hunteren ook bij de Wran! (split aqha-jurytopic)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Moeten hunterklassen ook bij de WRAN gereden kunnen worden?

jazeker, het is een echte westerndiscipline!
20 (46%)
Nee, het is geen echte westerndiscipline!
20 (46%)
Ik heb hier geen mening over...
2 (4%)
anders... (graag toelichting).
1 (2%)

Totaal aantal stemmen: 43


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

hunteren ook bij de Wran! (split aqha-jurytopic)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-04 12:57

Laatst bijgewerkt door Anya op 03-08-04 15:16, in het totaal 2 keer bewerkt


DubbelFun

Berichten: 88626
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 13:06

Hunterklassen bij de WRAN gaat niet gebeuren Anya, dat zou het basisprincipe van de WRAN aantasten WESTERN Riding Ass. Nl. Knipoog
Net zo goed als dat er nooit een halterklas gaat komen.

Ik ben blij dat de boel bij de AQHA iig 'in beweging is' al is de uitkomst bij de Pleasure er nog lang niet Haha!, het begin is er.


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-04 13:08

haha kan het toch proberen Lachen Schijnheilig

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 13:09

Nou, ik denk dat de wran er niet verkeerd zou doen om het wél eens uit te schrijven. Haha!

DubbelFun

Berichten: 88626
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 13:10

Open er eens een nieuw topic over Haha!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 13:27

Goede zaak dat dit ter discussie wordt gesteld want het beeld klopt niet met de werkelijkheid en dat is jammer.
Hunterklasse heeft bepaalde regels en als je je hier aan houdt dan moet je hier ook voor beloond worden.
Als de jury dat niet inziet ga je je richten op de wensen van de jury en zijn we weer terug bij af....

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Alice01

Berichten: 744
Geregistreerd: 31-10-02
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 14:24

Hoi Anya!

Ik heb mijn uiterste best gedaan bij de vorige WRAN vergadering, maar helaas was ik een van de weinige zonder paint/appaloosa/quarter!
Ze vinden dat dat een RASSEN specifiek onderdeel is!
Als je wilt hunteren dan moet je maar engels gaan rijden daar zijn genoeg verenigingen voor! Verward

Nou heb ik zelf altijd engels gereden en eerlijk gezegd vindt ik dat er een heel verschil zit tussen hunter en de engelse rijstijl (maar wie ben ik omdat te zeggen Haha! )

(Ik kreeg zelfs de opmerking dat het met halteren te vergelijken is:
Je kan een quarter toch niet vergelijken met een arabier, dat is appels met peren vergelijken!)

Met andere woorden ze vinden het dus inderdaad geen western onderdeel .

Zelf vind ik het nogal vreemd omdat je met een "ander"ras minder kans maakt in de reining (en sommige andere onderdelen)om te winnen dan menig quarter/paint of appaloosa, maar met de hunter klasse natuurlijk wel.
Ik krijg het idee dat ze bang zijn iedereen die engels rijd dan ook hunter onderdelen bij de WRAN gaat starten.
Of dat er eindelijk is een western onderdeel komt waar NIET quarters/paints/appaloosa de beste in zullen zijn! Haha!

http://www.versatilehorse-training.com/
Jolene's Joy , she is a pleasure to ride

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-04 14:30

Er is een enorm verschil tussen hunteren en springen. Kijk de regelboeken ermaar op na. Bij springen engels krijg je echt geen style-points, zijn geen voorgeschreven gangen, hoofdhoudingen e.d. Springen engels gaat om hoog (die 80 cm van de hunter is peanuts), snel en foutloos. Das heel wat anders.

Tijd voor het hunterbevrijdingsfront voor alle rassen.
Je hebt al drie medestanders. Cornelie, mijn vriendin Jip, en ik zei de gek. Er moeten er meer zijn.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 14:54

Ik zou het erg leuk vinden als de WRAN ook Hunter zou uitschrijven. Ik vind dat het juist bij het veelzijdige western paard hoort. Onzin dat je dan de rassen niet samen in 1 ring zou kunnen hebben, dat kan met de Plasure toch ook? Of de WRAN moet overgaan op "Stock Type" en "Pleasure Type" net als de Pinto doet en dan kun je het een en ander wel kwa type van elkaar scheiden.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Alice01

Berichten: 744
Geregistreerd: 31-10-02
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 15:07

Beste Anya!

Ik ben het helemaal met je eens! Haha!
Een paar jaar geleden hebben ze dit onderdeel eens uitgeschreven op de kalverhoek, alleen toen was het GEEN erkend WRAN onderdeel!
Was echt hartsikke leuk om te zien!

Ik pleit er nog steeds voor dat ze dit onderdeel bij de WRAN uit gaan schrijven maar dan moet er wel genoeg animo voor zijn!
Dus mensen kom op en reageer! *LOL*

http://www.versatilehorse-training.com/
Jolene's Joy , she is a pleasure to ride

Roos1

Berichten: 363
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 15:08

Ik denk niet echt dat dat bij de WRAN hoort, het is meer te vergelijken met de shows die in Engeland gereden worden en is vergelijkbaar met Bestgaand rijpaard wat we in Nederland kennen. Deze klasses worden op veel stamboekkeuringen uitgeschreven... zoals Fjord, Haflinger, New-Forest, NAS dus misschien voor de mensen die niet echt 'dressuur'wedstrijden willen rijden maar toch af en toe dat soort shows willen rijden.. die zijn er dus best wel.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-04 15:13

Roos ik rij ook engels en ik kan je vertellen dat het absoluut niet op elkaar lijkt. En dat het om de dooie dood niet meevalt netjes door een hunterproef te rijden.

Inderdaad je hebt een engels zadel... Maar daar houdt de vergelijking echt op. De zit is heel anders.. de gevraagde houding van het paard is heel anders, de beoordeling is heel anders...

Het is echt een westernonderdeel. En alleen al daarom vind ik het niet kloppen dat je bij een vereniging die voor alle rassen is, niet kunt starten in deze discipline.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-04 15:15

aanvulling...
Ik heb ook maar even een poll gemaakt.
Leuk voor een eventuele nieuwe ledenvergadering Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 15:23

Hoewel ik absoluut geen Hunterinteresse heb, vind ik dat het er ook bij de WRAN zeker bij hoort. Absoluut niet vergelijkbaar met reguliere Engelse dressuur of springen.
Zou een verrijking zijn. Maar persoonlijk heb ik NOG liever dat er eens wat vaker westernriding uitgeschreven wordt.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 15:28

Ik heb "nee" gestemd. Ik vind het niet echt een western onderdeel. Wel leuk! Maar echt iets voor de rassen shows. Volgens mij was het ook ooit bedoeld om de veelzijdigheid van de (western) rassen te tonen. En de Wran is nou eenmaal een WESTERN associatie. Ik vind springen ook een hele leuke sport, zou daar ook graag eens/vaker een quarter, appaloosa of wat dan ook in zien, maar vind niet dat de Wran dat dan maar moet organiseren.


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 15:30

Ik heb ook nee gestemd. Net als de driving classes vind ik het niet specifiek een onderdeel voor western rijden, maar meer een onderdeel om de veelzijdigheid van het betreffende ras te promoten (Quarter, Paint of Appaloosa).

Je suis Charlie.

Banketstaaf

Berichten: 2
Geregistreerd: 02-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 15:36

Gaan we straks zeker ook met paard en wagen rijden, racen, indianen tooien op en allemaal achter elkaar aan?

"When a cowboy's too old to set a bad example, he hands out good advice."

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 15:39

Banketstaaf schreef:
Gaan we straks zeker ook met paard en wagen rijden, racen, indianen tooien op en allemaal achter elkaar aan?

O, ook goeiemiddag! eh... verklaar je nader?


Alice01

Berichten: 744
Geregistreerd: 31-10-02
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 15:41

Hallo!

Dit zijn precies de zelfde argumenten waar ik tegen aan liep bij de WRAN vergadering!

Ik vind Hunter WEL een specifiek WESTERN onderdeel, net als pleasure, reining enz!
Maar dit is heel toevallig wel een onderdeel waar in de "andere"rassen wel eens beter zouden kunnen zijn dan de quarter/paint of appaloosa! Cool

Het is niet te vergelijken met de engelse manier van rijden, zoals Anya al schrijft!

Het zou mij niet eens lukken om mijn pony relaxed in de krul te laten lopen terwijl ze wel goed kan pleasuren!

http://www.versatilehorse-training.com/
Jolene's Joy , she is a pleasure to ride

Banketstaaf

Berichten: 2
Geregistreerd: 02-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 15:43

AQHA doet ook Charriot Racing en 1/4 mile Racing, even door borduren . . . .

"When a cowboy's too old to set a bad example, he hands out good advice."

Roos1

Berichten: 363
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 15:45

Citaat:
Maar echt iets voor de rassen shows.

En dit wordt dus ook in Nederland bijna bij alle stamboeken uitgeschreven!!

En als je naar het niveau kijkt van de Bestgaand rijpaard en van hunterclass (in NL), dan verschilt dat maar weinig...

En natuurlijk is er een groot verschil tussen Dressuurwedstrijden en Hunterclasses... Maar er is dus ook een verschil tussen Bestgaand rijpaard en Dressuur...

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 15:46

Ik ben zelf geen huntertyp, maar ik zou er niets op tegen hebben als ook de WRAN hunter gaat uitschrijven. Het hunteren heeft niets te maken met het rijden van dressuur, klassen zijn anders en in de hunter worden er geen specifieke dingen als schouderbinnenwaarts e.d. gevraagd. Je rijdt een paard gewoon westernmatig, maar dan met engelse optoming. De optoming is de enige overeenkomst die ik zie tussen hunteren en het engels rijden en zelfs die is niet helemaal hetzelfde Haha!

Iedereen heeft het altijd maar over het feit dat de optoming je paard niet western maakt. Werkt dat andersom ineens niet?

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

DubbelFun

Berichten: 88626
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 15:47

sflj schreef:
O, ook goeiemiddag! eh... verklaar je nader?
Gaat niet meer lukken vrees ik Cool

sil
Berichten: 690
Geregistreerd: 24-09-01
Woonplaats: St Martin D'Audouville

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 16:45

en wie graag wil hunteren met z'n niet amerikaanse ras kan ook lid worden van de nsba!!!
of je kans maakt met een haflinger etc weet ik niet, in de regel lopen er alleen quarters mee maar het mag ook met een andere ras!
de gemiddelde engels volbloed of kwpn kan denk wel goed mee komen.
gr. sil

Natascha dH

Berichten: 995
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Tollebeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 16:57

Hunter wordt uitgeschreven door de stamboeken van westernrassen om de veelzijdigheid van hun ras te laten zien.
Hunter is al wat het zegt, op de jacht gebaseerd. Daarom wordt er geen schouderbinnenwaarts gevraagd. De rijstijl lijkt dan ook niet op het dressuur zoals we dat hier in nederland zien, maar meer op de rijstijl in engeland (bijv tijdens de jacht, je kent die foto's wel van de engelse koninklijke familie op hun paarden).
En alleen hunter uitschrijven om met een niet-westernras ook eens te winnen vind ik een zwakke reden. Wil je nou zo goed mogelijk westernrijden (met wat voor ras dan ook, eigen ervaring dat dat kan) of wil je alleen maar quarters verslaan???!!!! Tong uitsteken

Daarom geen hunter en halter bij de WRAN. Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers

cron