Spierpijn voorkomen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Spierpijn voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-02 22:29

Hoe kun je spierpijn/stijfheid na zware arbeid het beste voorkomen?
En dan bedoel ik niet echt mega spierpijn hebben, maar net iets stijf en niet helemaal lekker los.
Ik stap altijd ruim voldoende uit, soms ga ik zelfs nog 3 kwartier ofzo stappen op de hei en dan heeft ze het ook. Losrijden is ook in orde.

Is er iets dat je kunt geven om die afvalstoffen beter af te voeren?

Nulla tenaci invia est via


SuzanneH
Berichten: 395
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 22:47

Goed lang en laag "uitrijden " , dus ook in galop & draf , beide kanten op. Dus spieren oprekken. Maar waarschijnlijk doe je dat al. Wat ik nog wel eens doe bij spierpijn is paard in de bovenlijn , van hals tot staart ( en eventuele andere probleemgebieden ) , insmeren met Simicur spiergel. Ter stimulering van het afvoeren van afvalstoffen zou je een aftreksel van de brandnetel kunnen geven . Dus bv hooi weken in brandnetel thee.
Als het echt een probleem is kan je natuurlijk haar bloedwaardes laten nakijken.

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 22:58

je hebt ook een cooling dowm spray... van de makers van equistar, ik zal ff opzoeken hoe dat spul heet...

hmmm... ik kan het niet vinden in de divoza en horselovergids... toch weet ik zeker dat het te koop is, want bij mijn vorige verzorpaard hadden we dat ook...

je spuit het op en masseert het daarna in met een borstel. het helpt de afvalstoffen af te voeren.

groetjes liselot

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 08:46

ik gebruik vitamine E + Selenium supplement voor Pablo en dat werkt super. Overigens was dat op aanraden van Zep, omdat Pablo na de springles altijd spierpijn had, hoe zorgvuldig ik ook losreed en uitstapte.
De paardendrogist heeft het, en de meeste ruiterzaken ook. Er zijn verschillende merken, ik heb meestal Equi. Overigens kunnen ze er wel wat gekker van worden, al heb ik dat met Pablo niet zo gemerkt.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 09:38

Ik wrijf Iwaldo na een jacht in met Cole's Liniment, en als het na een springles is zet ik hem wel eens onder de wamtelamp. De benen zet ik in bandages met kamferspiritus doorweekte lappen, de dag na de jacht stap ik alleen.

Ik heb overigens nu een boek Knipoog besteld, Equine Massage, want masseren schijnt ook heel veel te kunnen helpen. Ik zal je op de hoogte houden van mijn vorderingen Haha!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 09:39

Heb je wel eens bloed laten trekken bij je paard? Ik denk ndathet niet normaal is dat hij zo veel spierpijn heeft vooral wanneer jij het netjes lekker lag laat uitstappen. Ik vraag me af of er mischien iets mis is in zijn stofwisseling. Neutradex zou dan kunnen helpen.
Het zou ook kunnen zijn dat je je paard overvraagd in die zware arbeid, maar daar ga ik eigenlijk niet vanuit.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-02 12:06

Ze is al meerdere malen helemaal binnenste buiten gekeerd, weliswaar om een andere reden, maar ik neem aan dat het dan wel aan het licht gekomen was als ze echt iets mankeert. Ze zit goed in het haar, mooi dun vachtje, glanzend, attent, mankeert niets aan.
Ze heeft ook niet echt heel erg spierpijn hoor, zo erg is het niet, een ander zou het misschien niet eens opvallen, maar ik merk gewoon dat ik niet fanatiek moet gaan dressuren de dag nadat ik les heb gehad (oefenen Haha! ), omdat het dan gewoon voor geen meter gaat, ze zit dan niet helemaal lekker in haar lijf.
Ik maak dan meestal maar een buitenrit met veel stappen of ik longeer lang en laag en de dag daarna is ze weer prima in orde en kunnen we weer aan de slag, dus dat is te overzien.
Ik hoef ook niet perse de dag erna flink aan de slag, het gaat prima zo, maar het lijkt me voor haar zo vervelend, ze zit dan gewoon niet echt lekker in haar vel. (ze wil lopen hoor en ze is vrolijk, maar ze houdt zich toch net iets vast en daar moet een reden voor zijn!)

Nulla tenaci invia est via

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 12:13

Zorgen dat je als je bijvoorbeeld een zware training in het vooruit zicht hebt met veel zweten dat je de dag van te voren electrolyten voert. Hierdoor komt het paard niet met een tekort te zitten waardoor de spieren verzuren.

Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-02 12:18

Daar heb je een punt! Ze zweet inderdaad als een idioot, als het buiten ook nog een beetje warm is hangen de druppels onder haar buik!

Nulla tenaci invia est via

Marja

Berichten: 1692
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 14:29

Er staat een interessant artikel in de nieuwste Paard en Sport over de opbouw en indeling van je training. Gaat niet alleen over de training zelf, maar ook over de hele week en de loop der jaren zeg maar.
Klinkt een beetje vaag zo, maar goed.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-02 17:44

Ik heb de Paard en Sport niet. Is er toevallig iemand die voor mij een kopie kan maken van dat artikel? (kosten vergoed ik uiteraard)

Nulla tenaci invia est via

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 10:47

electrolyten zijn alleen tegen het aanvullen van zouten e.d. Selenium en vitamine E gaan dus echt spierpijn tegen. Ook al bouw je je les goed op en is je paard in goede conditie, kan hij toch spierpijn krijgen. Wat helpen met een supplement is wat mij betreft alleen maar beter.

zie hier het topic dat daarover ging
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... highlight=

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 11:39

Inderdaad: zoals Kim zei: electrolyten voeren.
Verder wil simicur spiergel goed helpen na het werk. Als mijn paard tóch spierpijn heeft de volgende dag, dan masseer ik hem met een spierpijnmiddel dat eigenlijk voor mensen bedoelt is. Haha! Werkt erg goed. De naam weet ik zo snel niet meer.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 18:36

sta ik op om de laatste P&P te pakken (het artikel zelf heb ik vluchtig bekeken, maar ik neem aan dat we het over hetzelfde hebben) en wou het daarna scannen , doet de scanner het niet!!!!!!!!!

sorry, anders had je het er nu staan.
kan het trouwens wel ff ergens anders proberen (buren) maar op dit moment niet, omdat diegene er zelf nog niet is.
en het is een vrij nieuw ding en voor mij nog onbegrijpelijk, dus dat ga ik liever niet aan in mn eentje om later op de kop te krijgen als er wat fout gaat, hihi.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-02 18:38

Doe geen moeite, ik krijg het inmiddels al van iemand. Maar lief dat je het geprobeerd hebt! Dankjewel!

Nulla tenaci invia est via

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 19:27

is goed hoor Magreet, maakt mij niet uit.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 08:50

Ik geef mijn paard 1 eetlepel lijnmeel per dag met een scheutje zonnebloemolie. Die lijnmeel helpt om de afvalstoffen sneller af te voeren. Verder kun je natuurlijk na de zware arbeid de rug van je paard en eventueel de schouderspieren masseren met Cole's Liniment. Wel verdunnen met water, want anders kun je daar huidproblemen van krijgen!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-02 16:24

Ze krijgt al (gekookt) lijnzaad (en ook zonnebloemolie) heeft dat hetzelfde effect?
Trouwens ook appelazijn en knoflook, is ook goed voor bloedsomloop en dus ook voor de afvoer.

Nulla tenaci invia est via

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 16:27

Ik denk dat het heel normaal is dat het paard na zware arbeid spierpijn krijgt. Je moet er gewoon voor zorgen dat jelang genoeg losrijdt en uitrijdt en uitstapt. De volgende dag er gewoon rekening mee houden, en een halfuurtje alleen maar losrijden, dwz,lekker laag en lang over de rug.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-02 16:36

Dat doe ik ook al hoor Piaffe, ik ben langer aan het losrijden/uitstappen dan echt aan het rijden!
Meestal is dan de volgende dag een dagje naar buiten of aan de longe. Maar ik merk gewoon dat ze niet helemaal lekker in haar vel zit, als ik er rekening mee houdt is het prima te overzien, maar als er gewoon iets simpels is dat ik kan geven/doen om haar een beetje te helpen dan is dat meegenomen. Bijvoorbeeld die electrolyten lijkt me heel zinnig, want ze zweet als een otter!
Of ik moet maar niet meer gaan lessen Knipoog

Nulla tenaci invia est via

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 16:43

Ik bedoel alleen maar losrijden, dus een half uur lang en laag over de rug rijden, en niet oprichten.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 17:12

Wij hadden een soort massagedingetje (lekker duidelijk ja Haha! ). Was in de vorm van een borstel met wieltjes die met de vorm van de paardenrug meegingen. Daar masseerde ik de paarden af en toe mee. Als je met je vingers op de rug drukt, en je paard iets wegduikt, heeft ze spierpijn, daarna werd dat veel minder. Baat het niet dan schaadt het niet, je kunt het allicht proberen.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 08:13

Margreet, gekookt lijnzaad heeft idd hetzelfde effect als lijnmeel. Ik heb alleen geen zin om dat lijnzaad te moeten koken.... Haha!

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 08:32

Margreet,

ik zou echt vitamine E + selenium nemen, dat werkt veel gerichter tegen spierpijn dan elektrolyten.


loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 11:13

Laura schreef:
Ik wrijf Iwaldo na een jacht in met Cole's Liniment,

en na het rijden masseer ik der wel eens schijnt ook heel goed te zijn. der linkerschouder masseer ik de laatste tijd altijd omdat ze daar kreupel aan is geweest


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 46 bezoekers