meningsverschil over plotseling weg galoperend paard?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

meningsverschil over plotseling weg galoperend paard?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-02 12:53

Een paard dat ik ken heeft nog wel eens de neiging om in de bak opeens in galop weg te spuiten als ie ergens geen zin in heeft of gewoon loopt te etteren.
Ik stond met iemand in de bak te praten toen dat paard weer aan de kletter ging.
Het meisje dat er op zat trok hem meteen keihard op de rem.

Nu heb ik dus geleerd dat je een paard die weg galopeerd buiten jou hulpen om, door moet laten galoperen op jou hulpen. En pas na een rondje op jou hulpen gegalopeerd te hebben, terug te pakken.
Diegene waarmee ik stond te praten vond dat het meisje goed reageerde door hem op de rem te trekken.
Nu vraag ik me dus af wat de beste methode is.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 13:21

Direct reageren, gelijk afstraffen. Op de rem sleuren dus. Is 'ie nou helemaal belazerd! En daarna gelijk aan het werk, liefst in galop, afgelopen met dat gezeik.
Door laten galopperen op jouw hulpen klinkt leuk, maar meestal komen je hulpen niet echt lekker door op zo'n moment, hij wil toch al galopperen, dus 1 rondje galopperen is niet echt een straf. Hard op de rem wel.
Maar het hangt ook een beetje van het paard af. Als ze het doen uit angst dan werkt het averechts, als het rottigheid is mag je best stevig optreden en wel direct!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 13:23

ik zou 'm ook op de rem trekken vaak is het weggaloperen want ik heb geen zin een reden om onder een oefening uit te vluchten geef je z'n zin galopeer je door want dan hoeft hij die oefening te doen.
Ik zou 'm wanneer hij erineens van door vliegt op de rem trekken wanneer het vluchtgedrag is door weg te dribbelen enzo sluit ik ze gewoon meer op.
verder negeer ik het gedrag het is een paard zijn goed recht op zo aan te geven dat ze iets niet helemaal snappen of er misschien niet aan toe zijn.
vaak ga ik verder met de oefening maar dan vraag ik minder

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 14:04

Haha! Isolda probeert dat ook weleens. Die zet ik direct op de rem. Ziet er niet zo netjes uit, zal ook wel niet zo heel prettig voelen in haar mondje overigens. Maar helaas pindakaas....
Ik zet haar weleens vaker op de rem, soms banjert ze overal doorheen, bv. in een drafje. Dan staat ze ook heel snel stil!

Als ik haar door zou laten galoperen, stopt ze nooit weer! *LOL*

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 14:05

Dat meisje heeft gelijk. Zo doet mijn vriendin het ook.

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

afhankelijk van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 14:17

bij het ene paard moet je 'm door laten gaan en het andere niet.

Ik zou zelf als hij er echt vaak vandoor gaat; net zo lang laten galopperen en flink aan het werk zetten in de galop, tot hij moe begint te worden. Zo heb ik het gezien tenminste. Als hij zo nodig moet galoperen, laat 'm dan maar galoperen, maar dan wel op mijn commando! Zodra hij weer terug wil vallen in draf, als hij het zat is, dan zet jij 'hem weer terug in galop en zo verder.

Mijn eigen paardje doet dit gelukkig nauwelijks, maar als hij het doet zet ik 'm vol op de rem. dat werkt bij hem beter.

Afhankelijk van het paard dus; gewoon uitproberen.!

lein

Berichten: 1577
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 14:20

allebei de methodes hebben wel iets, maar ik denk ook dat het vooral een beetje afhankelijk is van het paard en de situatie waarom die het doet.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 14:36

Het staat natuurlijk al in de voorgaande antwoorden maar goed.
Als hij hard wil, dan wil jij juist heel traag en in dit geval wil hij snoeihard dus dan zet jij hem zonder pardon op de rem, een flinke ophouding met beide handen. Geen draf of iets anders er tussenin maar patsboem stilstaan. Vaak heb je dan van die slimmerikken die dan stiekem WEER het tempo gaan overnemen en dan in stilstand een stapje achterwaarts doen. Meteen naar voren met die hap. Probeer dit voor te zijn want zijn plannetje om er hard vandoor te gaan is mislukt dus verzinnen de slimmerds snel iets anders. Heel kort: stilzetten, nageeflijk maken, aanstappen, draven en aangalopperen en rij zo maar eens wat overgangen (ook arbeidsgalop - middengalop).

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 14:42

Het ligt aan de rede van wegstuiven. Als het paard schrikt dan de noodrem, maar uit baldadigheid of om onder het werk uit te komen dan ben ik voor met hulpen doorgalloperen. Christy is er ook zo een die wegstuift om niets. Wij begonnen met op de rem zetten. Het gevolg was dat zij wegstoof en zelf in de hoek tot stilstand kwam (de plaats waar zij als zij op de rem gezet werd uiteindelijk stopte) Nu moet zij door galloperen tot zij op een willekeurige plaats een overgang mag maken. Dat werkt perfect.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 15:15

loulou deed dat eerst ook wel eens. dan moest ik hem van mijn lesgeefmens gewoon op zijn kont zetten. (op de rem dus)

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 15:16

loulou schreef:
... lesgeefmens ...


*LOL* Haha!
Wat een geweldig woord!

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 15:20

op de rem trekken met die hap!! dalijk denkt dat beest dat tie dat altijd kan flikken!!

lin_

Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 17:55

ik heb juist geleerd dat je dan moet doorgaan met galopperen.
pendro kan ook nog wel eens wegrennen maar dan blijft ie ook galopperen tot hij niet meer kan zeg maar en dan nog net ff langer en dan in draf op jou teken.
het is natuurlijk niet de bedoeling om hem maar te laten gaan maar dit werkt bij hem het beste.
Als hij dat heeft gedaan ga je gwoon verder met rijden alsof er niks is gebeurd.