Aan de mensen die al eerder een veulen hebben gefokt!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Aan de mensen die al eerder een veulen hebben gefokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-02 05:48

Argh, dit wordt echt spannend, mijn merrie verwacht haar veulen ergens rond 10 maart, dus al bijna! Ik heb een paar dringende vraagjes aan mensen die al eens eerder een veulen hebben gefokt: als alles goed gaat tijdens de bevalling, doe je dan nog wat extra met het veulen? Zoals bv de navel ontsmetten (tja ik heb alleen maar geiten bevallingen gedaan Haha! ). Tot nog toe verloopt de bevalling vlekkeloos. De merrie werd meteen de eerste keer drachtig en heeft nog geen enkele problemen gehad. Ze ziet er goed uit en is heel fit. Ze is een volbloedmerrie van 7 jaar en dit is haar eerste veulen. Ze loopt altijd dag en nacht buiten dus ik neem aan dat ik haar ook maar beter buiten kan laten bevallen? (mits het weer natuurlijk goed is) Ze wordt nl. compleet gestoord in een stal (als ik haar er al in krijg!) dus die stress lijkt me niet goed. Ik heb haar wel opgehaald uit het land want ze stond namelijk op een stuk land van 20 hectaren en plaats genoeg om je te verstoppen haha! Ze staat nu in een paddock (ongeveer 15 bij 20 meter) en ik ben van plan om ergens een dik strobed te maken (als ik stro kan vinden, alles wat ze hier verkopen is zaagsel Scheve mond ).

Maandag komt de veearts en dan zal ik deze vragen ook allemaal op hem afvuren, maar hoe meer info hoe beter! Hebben jullie nog tips waar je vooral op moet letten etc. Ik weet het, ik zit me weer veel te veel druk te maken om niks, ik ben ook zo`n neuroot als het om m`n paarden gaat *LOL* Ik kan haast niet wachten, dit gaat zo`n mooi veulentje worden Lovers


greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 09:47

Sommige mensen ontsmetten de navel sommige niet. Is het veulentje geboren dan is het beter voor moeder en kind hun even met rust te laten en ze aan elkaar te laten wennen. Ga gewoon even op een afstand staan. Als het veulen gaat staan zal het proberen te gaan drinken,laat hem eerst maar even een poosje zoeken, sommige vinden het uier direct, andere zoeken eerst even overal. Als het niet lukt kun je een handje helpen. Verder moet je erop letten dat de merrie de nageboorte binnen een paar uur verliest. Ze moet niet te lang aan de nageboorte blijven staan. Komt het er niet af dan de DA bellen. Als alles loopt zoals hierboven beschreven dan kun je ze beter even met hun tweetjes laten. De volgende dag krijgen de veulens hier een veulenspuit, niet iedereen doet dat is eigen keus. Op de tweede dag krijgen moeder en kind een wormenspuit. En verder gewoon een kwestie van even nakijken of het veulen genoeg te drinken krijgt (ligt het veulen lekker te slapen of zit ie er vaak onder). Dit was het wel zo'n beetje, dus ga er maar lekker van genieten Vergeet ik toch nog iets belangrijks,let er even op of de DARMPEK er wel afkomt

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 10:18

Ik zou wel zeker de navel ontsmetten (met flink wat jodiumtinctuur), een kleine moeite en het kan veel miserie (en een dood veulen) vermijden. Best ook binnen enkele uren tetanosserum geven (tetanos kan binnendringen via de navel en die eerste periode heeft het veulen nog maar weinig weerstand). Ontwormen doen wij pas op dag 7 (merrie kan eerder). Ik neem ook bloed de dag na de geboorte om te kijken of het veulen genoeg colostrum van goede kwaliteit heeft gehad en dus voldoende afweer heeft. Een veulen dat niet genoeg afweer heeft opgebouwd zal ong. een week fit blijven en daarna achteruit gaan, je weet dit dus niet onmiddellijk.
Veel geluk!

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 10:56

Hoihoi,

als de bevalling goed is gegaan doen wij zo min mogelijk aan het veulen en laten we haar mooi met rust. Je kunt de navel ontsmetten maar meestal hoeft dat niet. Wij doen dat wel altijd met kalfjes etc. maar ik geloof dat paarden daar niet zo gevoelig voor zijn. In de wei veulenen is perfect. Wij doen het altijd binnen., maar dan moet je uit kijken dat de merrie niet tegen de muur aan gaat liggen etc. Als het veulen een dag oud is komt de dierenarts haar altijd een spuit geven. En een vitamine stoot geloof ik. Na een week ongeveer ontwormen we het veulen. En voor de rest mooi bij de moeder laten, wel goed in de gaten houden of het goed drinkt etc. Dan moet het goed gaan!!
alvast veel succes!
groetjes jeannette

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 11:10

Isolda is bevallen in de stal, maar in jouw geval zou ik haar ook lekker buiten laten hoor!
Ik heb Udinde wel met Blauwsel ingespoten, maar dat was ook alleen maar omdat ik er bij kon komen. Ik heb haar uit de vlies geholpen (Isolda bleef iets langer liggen) en toen heb ik direct haar hele buikje blauw geverfd Haha! Ik was niet zo goed in richten *LOL*

Met wormenspuiten is het heel verschillend zie ik. Isolda wordt met Equest ontwormd en mijn dierenarts zei dat als ik Isolda een week van te voren een spuit gaf, het veulen daarmee beschermd was.
Dus Udinde kreeg pas met 3,5 maand een spuit. (nogmaals op advies van DA)
Ging allemaal perfect, geen diaree etc. Heel mooi.

Hahaha, enne Pril... Niet te zenuwachtig worden he? Extreme duivel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 12:52

Wij spuiten de navel in met betadine spray.
De volgende dag laten we de merrie door de DA spoelen zodat we zeker zijn dat alles eruit is.
Ilindra is al 2 keer aan de nageboorte blijven staan en dan moet de DA dus gelijk komen om de nageboorte eruit te halen.
Vorig jaar is hij daar 1,5 uur mee bezig geweest en is daarna nog 5 keer geweest om te spoelen Verdrietig
Al met al waren de DA rekeningen(incl. opvoelen en scannen) vorig jaar hoger dan het dekgeld.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-02 17:01

Ah thanx allemaal! Ik zie dat de meningen wat verdeelt zijn over wanneer je het veulen een wormkuur geeft. De merrie is 7 weken geleden ontwormd, zal ik haar nu weer een wormkuur geven? En als je het veulen op zo`n jonge leeftijd een wormkuur geeft, is dat dan een speciale wormkuur voor veulens of gewoon een normaal merk dat je ook voor volwassen paarden gebruikt?

Geez, dat moet je weer meemaken hoor, de hele winter is het mild geweest en afgelopen weekend was het 30 graden en ben ik helemaal verbrand toen ik op wedstrijd was. En nu: massaal koudfront binnengedrongen! Koud, dat wil je niet weten zeg! Het begon een paar dagen terug en `s ochtends vond ik een cm. ijs op de waterbakken Bloos Nu is het helemaal erg. Gelukkig is het wel droog maar er staat toch een smerige wind. Zelfs mijn werk is gecanceld vanwege de kou (we werken buiten). Dus arme merrie staat nu met dikke deken op. Ik heb ook meteen maar een veulendeken gekocht voor het geval het veulen in dit pokkeweer wordt geboren. Tja en in het ergste geval moet ik de merrie dan toch maar een stal insleuren! Maar hopelijk wacht ze nog even tot volgende week want dan horen de temperaturen weer te stijgen. Slecht weer is hier altijd kort maar krachtig. Gelukkig is het wel droog! Maar stel dat ze toch gaat bevallen in dit weer, is een stal van 4 bij 4 groot genoeg? Ze is zelf 1.60m. Ik vrees dat het te klein is. In dat geval kunnen we altijd nog een grotere box maken in de hooischuur. Tss, wat een kopzorgen zeg, haha!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 19:59

Over de barre omstandigheden zou ik me niet teveel zorgen maken. Een merrie is nl. prima in staat om de bevalling uit te stellen ! Wel in de gaten houden natuurlijk.

Door een wormspuit te geven ongeveer een week voor de geboorte, bereik je al enige bescherming via de biest. Zou ik dus in jou geval zeker doen omdat de vorige al een tijdje geleden is.

Bertus

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 21:55

Als de merrie ontwormd is met Equest is er drie maanden bescherming, met Eqvalan 2 maanden; hangt dus een beetje van het merk af. Het werkt niet echt via de biest hoor (enkel vaccinaties), het beperkt eventuele besmetting door de merrie na de geboorte, door likken of mest eten.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 00:56

Zannekin schreef:
Als de merrie ontwormd is met Equest is er drie maanden bescherming, met Eqvalan 2 maanden; hangt dus een beetje van het merk af. Het werkt niet echt via de biest hoor (enkel vaccinaties), het beperkt eventuele besmetting door de merrie na de geboorte, door likken of mest eten.


Hallo Zannekin,
Werkt Equest via een andere werkzame stof dan ? Of is dat gewoon ook ivermectine. In dat geval zal er namelijk geen verschil zijn toch ?

Niet via de biest ? Ik leer graag van anderen. Waarop is je info gebaseerd ? Ik heb hierover meerdere (semi)wetenschappelijke publikaties gevolgd... maar... is natuurlijk geen wet.

Jammer dat ik via je profiel niet veel wijzer wordt. Knipoog Oftewel... wie is Zannekin Knipoog

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 13:43

Wel, equest is moxidectine; het werkt tegen de ingekapselde larven van de "cyathostominae" (soort worm dus) en werkt 3 maanden, dat zijn de verschillen met ivermectine. Via het colostrum worden antistoffen doorgegeven, geen ontworming. Er is verwarring mogelijk doodat het veulen ook via de melk bepaalde wormbesmettingen krijgt. Door de merrie op het einde van de dracht te ontwormen voorkom je dat ze veel wormen gaat uitscheiden (ook via de mest bv). Zo wordt het veulen natuurlijk wel indirect beschermd.

Zannekin is een dierenarts die opnieuw is gaan studeren en dus veeeeeel tijd heeft om te internetten.....

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 14:30

Ik ken Zannekin en Zannekin weet echt wel waarover ze spreekt hoor mensen.
Ik vraag haar nl ook altijd om raad Haha!

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-02 05:33

Nog steeds geen veulentje....en het is trouwens nog steeds steenkoud. De weersverwachtingen zijn dat het van het weekend weer lekker warm wordt, gelukkig maar!

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 21:17

Mocht het nu gebeuren dat je het te koud vindt en haar tijdens de bevalling of gelijk nadat het veulen eruit is in de stal wilt zetten, zou ik daarmee wachten totdat ook de nageboorte eruit is. Het schijnt dat een merrie haar nageboorte anders vast kan houden. Eigenlijk wil ze dus daar waar de bevalling is begonnen het karwei afmaken om het zo maar te zeggen.


mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 22:42

Wij leggen de nageboorte altijd even uit, om te kijken of hij er toch helemaal vanaf is gekomen. (als er stukken achterblijven kan de baarmoeder gaan ontsteken met alle gevolgen van dien). Je kan ook de uier van de merrie even open trekken (als ze niet gekegeld heeft kunnen er melkpropjes in de tepels zitten die er voor een veulen iets moeilijker uit te zuigen zijn (je moet dus even de 'dopjes' eruit melken)

Verder moet je ook even opletten dat er geen jaloerse merries in de buurt zijn. Onze merrie (met veulen) stond namelijk naast de box met een andere merrie die erg jaloers was. Gevolg: merries heel boos op elkaar en toen heeft de ene door de boxwand geslagen, tegen het veulen aan. Het veulen is toen heel bang geworden van alles.

O,ja en nog iets: als de merrie buiten staat moet je wel zorgen dat er een goed zichtbare omheinig is. (breed wit band bijvoorbeeld, anders lintjes aan de draad doen) Een veulen heeft de eerste tijd namelijk last van veulenblindheid en kan in zijn enthousiastme zo hard rennen zonder de omheinig te zien dat het fout gaat. (Zo hebben wij wel eens een veulen verloren...)

Heel veel succes en plezier ermee!!

Hopelijk wordt het weer snel iets beter!

Rivendell

Berichten: 6817
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 22:49

Citaat:
Als het veulen een dag oud is komt de dierenarts haar altijd een spuit geven. En een vitamine stoot geloof ik.



Deze spuit is een anti tetanus spuit
[/quote]

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 99 bezoekers