Heeft dit paard nog een kans?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Heeft dit paard nog een kans?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-02 20:41

Er is een klein(?) probleempje op stal. Een van onze jachtpaarden is gekocht met artrose in de voorbenen. Dat was bij aankoop bekend. Na een aantal maanden werd ie ineens stokkreupel. De foto's die toen gemaakt zijn toonden aan dat de artrose en hoefkatrol oid in zijn beide voorbenen veel erger geworden waren. Het paard is toen ingespoten (vlak boven de hoef, met van dat spul dat zoiets als gewrichtsvloeistof is) aan beide voorbenen, en heeft eggbars gekregen. Daar liep ie goed mee. Na een val doordat het paard op de eggbars sprong in de jacht (en dus over de kop sloeg en beide ijzers eraf waren) wilde men weer gewone ijzers proberen (die iets meer naar binnen liepen) daar liep ie de tweede dag dus stokkreupel mee. De derde dag is ie weer teruggegaan naar de veearts die hem weer eggbars onder heeft gezet, en is ie weer ingespoten. De bedoeling is om hem met deze nieuwe spuiten toch wéér op gewone ijzers te zetten.

Nu is de bijrijder van dat paard ermee opgehouden omdat ie het moreel niet meer verantwoord vindt om het paard te rijden. Ik zet hem nu dagelijks in de molen en wei. Maar vraag me af, is dit einde verhaal voor het paard (zoals de bijrijder dus denkt) of zal het toch goed kunnen gaan met de spuit en gewone ijzers (zoals de eigenaar denkt/hoopt)?

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 20:48

ik hoop het voor het paard en de eigenaar!
Lovers

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 21:13

Ik denk dat de bijrijder gelijk heeft, een paard met atrose en aan beide benen hoefkatrolontsteking verdiend beter en zo'n paard zou ik dus ook niet meer hiervoor gebruiken. Ik zou me dan ook bezwaard voelen, we moeten wel hun welzijn in het oog houden.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 21:47

Ik vind dit het verdoezelen van een probleem. MAW ik vind het niet kunnen. Eigenlijk heeft het paard pijn, maar omdat je de pijn bestrijd zie je er niks van maar wordt er van binnen misschien nog wel meer vernaggeld. Een rustig buitenritje ok, maar een jacht nou nee. Ik zou mijn eigen paard dit niet aandoen.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 21:50

Sjimmy schreef:
Ik vind dit het verdoezelen van een probleem. MAW ik vind het niet kunnen. Eigenlijk heeft het paard pijn, maar omdat je de pijn bestrijd zie je er niks van maar wordt er van binnen misschien nog wel meer vernaggeld. Een rustig buitenritje ok, maar een jacht nou nee. Ik zou mijn eigen paard dit niet aandoen.


Ik ben het hier mee eens. Ik kan me de bijrijder wel voorstellen, ik zou denk ik ook niet meer met een goed gevoel op dat paardje kunnen rijden.

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 22:00

Ook ik ben het eens dat je een paard niet moet laten lijden. Als je het alleen met allerlei kunst en vliegwerk beter kan laten gaan en zelfs dan kun je er eigenlijk niet goed mee rijden, dan is het voor het paard niet eerlijk.
Ik vraag me trouwens ook nog iets af. Als je op zoek bent naar een jachtpaard, waarom koopt iemand er dan één waarvan bekend is dat hij artrose heeft? Een jacht is lichamelijk erg zwaar, ook als het paard helemaal gezond is.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-02 23:07

Tsja het was niet bekend bij de aankoop maar tijdens de proefperiode (ofzoiets) bleek toen het paard in de verzekering zou moeten dat dat niet ging omdat ie dus artrose had. Volgens de handelaar was dat niks ernstigs, en ze zijn toen overeengekomen dat, als het mis zou gaan, de handelaar het paard terug zou nemen.

Nu het dus misgaat zegt de handelaar dat ze ijzers de boosdoeners zijn.

Wat jullie zeggen, vind ik ook. Maarja, daarmee ben je er nog niet. De eigenaar heeft erg veel vertrouwen in de handelaar, en is er van overtuigd dat hij het beste voor het pard doet door het inspuiten ed. Verdrietig

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 23:14

XoNo"]
[quote="Sjimmy schreef:
Ik vind dit het verdoezelen van een probleem. MAW ik vind het niet kunnen. Eigenlijk heeft het paard pijn, maar omdat je de pijn bestrijd zie je er niks van maar wordt er van binnen misschien nog wel meer vernaggeld. Een rustig buitenritje ok, maar een jacht nou nee. Ik zou mijn eigen paard dit niet aandoen.


Ik ben het hier mee eens. Ik kan me de bijrijder wel voorstellen, ik zou denk ik ook niet meer met een goed gevoel op dat paardje kunnen rijden.
[/quote]

Ik vindt dit zelfs grenzen aan dierenmishandeling! Het hoeft nou niet meteen einde paard te zijn, maar einde jachtpaard absoluut. Ik kan die bijrijder alleen maar gelijk geven. En vertrouwen in een handelaar is wel het laatste wat je moet hebben.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 23:18

Ben het volkomen met je eens Ikke, alleen ik durfde het niet op te schrijven.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 23:20

ik ga mee met de rest... Ik vind niet dat je zo'n paard nog kan gebruiken en zeker niet voor de jancht.. het enige waar dit paard nog goed voor is, is voor af en toe eens een rustig buitenritje.. Voor de rest heeft hij dus veel last en spuiten jullie hem vol zodat hij en jullie er nix van merken...

Nee ik zou hem niet meer gebruiken een eerlijk gezeg d zou ik rustiger slapen als ik hem particulier zou verkopen dan wanneer hij terrug gaat naar de handelaar.. Partiulier weet je hoe hij terecht komt en bij een handelaar weet je dat niet.. Misschien wordt hij dan wel weer doorverkocht en krijgt op deze manier een kl*te leven.. Zou ik hem niet aan doen..

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 01:01

Fred lover, dat inspuiten met gewrichtsvloeistof is niet een pijnstiller! Vaak hebben paarden met hoefkatrol te weinig aanmaak van die vloeistoffen en kan inspuiten ermee ze helpen. Ook egg bars zijn een hulpmiddel.

Ik zou het paard nog wel een kans geven. Als het goed liep na de egg bars en inspuiten, dan zijn er nog mogelijkheden. Zelf heb ik ook een paard met hoefkatrol fase 4 en na 1 jaar zijn de egg bars er zelfs onderuit gehaald (ze is nooit ingespoten). Ze heeft nooit meer een stap gekreupeld en wordt nu uitgebracht in de dressuursport.

Wel zou ik het paard niet meer gebruiken voor de jacht. Dat is een te grote belasting. Maar voor dressuur en recreatie is het paard in principe nog prima te gebruiken. Dit soort paarden zijn wel moeilijker, je moet nl. meer rekening houden met hun mogelijkheden en problemen. Als dit voor de huidige ruiter niet een optie is, dan wordt de keuze een stuk lastiger. Terug naar de handelaar zal voor het paard niet echt prettig zijn, hoeveel pijn krijgt die dan nog te verduren? Maar wie wil zo'n paard nou kopen? Particulier geef ik het ook niet zoveel kans. Eerlijk gezegd als ik het van mijn paard had geweten, had ik haar ook niet gekocht (alhoewel ik er nu een superpaard aan heb, hoor!). Je houd er hoe dan ook als eigenaar een naar gevoel aan over, denk ik. Heel veel succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 08:36

ikke schreef:
Ik vindt dit zelfs grenzen aan dierenmishandeling! Het hoeft nou niet meteen einde paard te zijn, maar einde jachtpaard absoluut. Ik kan die bijrijder alleen maar gelijk geven. En vertrouwen in een handelaar is wel het laatste wat je moet hebben.


Die bijrijder zou ik proberen te houden want die heeft een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Voor de eigenaar die tegen beter weten in een dergelijk paard lekker jachten laat lopen voor zijn eigen plezier, heb ik geen woorden Frusty

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-02 10:13

Tsja, what can I say...
Zo ongeveer ligt de situatie op stal dus. De mensen die het paard kennen zeggen 'verkopen of laten inslapen' De handelaar en zijn vriendjes zeggen 'geen punt, komt wel weer goed'
De eigenaar stond ook op het punt om het beest in te ruilen!! Maargoed, toen is ie bij die handelaar geweest die er absoluut geen voordeel aan heeft om het paard terug te krijgen. Die zei dus dat na inspuiten en andere ijzers, het paardje weer happy de jacht inkon. Boos!
Eigenaar weer omgepraat, en weer aanklooien met dat paard maar.

Naar mijn idee heeft de man oogkleppen op. Hij ziet het paard zelf niet vaak, maar is er van overtuigd dat ie hem beter maakt door naar de arts te brengen... ik denk dus eerder dat het gaat om onwetedheid (of niet willen weten) dan om directe dierenmishandeling (ookal is het natuurlijk niet echt paardvriendelijk dit Verdrietig )

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 10:18

Dat ze het paard op eggbars hebben gezet en gewrichtsvloeistof hebben ingespoten is goed, maar zo'n paard moet je nooit meer laten springen, laat staan een jacht. Ik zou kijken in hoeverre het paard nog een pijnvrij recreatief leven zou kunnen leiden.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 10:44

Ik ken ook iemand met een paard met lichte artrose, en ja, die springt er nooit meer mee, alleen nog hele lichte arbeid en rustige buitenritten.
Dus geen rengalop of springen buiten, laat staan een jacht.

Wat mening betreft: ik ga mee met Ikke.
Die eigenaar WIL gewoon niets weten/zien.
Natuurlijk niet, want dat zou betekenen dat hij er financieel op achteruit gaat omdat hij dan het paard weer moet verkopen voor minder.
Sterkte!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 10:49

Zelfs met alle dierenliefde van de wereld kan je met goede bedoelingen een paard VRESELIJK mishandelen. het wordt hoog tijd dat de eigenaar onder ogen gaat zien dat dit paard NOOIT meer beter gaat worden.
Er is immers al van alles geprobeerd, en toch bleven de problemen.

Ik hoop voor het paard dat het nog als recreatiepaard wat leuke jaren kan maken. Ik hoop ook voor het paard dat als het pijn blijft houden, iemand ingrijpt.....

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 10:59

Er is iets wat ik niet snap aan dit verhaal en dat is de rol van de veearts en die van de hoefsmid.
Waarom zeggen die niet tegen de eigenaar dat dit paard ongeschikt is voor de jacht en gaan ze maar door met allerlei "lapmiddelen".
In dit soort situaties vind ik het toch een taak van veearts en hoefsmid om de eigenaar duidelijk te maken dat het zo niet verder kan in plaats van maar door te gaan met eggbars, speciale ijzers etc.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 11:40

Ik vergelijk het met Bolivia: artrose en inspuiten etc. De arts liet me toch wel merken dat het niet zo zinnig was en dat ik toch zeker niet meer met het paard moest springen.

Ik denk dat de eigenaar gewoon een bord voor zijn kop heeft en dat iemand het dus echt heel duidelijk moet vertellen. Dat zal dan iemand met autoriteit moeten zijn, zoals de veearts.

Het paard zal uiteindelijk zelf laten merken dat hij pijn heeft door heel moeilijk/gevaarlijk gedrag te gaan vertonen. Maar sommige paarden houden het helaas te lang vol.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 11:56

Ik heb mijn paard vorig jaar laten inslapen door artrose. Zij heeft haar hele leven als sprimgpaard gedient (niet bij mij hoor) en er is waarschijnlijk ook te lang mee doorgesprongen.
Dit paard kan inderdaad niet meer in de jacht, die veearts en hoefsmid deugen niet, want die weten ook wel dat ze aan al die lapmiddeltjes en speciale ijzers veel geld verdienen, sorry datr ik het zeg.

Hoe oud is het paard?

Wat moet gebeuren is dat het paard uit de jacht moet, en verkocht aan een recreatie-eigenaar of als gezelschapspaard, afhankelijk van de leeftijd. Een paard met artrose mag niet stilt te komen staan, dus die stapmolen is niet eens zo slecht, alleen springen dat is het hem, dat is heel slecht, en heel pijnlijk!!

Ik zou toch nog een keer met de eigenaar gaan praten, misschien kan je hem overhalen tot een second opinion bij een andere veearts.
Die handelaar weet echt niet wat ie zegt, artrose kan niet ontstaan door ijzers!!!