probleem:hulpen schouderbinnenwaarts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Asmila

Berichten: 518
Geregistreerd: 15-10-03
Woonplaats: Nijmegen

probleem:hulpen schouderbinnenwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 22:00

oke ik heb een probleempje ik heb laatst 2 lessen gehad van adb en hij vertelde mij hoe de hulpen waren voor schouderbinnenwaarts maarrrr mijn instructrice blijft bij het standpunt dat het anders is Verward

mijn instructrice zegt: je drukt met je buitenbeen de schouder naar binnen en met je binnenbeen houd je de achterhand tegen zodat die niet van de hoefslag komt door je binnenbeen een stukje naar achter te leggen. met je buitenteugel zorg je er ook voor dat hij recht blijft.

Antoine de Bodt zegt: bijv rechterhand, zet beide teugels en beetje naar rechts zodat deschouder naar binnenkomt, houd hem met je binnenbeen rond en leg je buitenbeen een stukjenaar achter zodat de rest recht blijft behalve schouder dus.

oke wat is nou de juiste hulp en waarom? Ik hoor 2 verschillende dingen dus ik ben een beetje in de war. alvast bedankt!
groetjes Nicole
Laatst bijgewerkt door Asmila op 29-07-04 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 22:02

Antoine heeft gelijk Knipoog

Zoals je instructrice het wil ben je wel heeel ingewikkeld bezig en wordt het meer een soort wijken over de hoefslag, terwijl het meer een inzet van een volte zou moeten zijn die je langer aanhoud door je buitenteugel te begrenzen Knipoog

Asmila

Berichten: 518
Geregistreerd: 15-10-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 22:04

ja oke maarzij had het argument dat als je je buitenbeen naar achter legt dat het paard dan denkt dan hij iets met de achterhand moet doen bijv galop aanspringen travers of wat dan ook, zit ook wel wat in toch?

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 22:11

Nee want je buitenbeen 'waakt' alleen, het werkt niet in Knipoog Op een volte doe je dat toch ook? Dan gaat ie ook niet in travers Lachen

Het paard moet echt de schouder naar binnen zetten en moet om je binnenbeen gebogen zijn. Daarbij laat hij zijn heup wat zakken om met het binnen achterbeen wat verder onder te treden. Als je je binnenbeen achter de singel doet, dan belemmer je het ondertreden doordat hij gaat scharen.

Als je paard goed aan de hulpen staan zou het op de manier van Antoine ook het makkelijkst gaan als je het mij vraagt

Seventje

Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: ergens in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 22:11

Antoine heeft toch wel gelijk:

Zo heb ik het ook geleerd. Het is zo dat je door je eigen schouders een beetje naar binnen te verplaatsen (wel horizontaal blijven) je paard om je binnen been laat buigen maar wel op de hoefslag houd. En met je buiten been hou je je paard voorwaarts. Zeker als ze het een beetje moeilijk vinden gaan ze niet zwalken als ze wat voorwaartser lopen, dat doen ze wel als ze langzamer en minder vlot door stappen.

Asmila

Berichten: 518
Geregistreerd: 15-10-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 22:17

oke thnx, en wat zijn dan de juiste hulpen voor de travers, als ik nu toch bezig ben Knipoog

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 22:25

hahaha :p

Binnenbeen (is het belangrijkst in travers vanwege de begrenzing van de schouder) op de singel, buitenbeen erachter. Aanleuning houden op de buitenteugel en stelling vragen met de binnenteugel. Je eigen gewicht op je binnenzitbeenknobbel houden. Het hoofd van het paard mag niet kantelen, dit kun je evt. oplossen door je binnenteugel iets omhoog te doen.

Let op! tempo is altijd nummero 1 in travers, anders heeft de oefening geen zin. Ik weet niet of je paard het al kan, anders eerst in een vlotte arbeidsstap oefenen en vanuit een hoek of volte je buitenbeen aanhouden.

Ik oefen zelf ook vaak op de volte, gewoon kijken of je zeg maar een volte kan appuyeren als het ware (ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen Knipoog). Het moeilijkste zit em niet in de kont naar binnen krijgen, maar de binnenschouder begrenzen Knipoog althans dat vind ik Schijnheilig
Als dat goed lukt heb je ook een super basis voor je wending om de achterhand Knipoog

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 23:01

Starbreeze heeft helemaal gelijk. Wat jou instructrice verteld is wijken voor het been over de hoefslag. De oefening is schouder binnewaarts. Met je teugels (niet je bit , maar echt de teugels die tegen de hals liggen) neem je de schouder mee naar binnen (dus je buiten teugel duwt de schouder naar binnen). Wel zelf mee schouderbinennwaarts dus je eigen buiten-schouder komt mee naar voren-binnen. Met je zit en benen hou je de achterhand recht op de hoefslag.

Squawk

Berichten: 5692
Geregistreerd: 01-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 00:06

Antoine heeft idd gelijk!

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 00:54

ADB heeft gelijk. Hulpen travers: binnenhand iets van de hals (stelling vragen) buitenhand begrenst, binnenbeen laat paard rechtdoor lopen en reguleert het tempo, buitenbeen achter de singel drukt achterhand naar binnen en ruiter moet druk houden op binnenzitbeenknobbel. (binnenkant lang maken, paarden hebben de neiging om je naar buiten te gooien in travers)

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 01:00

Nog een manier:
Vanuit schouderbinnenwaarts (zie hiervoor) de buiging vasthouden en met de binnenteugel de binnenschouders weer naar buiten leiden. Als je de buiging van SB vast kunt houden (met je buitenbeen) ga je zo over in travers. Nu zijn je schouders in de richting van de hoefslag en je heupen, parallel aan die van die je paard, dus in een hoek met de hoefslag.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 01:06

Da's meer voor gevorderden Don_Marcello. Eerst gewoon de travers maar eens onder de knie krijgen vanuit een kleine volte lijkt me handiger. Dan kan je daar altijd nog mee gaan stunten. (al pak ik het ook vaaak mee in de training)

Danea
Berichten: 81
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 08:54

antoine heeft gelijk, waar heeft jouw instructrice in godsnaam schouder binnenwaarts geleerd??

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 09:08

Ik vraag me af waarom niemand het heeft over wat je met je zit doet. Een schouderbinnenwaarts en travers rijd ik voornamelijk op zit en om impuls te houden gebruik ik mijn binnenbeen iets.

Danea
Berichten: 81
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 09:10

ja dat klopt eigenlijk wel kitty maar misschien vond iedereen dit al logisch of zo.

Asmila

Berichten: 518
Geregistreerd: 15-10-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-04 14:32

allemaal bedankt, asmila kan de travers al wel, maar ik begreep ff niet het verschil tussen de hulpen van sb en travers maar met sb zet je met je teugels de schouder voor

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 14:37

Niks meer aan toe te voegen! AdB heeft gelijk (die hulpen én de zit)!

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 15:15

Asmila schreef:
allemaal bedankt, asmila kan de travers al wel, maar ik begreep ff niet het verschil tussen de hulpen van sb en travers maar met sb zet je met je teugels de schouder voor


Dan kun je nu je instructrice les gaan geven Haha!

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 15:44

Starbreeze schreef:
Dan kun je nu je instructrice les gaan geven Haha!


Haha! Haha!

Toch zie je helaas vaak genoeg dat het verkeerd wordt aangeleerd door instructie.
Zo ook mijn vorige instructrice.

Had laatst ook een discussie met iemand die zei dat het binnenbeen naar achteren moest en het buitenbeen op de singel (wat wél soms eens in een training kan helpen, althans ff met het buitenbeen de binnenhand naar binnen tikken, maar daarna gelijk het buitenbeen naar achteren)!
Ik zei dus ook dat je dan wijken krijgt, maar nee 100 was geen 1.
Dus werd er later aan een jury-lid gevraagd en.......................................
yep.. moi had gelijk (niet dat ik gelijk WIL hebben, maar is wist gewoon zeker dat ik gelijk had )!
Misschien reageert het paard op dat moment wat makkelijker door de achterhand naar buiten de duwen als je je binnenbeen naar achteren legt, maar dit is dat GEEN schouderbinnenwaarts!

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 00:29

Citaat:
Ik vraag me af waarom niemand het heeft over wat je met je zit doet. Een schouderbinnenwaarts en travers rijd ik voornamelijk op zit en om impuls te houden gebruik ik mijn binnenbeen iets.
_________________


omdat de meeste mensen (waaronder ik) nog niet zo rijden dat ze met hun zit het paard kunnen laten doen wat ze willen.
denk ik

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 00:35

Citaat:
ruiter moet druk houden op binnenzitbeenknobbel. (binnenkant lang maken, paarden hebben de neiging om je naar buiten te gooien in travers


Toch beter lezen dan..... Haha!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 01:20

Argh! Ik snap niet dat mensen die zelf niet weten hoe de vork in de steel zit les geven! Zeker over SB en SV zijn er al zoveel die het uit gemak fout doen!

Antoine heeft in dit geval helemaal gelijk!

Stoetman
Berichten: 4
Geregistreerd: 01-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 15:30

Asmila schreef:
oke ik heb een probleempje ik heb laatst 2 lessen gehad van adb en hij vertelde mij hoe de hulpen waren voor schouderbinnenwaarts maarrrr mijn instructrice blijft bij het standpunt dat het anders is Verward

mijn instructrice zegt: je drukt met je buitenbeen de schouder naar binnen en met je binnenbeen houd je de achterhand tegen zodat die niet van de hoefslag komt door je binnenbeen een stukje naar achter te leggen. met je buitenteugel zorg je er ook voor dat hij recht blijft.

Antoine de Bodt zegt: bijv rechterhand, zet beide teugels en beetje naar rechts zodat deschouder naar binnenkomt, houd hem met je binnenbeen rond en leg je buitenbeen een stukjenaar achter zodat de rest recht blijft behalve schouder dus.

Hoi, ik rijdt de schouderbinnenwaarts als volgt: gewicht naar de binnenzijde (daar moet hij immers inbuigen), je maakt je binnenbeen dus iets langer.(Dus niet naar de buitenkant gaan hangen, dan maak je het hem onmogelijk om gebogen opzij te gaan.) Als het goed is ga je op dezelfde manier de volte in. Nu echter geef je binnenbeen iets verder naar achter (niet te veel, ongeveer een handbreedte) waardoor hij de hoefslag blijft volgen. Evt. op de buitenteugel iets begrenzen, ook weer niet te veel anders kan hij niet doorstromen. In ieder geval niet aan de binnenteugel trekken. Hij moet in zijn lijf buigen, niet alleen in de hals. Ik rijd in de M2 steeds een 7 voor dit onderdeel. Als de mijne iets meer wil doorswingen wordt dat zeker een 8.

oke wat is nou de juiste hulp en waarom? Ik hoor 2 verschillende dingen dus ik ben een beetje in de war. alvast bedankt!
groetjes Nicole

Angelo

Berichten: 766
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Prov. Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 15:40

Antoine heeft inderdaad gelijk. Waar wil je anders de lengtebuiging in het sbw vandaan halen als je je binnenbeen naar achteren doet ?? Let maar eens op bij een wedstrijd. volgens mij doen wel 8 van de 10 ruiters hun binnenbeen naar achteren. Moet je ook eens kijken wat er dan met de achterhand gebeurt. Die komt bij een onafgesloten rijbaan vaak buiten de bordjes terecht, omdat hun buitenbeen niet wakend achter de singel ligt. succes.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 18:10

Antoine heeft gelijk. De beenligging die je instructrice aangeeft zou tot renvers kunnen leiden, maar verder... Verward
Denk idd aan de inzet van de volte: de buiging daarvoor is om je binnenbeen, dat kan niet als die naar achteren ligt.
Misschien is het tijd voor andere instructie