IJslander VS Fjord

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 

Wie heeft gelijk?

Stalgenoot
5 (15%)
Stef
12 (36%)
Geen van beide
12 (36%)
Allebei een beetje
4 (12%)

Totaal aantal stemmen: 33



LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

IJslander VS Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-04 22:20

Zojuist een "discussie" gehad met een stalgenoot.

Volgens haar stammen IJsco's van Fjorden af, en is de fjord een van de weinige rassen zonder arabieren bloed.

Volgens mij stammen de Fjorden echter juist van de IJsco's af, en is de ijslander één van de weinige 100% zuivere rassen.

Wie heeft gelijk?


scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 22:29

ik denk dat het moeilijk wordt als de ijsco's van de fjorden afstammen, die dragen namelijk allemaal het isabelgen(hoe heet dat in mooie taal dat verlichten, of what the hell die kleuen als palomino valk etc.).
Ijslanders hebben alle kleuren, is het logischer om dte denken dat met bepaalde pony's de fjord is gekomen.
Tsjah weie er echt gelijk heeft kan je nooit zeggen

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 23:04

De IJslander heeft zijn oorsprong in kruisingen tussen de oerpaarden die IJsland reeds bevolkten en de paarden die de vikingen er meer dan duizend jaar geleden mee naartoe namen. Sinds die tijd is de IJslander in zijn thuisland met geen enkel ras gekruist.

Al meer dan 1000 jaar worden IJslandse paarden raszuiver gefokt. Sinds het jaar 930 na Chr. mogen er geen paarden geïmporteerd worden op IJsland. Op die manier is sindsdien de inbreng van 'vreemd bloed' in de fokkerij voorkomen. Zelfs in de tijden van grote natuurrampen waarbij de paardenstapel op IJsland geminimaliseerd werd, is dit importverbod van kracht gebleven en heeft het ras zich op eigen kracht hersteld. Zo komt het dat het IJslandse paard een regelrechte afstammeling is van het Europese oerpaard: Equus Stenonsis. Deze paarden verspreiden zich in Scandinavië en Groot Brittannië en kwamen uiteindelijk op IJsland terecht.

Bron : http://www.nsijp.nl

Eentje is niet genoeg...Meer...Meer...Meer !!

~`Life's there for the ones who love to live and take it all, for it is free...~` -*Sonata Arctica*-

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 23:10

Ik vind dat jij gelijk hebt Stef! OK dan!

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 10:30

Les_Fjal schreef:
De IJslander heeft zijn oorsprong in kruisingen tussen de oerpaarden die IJsland reeds bevolkten en de paarden die de vikingen er meer dan duizend jaar geleden mee naartoe namen. Sinds die tijd is de IJslander in zijn thuisland met geen enkel ras gekruist.


Ijslanders zijn ontstaan uit het kruisen van "Fjorden" met de oerpaarden van IJsland. Ruim voordat de Vikingen expansief werden (met schepen naar nieuwe werelden gingen), waren er al paarden in Noorwegen/Zweden die sterk op het huidige Fjordenpaard leken. Er zijn rotstekeningen gevonden met afbeeldingen van deze paarden waarvan wordt geschat dat ze 5000 jaar oud zijn.

De "Fjord" was er dus eerder Lachen

Edit: Hoewel de Fjord zoals wij die kennen waarschijnlijk niet dezelfde is als de oerpaarden op deze oude rotstekeningen. Wel heeft de moderne Fjord zo weinig invloed van andere rassen ondervonden dat de oorspronkelijke wildkleur (en andere eigenschappen van oerpaarden) behouden is gebleven.

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 11:34

volgens mij geen van beide, maar ik vind jessy toch ook gelijk hebben Lachenh

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 12:33

Jessy heeft gelijk,en dus ook jouw stalgenoot,toevallig heb ik het een tijd geleden op Discovery gezien,daar was toen een hele docu over Haha!

Paardentaxi Zeeland

Raya

Berichten: 851
Geregistreerd: 17-10-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 12:46

Les_Fjal schreef:
De IJslander heeft zijn oorsprong in kruisingen tussen de oerpaarden die IJsland reeds bevolkten en de paarden die de vikingen er meer dan duizend jaar geleden mee naartoe namen. Sinds die tijd is de IJslander in zijn thuisland met geen enkel ras gekruist.

Al meer dan 1000 jaar worden IJslandse paarden raszuiver gefokt. Sinds het jaar 930 na Chr. mogen er geen paarden geïmporteerd worden op IJsland. Op die manier is sindsdien de inbreng van 'vreemd bloed' in de fokkerij voorkomen. Zelfs in de tijden van grote natuurrampen waarbij de paardenstapel op IJsland geminimaliseerd werd, is dit importverbod van kracht gebleven en heeft het ras zich op eigen kracht hersteld. Zo komt het dat het IJslandse paard een regelrechte afstammeling is van het Europese oerpaard: Equus Stenonsis. Deze paarden verspreiden zich in Scandinavië en Groot Brittannië en kwamen uiteindelijk op IJsland terecht.

Bron : http://www.nsijp.nl


idd Pling helemaal mee eens.

groetjes Anne

NMPRS merrie te koop! http://ijslander.webs.com/verkoop.htm

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 14:46

stef schreef:
Zojuist een "discussie" gehad met een stalgenoot.

Volgens haar stammen IJsco's van Fjorden af, en is de fjord een van de weinige rassen zonder arabieren bloed.

klopt....afstammen is een groot woord....maar de IJslander is ontstaan uit kruisingen waarin fjordenbloed voorkomt

Volgens mij stammen de Fjorden echter juist van de IJsco's af, en is de ijslander één van de weinige 100% zuivere rassen.

En dit ook helemaal correct

Wie heeft gelijk?


Dus als je wat dingen weglaat en in verband brengt met elkaar....hebben jullie allebei een beetje gelijk Lachen

Eentje is niet genoeg...Meer...Meer...Meer !!

~`Life's there for the ones who love to live and take it all, for it is free...~` -*Sonata Arctica*-

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 10:30

Viking schreef:
Jessy heeft gelijk,en dus ook jouw stalgenoot,toevallig heb ik het een tijd geleden op Discovery gezien,daar was toen een hele docu over Haha!

Rolleyes dat denk ik ook.

If it isn't a FJORD, it is JUST a HORSE!
Hersteltraining in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug

Helen88

Berichten: 1026
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 21:24

Ik heb het toevallig net vandaag nog in een Duits boek gelezen over IJslanders, met een hele theorie, maar het kwam er in elk geval op neer dat IJslanders NIET van Fjorden afstammen Knipoog (als er mensen in geintereseerd zijn kan ik dat stuk nog wel overtypen)

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 07:16

Ijsjes en fjorden hebben niks van oorsprong met elkaar te maken.

Quote uit het boek van Vestlandhest tot Fjordenpaard:
Het fjordenpaard behoort tot de oudste europese rassen. Sinds eeuwen worden deze paarden gefokt in Noorwegen. De oorsprong van het fjordenpaard gaat terug tot in de voor-germaanse geschiedenis.
Als voorouders van de fjord staan de Tarpan en de prezwalski te boek.
Het fjordenpaard ontleent zijn naam aan de diepe inhammen van de noorse kust. Oorspronkelijk werd het fjordenpaard voornamelijk in westelijk Noorwegen door boeren gefokt, pas rond 1600 had dit primitieve ras zich over het hele land verspreid en de geschiedschrijving begint omstreeks 1850.

Fjorden zijn zelfs in een grijs verleden ooit nog eens gekruist geweest met een Dole hengst (ander inheems ras) en later nog eens net een kruising zweedse koudbloed x Dole (de hengst Rimfaske) maar dit was geen succes en die lijn is weer uitgestorven.

Fjorden zijn 100% raszuiver van oorsprong, geen arabisch of engels of ander bloed erin.

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 17:18

Maar er kunnen toch wel Fjorden naar IJsland zijn gebracht volgens jouw verhaal Vippie?

Dat er uit IJsco's geen Fjorden komen was mij al duidelijk Haha!

Senja

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 19:26

Als er zuivere paarden waren...
Geen enkel paard is totaal zuiver, want hoe krijg je anders bijvoorbeeld verschillende kleuren??
En is er misschien ook een mogelijkheid dat de Fjord en Yslanders niet van elkaar afstammen??
Want ze hoeven toch niet per se van elkaar af te stammen?
Lijkt mij...

I'm not weird, I'm gifted!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 06:50

Senja"]
Als er zuivere paarden waren...
Geen enkel paard is totaal zuiver, want hoe krijg je anders bijvoorbeeld verschillende kleuren??
[/quote]

Fjorden zijn altijd dezelfde kleur (isabell of in het noors blakke) maar met verschillende tinten (rod, gra, dun, uls, kvit, brun) net zoals we als mens verschillende kleuren blonde/of bruine haren hebben. Dat zit in je genen en heeft niks met ras vermenging te maken.

[quote="Senja"]
En is er misschien ook een mogelijkheid dat de Fjord en Yslanders niet van elkaar afstammen??
Want ze hoeven toch niet per se van elkaar af te stammen?
Lijkt mij...
[/quote]

Zoals je al in diverse reacties hebt kunnen lezen stammen ze dus idd NIET van elkaar af, daar waren we al over uit dacht ik Verward

[quote="jessy schreef:
Maar er kunnen toch wel Fjorden naar IJsland zijn gebracht volgens jouw verhaal Vippie?



Tuurlijk kan dat, immers ze zijn ook naar Nederland gekomen en zelfs Amerika heeft een uitgebreid fjordenbestand. Maar Ijsland is al heel vroeg in de geschiedenis op slot gegaan voor paarden van buitenaf dus de kans is klein dat de fjord daar invloed heeft gehad.

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 10:08

ik vind ook dat je gelijk hebt

♥ Bijou is verkocht!.. L+9 & M1+5
[TK] exclusieve RABOBANK deken

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-04 10:59

jessy schreef:
Maar er kunnen toch wel Fjorden naar IJsland zijn gebracht volgens jouw verhaal Vippie?

Dat er uit IJsco's geen Fjorden komen was mij al duidelijk Haha!


Volgens mij heerst er al sinds héél lang geleden een verbod op import paarden in ijsland.

Fjorden zijn wellicht van oorsprong zuiver, maar zijn ze dat nog steeds? Haffies zijn van oorsprong ook redelijk zuiver, maar zijn wel steeds verder veredelt.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 07:08

stef schreef:
Volgens mij heerst er al sinds héél lang geleden een verbod op import paarden in ijsland.

Fjorden zijn wellicht van oorsprong zuiver, maar zijn ze dat nog steeds? .


Ja fjorden zijn nog steeds ras zuiver, kruisingen worden niet opgenomen in het stamboek nl en er wordt niet aan ras veredeling gedaan door er ander bloed in te voeren. Ras veredeling gebeurt gewoon binnen het ras zelf, er worden luxere hengsten goedgekeurd zodat er op de duur een wat luxere fjord onstaat (in vergelijking met een paard honderd jaar geleden).

Tuurlijk zijn er mensen die er een ander ras opgooien om te kijken wat eruit komt, maar dit is en mag dan geen fjord heten.

Zo is er in Frankrijk een ras ontstaan uit een fjord: de Henson, hartstikke leuke beesten, maar heten dus geen fjord.....

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-04 08:47

En dat is ook nooit gebeurt? Hoe komen luxe hengsten anders luxe?

Torfi

Berichten: 298
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 22:17

Dat luxe is een kwestie van fokken. Ijslanders worden ook steeds luxer gefokt. Bij ons noemen ze dat het Barbie en Ken type. Vroeger waren ze (ijslanders) robuust en klein. Nu zien we steeds meer ijslanders van boven de 1.40m en met lange benen en een afgetraind lichaam. Niet geheel mijn voorkeur, maar de vraag is er wel naar. Ze zijn gefokt dmv ander bloed erin te doen. Want alleen raszuivere ijslanders krijgen papieren (de stamboom moet terug te leiden zijn naar ijsland). In Duitsland is dat net even anders. Daar komt er nog wel eens een circuspaard in voor (om het maar even zo te zeggen). Het paard heeft dan wel papieren maar zal nooit in Nederland of elders worden toegelaten op keuringen of wedstrijden. De zogeheten grijslanders. Met selectief fokken krijg je op den duur een luxere type. Al zijn er gelukkig nog hengsten met de oude bouw.

De vraag of ijslanders en fjorden iets met elkaar te maken hebben, denk het niet.
Op stal hebben wij een kruising highlander x shetlander. Das net een ijslander van 1.27m. Met zebra strepen en een zeer mooie wildkleur.
Er zijn dus ook andere rassen die oud zijn en invloed kunnen hebben gehad op de "making" van een ander ras. Ach als we maar tevreden zijn met de 4-voeters die we nu hebben en we het ras zo goed mogelijk kunnen behouden, zodat ieder een paard heeft naar zijn of haar wens.
Voor ieder wat wils.
Leuke topis trouwens aangezien ik beide rassen in bezit heb. ga er toch anders naar kijken Lachen

You don`t know what you`ve got till it`s gone.
Een dag geen paard gezien, is een dag niet geleefd!

Torfi

Berichten: 298
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 22:18

Ze zijn gefokt dmv ander bloed erin te doen. Moet zijn "Ze zijn NIET gefokt door ander bloed erin te doen"

Sorry is al laat op de avond.

You don`t know what you`ve got till it`s gone.
Een dag geen paard gezien, is een dag niet geleefd!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:20

ijslanders stammen wel degelijk van fjorden af. oorspronkelijk waren er geen paarden op ijsland, waarna een voorlopers van de fjorden werden ingevoerd. later gold een importverbod (eens de ijslander was ontwikkeld) en de fjord en ijslander ontwikkelden zich verder apart. maar een ijslander heeft zijn oorsprong dus wel in een fjord (en nog wat meer). ze stammen er niet rechtstreeks vanaf, omdat de moderne ijslander zich ontwikkelde na het importverbod, maar de fjord lag dus wel in de ontwikkelingslijn.

Enya - Daya :-)

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:10

Volgens mij ligt het er ook een beetje aan hoe ver je terug gaat in de tijd... want er waren inderdaad eerst nog geen paarden op ijsland. In die zin stammen alle (oer)paarden een beetje van elkaar af... en een voorloper van de fjord is dus geen fjord zoals we die nu kennen.

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 17:10

De Vikingen namen hun paarden al ver voor het IJslands importverbod overal mee naartoe. Ook naar IJsland. Via duizenden jaren oude rotstekeningen is te herleiden dat deze "Vikingpaarden" sterk leken op het huidige Fjordenpaard.

Ook veel Britse ponyrassen zijn ontstaan door het kruisen van inheemse rassen met door de Vikingen geimporteerde "Fjorden". (Fell/Dale/Highland, etc.)

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 07:57

Maar Jessy, ik vind een bepaalde bouw IJslanders, de wat 'robuustere', zelf veel op fjorden lijken, hoor! Soms zie ik plaatjes van fjorden met lange manen en twijfel ik of het een ijslander of een fjord is. Misschien stammen ze beide af van dat oerpaard dat leek op het fjordenpaard van nu. Ik denk zelf niet dat het het enige paard is waar ze vanaf stammen, aangezien de diversiteit aan kleuren en dat er ook IJslanders zijn die juist weer niet echt op fjorden lijken. Ik vind dat degene die er wel op lijken vooral qua hoofd een beetje hetzelfde eruit zien... *beetje lastig uit te leggen*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers