Dazen/vliegen..wanneer het beste te rijden??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carlosje

Berichten: 1738
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Rotterdam

Dazen/vliegen..wanneer het beste te rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-04 10:40

Ik heb zaterdag een lange rit door het bos gemaakt(rond een uur hal7 tot hal7 9) en als snel kwamen er een hele hoop vliegen en dazen op ons af..Carlos werdt er echt helemaal gek van.. Hij heeft allemaal bulten op zijn hals en lijf..Ook ik zit onder!!..Mijn benen jeuken vreselijk...Ze staken gewoon dwars door mijn rijbroek heen.. Verdrietig Zag kleine bloed puntjes bij car en mij..

Bah!!..Carlos was zoo braaf en lief, rustig voor zijn doen, maar zo werdt het tog weer wat gespannen voor hem..Vliegenspray?? welke`en waneer kan ik het beste naar buiten gaan?

Gr Kat

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 10:51

in ieder geval word het iets minder sochtends en savonds....

vannie
Berichten: 362
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: aalmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 11:28

ja ze zij er altijd wel maar smorgens of savonds iets minder ik weet wel een heel goed middel .
je moet het alleen even zelf brauwen

1 deel dethol
1 deel spa blauw (geen gewoon water)
1 deel olijfolie .

het word helemaal wit als je het menkt maar het werk vrij goed moet ik zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 11:31

Ik gebruikt 1/3 dethol, 1/3 azijn en 1/3 gewoon kraanwater. Werkt ook heel goed!
Laatst bijgewerkt door Jessica op 02-08-04 11:41, in het totaal 2 keer bewerkt

ghisje
Berichten: 538
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: op de grens van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 11:37

idd is s morgens of s avonds rijden het beste of als de zon weg is.
Ik maak altijd een mengsel van azijn, knoflook en citroenolie. Werkt ook erg goed, maar stinkt wel.

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 11:40

vannie schreef:
ja ze zij er altijd wel maar smorgens of savonds iets minder ik weet wel een heel goed middel .
je moet het alleen even zelf brauwen

1 deel dethol
1 deel spa blauw (geen gewoon water)
1 deel olijfolie .

het word helemaal wit als je het menkt maar het werk vrij goed moet ik zeggen.


waarom spa blauw? Verward

Clown

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 11:43

Bij ons is het ook een groot drama. Raak kan er helemaal niet tegen dus rijden is een crime. Heb nu anti daasspray van Hofman's. Helpt maar helaas maar voor een korte tijd (half uurtje uitzonderlijk). Ik moet nog het vliegenspul van Sectolin proberen.

De dettol heb ik standaard staan. Misschien eens zo'n mengseltje maken.

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 12:15

Fasel schreef:
Bij ons is het ook een groot drama. Raak kan er helemaal niet tegen dus rijden is een crime. Heb nu anti daasspray van Hofman's. Helpt maar helaas maar voor een korte tijd (half uurtje uitzonderlijk). Ik moet nog het vliegenspul van Sectolin proberen.

De dettol heb ik standaard staan. Misschien eens zo'n mengseltje maken.


Als ze erg gaan zweten ben je het vliegenspul idd vrij snel kwijt. Ik heb wel eens een spuitbusje met vliegenspul meegenomen in een heuptasje. Gewoon een kleine verstuiver kopen bij de drogist. Je kunt dan alleen de makkelijk bereikbare plekken spuiten (of afstappen...), maar het is in elk geval iets.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 12:22

Wij hebben ook gigantisch last van de dazen. 's avonds na 20.00 uur wordt het al een stuk minder, jammer alleen dat dan de zwermen muggen zich opmaken voor het diner....

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 12:26

iemand die ik ken reed in het bos met een vliegendeken gedoopt in een emmer met vliegenspul en dan laten drogen!!
maar naar mijn zeggen kun je in het hoog seizoen beter niet in de bossen rijden veel te veel dazen...!!
zo ie zo rijd ik altijd na 8 uur ong..

Dnies90
Berichten: 3411
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: De Meern.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 12:39

ik rij meestal s'ochtens al om 9 uur Haha! en dat in je vakantie Bloos!
en dan spuit ik hem met muggenspray in

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:19

ik rij ook sávonds na 20.00uur in het bos dan is het wel te doen bij ons,spuit wel in met vliegenspray en gebruik vliegendeken,ik sta aan het bos..de paarden staan overdag ook binnen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:41

Ik wilde gisteravond om negen uur gaan buitenrijden met een vriendin, maar na 100 meter zijn we omgedraaid en heel hard naar huis gedraafd. We zagen gewoon grijs van de dazen. En dat terwijl ik allebei mijn paarden had ingesprayed met bremsen bremsen, vervolgens een vliegenpakje aan en dan op de deken weer spul gespoten.
Dus ik denk dat ik nog een maandje wacht tot de dazen weer weg zijn voordat ik een volgende poging waag .

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:09

NienkeMulder schreef:
Als ze erg gaan zweten ben je het vliegenspul idd vrij snel kwijt. Ik heb wel eens een spuitbusje met vliegenspul meegenomen in een heuptasje. Gewoon een kleine verstuiver kopen bij de drogist. Je kunt dan alleen de makkelijk bereikbare plekken spuiten (of afstappen...), maar het is in elk geval iets.


Meenemen doe ik al. Heb de easycare zadeltasjes dus daar gaat het spul gelukkig wel in Haha!.

Maar het blijft vervelend. Ik gun hem zo een rustige rit

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:16

Als er weinig zon meer is. Dus of 's ochtends erg vroeg, of 's avonds wat later. (en dan denk ik aan ca 20:00).
Als vliegenspul heb ik herthoornolie. Stinkt gruwelijk, maar werkt prima. Helaas is het niet meer verkrijgbaar. In de Daasspray (staat hierboven ook ergens genoemd) zit ook een deel hertshoornolie. Als ik door de mijne heen ben ga ik dat goedje proberen.
Overigens is het bij de meeste middelen zo dat zodra je gaat zweten het paard weer lekker ruikt voor prikbeesten. Dus doe ik lekker rustig aan momenteel.
Ook mezelf smeer ik flink in met antimug. Wat ik erg goed vind is Toco Tholin. Dat is een heel sterk middeltje, maar je hebt er niet veel van nodig. Ik heb het overigens ook wel eens door water gedrupt en op mijn paard gesmeerd, maar dat werkt niet lang.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:19

Toco Tholin is dodelijk voor je neus Haha!. Maar wel effectief.

Die hertshoornolie zit idd in de daasspray en o hemel wat stinkt dat zeg juk. Maar ja, ik ben tot alles beried als het maar helpt,

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:22

Heb ooit dit adres gekregen voor vliegendekens tijdens rijden:

http://home.planet.nl/~voort127/

Dat is dus met uitrijdeken model en met hals. Lijkt me de uitvinding...

Zelf gebruik ik nu phaser en redt ik het net met een buitenritje. En ik doe de vliegenmasker gewoon om met een buitenrit. Staat raar, maar voorkomt een heleboel gekke stunts met rijden als een daas op zijn koppie land...

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:23

Om vijf uur 's ochtends, dan heb je nooit geen last Cool

Angelo

Berichten: 766
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Prov. Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:25

Wie heeft die vliegenspray al eens geprobeert waar kruidnagel in zit? Werkt deze goed ?

Rosemarie

Berichten: 316
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Gorssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:27

Ik heb zondagochtend om 9:00 een rit gemaakt en toen was het redelijk te doen. Zoek stukken op die open zijn met wat wind. Dat helpt vaak wel. Maar die beesten zijn om gek van te worden. Je kunt ook nog met een vliegendeken gaan rijden en een vliegennetje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:31

Ik rij al met vliegendeken en speciaal halsstuk dat over de oren en ogen zit totaan de neus, maar dan nog is t om gek van te worden.
Ik heb nou vorige week Bremse Bremsen gekocht, en dat helpt best goed moet ik zeggen.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:35

Yuna schreef:
Om vijf uur 's ochtends, dan heb je nooit geen last Cool


Nooit geen is altijd! Cool

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:35

Die vliegendeken is niet fijnmazig als ik het zo bekijk. Heeft dus geen nut want daar steken ze gewoon door de gaten heen.

Enige oplosssing zou dan zijn zo'n Bucas vliegendeken met gescheiden delen. Maar ja, die is er niet Boos!

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 18:28

De beste oplossing is gewoon een beetje doorrijden. De dazen komen pas als je gaat stappen, in draf en galop heb je nergens last van, dusssss... Lachen

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 19:35

Het optimale is als er wat wind is, dan kunnen ze met moeite vliegen.