welk type bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aciree

Berichten: 506
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Loenen

welk type bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-04 17:25

Mijn paardje is nu een maandje of 3 onder het zadel, allemaal rustig aan, ik heb geen haast. Tot nu toe heb ik hem met een dubbelgebroken trainingsbit gereden, maar ik ben nu eens aan het neuzen voor een ander. Hij is nog vrij sterk in z'n mond als hij een andere kant op wil dan ik wil. Ik kan dit wel corrigeren, en hij begint ook al aardig te ontspannen op het bit. Hij heeft dus geen erg gevoelige mond. Met rijden zelf is hij van zichzelf niet erg voorwaarts en actief, geen heet of nerveus paardje dus. Ik begrijp dat dit 'probleem' niet bij het bit ligt en hier werkenwe dan ook op andere manieren aan, maar ik ben erg benieuwd of een een bitje is wat daarbij kan helpen.
Wat denken jullie dat geschikt is voor hem? Wat kan hem helpen wat meer te ontspannen en het bit aan te nemen?

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 17:32

Een zachte hand?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 17:34

Je zou een keer een enkelgebroken bit kunnen proberen om te kijken of hij daar beter op reageert, maar verder... Van een paard kun je het qua kracht nooit winnen he, ik denk toch dat je het rijtechnisch moet oplossen.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 17:35

DaphneL schreef:
Een zachte hand?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 17:37

je hebt een fijn vriendelijk bit, zou daar zoals je al zegt niet de oorzaak gaan zoeken.

maak hem eerst maar eens goed aan je been, durf te wedden dat zijn "harde mond" dan ook minder word.
Uiteraard zelf luchtig zijn in je hand en niet terug trekken als hij trekt.
Met sturen, doe je hand wat van de hals, naar opzij, dus niet naar je toe halen.
Zo is het voor jonge paarden duidelijker waarheen je wilt.
Kijk ook zelf bewust naar waar je naar toe wilt, dan geef je onbewust met je lichaam ook de goede richting aan.

Aciree

Berichten: 506
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-04 17:39

De tips die nu gegeven zijn, ben ik ook absoluut mee bezig, dat wordt me met les ook goed duidelijk gemaakt. Hand opzij brengen, niet terugtrekken maar ophoudinkjes maken etc.

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 18:26

Als je in de les met die dingen bezig bent, waarom vraag je je instructeur dan niet wat hij ervan denkt?
Die kent jou en je paard en kan jou beter vertellen of een ander bit nut heeft dan dat bokkers dat kunnen..
En als je paard beter aan je been is, is hij automatisch ook makkelijker van voren (als je met een eerlijke hand rijdt dan.. Knipoog)

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 19:04

Ik vind een rubber bitje heel fijn, het paard gaat er op kauwen en laat het vanzelf los, ik vind het hele fijne bitjes. (rubber Dtrens)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 19:07

rubber is stroef en helemaal niet zacht.
Vaak ook nog te dik.

Kunstof weer wel.
maar als ze daarop bijten krijg je vlijmscherpe haken aan je bit, goed controleren dus

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 19:17

Het kan zijn dat je paard idd fijner gaat lopen op een enkel gebroken bitje, omdat ze dat beter in de mond kunnen nemen. Ik rijd een paardje ook dubbelgebroken en was hard in de mond, moeilijk controleerbaar, schuimde nooit. En een enkel gebroken bitje erin en voila, hij wordt zachter in de mond, gaat schuimen en knabbelen.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 17:28

Het is ook heel verschillend per paard Lachen

jubeltje
Berichten: 924
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 22:56

Ik heb goede verhalen gehoord over myler of mylner, ik zie dat je ook in arnhem woont, bij kevenaar hadden ze daar laatst in info avond over, misschien kunnen zij je helpen.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 23:03

kijk bij stalgenoten of je een paar bitjes mag lenen, en hang eens een weekje een ander bitje in
kun je het direct zien...