Rubbere Matten.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
brithany

Berichten: 96
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: holland

Rubbere Matten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-02 09:15

Hallo,ik zou graag wat meer willen weten over rubberen matten in de stal.
B.V: hoe zien die er uit,hoe dik zijn ze,zitten er gaten in waar de urine doorloop.
En is het dan de bedoeling dat je daar stro op leg.
Want ik kan wel die rubberen matten die in koeienstallen worden gebruikt,maar die vangen volgens mij geen urine op?
Groetjes Brithany. Party!! Party!! Party!! Party!! Party!! Party!!



Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 09:22

Ze verkopen hele geschikte rubber-matten bij Divoza, mischien kan je op de site kijken, in de brochure staat een hele uitleg over het hoe en waarom....
Die koeienmatten laten inderdaad geen vocht door, die zijn wel handig om onder in de stal te leggen als je bijvoorbeeld een schrapend paard hebt.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 16:39

Ik heb eigenlijk een matige stal voor een paard, maar allè het is toch maar een schuilstal. Ik gebruik ook van die koeienmatten, puur omdat ze gratis waren, en mijn paard ligt nog heel erg veel en ze eet altijd het stro op, en dan moet ze niet op de betonnen vloer liggen. Als je paard binnen komt galloperen en ze remt dan zie je wel even remsporen maar die verdwijnen wel. Het klopt dat ze geen urine doorlaten maar ik heb geen afvoer in de stal dus ongeveer 4 keer per jaar sleur ik die matten eruit, en schuur ze en de stalvloer helemaal schoon met water en daarna met desinfecterend middel. Dit is een rotwerk en het stinkt gigantisch als je de matten optilt maar voor mij wegen de voordelen tegen de nadelen op.
Hopelijk heb je hier iets aan.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 17:48

Ik heb die matten van Divoza. Aan de bovenkant zijn ze egaal en aan de onderkant zitten flinke vierkante noppen waar de zeik door kan weglopen en zijn tevens anti-slip dingen. Ben er nu heel tevreden over, in het begin niet. Was voor mijn pony heel erg wennen.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 17:55

Ik heb ook de Divoza-matten, maar dan die zonder noppen, maar wel de dikkere die ze vroeger hadden.

Als je vochtdoorlatende matten gaat gebruiken moet je natuurlijk wel iets hebben waar het vocht naar toe kan lopen. Dus een put met afvoer of een geultje naar buiten. Of gewoon direkt op het grind zodat het de grond intrekt (MAG NIET bij lage grondwaterstand!!!)

Ze werken echt goed en je gebruikt veel minder stro/houtkrullen. Bijkomend voordeel is dat als je paard gaat liggen dat hij minder kale plekken krijgt op de hakken en het is warmer dan beton.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 17:58

Kawa heeft ook ooit op van die rubberen matten gestaan die in een koeiestal hebben gelegen.
Ik was er dus niet tevreden over.
Er moesten meerdere matten in dan dat de stal .
Hierdoor heb je dus naden waardoor de plas onder de matten kan komen
Elke week haalde ik de matten eruit, die loeizwaar zijn, omdat het dus eronder vreselijk naar amoniak stonk.
Ik heb ze er dus na een tijdje uitgegooid.
Als ju een stal hebt met afvoer onder de matten lijkt het me wel fijn.

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 18:17

Vergeet een ding niet, vliegen zijn dol op kleine gaatjes om eitjes in te leggen. Iemand bij ons op stal had ook van die matten en toen barste het in het voorjaar van de vliegen. Haalde ze die matten uit de stal om ze schoon te maken, vlogen er opeens allemaal kleine, jonge, vliegjes uit.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 18:40

Ik heb van die dikke (8 cm) matten met noppen aan de onderkant. Waterdoorlatend, en 80 x 80 cm per stuk. Ideaal gewoon! Ik heb ze nu bijna 8 jaar, en ze bevallen super! Makkelijk schoon te houden, maar zorg wel dat je een putje hebt in de vloer onder de matten. Anders hoopt de urine zich onder de matten op, en dat wordt heel erg ranzig!
De mijne waren niet goedkoop, maar na 8 jaar heb ik het geld er wel weer uit, omdat ik ook veel minder stro/zaagsel nodig heb.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 19:29

Waar vinden jullie die op divoza? Ik heb net gezoct maar kan ze toch echt niet vinden :S

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers