'lui'oog, hoe en wat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:13

Hier nog iemand met een lui oog :-)
Ik heb sinds een tijdje een bril waarvan er 1 glas een sterkte heeft en de ander niet. Ik weet pas sinds een jaartje dat ik een lui oog heb, en oogkwaaltjes zitten bij ons in de familie.
Het is me nu enigsinds duidelijk waarom ik er vroeger met springen vaak naast lag, ik kon ook geen diepte inschatten.
Ik heb eerst een tijdje 1 contactlens geprobeerd, helaas werkt dit maar heel even en heb ik alsnog voor een bril gekozen. Een bril zorgt er volgens de opticien voor dat je oog toch weer steeds naar het goede punt geleid wordt, een lens blijft steeds meebewegen waardoor mijn oog weer lui wordt.
Wanneer ik mijn bril opzet, duurt het nog geen minuut voordat ik goed kan zien. Wanneer ik hem afzet duurt het ruim 10 minuten voordat ik weer "normaal" iemand recht aan kan kijken.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: 'lui'oog, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:20

meld me!
ik ben 3x geopereerd: toen ik 2,5 was, toen ik 12 was en de laatste x toen ik 19 was. Iederen keer weer rekte de spier opnieuw uit en moest dus weer korter gemaakt worden.

Pr_BillyBoy

Berichten: 2343
Geregistreerd: 25-05-08
Woonplaats: Edam

Re: 'lui'oog, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:37

Bedankt patricia ;)

Manon_V

Berichten: 1660
Geregistreerd: 26-03-07
Woonplaats: Breda

Re: 'lui'oog, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:44

Rond mijn tiende ben ik eraan geopereerd. Of het nou aan beide ogen was, of maar aan een weet ik niet meer.
Bij mij gingen mijn ogen ineens zo hard achteruit, dat ik wel eraan geholpen moest worden. Was echt heel bang, maar van moeders moest het toch!
Achteraf ben ik heel blij dat het gedaan is. Ik draag nog steeds een bril/lenzen, maar ik kijk niet meer scheel.
De operatie is trouwens heel erg meegevallen. Alleen mijn ogen zaten wat dicht door een zalfje wat erin was gedaan als verdoving ofzo.

Als je écht last hebt van een lui oog, zou ik het zeker wel laten corrigeren. Al weet ik natuurlijk niet of het bij volwassenen ook zo makkelijk gaat ;)

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:12

Hoe issie met iedereen hier??

Manon_V schreef:
Als je écht last hebt van een lui oog, zou ik het zeker wel laten corrigeren. Al weet ik natuurlijk niet of het bij volwassenen ook zo makkelijk gaat ;)


het is echt mijn enige droom dat ik 'normaal' ben.
Helaas was het als kind zijnde al niet te corrigeren, bij mij is het nl. niet alleen lui, maar heb ik er ook aangeboren staar op (en ben er dus ook blind aan).
Het stomme is dat niemand in mijn omgeving er problemen mee heeft (vriend, vriendinnen, collega's) hebben er helemaal geen moeite mee dat ik soms wat scheel kijk.
Behalve ik zelf dus, vind mezelf vaak niet eens de moeite waard want ik kijk toch maar scheel B-)
herkent iemand dat, of maak ik er vanwege mijn pestverleden gewoon een te groot issue van :o

schijnt overigens in Antwerpen een goede kliniek te zitten, wellicht eens een afspraak maken.. hoewel ik dat van de ene kant ook niet durf, want grote kans dat ze er niks aan kunnen doen, en dan moet ik mezelf accepteren, wat ik dus heel moeilijk vindt.. :x

Pr_BillyBoy

Berichten: 2343
Geregistreerd: 25-05-08
Woonplaats: Edam

Re: 'lui'oog, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:20

Zo he het valt me wel op dat er veel mesne geopereerd zijn aan hun oog . :oo

Knoffer

Berichten: 4109
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:06

Het valt mij op dat veel mensen er vroeger mee gepest zijn :(:)
Ik maakte juist de blits ermee. Iedereen vond het wel knap en grappig dat ik scheel kon kijken. En mijn bril was ook de grootste lol als de juf 'm opzetten. Nou keek/kijk ik niet continu scheel, maar alleen als ik moe ben of een bepaalde hoek in kijk. Daar ben ik wel blij mee. Het lijkt me heel vervelend als mensen je aankijken met zo'n blik: 'naar welk oog moet ik kijken?' De hoek waarin ik makkelijk scheel kijk, probeer ik dan altijd ook al te vermijden.

Pr_BillyBoy

Berichten: 2343
Geregistreerd: 25-05-08
Woonplaats: Edam

Re: 'lui'oog, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:13

jaa kllopt ik ook poedersuiker hea !! :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:41

Kytha schreef:
Hoe issie met iedereen hier??

Manon_V schreef:
Als je écht last hebt van een lui oog, zou ik het zeker wel laten corrigeren. Al weet ik natuurlijk niet of het bij volwassenen ook zo makkelijk gaat ;)


het is echt mijn enige droom dat ik 'normaal' ben.
Helaas was het als kind zijnde al niet te corrigeren, bij mij is het nl. niet alleen lui, maar heb ik er ook aangeboren staar op (en ben er dus ook blind aan).
Het stomme is dat niemand in mijn omgeving er problemen mee heeft (vriend, vriendinnen, collega's) hebben er helemaal geen moeite mee dat ik soms wat scheel kijk.
Behalve ik zelf dus, vind mezelf vaak niet eens de moeite waard want ik kijk toch maar scheel B-)
herkent iemand dat, of maak ik er vanwege mijn pestverleden gewoon een te groot issue van :o

schijnt overigens in Antwerpen een goede kliniek te zitten, wellicht eens een afspraak maken.. hoewel ik dat van de ene kant ook niet durf, want grote kans dat ze er niks aan kunnen doen, en dan moet ik mezelf accepteren, wat ik dus heel moeilijk vindt.. :x

Nee hoor, denk vooral niet dat je je aanstelt of wat dan ook. Mijn omgeving stoorde zich er ook niet aan, zelf schaamde ik me rot. Ik wilde niet op foto's staan, als ik wel op foto's stond wilde ik ze het liefst verstoppen als je er weer eens op kon zien dat ik scheel keek.. Heel herkenbaar dus. Ik ben er vroeger wel mee gepest, maar ik vond het nog veel vervelender als mensen die ik wèl mocht inderdaad vroegen naar welk oog ze moesten kijken.
Als ik jou was zou ik het tóch proberen, niet geschoten is altijd mis. :(:)

driebergen
Berichten: 1588
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 23:46

Hoi,
Ik las dit topic pas nu, maar ik reageer toch maar even...

Ik ben orthoptist. Ik werk niet meer in een ziekenhuis, maar heb wel de kennis van mijn studie en anderhalf jaar werkervaring.
(en voor de mensen die niet weten wat het is: een orthoptist weet een hoop over de samenwerking tussen de ogen, met name als daarmee iets mis is. dus luie ogen, dubbel zien, maar ook slechtziendheid)

Ik reageer even op de beginvraag: In principe, dit geldt voor het 'doorsnee' scheelzien, kan scheelzien geopereerd worden. ook op oudere leeftijd. Er zijn wel bepaalde vormen, zoals bij meerdere operaties en sommige vormen van scheelzien worden liever niet geopereerd.
Gewoon naar het dichtsbijzijnde ziekenhuis naar een orthoptist en laat het onderzoeken. In veel gevallen kan je geholpen worden, waardoor het scheelzien in ieder geval cosmetisch minder wordt. Deze operatie wordt zelfs geheel vergoed.

succes!!!

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: 'lui'oog, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 00:25

Echt?
Oh heb het gelijk even gevraagd aan mijn vader, en die zei dat we dan aankomende tijd maar een keer naar het ziekenhuis moeten :P Zou wel fijn zijn als ik eraf ben, ik blijf het storend vinden al zeggen vrienden dat ze nooit wat zien. :P

driebergen
Berichten: 1588
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: utrecht

Re: 'lui'oog, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 08:43

Zou ik gewoon doen.
Je hoort daar wel of je geholpen kan worden.
Zo ja, dan wordt er naar gestreefd het resultaat zo mooi mogelijk te krijgen, zo nee, dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent, toch?

asjemenou

Berichten: 9002
Geregistreerd: 02-05-06

Re: 'lui'oog, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 17:13

Maar kijk je altijd scheel als je een lui oog hebt dan?
Ik kan me eigenlijk niet herinderen dat ik scheel keek, ben wel geopereerd aan een lui oog.

Knoffer

Berichten: 4109
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 17:31

Een vaak voorkomende oorzaak van een lui oog is scheelzien. Maar er kunnen ook andere oorzaken zijn. Aan een lui oog kan je naar mijn weten niet geopereerd worden. Wel kan je geopereerd worden voor scheelzien.
Als je scheelziet (een hoogte en/of breedte verschil hebt tussen beide ogen, al dan niet minimaal), dan kunnen je ogen niet goed samenwerken. Je krijgt dan een dominant oog, de ander wordt lui. Je kan doormiddel van de operaties het hoogte en/of breedteverschil verkleinen, maar dit betekent niet dat je ogen weer gaan samenwerken. Je ziet dan de scheelheid misschien niet, maar de ogen werken niet samen en het luie oog is nog steeds lui.

Waarvoor ben jij geopereerd dan?

@driebergen
Wat is jouw visie op het de ogen(/hersenen) weer leren samenwerken na het verhelpen van de scheelheid?
Laatst bijgewerkt door Knoffer op 20-06-09 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

asjemenou

Berichten: 9002
Geregistreerd: 02-05-06

Re: 'lui'oog, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 17:34

Ik ben toch echt aan een lui oog geopereerd, heb het net voor de zekerheid even aan mijn moeder gevragen. :+
Dat mijn ogen niet samenwerken ben ik pas twee jaar geleden achtergekomen. :=

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: 'lui'oog, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 17:39

Ik ben ook als kind 2x geopereerd maar heb natuurlijk nog gewoon een lui oog.
je wordt inderdaad geopereerd wegens scheelkijken; daarna werd dmv afplakken van het 'goede' oog het luie oog getraind.

het probleem met het luie oog is nl dat de hersenen het beeld van dat oog systematisch onderdrukt hebben. Dat doen ze omdat het dubbele beeld (scheelkijken) niet te verwerken is.

asjemenou

Berichten: 9002
Geregistreerd: 02-05-06

Re: 'lui'oog, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 17:41

Hier was het juist anderom. Zal wel aan de dokter liggen dan. :)
Ik heb juist eerst pleisters gehad, en daarna pas geopereerd.
Tegenwoordig heb je wel echt leuke pleisters zeg! Die zien er een stuk leuker uit dan die lelijke bruine dingen die je vroeger had!

Knoffer

Berichten: 4109
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 17:44

asjemenou schreef:
Ik ben toch echt aan een lui oog geopereerd, heb het net voor de zekerheid even aan mijn moeder gevragen. :+
Dat mijn ogen niet samenwerken ben ik pas twee jaar geleden achtergekomen. :=


Maar wat hebben ze dan gedaan? Want een lui oog is in feite gewoon dat je ene (luie) oog slechter ziet dan de ander. En volgens mij ligt het probleem ook voor een deel in de hersenen. Daar kunnen ze operatief toch niets aan doen?

Wat hebben ze destijds bij de operatie dan gezegd dat ze zouden gaan doen?

En dat je ogen niet samenwerken is dat dan juist ontstaan door een lui oog of misschien toch scheelziend?
Laatst bijgewerkt door Knoffer op 20-06-09 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Pr_BillyBoy

Berichten: 2343
Geregistreerd: 25-05-08
Woonplaats: Edam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 17:45

zo zijn nog heel wat mensen zeg met een lui oog
ik heb nooit een operatie gehad en dat wil ik ook niet !
ik vind het goes zo het kan in mijn geval alleen maar erger worden ;(

Knoffer

Berichten: 4109
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 17:46

Hoezo kan het alleen erger worden? Heb je het heel minimaal?

Edit: Oh wacht, je had eerder in het topic gepost...
Ander avater? :P

asjemenou schreef:
Hier was het juist anderom. Zal wel aan de dokter liggen dan. :)
Ik heb juist eerst pleisters gehad, en daarna pas geopereerd.
Tegenwoordig heb je wel echt leuke pleisters zeg! Die zien er een stuk leuker uit dan die lelijke bruine dingen die je vroeger had!


Ik had vroeger ook plaatjes op m'n pleister :D
Ik ben ook eerst geopereerd en daarna afgeplakt.

Pr_BillyBoy

Berichten: 2343
Geregistreerd: 25-05-08
Woonplaats: Edam

Re: 'lui'oog, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 17:49

omdat ik rechts nog maar 20% zie en als er wat mis gaat ben ik helemaal blind ;) dus ik hou het wel op mijn bril !

Pr_BillyBoy

Berichten: 2343
Geregistreerd: 25-05-08
Woonplaats: Edam

Re: 'lui'oog, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 17:49

jaa klopt andere avatar hahah en een andere bokt naam ! :=

asjemenou

Berichten: 9002
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 17:50

Knoffer schreef:
Maar wat hebben ze dan gedaan? Want een lui oog is in feite gewoon dat je ene (luie) oog slechter ziet dan de ander. En volgens mij ligt het probleem ook voor een deel in de hersenen. Daar kunnen ze operatief toch niets aan doen?

Wat hebben ze destijds bij de operatie dan gezegd dat ze zouden gaan doen?

En dat je ogen niet samenwerken is dat dan juist ontstaan door een lui oog of misschien toch scheelziend?

Pff, dat is al lang geleden.
Ze hebben een spiertje ingekort van mijn luie oog.
Ik heb vanaf mijn twee met een bril gelopen, en daarna altijd met 1 afgeplakt oog gelopen. Daarna ben ik geopereerd en had ik geen bril meer nodig. Ze zeiden wel dat ik rond mijn 16e weer slechter zou kunnen gaan zien. Dat is ook gebeurt, voor mijn rijbewijs kon ik echt niet meer zonder bril.
Het rare is dat links mijn luie oog was, en nu is links dus ook weer het slechts. Recht zie ik eigenlijk helemaal goed, dat brilglas heeft geen sterkte. Maar toch kijk ik alleen met mijn linkeroog, en doet rechts niks.

Knoffer

Berichten: 4109
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 17:54

@Pr_BillyBoy

Haha, ook nog eens. Vandaar :P

Ja, volgens mij had je dat idd eerder gepost. Dat is echt zuur. Nee, dat risico zou ik ook niet nemen denk ik.


asjemenou schreef:
Pff, dat is al lang geleden.
Ze een spiertje ingekort van mijn luie oog.
Ik heb vanaf mijn twee met een bril gelopen, en daarna altijd met 1 afgplakt oog gelopen. Daarna ben ik geopereerd en had ik geen bril meer nodig. Ze zeiden wel dat ik rond mijn 16e weer slechter zou kunnen gaan zien. Dat is ook gebeurt, voor mijn rijbewijs kon ik echt niet meer zonder bril.
Het rare is dat links mijn luie oog was, en nu is links dus ook weer het slechts. Recht zie ik eigenlijk helemaal goed, dat brilglas heeft geen sterkte. Maar toch kijk ik alleen met mijn linkeroog, en doet rechts niks.


Huh, dat is wel heel apart. Is het altijd zo geweest dat je dominante oog juist je luie oog was?

Die operatie klinkt echt als een typische scheelzien operatie. Bij een operatie voor(/tegen) scheelzien zitten ze ook aan de spieren. Ik denk dat je toch echt voor scheelzien geopereerd bent hoor...

asjemenou

Berichten: 9002
Geregistreerd: 02-05-06

Re: 'lui'oog, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 17:59

Oh, dan keek ik wel heel minimaal scheel dan.
Komt misschien omdat mijn zus wel heel erg overdreven scheel keek (zelfde kwaal, ook geopereerd), en ik vergeleken met haar redelijk normaal keek. :D

Geen flauw idee of vroeger mijn dominante oog ook mijn luie oog was. Ben er een paar jaar geleden pas achter gekomen dat ik maar met 1 oog kijk, en het is meer dan 15 jaar geleden dat ik regelmatig naar de oogarts moest. Toen besefte ik die dingen ook helemaal niet. Ik kreeg bv nooit het hondje in het hokje, nu weet ik waarom niet, maar toen was het alleen frusterend en verder dacht ik daar niet bij na. :+