hoe krijg ik een beschimmeld hoofdstel schoon??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

hoe krijg ik een beschimmeld hoofdstel schoon??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-02 19:02

iik heb nog een oud hoofdstel liggen,die is beschimmeld ,maar nog prima te gebruiken,hoe krijg ik die schoon??

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 19:05

Schuursponsjemet een beetje afwasmiddel of echte (zadel)zeep). Voor de moeilijke plekken werkt een oude tandenborstel ook prima.
Daarna laten drogen en goed invetten/oliën.

Als het hoofdstel erg lang onbenut heeft gelegen kontroleer dan goed op breuken in het leer. Niets zo vervelend als een paard met een kapot hoofdstel in galop... Huilen

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 19:32

Ik heb dat ooit een keer met een lang niet gebruikt zadel gehad. Ben maar begonnen met de boel onder de kraan af te soppen met een spons, de meeste schimmel spoelt er trouwens zo al af. Daarna goed afdrogen met een handdoek, dan haal je het laatste restje eraf, met zadelzeep echt goed schoonmaken (daar heb je dan echt geen water meer bij nodig) en daarna olie of vet.
Zadel was als nieuw. Voor een leuk bedrag verkocht *LOL*

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 19:40

Zadelzeep met een nat sponsje.

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 19:43

Kan het zijn dat leer dat ooit eens beschimmeld geweest is, achteraf veel gemakkelijk opnieuw beschimmeld? Ik heb ook zo'n hoofdstel gerecupereerd, & ik heb die indruk...

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 19:55

ik heb met natte dagen ( en een hoofdstel dat ik neit gebruik) dat het snel beschimmeld is.
je poetst ( volgens mij) als je gewoon schoonmaakt die schimmel erzo af.
gewoon sponsje met zeep.
en daarna invetten en ziet er weer als nieuw uit ( en idd voor je em gaat gebruiken even controleren.) maar ja dat doe je met elk (oud) tuig dat je al een tijd niet gebruikt heb. Haha!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 20:11

Tuig wat ik weinig gebruik en toch in mijn bak of kast heb liggen gaat schimmelen. Af en toe haal ik er een doek (handdoek oid) over en dan ziet het er weer netjes uit. Met vet gaat het iets makkelijker. alleen in de gaatjes blijft het dan zitten. En ja, als ik het niet regelmatig gebruik zit erzo weer schimmel op. Maar dat is dacht ik beter dan uitdrogen

Valerie

Berichten: 8604
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 20:46

Ja wij hebben laatst ook at beschimmelde hoofdstellen gevonden, en schoongemaakt en ze zijn weer heel mooi geworden.
we hebben ze met water en zeep eerst schoongemaakt, toen ff laten drogen, daarna invetten.