een B proef, wedstrijd rijden..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

een B proef, wedstrijd rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-02 22:56

Wat moet je nou eigenlijk zoal allemaal kunnen om een B proef netjes te kunnen rijden?

En hoelang hadden jullie je paardje voordat je er op wedstrijd mee ging?

maybe rara vraagjes, maar al meerdere mensen hebben me gezegd dat ik moet starten, maar naar mijn idee gaat het gewoon NIET goed... ik bedoel, het kan veel beter,...

Verward

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 23:19

Zie: http://www.hippix.nl/

Dit staat er wat betreffende de B combinaties moeten kunnen:

B (Beginnende combinaties)
In deze klasse wordt geacht dat de ruiter zijn paard redelijk in de hand heeft. Dat het paard normaal reageert op hulpen en dat het op verzoek van de ruiter overgangen en wendingen kan maken.
Het evenwicht van het paard zal meestal meer op de voorhand zijn.
Het paard gaat in aanleuning op de hand van de ruiter, waarbij door nageeflijkheid (het ontspannen van nek- en kaakgewricht) de oefeningen beter uitgevoerd kunnen worden.
Ten alle tijde is het paard voorwaarts, op verzoek en onder controle van de ruiter.

De volgende oefeningen moeten onder andere getoond kunnen worden:

*het rijden van rechte lijnen
*het rijden van wendingen op de letter
*(progressieve) overgangen, tussen de letters
*omstellingen (b.v. gebroken lijn 5 meter)
*enkele passen middendraf
*galop, met grote volte
*halsstrekken in draf en op de grote volte
*soms doorzitten
*stilstaan



Ik heb Chriss nu 2 jaar en heb in de eerste zomer dat ik haar had 3 wedstrijdjes gereden bij de pony's.
Dit jaar ga ik starten bij de paarden.

Mijn vorige pony had ik nog maar net en heb toen maar 3 wedstrijden gereden, daarna vond ik het niet meer zo.

Het ligt gewoon totaal aan de combinatie, de een denkt dat hij het wel na een maand kan terwijl de ander er een jaar overdoet voordat ie wedstrijden start.
Pak anders eens gewoon een proevenboekje en rijd er een proefje uit, denk je dat het wat lijkt dan probeer je eens een wedstrijd, zoniet, dan oefen je gewoon nog ff door.
Er is geen tijd voor, als jij denkt dat het kan, probeer het dan gewoon.
De eerste keren is toch vaak voor de wedstrijdervaring en je begint in de B dat staat voor Beginnelingen, er komen er zoveel die er eigenlijk nog niet eens klaar voor zijn (maar het dus doen voor de ervaring oid), maak je daar niet druk om.

Enne niet zo pessimistisch, anderen zullen toch niet zeggen dat je wel klaar voor een wedstrijdje bent, als je dat niet bent Verward .
Misschien gaat het naar jouw idee niet goed omdat jij misschien teveel wil terwijl het eigenlijk best wel goed gaat.
En natuurlijk, het kan altijd beter, maar dat is bij een Z-combinatie of what ever ookzo.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-02 23:30

Maar met dat BETER bedoel ik, ... over een maandje hoop ik dat ik in de wei kan gaan rijden (als het droger is) en dan kan ik vaker per week rijden, meer oefenen en ik denk dat het dan is een stijgendere( Verward ) lijn gaat, dat bedoel ik...
naar mijn idee kan ik dus nog beter even wachten, dat bedoel ik!

maar kan ik ergens proefjes downen?

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 11:38

Je kunt een proevenboekje kopen in elke ruitersportzaak en daar staan alle proefjes in. Goed oefenen met goede begeleiding is het halve werk. Ga niet zomaar in je uppie rondhopsen want dan weet je niet waar je fouten zitten en waar je op moet letten.
Groetjes

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 14:11

Zaterdag 16 maart doe ik voor het eerst sinds jaaaaren weer mee aan een dressuurwedstrijdje.
Gewoon doen! Ik heb een tijdje ook getwijfeld, we kunnen een hele boel dingen eigelijk nog niet echt netjes. (Galop bv. Drama's Haha! )
Ik doe gewoon mee, voor de ervaring, kijken wat ik denk dat we goed kunnen of we daar ook inderdaad een redelijk cijfer voor krijgen.
Ik rijd gewoon onderling, Isolda is niet gechipt namelijk. Maar de jury is er wel "echt" dus dat maakt niet uit Lachen

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 14:16

ik heb voor een handelaar wedstrijden gereden... ik reed toen een maand op die pony en het ging erg goed.
toen gingen we de wedstrijden op. ik had de B onderschat en had mijn 1e wedstrijd maar 143 punten ofzo.
de 2e wedstrijd had ik niet onderschat omdat ik wist hoe het was enzo en toen werd ik 2e en 4e met 167 en 162 punten. toch netjes voor de 2e keer.

wat je moet kunnen is hierboven al gezegd

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 20:07

Leuk Jantina!!! Lijkt op mij.
Ik heb eind november m'n eerste wedstrijdje OOIT gereden. Een proefje zonder galop, onderling op de vereniging. Ok, er deden er maar 4 mee zonder galop, maar ik was 1e!!! Dus m'n eerste oranje lintje is binnen, wat een heerlijk gevoel!
Maar ja, het gaat nu al een stuk beter enzo, maar heb nog geen startkaart, maar heb op de vereniging kunnen regelen dat ik eind april H.C. mag starten. dus ook met een "echte" jury. Ben benieuwd hoe ze me beoordelen. Want ook bij ons is de galop het grootste probleem!!! (toch nog wel moeilijk voor dat jonkie van me!!)
en recht over de A-C lijn is ook een ramp, het lijkt wel of ze een paar borrels opheeft. Uiteraard ligt dat aan mij, maar ja..........

Paardrijden is niet zo makkelijk he!!

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 20:27

jullie zeggen nu wel allemaal zo makkelijk: gewoon doen, maar als het om echte wedstrijden gaat, waarbij je ingeschreven moet staan bij een vereniging, kost je dat wel een klap geld!!
Ik wil ook dolgraag starten met fred, maar dit kon niet wegens zijn gezondheid. Nu zou het in principe wel kunnen, maar doe ik het niet omdat het me te duur is... Ik moet het allemaal zelf betalen en alles bij elkaar komt het wel neer op zo'm 400 piek!! (euro's weet ik niet)

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 21:13

een B proef is echt helemaal niet moeilijk.
je moet gewoon de 3 gangen kunnen laten zien(nogal logisch..)
en voltes, rechte lijnen, overgangen, van hand veranderen en gewoon wat eenvoudige dingetjes.
in principe kun je starten zodra je aan je paard gewend bent en andersom, maar dat ligt natuurlijk heel erg aan je paard, als je paard goed ingereden is moet het volgens mij wel een B proef aankunnen hoor..
ik reed vroeger een ponytje, jong beestje, startte ik eerst B mee, vloog alle kanten op, bokken en rennen. we zijn gewoon lekker vaak gestart en toen waren we in de L en ging het beter dan in de B Verward haha, toen werden we gewoon derde tussen allemaal van die grote pony;s die M konden lopen..ik op een ukkel(1.40 ofzo..) die elke keer in het begin tegen de deur trapte en ging rennen, leuk was dat wel!!
maar, de moraal van het verhaal, gewoon doen!!!!!!

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-02 22:36

Wat ben je dan zo snel aan geld kwijt bij officiele wedstrijden?
Ik heb al een startkaart en Tos een chip... (kreeg laatst zijn mapje...) Staat mooi op MIJN naam! Haha!

Dus wat kost dat dan ongeveer?
(okey, eerste keer (keren?) gewoon onderling als het kan.. maar toch...!)
Verward

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 10:11

Hi, B staat niet voor niets voor Beginner, hoor.
Zelf heb ik er ook wel een beetje last van. Ik start nog niet, omdat Salty nog niet echt mooi galloppeert in de bak. Ze komt maar moeizaam een bochtje om en haar tempo ligt ook nog heel erg hoog.
Verder is ze nog erg stijf op de rechterhand, maar met een beetje meer training in de bak zou ik eigenlijk deze zomer wel kunnen starten.
Waarschijnelijk niet met de hoogst punten, maar daar gaat het toch ook niet om??? Het gaat om het plezier dat je hebt met je paard/pony en later komen die punten vanzelf wel, hoor.

Mirjam

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 12:21

Voor mijn gevoel maakt het inderdaad wel uit of je meedoet met een onderlinge wedstrijd (met echte jury) of met een 'echte' wedstrijd waar je een startkaart voor moet aanvragen. Een startkaart kost je flink wat geld terwijl een onderling wedstrijdje vaak wat goedkoper is.
Wij doen vrijdag weer mee met een onderling B-proefje. Linkergalop gaat nog niet geweldig, de AC lijn wordt overgezwalkt en halsstrekken in draf wordt soms gezien als een raceversnelling. Maar goed, het gaat om de lol en ervaring en na verloop van tijd komt het vanzelf wel goed.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 15:28

B is voor beginners hoor *LOL* Hoewel ik 10 februari mijn eerste wedstrijd wel afgezegd heb...ik ging toen echt de hele bak door als ik aangallopeerde of een overgang wilde rijden Haha! Dat is nu opgelost en 21 april rijdt ik mijn eerste dressuurwedstrijd met mijn nieuwe paard!
Ik heb al wel gesprongen in februari en ga in april ook meedoen met de oefencross in Roden Party!!

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 16:13

Ethelate schreef:
Wat ben je dan zo snel aan geld kwijt bij officiele wedstrijden?
Ik heb al een startkaart en Tos een chip... (kreeg laatst zijn mapje...) Staat mooi op MIJN naam! Haha!

Dus wat kost dat dan ongeveer?
(okey, eerste keer (keren?) gewoon onderling als het kan.. maar toch...!)
Verward


Oke het scheelt nogal dat tos al een chip heeft en waarschijnlijk is hij ook al ge ent.. Dat zou ik allemaal nog moeten doen.. En dan ook nog eens twee keer enten, omdat het al te lang geleden is..

Maar nu krijg je alleen de kosten van de rijvereniging waar je je bij aansluit en de ponyclub waar je lid van moet worden. Maar ik las dat je al een startkaart had, dus dan ben je dus ook al ingeschreven bij de verenigingen en zo... Dan zou ik gewoon lekker beginnen!!! Geld kost het je dus niet!

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 18:42

Citaat:
Geld kost het je dus niet!

daar heb je niet gelijk in Fredlover.
want elke keer als je start moet je betalen, ok dan niet zoveel maar wel iets.

chip moet je idd hebben als je gaat starten oid.
dat hebben de meesten ook al en anders is het nog maar eenmalig en het is niet superduur, ok wel wat maar niet echt torenhoog.

inenten moet je toch, ook al start je niet (en ook al doe je niks met je paard, ook dan moet ie inge-ent worden aangezien het om ziektes voorkomen gaat, op wedstrijden is dat een pre maar bij veel andere dingen waar meerdere paarden bijeen komen, zoals op een manege oid, ook).

in de meeste gevallen zit je wel bij een vereniging voor de lessen oid, dat is jaarlijks.

de startkaart is eenmalig aanvragen en betalen, het daarop volgende deel gaat per jaar/seizoen en is wat minder.

en als je dan een wedstrijd start, moet je per wedstrijd betalen (inschrijfgeld, meestal rond de 7,50 gulden!!!, weet niet hoe het nou zit met de euro's aangezien ik in het nieuwe jaar nog niet gestart bent en geen afschrift heb gehad).

geld is geld en je moet het nou eenmaal hebben (zeker als je een paard hebt) maar op zich valt het wel te overleven.

wat meestal wel duur is, is de (eenmalige) aanschaf van de spullen die je ervoor nodig hebt.
zoals een rij-jasje, blouse, plastron, speld, broek, laarzen, handschoenen! ed.
voor je paard een zadel (voor de dressuur mag een vzh, maar liever een dr), dekje, hoofdstel (maar dat heb je meestal al, alleen het dekje misschien niet). en dan moet je natuurlijk nog aan het vervoer denken,
dit zijn de belangrijkste spullen die je nodig hebt (in de ring iig wel), maar je hebt natuurlijk ook spul nodig voor de verzorging ed (wat je dus meestal ook al hebt).

en dan, hoe kom je op het wedstrijdterrrein en terug?
eigen trailer (aanschaf dus) en of geleend of gehuurd oid.

vooral de eenmalige dingen die je moet aanschaffen ed zijn wat duurder, maar als je ze eenmaal hebt, hoef je dat niet weer opnieuw/kun je er vrij lang mee.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-02 22:17

Ik heb: startkaart, tos een chip en sta ingeschreven bij de ponyclub...
en verder heb ik nog nodig: een witte rijbroek, en rijjasje, wit dekje en een plasteron met speld!

Maar je mag niet met martingaal rijden he? en een onderlinge wedstrijd?
En maakt het in de B veel uit of je met of zonder aan de teugel rijden rijdt?

En Tos moet in April geent worden, maar moet dat dan voor de wedstrijden gebeuren? (is altijd netjes bijgehouden)
Verward


Tja een echte Leek.... Haha!