vrij bewegen/ rust

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
frettenfan
Berichten: 50
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Grootebroek

vrij bewegen/ rust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-04 12:03

heyz,

Vrij bewegen:
Ik laat mn paardje van +- 1,5 wel eens vrij bewegen door hem een paar x pm een paar rondjes te laten draven en galoperen door de bak hij vind dit prachtig maar hij wil dit echt alleen op de linkerhand, probeer ik het eens op de rechterhand keert hij zich snel weer om en galopeerd weer links verder... Hoe kan ik hem nou op de rechterhand laten lopen? Ik wil graag dat hij beide kanten leert kennen.

Rust:
Ik heb laatst gelezen dat een jong paard zeker 1 dag rust moet hebben nadat hij wat heeft geleerd om dit te laten bezinken. Nou heb ik dat eens geprobeerd maa dan is hij echt super druk de volgende dag. Moet ik hem dan toch rust geven of gewoon weer met hem wandelen enz. Scheve mond

Bonheur LOVE YA!


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 13:09

Wat zou je een 1.5 jarige willen leren? Neem aan dat ie kan mee lopen, kan vast staan en zijn voetjes kan geven.
Meer hoeft een jaarling te weten


wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 13:26

Een jong paard moet gewoon lekker op het land lopen. Af en toe haal je hem eruit en oefen je het vaststaan, voetjes geven en poetsen etc. Ook kun je hem rustig aan verkeer laten wennen. Steeds stukje voor stukje wennen.

Als je pony hier allemaal aan gewend is hoef je het ongeveer eens per week te herhalen. Losgooien kun je een keertje doen voor de fun, maar is niet echt nodig. Op allebei de handen normaal lopen leert hij wel als hij drie wordt, laat hem nu nog even lekker jong zijn.

Mijn jaarling loopt gewoon lekker op het land en is echt niet druk hoor. Doordat ze lekker de ruimte heeft, geeft ze zichzelf beweging.

frettenfan
Berichten: 50
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Grootebroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-04 14:37

Ja kijk ik heb een boek over jonge paarden en daar staan dingen die je een jong paard van +- 1,5 en ouder kunt leren. Daar stond onderandere in over vrijheids beweging enz. En Het is niet dat ik dit doe om hem het moeilijk te maken enz. maar hij vind al die aandacht iedere dag gewoon super leuk dat merk je ook wel aan hem. Poetsen kun je bij hem heel goed hij staat prima stil en er heerlijk van te genieten. Ook wandelen langs de weg vind hij prachtig, maarja als hij dan even rust heeft gehad dan word hij gek als ik de volgende dag met hem wil lopen.

Bonheur LOVE YA!

Kendra

Berichten: 8711
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 23:01

Een 1,5 jarige hoort dag en nacht in een kudde in een grote wei zonder mensen.

Apple

Berichten: 76180
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 23:05

Frettenfan, bedoel je met '1 dag rust' dat hij die dag zn boks niet uit komt? Dat is waarschijnlijk niet zoals ze het in het boek bedoelen.

Onder '1 dag rust' versta ik iig wel weidegang of paddock zodat hij toch zn boks uit komt.
Of staat hij gewoon de hele dag op het land?

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 07:55

1. Hij moet wel dagelijks bewegen, stilstaan is niet goed, zeker niet voor een 1,5 jarige. Zet hem anders even in de bak of het land los. Bedenk; 1 de benen zijn de pompen van het paardenlijf, zonder werkende pompen, geen goed lopende fabriek. 2 paarden lopen in het wild gemiddeld 40 km per dag, soms 50.

2. Waarom wil je zoveel doen met zo'n jong beest?? Gewoon op het land zetten in een kudde, en over een jaartje nog eens verder kijken. De andere paarden zijn de beste meesters voor een jong paard. En je stuurt een baby toch ook niet naar de basisschool? Laat hem lekker eerst naar de creche gaan. Hij is daar gewoon nog niet klaar voor.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

frettenfan
Berichten: 50
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Grootebroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-04 11:03

mn paard is en fjord en staat dus nu zowieso in het land dag en nacht met andere paarden. En wat betrefd de leeftijd is niet helemaal bekent hij zou best ook 2 kunnen zijn. Ik laat binnenkort de dierenarts komen om zn leeftijd te bepalen. En tsja hem veel leren doe ik ook niet ik wandel gewoon wel eens met hem langs de weg of in de bak, maar der zijn ook dagen dat ik hem lkkr in het land laat staan, maarja wil ik hem die dag daarna eruit halen dan is hij onwijs vervelend

Bonheur LOVE YA!

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 11:18

ow, en gefeliciteerd

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

frettenfan
Berichten: 50
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Grootebroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-04 11:19

Verward

Bonheur LOVE YA!

Duhelo

Berichten: 28465
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 11:23

1 tip
doe dat paard in de weide
haal hem 1 keer per week eruit
controleer op wondjes, poets hem eens, doe zijn hoeven
gooi em terug in de weide
om de 2 maanden(als het nodig is) laat je hem bekappen, en ontwormen
voor de rest laat hem nog 1.5 jaar op de weide
als die 3 jaar is heb je nog een heel leven om hem te beleren en te vertroetelen en weet ik veel wat

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 11:23

jarig toch?
Blond of heb je altijd dat cadeautje?
Ik ben echt een muts af en toe...

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

frettenfan
Berichten: 50
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Grootebroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-04 11:26

ow haha ik was laatst jarig en toen had ik dat cadeautje gekopieerd Tong uitsteken en nog steeds vergeten wegtehalen

Bonheur LOVE YA!

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 07:44

Ok.

Over je topic, nu ik alles zo bekijk, ga ik met Dutske mee.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 21:18

Topic van UZ verplaatst naar vraag maar raak

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 21:23

frettenfan schreef:
Rust:
Ik heb laatst gelezen dat een jong paard zeker 1 dag rust moet hebben nadat hij wat heeft geleerd om dit te laten bezinken. Nou heb ik dat eens geprobeerd maa dan is hij echt super druk de volgende dag. Moet ik hem dan toch rust geven of gewoon weer met hem wandelen enz. Scheve mond


Op zo'n dag rust kan je hem ook gewoon een kwartiertje aan een halster longeren, heeft ie wel z'n beweging, maar is hij bijna niet aan het werk.

Ik heb het nu wel over een volwassen paard, want neem niet aan dat jij je paard al longeert?

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Charlotte446, Cheytjuh, daiswees, Eskimo, kiki1976, Mitch_Beauty, Moonlight17, petje86, xSimonee en 39 bezoekers