voren !!!
Dat doen ze dus ook aan de longe, alleen "bewaren" ze de eventuele problemen voor ónder het zadel, omdat ze beter te corrigeren zijn.

Dat is, denk ik, de hele opzet van het verhaal met de longe:
juist om te voorkomen dat bepaalde dingen niét goed worden aangeleerd, omdat dit aan de longe niet te corrigeren valt, de achterhand kun je eronder drijven met de zweep, en dat kun je ook wel doen als ze in het bit gaan hangen, maar dan blijf je aan de longe bezig met : eerst achter, dan voor... gaat het even goed, weer opnieuw, terwijl je onder het zadel toch meer controle hebt en je paard beter/sneller in "frame" kunt rijden (waardoor je het leerproces versnelt)

"Maar ik vind joggen aan de longe trouwens een uitstekende oefening"

Denk ik zelf ook wel, MITS je je paard daadwerkelijk kunt corrigeren op de manier zoals jij dat wilt, oftwel je paard inmiddels begrijpt wat de bedoeling is van een jog....
(maar dan nog zullen de meeste paarden er proberen onderuit te komen).


"Versterkt de spieren e.d. Ik denk dat joggen aan de longe minder zwaar is dan joggen onder het zadel"

tja... dat durf ik niet te zeggen.
De trainer in Amerika vertelde me dat er maar één manier is om het paard sterker te maken met longeerwerk.

Misschien heeft er hier nog iemand ervaring met trainers in Amerika?
Is wel leuk, om zo eens te horen hoeveel verschillende manieren er wel niet gehandhaafd worden....
Ik kan je vertellen dat ik op 4 verschillende ranches geweest ben, waar ze, werkelijk waar, ook 4 verschillende manieren v. trainen hadden....
Zo zie je dingen... waar ik absoluut niét achter sta... maar ook leer je heel veel andere dingen, waar ik tot op heden nog profijt van heb...

p.s. nog even een ander (off-topic) vraagje :
hoe kopieren jullie die tekst zo mooi in een wit vakje????? Verward
ik heb op kopieren & plakken geklikt... maar dat ziet er dan anders uit...
ben niet zo'n comp.freak... Sigaar

Groetjes Knipoog

op de avatar zie je Sallyman!

c0wg1rl
Berichten: 3
Geregistreerd: 14-10-01

Re: joggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 01:09

Colinda schreef:
p.s. nog even een ander (off-topic) vraagje :
hoe kopieren jullie die tekst zo mooi in een wit vakje????? Verward
ik heb op kopieren & plakken geklikt... maar dat ziet er dan anders uit...
ben niet zo'n comp.freak... Sigaar

Groetjes Knipoog


Dat doe je door de knop "quote" te gebruiken die je rechtsboven bij een bericht vindt.

Mirjam

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 07:21

Ik snap iets niet, de jog voor zowel paard als ruiter over lange afstand makkelijk vol te houden was? Ik bedoel, als het zo zwaar voor het paard is, waarom deden ze vroeger die lange afstanden dan niet in een flinke draf? Ben je nog sneller op plaats van bestemming ook Haha!

Ik vind die jog er altijd zo relax uitzien. Maar ja, ik heb niet zoveel kaas gegeten van westernrijden Lachen Dus please explain? Schijnheilig

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

jog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 16:59

Hallo,

Nou... je hebt al een verschil tussen een "sjok" en jog...
Hier in Nederland zijn er maar weinig die een goeie jog kunnen laten zien ! Sorry hoor, maar zo denk ik er over... Bloos
Als je engels rijdt en je paard zijn achterhand er niet goed onderheeft, voel je dat ook en weet je dat je meer moet verzamelen...
dit ook bij een goeie jog..
Nog te vaak zie je een "krabbelende" jog... van voren loopt het paard lekker en van achter sloft ie gigantisch, of hij loopt van achteren wel lekker, maar dan "valt" ie er voor weer teveel 'in'

Ik denk dat het vroeger niet veel uitmaakte hoé het paard liep in een jog... als de ruiter maar lekker zat... Haha!
Op een wedstrijd is dat natuurlijk wat anders, maar ik denk dat elke jury wel kan vertellen hoe een goede jog eruit hoort te zien...
wat mij betreft : in balans, gelijkmatig tempo, geen "afzakkende" achterhand, zowel voor als achter sterk, zichzelf dragend...

pfff... valt niet mee.. uitleggen wat je ervan vindt op papier... Slapen

Ik zou zeggen : ga eens kijken op een wedstrijd, daar zie je dan veel verschillende jogs.... (alleen snap je soms de plaatsingen ook niet helemaal..) Verward

Groetjes Knipoog

p.s. cowgirl : de quote knop heb ik gezien, maar hoe verder?
wanneer moet ik die aanklikken om bepaalde tekst te laten verschijnen in mijn tekstvak? Verward

[/quote]

op de avatar zie je Sallyman!

flopsy

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-02-01
Woonplaats: voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-02 16:59

dank jullie wel!
ikw eet weer genoeg, ze gaat opzich goed in jog, ook tijdens het longeren, maar ik laat haar voortaan wel eerst loskomen in een 'gewone' voorwaartse draf, eens kijken hoe dat gaat. zo leer je nog 's wat!

groetjes flore

I'm a nobody, nobody is perfect, therefore I'm perfect!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Re: joggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 17:09

Colinda"]
Hoi XoNo,
[/quote]

Hai Haha!

[quote="Colinda"]
Ik kan je ook hooguit maar vertellen wat ik daar geleerd heb, dus lieg ik, dan lieg ik met permissie Haha!
[/quote]

Ik houd er rekening mee Knipoog

[quote="Colinda"]
"In de les rijden we de paarden eerst goed vooruit, achterhand eronder, verzamelen e.d. Daarna gaan we pas aan de jog werken, die dan heel relaxed is omdat het paard op zijn achterhand loopt"

Maar : je schrijft het zelf al ... eerst rij je de paarden goed vooruit, achterhand eronder etc. daarna de jog; dus... eerst naar voren !!!
Dat doen ze dus ook aan de longe, alleen "bewaren" ze de eventuele problemen voor ónder het zadel, omdat ze beter te corrigeren zijn.
[/quote]

Ik snap hem, dat is naar mijn idee ook nodig aan de longe. Paarden die verkeerd zijn ingereden hebben vaak de neiging op de voorhand te gaan lopen. Aan de longe is dit inderdaad niet te corrigeren, daarom heb je gelijk wanneer je zegt eerst naar voren, daarna pas jog. Dan is het pas een goede jog, op de achterhand.

[quote="Colinda"]
Dat is, denk ik, de hele opzet van het verhaal met de longe:
juist om te voorkomen dat bepaalde dingen niét goed worden aangeleerd, omdat dit aan de longe niet te corrigeren valt, de achterhand kun je eronder drijven met de zweep, en dat kun je ook wel doen als ze in het bit gaan hangen, maar dan blijf je aan de longe bezig met : eerst achter, dan voor... gaat het even goed, weer opnieuw, terwijl je onder het zadel toch meer controle hebt en je paard beter/sneller in "frame" kunt rijden (waardoor je het leerproces versnelt)
[/quote]

Goed uitgelegd! Ik denk inderdaad ook dat een paard veel beter te corrigeren is, en ook makkelijker in "frame" te rijden is, dan dat je dat aan de longe moet gaan doen.

[quote="Colinda"]
"Maar ik vind joggen aan de longe trouwens een uitstekende oefening"

Denk ik zelf ook wel, MITS je je paard daadwerkelijk kunt corrigeren op de manier zoals jij dat wilt, oftwel je paard inmiddels begrijpt wat de bedoeling is van een jog....
(maar dan nog zullen de meeste paarden er proberen onderuit te komen).

"Versterkt de spieren e.d. Ik denk dat joggen aan de longe minder zwaar is dan joggen onder het zadel"

tja... dat durf ik niet te zeggen.
De trainer in Amerika vertelde me dat er maar één manier is om het paard sterker te maken met longeerwerk.
[/quote]

Ja...alleen een paard sterker maken aan de longe ben ik het niet geheel mee eens, maar wat betreft het feit dat ik vind dat joggen aan de longe minder zwaar is voor een paard dan onder het zadel komt door het feit dat de jog erg zwaar is, en het gewicht van de ruiter dit alleen maar zwaarder maakt. Dit probleem ben je kwijt wanneer je je paard longeert. Dat bedoelde ik dus.

[quote="Colinda schreef:
Misschien heeft er hier nog iemand ervaring met trainers in Amerika?
Is wel leuk, om zo eens te horen hoeveel verschillende manieren er wel niet gehandhaafd worden....
Ik kan je vertellen dat ik op 4 verschillende ranches geweest ben, waar ze, werkelijk waar, ook 4 verschillende manieren v. trainen hadden....
Zo zie je dingen... waar ik absoluut niét achter sta... maar ook leer je heel veel andere dingen, waar ik tot op heden nog profijt van heb...

p.s. nog even een ander (off-topic) vraagje :
hoe kopieren jullie die tekst zo mooi in een wit vakje????? Verward
ik heb op kopieren & plakken geklikt... maar dat ziet er dan anders uit...
ben niet zo'n comp.freak... Sigaar

Groetjes Knipoog


Inderdaad, de quote knop. Als je er met je muis overheen gaat, dan komt er een beetje uitleg bij. Je kunt het eens proberen met een stukje niets-betekende tekst, en vervolgens op Voorbeeld te drukken. Alles tussen [ quote ] en [ /quote ] (maar dan zonder spaties uiteraard) komt in zo'n vakje te staan Lachen

Groetjes Colin Lachen Mannelijke versie van de naam Colinda Haha!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl


Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

jog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 17:26

Hallo,

hehe... ik heb me dus redelijk kunnen uitdrukken op papier, was al bang dat 't niet zou overkomen zoals de bedoeling is... *LOL*

"Ja...alleen een paard sterker maken aan de longe ben ik het niet geheel mee eens, maar wat betreft het feit dat ik vind dat joggen aan de longe minder zwaar is voor een paard dan onder het zadel komt door het feit dat de jog erg zwaar is, en het gewicht van de ruiter dit alleen maar zwaarder maakt. Dit probleem ben je kwijt wanneer je je paard longeert. Dat bedoelde ik dus"

Yep, ik snap hem ook Haha!

Trouwens leuke naam he ? Colin (m) en -da (v) *LOL*

Alleen... wat dat quote betreft, ben ik een domme gans Bloos
haha... ben aan het testen geweest... wil niet lukken dus ga ik maar eens bij "forumvragen" de vraag stellen... anders wordt het teveel off-topic en heb ik straks SM aan de deur, die woont vlakbij ons !!! Haha!

Groetjes

op de avatar zie je Sallyman!

flopsy

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-02-01
Woonplaats: voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-02 20:00

Donya heeft opzich, zeker in de jog, een goed achterhandgebruik, zie deze foto

Afbeelding

dus daar ligt het probleem niet echt, maar ik wilde meer gewoon weten of ik haar nou moet laten joggen of tempo draven tijdens het longeren. ze draagt zich goed, en ziet longeren meestal meer als een feestje dan echt werken (ze luistert wel gewoon erg braaf.) dus ik laat haar dan denk ik maar meer gewoon tempo draven in de longeerbak heb ik besloten.
groetjes flore

I'm a nobody, nobody is perfect, therefore I'm perfect!

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 21:01

thanx Colinda, ik snap `m! Tja, als ik hier op die locale showtjes kijk dan is het idd sjokken. Maar op de grote shows zetten ze idd hun achterbenen er ver onder. Maar nu weer een vraag, hoe kun je correcte jog verwachten van een 2 jarige? Of doen die 2 jarigen in de futurities niet een echte jog?

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 21:41

Pril schreef:
Maar nu weer een vraag, hoe kun je correcte jog verwachten van een 2 jarige? Of doen die 2 jarigen in de futurities niet een echte jog?


In Amerika gaat het ,zoals je weet om de $$$$$ Huilen
En dus gebruiken ze alleen de 2-jarigen die (over het algemeen) ongelooflijk goed gefokt zijn en de jog als het ware al "in zich" hebben..
Maar voor zover ik weet (ik heb daar geen pleasure show gezien met 2-jarigen, wel de reining) is dat een gewone, echte jog...

Wat ik wel weet, is dat ik daar op een merrietje gereden heb, die 2,5 jr. oud was, waarvan ze vonden dat ze vrij laat ( Huilen Verward ) beleerd was; dit merrietje was ook van zeer goede (pleasure) bloedlijn en net 3 wkn. onder het zadel... je zette haar in "draf" , maar zij ging dus "als bijna vanzelf" al in een jog, zo heerlijk, dat je niks meer durfde te doen, alleen maar hééél stil zitten ...

p.s. Flopsy :
Leuke foto, ziet er goed uit hoor ! Handen iets lager houden & zijn hoofdje mag meer zakken (en dan moet je dus opletten dat ie niet gaat sloffen of in het bit gaat hangen)...
veel succes & plezier, western-riding = fun *LOL*

op de avatar zie je Sallyman!

flopsy

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-02-01
Woonplaats: voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-02 22:26

dank je wel colinda!
het gaat perfect met het rijden vind ik, voor de ervaring die ik heb en die zij heeft, en inderdaad houd ik hier mijn handen te hoog. dat was mij ook al opgevallen, maar toch bedankt!

ze loopt over het algemeen netjes met haar hoofd wat lager dan op deze foto, en gewoonlijk geeft ze wat meer na, zoals op de vierde foto in mijn profiel. zo wil ik haar hebben lopen, en op sommige stukjes na loopt ze ook al zo netjes. (op deze foto houd ik mijn handen weer te laag, en teugels iets te kort, maar je snapt wel wat ik bedoel, ik ben ermee bezig)

ik dwaal weer verschrikkelijk af, sorry daarvoor..

groetjes flore

I'm a nobody, nobody is perfect, therefore I'm perfect!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 00:47

Hoi ,

Je foto in je profiel had ik nog niet gezien, leuk hoor !!!
Leuk paardje, je kunt goed dat je er gek mee bent Knipoog

Veel plezier nog, groetjes

op de avatar zie je Sallyman!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers