*mok of rap en wat is eraan te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

*mok of rap en wat is eraan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-02 20:53

Meerdere van mijn pony's hebben mok in de kootholte, sommige hebben op de voorzijde van het pijpbeen een soort korstjes en de haren laten daar ook los. Is dat rap? Huilen
Ze stonden overdag een paar uur buiten op het land. Dit is wel nat en wat prutterig. Als ze binnen komen droog ik de benen af.
Nu is mijn vraag of mok/ rap besmettelijk is. Degene die het hebben stonden nl. om de beurt in het zelfde land. De pony's die op een ander land staan hebben het niet. Kunnen ze het overdragen via het land?
En wat moet ik doen om het te genezen? Ze komen nu niet meer op het land omdat ik de benen droog wil houden.
Ik heb meerdere spullen gebruikt en niets werkt bij alle pony's. Bij 3 pony's werkt violetspray (chloortetracycline, niet meer in de handel) het best en bij de andere niet. Ik heb bij 1 pony redelijk succes met Pedicur hoefsmeer (klimkt raar, maar het werkt bij haar wel).
Wat kan ik nog meer gebruiken?

Bo
Berichten: 61
Geregistreerd: 11-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 00:14

Citaat:
Wat kan ik nog meer gebruiken?


Goh, je kunt bijna beter vragen : wat kan je niet gebruiken ?
Als ik dé oplossing tegen mok en rap voor je had was ik nu stinkendrijk geweest en had ik zelf een mok-vrij paard.
Hier een aantal van de door mij gebruikte middeltjes :
- éénmalig wassen met : betadineshampoo of met Biotex groen of met Tea Tree shampoo of met Sebacil (in geval van mijten)
Daarna dagelijks:
- insmeren/spuiten met : hydrocortiderm, betadine, Acederm, mokzalf, hondenzalf tegen oormijt, gewone vaseline.
Verder zoveel mogelijk droog houden, losse velletjes wegkammen en de sokken goed "los en luchtig" houden dmv borstelen (zachtjes !) of kammen. In geen geval aan de korstjes pulken !!
Ik heb zo'n beetje alle bovenstaande produkten in combinatie van 2 gebruikt (dus 1 "wasmiddel" en 1 behandelmiddel) en niets helpt blijvend tot nu toe.

tiaa
Berichten: 29
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 17:22

Je kan bij de paardewinkel pilletjes halen voor de mok werkt echt heel goed

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 17:52

Die dierenarts kan je aan mokwater helpen, dat is nog het meest afdoende. Eerst wassen met betadineshampoo, daarna met een kwastje het mokwater erop stippen. Voor de rest kan je kijken of mokcure van VSM kunt geven (maar dan moet het wel voor langere tijd)

Voor de rest droog en schoon houden. Helpt bij ons nog het beste...