Wanneer is een bit te dik?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Wanneer is een bit te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-04 23:20

Ik rij momenteel een jong paard van een vriend van mij bij, Missy genaamd. Ze is 5, maar is nooit echt fatsoenlijk afgericht en getraind, daar beginnen we nu mee. Ze was al wel goed zadel- en verkeersmak, maar dressuurmatig nog niet veel mee gedaan. Momenteel heeft ze dus imo een te dikke watertrens in. Hij begint heel dik aan de zijkanten, en loopt dan wat dunner toe tot het schakelstuk. Missy heeft zelf best een klein mondje, en ik heb het gevoel dat het bit haar wat in de weg zit.
Hoe kan je precies zien of het te dik is? Zelf wilde ik er al een maatje dunner watertrens inhangen, moet ik nog even met die vriend overleggen.

Met rijden loopt ze er soms wel fijn op, al pakt ze af en toe het bit stevig vast, drukt haar rug weg, en probeert dan weg te rennen. Ik denk dus zeker dat een dunner bit fijner zou zijn.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 23:24

Koor het kan heel goed dat het bit voor haar te dik is en dat ze er geen plaats voor heeft in haar mond. Met een paard wat nog niet zo lang bezig is is het toch puzzelen wat voor een bit voor haar het beste is.

Een bit is net zo belangrijk als een zadel... als het niet belangrijker is.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-04 23:26

Dank je Chronos! Knipoog

Ik heb zelf nog een dubbel gebroken Argentaan hangen wat redelijk dun is, misschien is dat iets (alhoewel misschien weer wat te groot... Scheve mond ).

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 23:52

Gewoon verschillende trensen proberen het kan zijn dat hij wat dunner moet zijn of wat lichter of dubbel of enkel...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 04:41

Hoe en of je uberhaupt kan zien wanneer een bit te dik is, zou ik echt niet weten.
Maar ik ga met Chronos mee, denk dat je gewoon even wat uit moet proberen. Asls je het gevoel hebt dat dit bit wat dik is, eens een wat dunnere proberen en kijken hoe ze erop loopt. Ik heb bij Regina eigenlijk gelijk het goede bitje gepakt de eerste keer, puur toeval. Heb later nog eens een ander bitje in gehad, een wat dikkere maar die begon ze idd ook vast te pakken en er vreselijk op te knarsentanden, bitje was ook duidelijk te dik voor haar.
Succes!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 07:56

Koortje schreef:
Met rijden loopt ze er soms wel fijn op, al pakt ze af en toe het bit stevig vast, drukt haar rug weg, en probeert dan weg te rennen. Ik denk dus zeker dat een dunner bit fijner zou zijn.
dat vind ik een vreemde beredenering. Verward

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 09:02

SP, ik zie het misschien als teken dat ze het bit niet fijn vindt. Natuurlijk, het is een rijtechnisch probleem dat ze dat uberhaupt doet, dat weet ik. Maar ik probeer ook te kijken of het niet (deels?) aan het bit ligt.

Heb jij verder nog tips, SP?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 10:02

het bit is te groot in jouw ogen, maar sluit je niet af voor andere oorzaken (en daarmee oplossingen). ik vind de manier waarop je de oorzaak aanwijst naar het bit niet logisch (paard drukt rug weg, oorzaak= bit, want die lijkt mij wat groot).

ik ben er niet bij, dus ik kan niet beoordelen of het een rijtechnisch probleem is, maar je zegt zelf al dat het paard nooit echt goed getrained is. dan vind ik het niet zo verwonderlijk dat het paard "af en toe de rug wegdrukt". goed en consequent rijden lijkt mij dan de oplossing.

misschien kan je een foto maken van het bit?

Langtand
Berichten: 424
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 16:30

Dat ligt er aan ... kijk wij hebben ook een jong ding (pony dus Haha! ) die hadden we op een gewone trens staan .. Hij liep daar niet goed op (op die manier dat je geen inwerking had). Dus wij zetten er een dunnere in. (scherper in zen mond en dat hij dan mss juist wel en beter nageeft) Hij deed het wat beter. Maar na een tijdje juist slechter. Wij zetten er een stangetje in heel dus en scherp. (zeilug) .. Hij ging door het dak. het was rodeo. ... Dus toen hebben we er (voor in onze ogen) een veel te dik en dubbel gebroken zacht bit ingelegt... HIJ LIEP PERFECT!!!!!!!

(dit was ff mijn verhaal... hieruit moet je uiteindelijk afleiden dat het niet uitmaakt hoe het bit eruit ziet .. maar het gaat om hoe je pony erop reageert en voelt..... ) *ik heb vandaag iets met die puntjes .... Vingers aflikken *

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 11:42

Langtand schreef:
Dus toen hebben we er (voor in onze ogen) een veel te dik en dubbel gebroken zacht bit ingelegt... HIJ LIEP PERFECT!!!!!!!


Grappig, ik heb ook met 2 verschillende paarden meegemaakt dat hoe zachter het bit was dat ik erin deed, hoe beter ze gingen lopen! En allebei waren van zichzelf behoorlijk pittige paarden.


In ieder geval denk ik dat het met bitten altijd wel een kwestie is van gewoon uitproberen. Ik zou dus gewoon een keertje een dunnere trens proberen en als dat beter bevalt, rijd je daar toch mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 11:47

Citaat:
Wij zetten er een stangetje in heel dus en scherp. (zeilug)

sinds wanneer is een stangetje scherp?
Afbeelding

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 12:52

Kawa, dat noem ik geen stangetje maar een ongebroken trens Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 12:58

aha oke, ik ook, maar in de volksmond word het stangetje genoemd
vandaar dat ik er express een plaatje bij zette, om te kijken of we het over hetzelfde hebben Lachen

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-04 18:01

Nou nee, zo`n bit ga ik Missy dus niet inhangen. Mij te streng!

Iemand nog andere tips?

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 21:17

Koortje schreef:
Nou nee, zo`n bit ga ik Missy dus niet inhangen. Mij te streng!

Iemand nog andere tips?


Koortje, met dit bit )wat Kawa op de foto heeft staan) rijd ik Matador nu al een tijdje. Hij heeft een klein bekkie en ook een smal mondje met laaghangeng gehemelte. Geloof me, dit bit is NIET streng maar juist enorm zacht (gelijke druk op de lagen ipv dat notenkrakereffect in de mond) en voor een paard met een klein en smal mondje DE oplossing.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 21:48

De pony van mijn vriendin had altijd de tong uit de mond hangen. Ze werd gereden met een mooi dik argentaan dubbel gebroken bit.

Het tongprobleem was niet echt oplosbaar tot de dierenarts zei... die pony heeft heel weinig ruimte.. Dat bit past misschien helemaal niet.

Toch maar een veel dunner bitje gekocht en ze loopt zonder problemen met haar tong binnenboord.

Met Lanna had ik een ander probleem: mijn western gereden paard is gewend aan een stang (met tongvrijheid en shanks). Ze wordt op 1 hand gereden.

Voor een dressuurwedstrijd heb ik een enkel gebroken watertrens van argentaan gekocht. Dat ging helemaal niet.. Ze was erg tegen dat bit. Zodra ik ook maar enig contact met de mond had, ging ze ervan door. Uiteindelijk heb ik een ongebroken trens geleend en daar liep ze prima op. Ze heeft dus iets tegen het knijpeffect van die gebroken bitjes. Logisch want dat kent ze niet.

Kortom: ik heb geleerd het per paard te bekijken en goed door te zoeken. Aan de andere kant ik kijk eerst of er sprake is van een ruiterfout bij mij. Maar als de ruiter hetzelfde is en er een duidelijk verschil is in het gebruikte bit, dan trek ik wel de conclusie dat het aan het bit ligt.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 22:03

En zo zie je maar eens... een dik bit is niet per definitie vriendelijk(er)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 22:26

Precies, zo heb ik er een wat dunner model pelhamtrens in hangen en de manier waarop dit in de mond ligt vind mijn paard veel fijner dan een egwone trens al longeer ik hier wel mee (en streven is natuurlijk met rijden ook naar gewoon dubbel of enkel gebroken trensje te gaan), maar zolang iki hem netjes gebruik is dat dus het beste bit voor mijn paard. Gewoon proberen dus en beetje kijken, als je paard op het bit gaat knijpen schijnen ze het vaak te dik te vinden is mijn ervaring.