drachtig??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

drachtig??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-02 11:24

mijn paard word volgens mij ( en meerdere) steeds dikker.
niet gewoon dikker van een lekker buikje
maar meer naar achteren, ook worden haar uiers dikker.
haar flanken zijn ietsjes ( niet veel hor) ingevallen, en ze word gevoeliger onder haar buik.
mocht er eerst gewoon poetsen nu begint ze boos te kijken soms te schrapen tanden langs het hek ofzow en zwiepen met haar staart.
ik heb haar nu 5 bijna 6 maanden dus opzich kan het zo zijn dat ze drachtig is, ze is sinds ze bij mij is nog nooit hengstig geweest ( zelfs neit toen ze van een manege kwam, waar toch ook genoeg ruinen staan. en zelfs een hengst tegenover haar)

ik ben nu dus gestopt met springen.
galloperen doe ik nog wel maar minder dan eerst.
nu vroeg ik me af: de da komt op 1 april voor de inenting, als ik hem dan laat opvoelen zou dat nog optijd zijn.
ik bedoel ik heb nu dus geen idee OF ze wel drachtig is en zo ja hoe lang.
nu weet ik ff neit wat ik zal doen. tot 1 april rustig aan doen stap beetje draf
of de da eerder laten komen??

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 11:35

Ik zou haar toch even op laten voelen. Omdat je, als ze drachtig is, ook niet weet hoe ver ze is.
Je hebt meteen zekerheid en ook met het oog op ontwormen en inenten is het handig om te weten of ze drachtig is en hoe ver.

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-02 11:37

ehm hoezo op inenten?
want ze heeft 3 weken terug net haar eerste inenting gehad...
is dat erg??
en ik ontworm haar met eqivalan dat is ook voor drachtige merries.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 11:42

Ik ontworm de drachtige merrie's altijd 5 weken voor dat ze uitgerekend zijn en 7 dagen na de geboorte krijgen moeder en kind allebei weer een wormenspuit.
Enten doe ik ook zo'n 4 weken voor de uitgerekende datum, dan krijgt het veulen via de biest ook nog wat mee.

Als je weet of ze drachtig is kan je daar misschien rekening mee houden met het entschema en de wormenspuiten.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 12:12

Ik denk dat je binnenkort oma wordt als ik het zo lees.
Zou in ieder geval even op laten voelen (en of 1 april dan nog op tijd is? Tsja das de vraag...). Dan weet je ook wanneer je ongeveer een eventueel veulen kunt verwachten.
Succes de komende tijd!
Viv

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-02 12:39

ok dus het inenten kan iig niet schadelijk zijn voor evt veulen ( hihi wat klinkt dat stom)
weet iemand toevallig wat je ong kan verwachten aan kosten ( voor opvoelen? zonder scan en wat een scan kost?) dan kan ik daar ff rekening mee houden.
waaraan zou ik kunnen zien of het evt veulen al snel zou moeten komen ( behalve kegelen want dat is wel errug snel Haha! )
en ach als er geen veulen in zit, kan ik weer voluit met haar aan de slag en haar in tip top conditie krijgen Haha!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 19:02

My Dominique schreef:
ok dus het inenten kan iig niet schadelijk zijn voor evt veulen ( hihi wat klinkt dat stom)
weet iemand toevallig wat je ong kan verwachten aan kosten ( voor opvoelen? zonder scan en wat een scan kost?) dan kan ik daar ff rekening mee houden.
waaraan zou ik kunnen zien of het evt veulen al snel zou moeten komen ( behalve kegelen want dat is wel errug snel Haha! )
en ach als er geen veulen in zit, kan ik weer voluit met haar aan de slag en haar in tip top conditie krijgen Haha!


Ik denk niet dat je zo kunt zien wanneer het eventuele veulen ( Haha! ) zou moeten komen...sommige paarden worden erg dik, en bij sommige paarden zie je haast niets qua dikker worden. Je zegt zelf dat ze al redelijk dik wordt, dat haar flanken invallen en haar uiers wat dikker worden...volgens mij word je oma inderdaad Haha!
Maar ik zou inderdaad laten opvoelen, en/of scan laten maken...wat het kost...geen idee!

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-02 19:05

hihi eigenlijk wel spannend, zo verassing! en ik ben nog niet jarig zal ze iig nog tot 25 maart moeten wachten Haha!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 19:16

haha, het zou wel leuk zijn zo'n veulie Haha!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 19:38

Als ze al zo ver is in de dracht, is een scan niet nodig hoor. De dierenarts kan haar dan gewoon opvoelen.
Wat het kost... Geen idee, ik heb een week of wat geleden ook een merrie laten opvoelen, nog geen rekening van gezien.

En hoe je kan zien hoe lang het nog duurt. Dat verschilt per merrie. Ik heb een merrie die rustig 3 weken kegelt en de melk laat lopen voordat er een veulen komt. Vroeger een merrie die pas meer uier kreeg een uur NA het veulenen.

Kan je de vorige eigenaar niet bellen? Of ze gedekt is of per ongeluk gedekt zou kunnen zijn en of ze al eens een veulen heeft gehad en hoe het toen ging?

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-02 19:52

ze heeft al eens een veulen gehad dat is zeker.
de vorige eigenaar weet ik neit
kan ik misschien wel achter komen, k zal vanavond even bellen.
ik had haar namenlijk van een man gekocht die haar net 2 dagen had.
en haar gewoon voor verkoop had dus een soort van handelaar.
ik kan hem wel bellen voor het nummer, hoop dat hij die nog heeft!
duimen jullie voor me?
dan zal ik vanavond hoop ik meer weten!

oh ja wat me opvalt is dat voor het rijden haar uiers meestal (iets) groter zijn dan na het rijden...klopt dit? Verward

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 19:52

Bij mijn DA kost een scan rond de 50,- gulden excl. voorrij kosten.
In jouw geval zal een scan niet hoeven omdat ze als ze drachtig is, al vrij ver is en dan kunnen ze het ook gewoon voelen.
Opvoelen kost bij mijn DA dacht ik 25,- gulden excl. voorrijkosten.

En trouwens nog gefeliciteerd met je aanstaande oma-schap.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 20:02

Dat het uier voor het rijden dikker is kan heel goed. Bij mijn merrie is het uier 's ochtends ook dikker dan als ze 's middags weer op stal komt. Beetje zucht, lopen ze gewoon weg.

Staat ze sinds kort in het land? Als ze net weer gras eten kunnen ze daar ook een wat voller uier van krijgen.

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-02 20:07

nee ze staat in de bak. als ik kom, tot ik weg ga
en verder staat ze op stal.
zou het bv in het voer kunnen zitten ( net als in gras Verward )
enneh melanie zeg nog maar geen aanstaande maak er maar misschien-aanstaande van Haha!
want er is natuurlijk nog kans dat ze helemaal niet drachtig is maar dat ik gewoon een vaag paardje heb Lovers

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 20:19

Ik heb geen idee of ze drachtig is. Gewoon ff oplaten voelen dan weet je het zeker.
Als je er rekenig mee wilt houden met rijden niet meer springen. En iets rustiger aan met het galoperen. Mag zal het zelf wel aan geven. Doet Dien ook, als die het niet kan geeft ze het wel aan. Dan kan ik zeggen of ik het echt wil of niet(is dan niet, tenzei ze gewoon loopt de klooien).

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 20:27

Ik heb geen idee of je het bij andere voer wijzigingen kan merken. Ik heb het ooit zelf eens mee gemaakt met een merrie die wel gedekt was maar gust was gebleven. Ze ging in het voorjaar de wei op en 2 dagen later liep ze met een vol uier rond. Toen ik de dierenarts erbij haalde om haar op te voelen, was het eerste wat hij vroeg of ze net in het land stond. Ja dus, en ze was ook leeg Lachen

Maar als ik jou was zou ik gewoon de dierenarts bellen voor een afspraak. Anders ga je nu misschien een hele tijd rustig aan doen met rijden terwijl het misschien helemaal niet nodig is.

Laat je het wel weten als je meer weet? Ik ben nu ook nieuwsgierig Haha!

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-02 20:32

tuurlijk houd ik jullie op de hoogte
nou na veel rond te hebben gebeld ben ik nog eigenlijk nergens
maar ok
ik heb dus eerst margreet gebeld ( daar staat ze en die had het nummer van harm)
dus ik harm gebeld( ik had magned van zijn vriend gekocht dus ik dacht dat hij het nummer wel had ( van zijn vriend ) en idd)
dus ik gebeld naar de man waar ik magned van gekocht heb.( die verkopen veel paarden dus nu is hij aan het uitzoeken waar hij magned vandaan heeft gehaald!)
BEN ZO HAPPY!
krijg ik misschien de vorige eigenaars te spreken!
dat hoop ik!
* duim duim duim*
Haha!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 20:45

Ik vind het toch aardig klinken als een drachtig paard! Al heb ik daar verder geen verstand van. Schijnheilig
oke, haar uier kan door het gras vol zijn (?) maar die buik dan?? hoe komt die zo dik??
Nou, ik zou toch de dierenarts erbij halen! Al moest ik m persoonlijk mee sleuren!!! Ik zou niet eens kunnen slapen! Schijnheilig Haha!

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-02 20:51

ok nath je omschrijft mij...kan bijna niet slapen, niet stil zitten achter me comp!
ik wil het weten.... maar waarom 2x voorijd kosten betalen. als de da toch al komt?
en ze is niet extreem dik hor... gewoon dikker dan eerst

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 20:55

Kan de DA als ie komt niet meteen enten??
Ik zou hem iig ff bellen en alles uitleggen. Misschien zegt ie 'ach, ik kom wel even, hoef je de voorrijdkosten niet te betalen ik voel haar wel even op' Knipoog Haha! of misschien zegt ie wel meteen 'ach joh, die is niet drachtig dat komt door ..... ' Haha! Je weet maar nooit!!!!

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-02 21:47

haha wie weet
tja misschien moet ik et gewoon proberen
wat moet ik iig niet doen? springen laat ik al achteer weghen
ik heb vorige week nog gesprongen ( 1 sprongeje)
kan dit kwaad?
hoelang van tevoren kan je beste stoppen met springen en galloperen?

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 21:56

Ja ik vind het zowieso al erg om op drachtige paarden te rijden, gewoon...ben ik bang dat ik iets verziek...domme gedachte misschien...

Maar galopperen hebben wij tot 3 weken voor de uitgerekende datum gedaan...springen zijn we al een hele tijd daarvoor mee gestopt. Ze deed het al niet vaak...dus qua springen heb ik niet echt een antwoord.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 21:57

Ik weet het niet precies maar Mag zal het wel aangeven. Dien moet nog 2 of 3 maanden en vind het nu als zwaar. Het blijft nu bij wandelen, longeren en wat stappen en draven.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 21:58

Inderdaad, je paardje zal wel aangeven wanneer ze niet meer kan springen...je merkt het heel erg aan haar gedrag, rijden, soepelheid en of ze zweet, het wordt namelijk allemaal steeds zwaarder.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 22:00

Spannend hoor, drachtig of toch niet.... In een oud boek van Wouter Slob: Het fokken van paaren en pony's heb ik het volgende gevonden: De fokker kan zelf na de zesde maand het veulen voelen. Daartoe legt hij de hand vlak tegen de buikwand voor de uier of een handbreedte naar rechts. Het gemakkelijkst doet men dat door zich ter rechter zijde van de merrie te plaatsen met het gezicht naar de achterhand. De rechterhand legt men op de rug van het paard, terwijl de linkerhand vlak voor de uier wordt gelegd. Ten einde de bewegingen welke lang niet altijd duidelijk te voelen zijn, op te wekken, laat men de merrie wel wat koud water drinken , waarbij men ter zelfder tijd de hand tegen de buikwand legt. Ook na inspanning zijn de bewegingen van de vrucht beter waar te nemen dan bij langdurige rust.
Tot zover W.S., ik ben benieuwd of je zo zelf al wat kan voelen, als ze wat narrig is, zou ik het met zijn tweeën proberen, vaak als je even doorzet en niet te voorzichtig doet, lukt het wel. In elk geval veel succes in deze spannende tijd!