kan dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Adelarde
Berichten: 333
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Putte (bij Mechelen) Belgiƫ

kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 11:25

mijn paardje is maar net 4 weken geleden bekapt en loopt normaal gezien (ik ga er binnenkort wel mee beginnen buitenritten maken maar nu nog niet) OF in de wei OF in de bak, dus helemaal niet op de harde weg of zo maar haar voorhoeven zijn al helemaal aan het afbrokkelen

doordat die zo vlug afbrokkelen begon ik te twijfelen om haar ijzers te geven, ik heb het aan mijn vorige trainer (van de pony's) gevraagd wat ik het beste kon doen en hij kwam met het verhaal dat (ze heeft vorig jaar om ingereden te worden 3 weken bij hem op stal gestaan) wanneer ze net bij hem kwam, hij ze meteen heeft laten beslaan en dat ze daardoor veel betere gangen kreeg, maar toen ze terug naar huis kwam had ze geen hoefijzers en ik kan mij helemaal niets van ijzers herinneren Verward

wat zouden jullie doen, ik ben ook net begonnen met wedstrijden met haar te gaan rijden (op gras) maar enkel dressuur maar het kan zijn dat ik binnenkort ook ga springen...

daarom vraag ik wat jullie zouden doen

groetjes Valerie

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 11:40

Nou ja, ik zou eerst iets doen aan haar hoeven die zo snel brokkelen. Het is momenteel ook erg droog dus daardoor zullen ze ook sneller uitdrogen en gaan brokkelen. Zorg ervoor dat haar hoeven niet te droog zijn, hoefvet b.v. maar gewoon vocht is ook goed (modder zelfs). Als ze er altijd last van heeft gehad is biotine door haar voer ook een idee.
Daarna zou ik haar laten beslaan als je ongeveer dagelijks met haar aan het werk bent. Veel plezier ermee.

SuuSkeBaB
Berichten: 195
Geregistreerd: 02-08-04
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 11:41

ik zou ijzers geven.. zo brokkelen de hoeve ook niet snel af..

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 11:43

ik zou de hoefsmid om advies vragen.
Ik denk toch dat hij degene is die het beste kan beoordelen wat je paardje nodig heeft

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 11:44

haal een pot biotine en geef haard at door het voer heen. helpt wel tegen brokkelhoeven!

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 11:47

Hou er wel rekening mee dat het enkele maanden duurt voordat je resultaat ziet van de biotine

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 11:50

Idd, maar wij voeren onze paarden het nu ong. 10 maanden ofzo. En je ziet wel echt verschil.
Verder zou ik haar hoeven gaan insmeren. Wij gebruiken eigenlijk alleen nog maar Rainmaker, is heel duur, maar dat werkt volgens ons het beste!
Succes ermee!

SuuSkeBaB
Berichten: 195
Geregistreerd: 02-08-04
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 11:57

mijn verzorg pony heeft het best erg dat haar voor hoeven brokkelen..vooral vorig jaar. Niu gaat het wel. Ze heeft wel gewoon ijzers voor en achter.. hoevenvet.. of inderdaad vochtig houden is goed. ze heeft eigelijk alleen erg dat ze brokkelen als de hoeve gaan los zitten.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 12:07

Inderdaad eerst kijken waarom de hoeven zo slecht zijn. Droogte is een serieuze optie op dit moment. Alle vocht is beter dan geen vocht. Wij laten op dit moment bewust de waterbakken in het weiland overlopen, zodat de paarden in de modder staan als ze drinken.
Indien het probleem in het paard zit, dan inderdaad goed kijken naar je voeding; biotine kan in dat geval een oplossing zijn.
IJzers zijn voor sukkels en noodgevallen. Er zijn natuurlijk paarden en omstandigheden die ijzers noodzakelijk maken maar persoonlijk zou ik toch alles in het werk stellen om er geen ijzers onder te hoeven zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 14:58

quote divoza:

Brokkelhoeven
Mijn Haflingers hebben heel veel last van brokkelhoeven. Samen met mijn hoefsmit hebben we een perfecte oplossing gevonden om er ijzers onder te zetten zonder dat de nagels door de hoefwand gaan, nl door van een speciale hars gebruik te maken. Ik wil mijn ervanringen graag doorgeven aan mensen die hetzelfde probleem kennen

succes!

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 15:16

Wanneer een hoef veel brokkeld, is het zich meestal ook aan het herstellen, op het moment dat je er ijzers onder zet, zet je dit stop. Kijk eens goed naar de hoeven van je paard. Wat voor voeten heeft hij? is de hoef uitgezakt, of tebreed? Als de hoef zich aan het herstellen is, dan zal je zien dat de hoef steiler of anders gaat groeien, dat zie je dus aan de bovenkant (duh). Brokkelhoeven hoefen helemaal geen probleem te zijn, gewoon elke dag afspuiten/inweken. Als ze in het land staan, neem dan even een schep mee, en maak een modderpoel van de waterplaats.

I_love_noor
Berichten: 663
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Noord-Holland, Nieuw-vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 18:05

Misschien moet je de hoefsmid om advies vragen???!!

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 18:05

Als je normaal geen ijzers nodig hebt en je nog geen buitenritten maakt, zou ik er niet zomaar een ijzer onder laten slaan.

Het is vrij droog weer op het moment. Je kunt het beste de hoeven een paar keer per week goed nat maken (liefst 5 minuten lang) en daarna een goede hoefvet gebruiken. Verder kan je kleine scheurtjes zelf even rechtvijlen of de smid ervoor laten komen.

Zolang het niet echt nodig is, gewoon op blote voeten laten.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 18:13

Biotine wil wel eens helpen,maar ook een likje hoefteer rond de straal en een likje hoevenvet,met laurierzalf rond de hoef zelf wil ook wel eens helpen!!!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 18:43

Ik hoorde van mijn hoefsmid dat veel paarden er last van hebben emt dit weer, door de droogte drogen ze uit en brokkelen sneller af.
Ook met ijzers drogen ze gewoon uit.

Ikzelf gebruik Pedicure creme, bij mij werkt het goed, maar volgens mijn hoefsmid werkt het niet bij elk paard.
Ik zet Par trouwens wel elke dag even in een waterbadje met haar hoeven.

Raar trouwens van die ijzers bij die africhtingsstal, dan zou die er ijzers onder hebben laten zetten toen ze aan kwam, en drie weken later voordat ze naar huis ging er weer af meoten hebben gehaald.
Maar dan zie je de nagelgaten toch ook zitten en het lijkt me vrij zinloos voor die paar weken.

Adelarde
Berichten: 333
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Putte (bij Mechelen) Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 20:39

het was geen africhtingsstal, het was gewoon mijn trainer die haar mee naar hem thuis genomen heeft om haar in te rijden

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 22:46

Adelarde schreef:
het was geen africhtingsstal, het was gewoon mijn trainer die haar mee naar hem thuis genomen heeft om haar in te rijden


Ja ok, maar dan nog vind ik het vreemd dat er voor 3 weekjes ijzers onder gezeten hebben Haha!

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 22:47

Amber heeft ook van die brokkels... Ik gebruik nu hoefvocht van de paardedrogist (op advies van bokkers) en ik zie het verschil echt wel!