[NH]compleet verreden shetlander

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
EbbyT
Berichten: 262
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Zeist

[NH]compleet verreden shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-04 20:57

Hallo,
Het liefste zou ik met alle ponys aan de slag gaan die in mijn ogen verkeerd behandelt worden maar goed, dat gaat natuurlijk niet. Je kan in je eentje "de wereld niet redden".
Ik heb een eigen pony en tijd voor nog eentje. Ik heb een "vriedin" die ruw is tegen ponys en niet op hun lichaamstaal let ed. Natuurlijk rem ik haar af en als ik erbij ben is zo ook fair tegen ze. Maar helaas weet ik dat ze dat alleen is als ik erbij ben... Ze verzorgt een shetlander waarmee het klikte tussen mij en die shet. Omdat ze een periode erg weinig kwam ben ik gevraagd om die pony ook te verzorgen. Toen was het een wel al zichzelf afsluitende tegenover mensen pony maar veder nog goed te rijden en ik kon er vrij veel mee in verhouding met andere. Gezondheid kwam knoeien waardoor ik geen energie had voor nog een pony (niet eens voor 1). Voordat ik echt wat had kunnen doen met die pony, ik heb er misschien 10x op gereden, waarvan 8x met die vriedin, zo iets. Dat is weer bijna goed maar in de tussentijd is die vriedin veel gaan rijden op haar. Ze is nog jong, dit jaar 4 geworden en nu compleet verreden. Mn vriedin heeft er heel veel mee gegalopeert, omdat ze conditie op moest bouwen (dat dat nou niet de beste manier is om dat te doen is tegen dovenmansoren gezecht). Haar ene mondhoek is kapot en meer op de voorhand lopen kan gewoonweg niet. Ook is ze bang voor mensen en sluit ze zich af voor hen. Ze bouwt gewoon een muur om zich heen en geeft geen lichaamstaal meer aan ze en ondergaat gewoon alles. Haar mond is zo hart als een baksteen geworden en als er paarden achter haar lopen gaat ze er heel hard vandoor.
Omdat die vriedin nu weer een andere verzorgpony heeft komt ze bijna niet meer en omdat ik nu wat meer kan doen zou ik graag die pony willen helpen.
Het is nogal algemeen en nogal moeilijk te zeggen over internet maar heeft er iemand tips hoe ik dit eventueel aan zou kunnen pakken? Ik wil in haar weilant gaan zitten met een paar snoepjes (want daar is ze nog wel ontvankelijk voor) en dan neits willen, haar alleen een beetje aanhalen (ze laat niet merken of ze dat fijn vind of niet, sluit zich kompleet af) zo af en toe. Ook wil ik haar graag op de grond leren hoe ze op de achterhand moet gaan lopen. Ze moet gewoon leren dat het ook leuk kan zijn om met mensen om te gaan. Erop rijden wou ik voorlopig iig niet doen. Overginds, als je haar leid loopt ze heel langzaam mee, heel apatisch.
Iemand tips?



Lacuna

Berichten: 957
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 11:42

Eerst en vooral het vertrouwen winnen van de pony. Laat het geen werk verrichten, ga met de pony wandelen, ga m poetsen, knuffelen, geef de pony alle liefde die je op kan brengen. Let op, het vertrouwen van de pony win je niet met snoepjes!! je kan best eens lekker wat meenemen, maar niet iedere keer dat j het land in gaat. Dan ben jij namelijk niet interessant, alleen de snoepjes. Lekker veel wandelen, veel doen, maar niet de pony laten werken, is in mijn ogen de beste methode. Veel in haar buurt zijn, heel veel belonen, praten, zingen, whatever.
Heel veel succes ermee!

EbbyT
Berichten: 262
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-04 14:34

Dat je vertrouwen niet wint met snoepjes ben ik allang van overtuigd. Maar ik wil het als beloningsmiddel gaan inzetten omdat ik merk dat ze dat wel als beloning opvat en aanraken maar over zich heen laat komen. Vertrouwen winnen is punt 1, als dat eenmaal is gedaan kotm de rest vanzelf wel. Maar hoe win ik dat vertrouwen en breek ik die muur af die ze om zich heen optrekt? Veel in de buurt zijn had ik al bedacht, wandelen niet want dan moet je haar zo ongeveer meesleuren en zo wil ik niet wandelen. Ik wil gaan handpaardrijden omdat ze buitenrit wel erg leuk vind en ik hoop dat ze het anders ervaart als je op een paard zit als dat je er echt naast staat (zodat je niet de wandeltaferelen krijgt). Rijden doe ik niet oomdat ze dus zo op de voorhand loopt en dan het gevoel krijgt om om te vallen waardoor ze steeds harder gaat.

roosw

Berichten: 132
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Amsterdam/Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 14:35

daar ben ik het mee eens!!!
Ik wil er even bij zeggen dat je echt met die "vriendin" moet praten want de manier waarop ze rijdt kan echt niet! Als je het haar niet eens flink duidelijk maakt, kan ze zo nog meer ponys verpesten...

GEZOCHT: Bijrijder voor mijn lieve New Forest E-pony Ishmir!

EbbyT
Berichten: 262
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-04 20:03

roosw, waar zie je me voor aan? Je moet niet weten hoe lang ik al op haar heb ingepraat... Maar zo snel er andere mensen kijken en ik ben er niet bij dan is het weer sjorren in de mond en nog veder op de voorhand laten lopen, haar in de krul trekken (oftewel: nog meer op de voorhand gooien) en ondertussen leuk crossen...
Mijn vraag was nogal algemeen, ik ben er net geweest (ik ben er al aardig lang niet geweest, zij deed het tenslotte) en de problemen waar ikzelf neit uit kom zijn:
De andere paarden in de wei, ze lopen constand achter me aan en wegsturen lukt wel maar als ik dan weer mijn aandacht verplaats naar die shet dan lopen ze weer achter me aan. Ze reageren trouwens wel super op mijn lichaamtaal en negeren lukt ook neit want dan gaan ze gewoon tussen mij en die shet in staan...
Ze is heel gevoellig op afstand, snoepjes mee de wei in nemen wil ik niet, die andere paarden plakken al zo erg en ik kan haar "pakken" als ik het met naderen en terug trekken doe maar ik kan haar niet meenemen de wei uit. Kan wel maar dan meot ik haar dwingen. Ik moet haar meeslueren en als ze komt beloon ik haar wel met mijn stem (als je haar aanraakt bijt en of trapt ze, waarschuwt wel eerst hoor en is er totaal neit van gedient), laat de druk onmiddelijk wegvallen en laat haar eten maar ik loop te dichtbij volgens haar persoonlijke ruimte en vederweg gaat niet door het halstertouw. Een langer halstertouw zal je dan zeggen, maar ze loopt dus alleen maar mee als ik vlak naast haar hoofd loop maar dan loop ik dus weer te dichtbij... En als ik een langer touw neem denk ik dat de stimulans volgen helemaal weg is. Ik zou graag met haar op afstand willen werken maar dan moet ik eerst een hectare land over lopen (ze staan altijd vanachteren), dat is al neit te doen en vervolgens nog 1 km door het dorp. Handpaardrijden durf ik niet uit te proberen midden in het dorp en wou ik uitproberen op die km verderop. Maar dna moet ze daar dus wel komen...
Iemand een oplossing? Loswerken in de wei gaat niet, ik mag niets afzetten en om nou een hectare lang te rennen... Hou ik niet vol.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 23:59

Mag ik vragen waarom je dit doet? 't Is natuurlijk geweldig wat je doet, maar 't is niet je eigen pony, dus uiteindelijk leidt dit tot niks - wat wil je uiteindelijk bereiken, voor wie doe je dit ??

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 18:58

Ik denk niet echt dat het was uitmaakt voor wie of wat ze het doet. Ik denk gewoon dat het vanuit haar hartje komt om die pony weer een leven te geven.
Het is heel jammer dat sommige mensen het zo kunnen verknoeien, maar als je echt iets met die pony wilt gaan doen zal je inderdaad het vertrouwen moeten winnen. Wat ik vaak doe met de veulens die net van hun moeder weg zijn en nogal mensen schuw zijn is gewoon lekker ergens gaan zitten waar ze staan. Meestal worden ze nogal nieuwschierig en komen ze naar je toe. Misschien een goed idee om gewoon lekker ergens te gaan zitten en de pony naar je toe laten komen. Verder, zoals al iemand zei...na een tijdje lekker met de pony bezig zijn...niet werken met d'er, maar gewoon lekker genieten!
Het zal best wel een tijdje duren maar ik denk wel dat ze hier overheen komt.

Some love last a lifetime...Some love last forever!!!
http://www.freewebs.com/martellstables
Profiel is weer aangepast!!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 21:41

Dat snap ik allemaal wel - maar het resultaat zal altijd gering/beperkt zijn als haar 'vriendin' op dezelfde voet voortgaat. Ik heb te veel meisjes zien huilen bij door andere verknoeide pony's - wou haar meer behoeden voor de ellende die hier misschien uit voort komt.
Tenslotte zijn er genoeg leuke pony's met leuke eigenaren waar je onbekommerd plezier kunt hebben!
Wat onverlet laat dat je 't gewoon moet proberen Ebby als dit is wat je werkelijk wilt - wees er alleen op voorbereid dat 't niet altijd gemakkelijk zal zijn.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 bezoekers