Nou raakt ze toch nog haar manen kwijt.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dusi

Berichten: 750
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Ravenstein

Nou raakt ze toch nog haar manen kwijt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-04 13:44

Kom ik gisteren op stal voor een lekker appel te voeren en wat te knuffelen, zie ik dat Dusica een heel stuk van d'r manen kwijt is.
Dusica heeft nogal veel last van zomer exceem, maar dat was dit jaar goed onder controle. Ik dacht dus dat de pensionhouder misschien een dagje was vergeten te smeren. Dat kan tenslotte gebeuren, het is dan ook een experiment van de pension eigenaren omdat vorig jaar niets werkte.
Sta ik Dusi lekker te wassen, ze wordt nogal vettig van dat spulletje, komt Jeanette eraangelopen (vriendin van de pensionhouder).
Ik: "Zonde he, nu gaan de manen er toch nog aan"
Zij: "Ja, nu hebben we iets dat schijnbaar aanslaat, nu wordt ze ineens sociaal'"
Ik: "Hoe bedoel je?"
Zij: "Na bijna twee jaar in de groep als outcast te hebben gestaan, staat ze ineens van de ene op de andere dag gezellig met twee andere te krauwelen."

Ik kan mijn oren niet geloven. Ze staat namelijk al vanaf het begin buiten de groep en werd altijd weggedreven als ze kontakt zocht. Nu is ze ineens dikke maatjes met drie andere uit de groep (en ook nog toevallig wat hoger geplaatste leden).

Dat wordt dus kiezen. Of van die rommel in d'r manen smeren zodat er niet meer in gebeten wordt (met de kans dat het sociale weer afneemt) of dan maar weer wat minder manen voor een tijdje.

Ze heeft nu iig wel een maantop, die had ze vorig jaar niet.


newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:46

moeilijk hoor, ik heb helemaal geen verstand van exceem, dus ik weet niet hoe belangrijk het is dat ze ingesmeerd word, maar als ze heel erg jeuk krijgt is het misschien toch verstandig om te smeren
succes

men neme een kwakkie en een eicel, even roeren en binnen 9 maanden heb je je eigen homemade baby Haha!

Dusi

Berichten: 750
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Ravenstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-04 13:51

Het spul dat erop gesmeerd wordt tegen het schuren en de jeuk, kan geen kwaad en dat blijven ze wel smeren. Alleen was nu onze overpeinzing om er nog iets op te smeren dat de andere paarden van knabbelen weerhoudt. Maar dan is miscchien ook het sociale weer over.
Ach, als het bij die onderste manen (bij de schoft) blijft, dan is het niet zo erg.

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:54

In dit geval zou je je af moeten vragen wat het beste is voor je paardje.. Vind jij het belangrijker dat ze sociaal contact heeft, of liever dat de jeuk minder is??

Ik den kdat ik een combi van beiden zou doen. Bovenop bijv het jeukspul en dan lager het proberen weg te laten.. Zo kunnen ze toch jeuken bij elkaar zonder dat je paard vies ruikt of jeuk heeft Knipoog

Wel een positief bericht als ik het zo lees Knipoog

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:56

Ik vind de suggestie van Tallie1979 wel goed.

Ik vind het wel een positief berichtje Lachen

Dusi

Berichten: 750
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Ravenstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-04 13:57

Antijeuk wordt gewoon over alle mane gesmeerd. Kan geen kwaad voor de andere en het voorkomt schijnbaar niet dat de rest bij haar gaat knabbelen.
Ben iig wel blij dat er eindelijk sociaal kontakt is. Het blijven toch kuddedieren en vond het toch wel sneu dat ze altijd buiten de groep werd geduwd.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:12

Ik zou kiezen voor een Boett-deken.
Die alleen voor de manen en staart is!
Novia heeft een hele Boett, en daar is sociaal contact goed mee mogelijk. Ze staat dan niet bij echte slopers, dat scheelt, maar van manenkrauwen gaat hij niet kapot. Bij mij dan.
Zoiets bedoel ik:
Afbeelding
Ho, ik lees net dat hij nog niet verkrijgbaar is, maar dit staat erbij op de site:
Citaat:
Dit nieuwste model is ontworpen voor paarden die weinig jeuk ontwikkelen, maar net wel hun staart en manen afschuren. Zij kunnen dan beschermd worden door alleen de manen en staart te bedekken. Het unieke materiaal dat gebruikt wordt voor de beschermer is hetzelfde als dat van de volledige eczeemdeken.
Het halsstuk is voor ieder paard een succes, tijdens een buitenrit in de zomer, wanneer de dazen en/of andere muggen hun aanval inzetten!

Levering vanaf 2005

kleur: licht en donkerbruin



zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:26

Juist bij een paard welke last heeft van zomerexceem NEVER NOOIT NIET de manen eraf knippen of manen trekken!!! Dat geeft juist de muggetjes nog meer kans om op de manenkam te prikken en trekken van de manen geeft weer extra irritatie en weer jeuk.

Gewoon lang laten groeien, zo zijn manen gelijk goede muggenverdrijvers als ze gaat schudden met haar hals. Knippen ipv trekken. Goede anti-muggenspray gebruiken en de huid zacht houden met calendula olie achtige smeersels. Een goede zomerexceem deken is ook een must. Jammer dat dit toen nog niet op de markt was voor mijn vorige paard, wat had die er last van...

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 15:11

Eleonoor schreef:
Juist bij een paard welke last heeft van zomerexceem NEVER NOOIT NIET de manen eraf knippen of manen trekken!!!

Ik denk dat je ergens te snel overheen hebt gelezen, ik lees nl nergens (of ik ben te snel, kan ook, haha) dat de manen worden afgeknipt of getrokken.
Het komt door geknabbel van andere paarden in de kudde.
Maarreh, jammer dat de mooie uitvindingen pas komen als het paard weg is he.. Dat ken ik hoor!


sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 15:15

Wat fijn dat je paardje nu meer bij de groep betrokken wordt. Ik vind dit persoonlijk belangrijker dan mooie manen. Als ze met elkaar gaan kroelen wordt dit toch alleen bij het onderste gedeelte van de manen gedaan en blijven de rest van haar manen gespaard.

Fijn ook dat dat spul wat je voor de eczeem hebt ook zo goed aanslaat!

Kuikzz

Berichten: 1235
Geregistreerd: 14-01-03
Woonplaats: Tilburg en Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 15:19

vinden de andere paarden haar nu niet juist lekker ruiken? is zoiets mogelijk bij paarden?
ik zou het gewoon zo laten als het nu is, spul tegen de exceem, maar niets tegen de andere paarden. nu ze eindelijk contact heeft zou het haar weer afnemen, dat vind ik toch zielig.


zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 15:22

oops Bloos dat heb je wel eens als je op werk bokt, dan lees je niet alles zorgvuldig, sorry

Dusi

Berichten: 750
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Ravenstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-04 16:20

Kiara: Ze heeft al eens een boett omgehad en is toen dagenlang achterna gezeten. Zodra ze de wei in kwam was het raak. Je zag ze gewoon denken: "Yeeeeeh, het jachtseizoen is ge-opend. Yippieeeee" Geen oplossing dus. Ze probeerden haar zelfs nog op te jagen als ze in een eigen weitje stond. En ook die deken kreeg ze stuk (alleen in een weitje terwijl de rest even binnen stond, lekker schuren tegen de boom).

Eleonoor: Ik knip of trek de manen van mijn paard nooit. Ze is een Lipizzaner en hoort dus eigenlijk flink wat behang te hebben. Antimug spray heeft totaal geen uitwerking bij haar. Die zooi die er nu op gesmeerd wordt gelukkig wel, alleen krijg je dan van dit soort foto's.
Afbeelding


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Otti1977 en 146 bezoekers