Iemand meer info over kunststof ijzers lijmen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sanne222

Berichten: 691
Geregistreerd: 03-11-02

Iemand meer info over kunststof ijzers lijmen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-04 17:55

Heeft er iemand ervaring met of informatie over het lijmen van kunststof ijzers in plaats van het traditionele nagelen?
Dit zal namelijk de oplossing zijn voor mijn paard maar ik kan er niets over vinden en weet geen smid die er meer over kan vertellen..
Wie weet het wel??


Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 18:22

In de laatste bit staat hier een artikel over. Wellicht heeft een van je kennissen die? Als je er echt niet aan kan komen, wil ik het wel voor je opzoeken en een kopie maken om op te sturen. Succes!

Dealer

Berichten: 735
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 18:57


sanne222

Berichten: 691
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-04 19:15

Ik zal eens naar de bit vragen bij een vriendin! Bedankt!
Ben benieuwd of er ook iemand hier ervaring heeft met dit beslag?

taverno

Berichten: 4215
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 19:38

Wij hebben een paard op stal gehad die ook kunstof plakijzers had.
Het is een heel secuur werkje.Je moet de voeten heel goed schoonmaken met een ontvetter(onderkant en bovenkant voet)Het ijzer wordt passend gemaakt en met speciale lijm ingesmeerd.De voet mag niet meer neergezet worden na het schoonmaken en het ijzer wordt er onder geplakt en de lipjes die er aan zitten op de hoornlaag geplakt.
Daarna moet het nog een poosje drogen op een schone ondergrond, bv een lege box.
Bij dit paard bleven ze er een maand onderzitten maar als ze eenmaal loslaten krijg je ze er niet meer goed onder geplakt en moet je aan nieuwe beginnen.Een heel gedoe dus maar het hielp wel.

Het was mijn bedoeling om slapend rijk te worden maar ik kan de slaap niet vatten.
Het leven is ruiger met een tuiger

sanne222

Berichten: 691
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-04 21:31

taverno schreef:
Wij hebben een paard op stal gehad die ook kunstof plakijzers had.
Het is een heel secuur werkje.Je moet de voeten heel goed schoonmaken met een ontvetter(onderkant en bovenkant voet)Het ijzer wordt passend gemaakt en met speciale lijm ingesmeerd.De voet mag niet meer neergezet worden na het schoonmaken en het ijzer wordt er onder geplakt en de lipjes die er aan zitten op de hoornlaag geplakt.
Daarna moet het nog een poosje drogen op een schone ondergrond, bv een lege box.
Bij dit paard bleven ze er een maand onderzitten maar als ze eenmaal loslaten krijg je ze er niet meer goed onder geplakt en moet je aan nieuwe beginnen.Een heel gedoe dus maar het hielp wel.



Dus ze worden wel gebruikt OK dan! weet je misschien door welke hoefsmid het gedaan was en waar de ijzers vandaan komen?

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 00:14

Als je al van plakken spreekt, dan gaat het inderdaad om kunststof hoef'ijzers' als ik het goed heb begrepen. Deze worden er inderdaad ondergelijmd en is een goede optie wanneer de smid om een of andere reden niet kan nagelen. Wel heb ik begrepen dat het erg duur is, het kost per voet net zo veel als normaal beslag rondom!!!!!

Ik weet wel een hoefsmid in Gelderland die dit kan doen, of die anders misschien andere hoefsmeden kent die dit kunnen. PB me maar als je info wilt.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 08:32

De voet mag een halve minuut niet meer neergezet worden, minstens.
(als het ijzer er eenmaal opzit)

kimmie261

Berichten: 19192
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 10:26

een vriendin had een paard met losse wand, daar hebben toen plakijzers onder gezeten, dat heeft ee hoefsmid uit rotterdam toen gedaan, ze bleven er ong 4 weken onder zitten, de ijzers heb ik nu hier staan..als nieuw!!!
het zijn wel ijzeren ijzers alleen zit er een kunstoflaag omheengegoten met van die plakuitsteeksels...als je wil ,wil ik er wel een foto van maken...
uiteindelijk was dit ook geen oplossing,ik denk dat goede hoefschoenen op dit moment nog een veel beter alternatief zijn....

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 10:31

Een vriendin van mij had aluminium ijzers (onder haar paard dan), na 3 weken had het paard er een doormidden. De ene helft zat er nog onder, en de andere lag ergens op de grond. Het lijkt mij niet dat kunststofijzers erg veel steviger zullen zijn dan aluminiumijzers. Het paard had overigens alleen op een weiland gestaan met goede grond.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

sanne222

Berichten: 691
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-04 11:07

Allemaal bedankt voor de antwoorden!
Het gaat erom dat bij mijn paard (bijrijdpaard) de hoeven te kort bekapt zijn en sindsdien is hij kreupel. Normaal staat hij op ijzers maar de hoeven zijn nu veel te kort om te nagelen, en dit is 4 weken geleden gebeurd. De hoeven willen niet groeien en brokkelen alleen maar af door de wei. Vandaar dat ik wat meer wil weten over het lijmen van ijzers omdat dan de hoef kan groeien zonder dat deze telkens weer slijt van het lopen in de wei. Het gaat dus om een korte termijn oplossing en de hoeven moeten maar 2 cm groeien om te kunnen nagelen. Ik zal het eens met de eigenaresse bespreken en dan een goede smid zoeken Stoom uit je oren


Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 11:11

Veel succes. Ik denk dat dit inderdaad een prima tijdelijke oplossing is. Misschien bevallen die dingen wel zo goed dat je nooit meer 'normale' ijzers wil. Laat je weten hoe het gegaan is?

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

sanne222

Berichten: 691
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-04 12:29

Locanda schreef:
Veel succes. Ik denk dat dit inderdaad een prima tijdelijke oplossing is. Misschien bevallen die dingen wel zo goed dat je nooit meer 'normale' ijzers wil. Laat je weten hoe het gegaan is?


Ik hou jullie op de hoogte!
We zitten er zelfs aan te denken om hem helemaal op blote voeten te zetten

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 13:49

zou ik toch maar een paar hoefschoenen bestellen om de hoeven verder te beschermen van afbrokkelen nadat de plakijzers eronder vandaag gaan. Misschien groeien ze niet hard genoeg bij. Veel succes en op bokt is veel te vinden om het paard gezond op blote hoeven te krijgen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers