Merrie (met veulen van 2 wkn) eet..en eet..en eet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Raven31

Berichten: 20
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Nieuwegein

Merrie (met veulen van 2 wkn) eet..en eet..en eet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 00:37

Beste Bokkers, graag zou ik van jullie "ervaren" paardenliefhebbers met waarschijnlijk meer ervaring dan ik wat advies kunnen gebruiken.
Mijn tinker is twee weken geleden bevallen, al ruim voor de bevalling had ze echt al last van haar dikke buik. Behalve een dagelijkse wandeling aan het halster en een poetsbeurt heb ik niet veel meer met haar kunnen doen. Hierdoor werdt ze helaas erg stevig.
Maar goed de DA verzekerde mij dat deze extra reserves na de bevalling snel zouden verdwijnen.
Mijn merrie en haar veulen staan bij mij thuis, zij verblijven 's avonds en 's nachts in de paddock en overdag staan zij in een weilandje (hier staat niet al te veel gras). 's ochtends krijgt zij 1 plak hooi en een halve schep merriebrokken, 's middags t/m 's avonds eet zij gras (weiland is echt schraal) en 's avonds krijgt zij nog een plak hooi. (veulen eet ook al veulenbrokjes en wat sprietjes gras en hooi)
Ik heb veel gelezen over merrie's met veulen en dat zij goed moeten eten om de melkproductie op gang te houden. Toch als ik naar mijn merrie kijk dan vind ik haar te dik en ze is ook niet enthousiast en levendig (dit kan ook met de warmte te maken hebben van de laatste week!) Zij wil alleen maar eten, eten, eten.
Wie kan mij echt een goed schema geven en een advies over goede voeding??
Ik kom er eerlijk voor uit dat het mij hier aan ervaring ontbreekt en dat ik bang ben dat mijn paard hier straks ook nog wat aan over houdt.
Dus...wie wil de moeite nemen om mij te helpen?

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 08:33

Dat mijn merrie nog merriebrok kreeg zat zij op 5!!! kilo per dag, de dikte van de buik van de merrie komt ook nog door het veulenen, dat is niet zomaar verdwenen. Ik zou graag meer willen weten over je merrie! Mail me anders even: lonneke_van_veen@hotmail.com

baukje
Berichten: 167
Geregistreerd: 02-09-03
Woonplaats: sint pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 18:30

missy loopt op allerdagen
en krijgt 4,5 kilo per dag.

gr danielle

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 00:11

Ik zou niet veel minder gaan voeren, je moet in ieder geval goed in de gaten houden of de melkproductie op gang blijft! Er zijn nu eenmaal grote verschillen tussen paarden, de ene 'geeft alles weg', de ander 'houdt alles voor zichzelf'.
Wat ik meestal doe met dit soort paarden is ze vrij snel weer normaal aan het werk zetten. Dan kun je toch goed blijven voeren en worden ze niet zo snel te dik - bovendien krimpt de buik dan ook weer eerder op, worden ze ook weer mooier van!
Vergeet niet dat de zwaarste periode voor je paard nog komt, als het veulen 2-3 maand is moet er wel even wat meer melk geproduceerd worden!

Raven31

Berichten: 20
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-04 15:48

bedankt voor de tips