Welke leeftijd merrie laten veulenen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Welke leeftijd merrie laten veulenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 22:37

Zie vraag hierboven, ik weet niet precies of hij hier op zijn plaats staat maar dat merk ik dan wel.
Ik heb een haflingermerrie van bijna 5 (nog 2 weekjes) en wat vinden jullie nou de beste leeftijd om een merrie te laten dekken?


Rivendell

Berichten: 6817
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 22:44

In principe kunnen de meeste merries vanaf 3 jaar gedekt worden. Je moet even kijken naar haar geestelijke en lichamelijke toestand. Bij sommige rassen kan het al met 2 jaar.
Ik laat dit jaar een 2 jarige dekken, omdat de hengst die ik wil gebruiken na deze zomer heel waarschijnlijk naar het buitenland gaat. De merrie is een Welsh A en redelijk aan de maat, dus ik denk dat zij het makkelijk aan kan.
Met 5 jaar kun je prima laten dekken. Succes met je merrie.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 22:52

Ik dek in principe niet voor het derde jaar. Als ze er als driejarige nog niet helemaal zijn dan wacht ik nog rustig een jaartje. Ik zou nooit een tweejarige laten dekken. De meesten worden hier pas als vierjarige gedekt.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.


Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 22:59

ligt een beetje aan de merrie hoe jeugdig die aandoet.
de meesten worden hier met 3 gedekt en hebben dan met 4 hun eerste veulen. vaak krijgen ze 2 veulens en dan slaan we een jaar overalleen de oudste merrie's 18 en 21 krijgen nu elk jaar een veulen omdat het elk jaar het laaste kan zijn

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 23:36

Hoihoi,
ik lees hier dat merries pas vanaf hun 3 gedekt worden, nou dat is de beste leeftijd. Anders is het meestal te jong. Maar bij ons op stal staat een merrie die wordt in april 3 en is nu al over tijd. Ze was op 23 feb uitgeteld en nog geen veulen. Maar in elk geval met 2 jaar kun je een merrie al laten dekken, want dan is ze in princiepe geslachtsrijp! ik raad het je echter niet aan tenzij je paard al volgroeid is. 5 is echter geen probleem mooie leeftijd!!
groetjes jeannette

MarijeR

Berichten: 24927
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 23:50

Ik heb ook wel eens een merrie met 2 jaar laten dekken. Merrie en veulen hebben er niets van te lijden gehad. Meestal wacht ik tot ze 3 jaar zijn.
Ik heb nu een 8 jarige die voor het eerst moet veulenen, die merrie heb ik nog niet zo lang.

Ik denk dat tussen de 3 en de 5 jaar een mooie leeftijd is voor het 1e veulen.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 15:00

Meestal laat ik de merries met 3 dekken. Dit hangt van de merrie af, is ze heel jeugdig in bouw en gedrag dan wacht ik nog een jaar, maar is ze juist met twee al heel volwassen, dan laat ik haar (heel soms) al met 2 dekken. Volgend jaar laat ik een tweejarige dekken (is nu dus 1).Ze is heel volwassen, en ze is van februari. Ik laat haar volgend jaar dekken door een kleinere hengst en pas in juni of juli, dan is ze dus ruim drie als ze het veulen krijgt.
Maar bij sommige paarden duurt het gewoon wat langer voordat ze er klaa voor zijn om gedekt te worden. 5 is een prima leeftijd voor een eerste veulen. ze is dan iig volwassen genoeg en zeker nog niet te oud.. Haha!

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dennenboom, Jackyyb, Pluksjaanvu en 95 bezoekers