Hoe wordt een paard zadelmak gemaakt/ingereden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Hoe wordt een paard zadelmak gemaakt/ingereden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-02 11:11

Bij ons op stal staat een kleine Fries die op dit moment zadelmak wordt gemaakt en wordt ingereden. Het meisje dat dat doet heeft het nog nooit gedaan en heeft me gevraagd of ik haar af en toe wil helpen met vasthouden enzo.

Nu ben ik iemand die zich altijd heel goed verdiept in wat ie doet, zeker met paarden.

Omdat ik er nog nooit mee te maken heb gehad, heb ik me nog nooit verdiept in het zadelmak maken van paarden enzo.

Ik vind eigenlijk dat ze er deskundige begeleiding bij moeten halen, maar het meisje is de verzorgster en de eigenaren willen dit niet.

Ik wil haar best helpen, maar ik heb mezelf voorgenomen dat als haar manier me niet aanstaat dat ik het dan niet doe.

Het paardje kent de stemhulpen, wordt gelongeerd met hoofdstel en zadeltje met losse beugels, dit accepteert ze allemaal.
Nu is ze bezig met een halster en een barebackpad om haar arm over de rug te leggen en druk uit te oefenen. Als je echt veel druk uitoefent blijft ze nog staan, maar zodra ik haar een knietje geef om erover heen te gaan hangen, blijft ze heel even staan en loopt dan weg. Ze rent niet weg maar loopt in een snelle stap weg.

Ik vind het heel moeilijk om in te schatten wanneer het paardje toe is aan de volgende stap en wat die stap dan moet zijn.

Nogmaals, ik zou er dus zelf begeleiding bij halen, maar indien die echt geen optie is, kunnen jullie me dan wat tips geven.

Ben vooral benieuwd naar reacties die jonge paarden geven tijdesn het inrijden enzo waaraan je kunt zien of je niet te snel gaat.

En welke boeken zijn aan te raden?



Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 12:19

Oh ze is dus al best wel ver met beleren als ik het zo lees. Dus zadelmak maken slaan we over.
De reden waarom dit paardje wegstapt als ze gaat hangen is omdattie dan zijn natuurlijke evenwicht kwijt raakt.
Dit is normaal.
Gewoon proberen normaal op te stappen evt met behulp van strobaal of voetje. De meeste paarden accepteren dit goed. Dus gewoon zitten in het zadel, zo ben je zelf ook meer in evenwicht en kun je het paard beter begleiden.

Vervolgens is het noodzaak om eerst met begleider ernaast het paard normaal vooruit te laten stappen, pas als hij in stap goed op 4 benen loopt leren draven (lichtrijden is gewenst) en vervolgens galop.
Tussendoor lekker longeren en dingen doen die hij al kent.

Geef hem ook eens een weekje rust zodat hij alles kan verwerken, zeker na het eerste opstappen en rijden.
Inrijden is niet moeilijk, als je maar geduld hebt en er rekening mee houdt dat het paard nog niks van enige hulp weet (ja stemhulp). Dus als er iets fout gaat in dit stadium ligt het altijd aan de ruiter/begleider.

Succes met helpen, de begleider is minstens zo belangrijk, zo niet belangrijker dan de ruiter. Hier moet het paard 100% op kunnen vertrouwens alssie in paniek raakt.

Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 27 bezoekers