hengsten plotseling samen in de wei

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

hengsten plotseling samen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-02 01:01

Door omstandigheden krijg ik plotseling drie hengsten terug. (driejarige en twee tweejarige). Ik kan ze niet apart stallen, dus de enige oplossing is om een merrie + veulen die nog samen met een zevenjarige hengt liepen uit de wei te halen.
Vervolgens wil ik dan de groep van de genoemde drie hengsten (die dus aan elkaar gewend zijn) + de zevenjarige hengst + nog een driejarige en nog een vierjarige bij elkaar zetten.

Hoe zou dat gaan in zo'n groep van 6 ?


Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 05:07

Ik ben bang dat het een knokpartij gaat worden tussen de hengsten die elkaar nog niet kennen. Helemaal omdat je er ook een 7 jarige tussen wilt zetten. Een groep 2 jarige hengsten gaat vaak nog wel en soms ook nog wel als ze ouder zijn. Maar dan moet er een duidelijke rangorde heersen en de hengsten moeten goed aan elkaar gewend zijn. Maar aan de andere kant, ik heb ooit ergens een artikel gelezen over een hengstenstation dat na afloop van ieder dekseizoen alle Quarter Horse hengsten bij elkaar in een groep op het land gooide! Het waren een stuk of 12 hengsten, in de leeftijd varierend van 3 t/m 20 jaar. Die vent zei dat het altijd goed ging, alleen in het begin was het even knokken, maar naar verloop van tijd wanneer de rangorde verdeelt was ging het prima. Ik denk dat veel ruimte erg belangrijk is. En je moet natuurlijk niet bang zijn voor een paar schrammen!

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 10:54

in het begin zullen ze natuurlijk wat gaan vechten om de rangorde te bepalen, maar als het goed is houd dit na een tijdje op.

zoals pril al zegt moet je niet bang zijn voor bijtplekken enz..

liselot

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 11:36

Je kunt het proberen, ik denk dat ze wel even gaan knokken, maar dat moet je even afwachten.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-02 21:27

Ok.. even eerlijk .. het enige dat niet klopt aan mijn eerste verhaal is het tijdstip. Het verhaal speelde zich afgelopen zondag al af, en ik kreeg zulke verschillende reacties op mijn plan dat ik erg benieuwd was naar meer Knipoog
Ik had wel een aardig idee wat me te wachten stond, en Pril... je hebt helemaal gelijk hoor !

Omdat het zich allemaal afspeelt rondom mijn woning en het dus behoorlijk goed kan volgen is het nog erg leerzaam ook.

Uiteraard was het eerst flink matten. Pfff.. niet te zuinig en je houdt je hart af en toe vast. En natuurlijk gaat het om rangorde.
Maar ook binnen die rangorde speelt zich het een en ander af. Er gebeurt duidelijk meer dan alleen maar bepalen wie de baas is van de 6.

Voorbeeld: wie ontfermt zich over de twee tweejarigen. (die deden niet mee en lieten het over zich afkomen .. liepen derhalve geen schrammetje op voorzover ik heb kunnen zien tot nu toe) en wie wordt de baas over de inloopstal. Dit was weer een gevecht na het gevecht met onverwachte uitkomst.

Om het verhaal niet te lang te maken: Er wordt eerst een voorlopige rangorde bepaald, daarna worden de details ingevuld Knipoog
Ik sta dagelijks weer voor een verrassing over wie nu wel bij wie in de buurt mag komen.

Bertus

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 08:26

Haha, knap zeg. Het observeren van paarden is een van de leukste dingen.
Maar, wie is nu de baas min of meer? Verward


Dit was weer een gevecht na het gevecht met onverwachte uitkomst.


Nu ben ik wel benieuwd welke hengst nu precies "de baas" is. Die zevenjarige?

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 08:44

Die zevenjarige is te verwachten, dus die zal het wel niet zijn. Heb je die merrie nog in de buurt lopen of niet? Dat lijkt me ook een factor die meespeelt in de hoeveelheid dat er gevochten wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 09:51

Spannend is dat hè!

De 7 jarige hoeft het zeker niet te zijn.
Als een jonger paard gewoon brutaler en feller is, is die de baas.
Waar ik eerst paardreed had die man ook alle paarden in een kudde.
En bij aankoop van een nieuwe werd die er ook bij gezet.
Als dat dan een brutaal paard was moest de hele rang orde weer opnieuw bepaald worden.
Leuk om te zien maar idd je knijpt echt met je tenen.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 11:27

dat zal prima gaan..
Tenminste na wat geruzie vooraf...
Ze moeten de rangorde bepalen...
Maar daarna is het waarschijnlijk geen enkel probleem.
Wel even in de gaten houden dat ze met bijvoeren allemaal
de kans krijgen om te eten of drinken....

Kuss
Frederike

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 19:47

Gewoon doen. Ook in kudden met merrie's wordt er een rangorde bepaald. Dus in principe word je altijd voor het blok gezet. Ze zullen wat schreeuwen, en misschien af en toe een klein gevecht, maar dat houdt na een aantal dagen ook wel weer op wanneer eenmaal de rangorde is bepaald. Je moet inderdaad niet bang zijn van een schrammetje of een wondje van een beet, dat risico loop je nu eenmaal.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-02 22:44

Ze zijn nu een week bezig en inmiddels is er een soort gewapende vrede ingetreden, met af en toe oplaaiende plaatselijke gevechten.
Nog steeds is niet duidelijk, althans voor mij niet, wie er nu "de baas" is, omdat het toch wel heel anders verloopt dan bij een groep merries. Ik zit er veel met mijn neus bovenop en val af en toe van de ene verbazing in de andere.

Bij merries is de rangorde vrij snel te zien en is die ook steeds duidelijk. 1,2,3,4,5 enz. Makkelijk ook vast te stellen met voeren. 1 plak hooi en nummer 1 eet, tweede plak op een afstandje en voila.. nr. 2 ... enz.

Bij de hengsten wordt echter op meerdere fronten gestreden merk ik. Vervolgens kan het zomaar zijn dat ze tijdens etenstijd rustig met z'n vijven van een plak hooi staan te eten. Dit heb ik bij merries nog nooit gezien, zelfs niet bij het drinken.

De eerste uren waren er natuurlijk de hevigste gevechten. Opvallend genoeg het ergst tussen hengsten die elkaar wel "kenden", althans af en toe, of permanent, elkaar konden zien, maar nooit bij elkaar konden komen. Alle opgekropte frustratie werd er blijkbaar uitgegooid ! Ik kan me voorstellen dat hier best erntige ongelukken bij kunnen gebeuren, want het was af en toe best heftig. Bijten op vitale plaatsen (keel, gewrichten) en rollebollend over de grond af en toe.

Vervolgens werden bij toerbeurt de twee tweejarigen geannexeerd door de vier oudere hengsten. Overigens hebben de twee jongsten geen schrammetje opgelopen. Die lieten gewoon gebeuren wat er ging komen, en vonden alles best.

Vervolgens ging het draaien om de macht in de stal. (er is een loopstalletje waar ze in kunnen) en dat leverde een probleem op voor de vechters. Knipoog Immers... je kunt niet op twee plaatsen tegelijk zijn.

Dan hadden ze blijkbaar nog het probleem wie bij welke groep getollereerd werd.
Wat me ook verbaast is dat de hengsten niet dezelfde taktiek volgen om iets te bereiken. Heel interessant allemaal.

Het voorlopige resultaat, na een week, is: de oudste is de baas in de stal en daarbij wordt een driejarige inmiddels een beetje toegelaten. Dit is de hengst die ongeveer vier maanden geleden uit de groep is gehaald die elkaar kenden. Ik weet niet of dit nog meespeelt. Hij staat overigens bij tijden ook wel helemaal apart in de wei, maar ook soms in de groep.

De vierjarige (een "watje" op stal voordien) vecht af en toe als een leeuw en pakt het erg slim aan zo te zien. lijkt dus de baas te worden van de groep buiten.

Kortom, het resultaat staat, na een week, nog allerminst vast.

Heel leerzaam moet ik zeggen. Ik ben in elk geval nooit meer bang om een paar jonge hengstjes bij ouderen in te zetten. Knipoog

Bertus

manzano

Berichten: 23853
Geregistreerd: 22-10-01

re

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 14:28

Tomcat for President!!!!!!! haha Haha!

Ik moet zeggen dat het een onwijs mooi gezicht was zondag. De natuur kwam duidelijk naar boven. Gelukkig is het allemaal goed gegaan, iets waar sommigen nog ff twijfels over hadden Knipoog. Wie nou wie is in je verhaaltje kan ik niet helemaal volgen, want ik ken ze nu aardig bij naam, maar de leeftijd zegt me (nog) niet echt veel, maar ik zal wel weer eens informeren bij Mirjam, want die weet mij dat allemaal wel weer uit te leggen, zoals gewoonlijk (dank je Mir Kusje , slijm slijm, nee hoor). Ik hoor wel weer hoe het allemaal verder loopt en je ziet me wel weer langskomen. Groetjes aan iedereen,

xxx Jacqueline

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 13:49

waarom moestten ze dan plotseling weg uit hun andere wei/stal???

ben je niet bang dat er gewonden vallen???

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-02 23:09

Tja naiade... een beetje ingewikkeld verhaal.
Het gras in de wei waar ze zouden staan tot 1 mei viel tegen, dus werd mij door de verhuurder de mogelijkheid geboden ze om te weiden. Dat heb ik gedaan en ze gingen naar een ontzettend groot nieuw ingezaaid weiland.
De omheining daar was echter niet wat het zijn moet, dus na een week ontsnapten ze daar.
De verhuurder (ongeveer 80 ! en geen paardeman) zag het vervolgens even niet meer zitten .... en voor ik het wist had ik zijn zoon met vier hengsten op de stoep staan op zondagmiddag. (hij belde mij met de mededeling dat hij al onderweg was Knipoog )

De tweejarigen gaan over een aantal weken weer terug. Een driejarige heb ik dus twee maanden eerder terug dan gepland.

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 23:21

Lijkt me heel mooi en interessant om dat eens te zien. Wij hebben de hengsten altijd met dezelfde leeftijd ingeschaard en dat is toch weer heel anders.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 23:42

Tja....het is inderdaad erg mooi om te zien. Ik sta zelf nog iedere dag te kijken om uit te vissen wie de baas is.
Een ding is zeker....Tomcat is het niet. Parador (7-jarige) is de baas over het inloopstalletje en vliegt iedereen (behalve Tomcat) aan die ook in de stal wil. Ik moet zeggen dat Tom wel doodsbenauwd is voor papa }>
Buiten strijden de 2 oudste hengsten (3 en 4) om de macht. Eerder had ik het gevoel dat Gerrit (4 jaar) de baas was, vandaag leek het alsof de 3-jarige de baas was.
Een van de 2-jarigen laat ook niet meer zo op zich zitten en probeerde dus de inloopstal in te sluipen, maar werd er weer doodleuk uitgetrapt Haha!

Zo, dit waren mijn bevindingen van vandaag.

xxx

Mirjam

"The world is best viewed through the ears of a trotter"


Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 23:46

ik ken niet alle hengsten... maar ik had ook gedacht dat gerrit een goed kans maakt om baas te worden....
heeft hij zijn stal nu al een keer afgebroken? of valt dat nog mee

groetjes liselot

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-02 01:43

Gerrit zal niet snel een stal afbreken. Is superlief op stal en aan de hand. Echt een watje vergeleken met de rest. Maar in de groep ?
Ik zou zeggen een politicus ! Eerst hard vechten, dan snel met vrijwel iedereen (behalve Parador) goede maatjes worden, maar ondertussen !

En inderdaad Trysor en Tegwck (beide 2) gaan zich er nu ook een beetje mee bemoeien. Onder elkaar, maar zag vandaag ook dat een van de twee bezig was met een driejarige.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fudge en 35 bezoekers