Warmte fotografie / Gamma-scintigrafie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Warmte fotografie / Gamma-scintigrafie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-04 14:18

Mijn paard heeft een blessure en we kunnen er niet echt achter komen wat het nu is (de dierenartsen ook niet)
Waarschijnlijk een spierblessure oid. Nu wilden we misschien warmte fotografie laten doen volgens mij noemen ze het ook wel Gamma-scintigrafie maar dat weet ik niet 100% zeker kan zijn dat er nog verschil in is. Een kennis van ons attendeerde hierop. Ze maken dan een soort foto of beeld van een paard met een camera waarop je via kleuren (elke kleur staat voor warmte wit = slecht en hoe roder hoe warmer) eventueel kan zien waar er een probleem zit.

Nu vroeg ik me af of hier meer mensen ervaring mee hebben of er iets over af weten. Ik weet er weinig tot niets vanaf dus alle info is welkom!

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 16:20

Ik denk dat je scintiegrafie bedoeld. Er stond hier een stuk over in de Bit van verleden maand (of de maand daarvoor). Helaas ligt die nu bij vaders anders zou ik het wel even inscannen (en pa woont een beetje ver weg). Ze spuiten iig radioactief materiaal in de aders wat zich "hecht" op de probleemplaats(en). Met speciale apparatuur sporen ze vervolgens deze spots op. Het paard moet daarna 3 dagen in een bunker blijven om uit te stralen. Alles bij elkaar kost het geloof ik 1000,- euro en de enige kliniek in Nederland die deze techiek toepast is Lienden.

jess2130
Berichten: 158
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 16:51

Mijn paard heeft een volledige syntigrafie gehad en ik kan je wel zeggen dat het wel duur is, rond de 800 euro, maar ze kunnen er wel alles op zien... Rood zijn hotspots, dus gevoeligere plaatsen, niet bepaald negatief, want voor een jong paard kan dit ook op een groeipunt duiden...

Jazzie
Berichten: 124
Geregistreerd: 04-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 22:00

manon_lin schreef:
Ik denk dat je scintiegrafie bedoeld. Er stond hier een stuk over in de Bit van verleden maand (of de maand daarvoor). Helaas ligt die nu bij vaders anders zou ik het wel even inscannen (en pa woont een beetje ver weg). Ze spuiten iig radioactief materiaal in de aders wat zich "hecht" op de probleemplaats(en). Met speciale apparatuur sporen ze vervolgens deze spots op. Het paard moet daarna 3 dagen in een bunker blijven om uit te stralen. Alles bij elkaar kost het geloof ik 1000,- euro en de enige kliniek in Nederland die deze techiek toepast is Lienden.



Bovenstaand klopt niet helemaal. 2 maanden geleden heb ik dit ook bij een van mijn paarden doen. Heb dit plaats laten vinden in Belgie bij de Bosdreef. Het paard word ingespoten, er moet enige tijd gewacht worden tot dat de vloeistof goed door het paard is opgenomen. Na de scan hoeft het paard niet in een "bunker" maar kan gewoon lekker zijn stal weer in. Vind het een hele goede techniek, daar waar gelijk te zien is waar evt. problemen zitten. De kosten zijn niet zo erg als boven beschreven, geloof dat we rond de 600 euro kwijt waren.

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-04 22:02

Ik zou idd ook naar de bosdreef gaan. Dat is ook dichterbij voor ons.
Mogen ze dan naar hun eigen stal thuis of daar? I
k heb ook de mogelijjkheid volgens mij om het gewoon thuis te doen door een bedrijf uit duitsland. '
Ik vind de regelgeving dan wel enorm verschillend.
Typisch Nederland met zijn regeltjes

Jazzie
Berichten: 124
Geregistreerd: 04-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 22:05

Skipper schreef:
Ik zou idd ook naar de bosdreef gaan. Dat is ook dichterbij voor ons.
Mogen ze dan naar hun eigen stal thuis of daar? I
k heb ook de mogelijjkheid volgens mij om het gewoon thuis te doen door een bedrijf uit duitsland. '
Ik vind de regelgeving dan wel enorm verschillend.
Typisch Nederland met zijn regeltjes



Bij de Bosdreef gaat het heel netjes. Mijn paard is toen bij hun op stal gegaan en daar nog een paar nachtjes gebleven voor behandeling. Komt ook dat wij 2 uur moeten rijden voordat we weer thuis zijn. Weet niet of dat deze behandeling ook thuis mogelijk is. Het is wel zo dat ze over de grens makkelijker met dit soort dingen omgaan dan hierbij ons in Nederland.

Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 18:40

Ze moeten na het onderzoek met de radio-actieve stof wel in een aparte box staan, waar de mest en urine apart wordt opgevangen en wordt afgevoerd omdat het radio-actief besmet is. Ze moeten dus nog een paar dagen in de kliniek blijven. In Kesteren bij de Lingehoeve doen ze dit onderzoek tegenwoordig ook.
Het is wel een erg mooie techniek, maar alleen in aanvulling op goed klinisch onderzoek en rontgenonderzoek.

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-04 14:10

ik heb het nagevraagd, het kost ongeveer 600 euro de scintigrafie alleen, daar zit de behandeling nog niet bij en als daar niks uitkomt eventueel nog klinisch onderzoek met echo of rontgen en dan kom je zo rond de 100/1200 euro uit ex btw.
Ik heb veel voor mijn paard over maar het is gewoon enorm veel geld.

En je hebt de kans dat er niets uitkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 20:10

Ik heb dat in Kerken (Duitsland) ook wel eens laten doen. Ik ben goed te spreken over die kliniek.

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 11:48

Het word mij ook geadviseerd om het te laten doen bij Onassa.
Zo willen ze uitsluiten of er niets in haar halswervels zit vanwege haar headshaking.
Ik laat het dan doen in Lienden doen omdat ze daar de diagnose Kissing Spines ook gevonden hebben.
Ze moet er dan drie dagen blijven en wat de kosten zijn, heb ik nog niet nagevraagt, maar ik neem aan dat het onder de verzekering.

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 11:59

Tja wij hebben in principe de paarden niet verzekerd. Dus jammergenoeg gaat dat bij ons niet op.

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 12:08

Das dan idd jammer ja, dan is het een beste uitgave weer.