Paard alleen zielig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Paard alleen zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-04 13:26

Binnen een niet al te lange tijd heb ik een paard aan huis staan (wanneer we een woning gekocht hebben!). Nou wil ik graag van jullie weten of het zielig is om een paard alleen te houden?

Het was de bedoeling om er twee te nemen, maar ik vind het zo moeilijk om een paard te vinden die aan al mijn eisen voldoet (niet dat ik veel eisen heb of zo, maar ik ben ook weer niet heel makkelijk) dat ik er maar aan zit te denken om het bij die ene te houden.

Is dat te doen?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:28

Nee is niet te doen.

En ja het is zielig.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:30

hey

ik denk als je vaak naar je paard gaat dat het wel mee valt.Maar als je merk dat het diertje ongelukkig is kan je alltijd nog een geitje nemen? een dwerggeit is niet zo duur. Ik weet niet of het dier in een stal of weiland staat maar als je een grote stal heb kan het geitje er makkelijk bij. maar dan moet je paard wel met het geitje kunne opschieten

-xxx-willeke

p.s of wat speeltjes

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:31

Nee is niet te doen.

En ja is zielig. Haha! Haha! Haha!

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:31

Paarden hebben behoefte aan (lichamelijk) contact met soortgenoten, het zijn kuddedieren, dus nee, ik vind het niet kunnen. Het wordt een ander verhaal als jouw buurman toevallig ook paarden heeft, en dat ze elkaar overdag op de wei minstens kunnen zien, en dan vind ik het nog niet optimaal.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:32

Een paard is een kuddedier en zonder soortgenoten gaat hij vereenzamen, hoe vaak je ook komt. En eenzaamheid is het ergste wat een paard kan overkomen. Misschien dat een Shetje een idee is?

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:49

Ik zou ook niet een paard alleen zetten. Inderdaad, een paard is een kuddedier, die moet je niet alleen zetten. Jij zou het ook niet leuk vinden altijd maar in je eentje op een afgesloten tennisveld te staan zonder iemand die met je kan spelen en praten. Haha!

Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:51

Neem er dan een shetlandpony bij..

Het is hetzelfde als jij alleen moet gaan zitten en nooit iemand hebt om mee te praten.. Dan voel je je ook verlaten en alleen ( of je moet kluizenaar zijn Tong uitsteken )

Mijn advies: Neem er iig een shet bij Haha! Je paard zal je dankbaar zijn!!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:53

Er bestaan wel paarden die vrij solitair zijn ingesteld en het niet erg vinden om alleen te staan, vaak zelf het alleen staan op zoeken, maar dat zijn absoluut uitzonderingen!
Heb je geen gelegenheid om er een shet bij te nemen of gun een paard een fijne oude dag, dan hoeven je eisen ook niet veel hoger te liggen dan "gezond".

SatansJewel
Berichten: 42
Geregistreerd: 25-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:54

Het is echt niet goed voor een paard om alleen te staan.

Sommige paarden kunnen daardoor zelfs ernstige gedragsproblemen ontwikkelen. En dan heb je een nog groter probleem...

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:55

Mijn oude merrie hebben we ook een tijd alleen gehad, dat was geen enkel probleem. Zij was ook erg op zichzelf. Toen ze later niet meer alleen stond zocht ze eigenlijk nooit contact.
Maar een ideale situatie vind ik het niet.
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 02-08-04 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:55

JAAAAAAAAAAAAA!!!! |Een paard is een kuddedier, die kan je écht niet alleen laten staan!!!

Daisy

Berichten: 2616
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:56

Ik zou een paard niet alleen zetten. Het is en blijft een kuddedier. Inderdaad een shet zou een oplossing zijn

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:56

Er zijn genoeg paarden te koop die niet meer bereden kunnen worden, maar zeker nog een waardig leven als gezelsschappaardje kunnen hebben. Als je toch de ruimte hebt, geef ze een kans.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:58

omdat ze het niet gewend zijn.

Ik vind het houden van 1 paard niet kunnen.
Het zijn groepsdieren, dus 1 soortgenootje vind ik toch wel een must.

kawa springt over stroomlint van 140 om bij een ander paard te zijn en kruipt onder stroom lint van 40 cm door om bij een ander paard te zijn.
En genoeg stroom erop , (jonge ) koeien bleven er een meter vanaf.

Zegt mij dus genoeg.

nirvanahorse
Berichten: 91
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:59

Een paard kun je idd beter niet alleen zetten. een shetlander of een oudere pony kan je paard gezelschap houden, en deze zijn niet erg duur. Als je echt goedkoop uit wilt zijn, kun je beter een robuust ras kopen, die zijn ook nog eens goedkoper in onderhoud.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:02

het is zelfs erg vermoeiend voor jezelf, 1 paard, die vraag constant om aandacht en dat gaat je onbewust slopen. Gewoon een shet erbij dus Knipoog

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:04

Ik vind het niet kunnen, een paard alleen.
Ik zie regelmatig een haf in zijn eentje in een weitje staan. Dat dier straalt triestheid uit.. Beweegt niet, reageert niet.. Heel naar.

Kortom: een gezelschapsshet of zo..

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:07

paarden zijn kuddedieren
niet alleen zetten dus
gezelschap hoeft geen 2e groot paard te zijn een shetje is ook prima gezelschap
en heb je al voor een paar centen

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:09

Ylana schreef:

Het was de bedoeling om er twee te nemen, maar ik vind het zo moeilijk om een paard te vinden die aan al mijn eisen voldoet (niet dat ik veel eisen heb of zo, maar ik ben ook weer niet heel makkelijk) dat ik er maar aan zit te denken om het bij die ene te houden.



je verteld zelf dat je er 2 kunt nemen. Maar omdat je het kiezen moeilijk vind. Je kunt bv gewoon een pony erbij nemen en die af en toe longeren (deze heeft natuurlijk ook aandacht nodig). Met ja andere paard kun je doen wat ze zelf wilt. Ik zou zelf niet het paard alleen laten. Of misschien kun je stalling aan bieden?

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:11

Mijn paard heeft ook tijden alleen gestaan (nog bij de oude eigenaar). Je merkt eniet echt aan haar gedrag dat ze zich alleen voelde ofzo. Wel vond ze het erg gezellig om met een ander mee te gaan op buitenrit.
Ik sta straks voor hetzelfde. Ik wil haar namelijk verhuizen naar een ander adres. Maar daar heeft ze geen dagelijks contact/zicht op andere paarden. Oke, ik wil in de toekomst wel een 2e paardje erbij, maar hoe lang dat duurt weet ik niet.
Het paardje dat nu bij die van mij staat is erg aanhankelijk. Die kan absoluut niet alleen zijn. Als ik op buitenrit gaat doet die ander niets anders als rondjes lopen in de box, weven, hinniken. Als ik dan na een uurtje (of nog vaker: langer) thuiskom is die nat van het zweet.
Dus de eigenaar van dat paardje gaat wel op zoek naar een shet voor erbij.
Ik vind dat het afhankelijk is van het paard of ie alleen kan zijn of niet. Ik denk dat je zelf veel kan opvangen door hem veel af te leiden. Dus veel aandacht schenken, maar bv ook alternatief voeren (hoorde ik van een kennisje, toen zij haar paard alleen had staan knoopte ze hooizakken in de boom (elke keer een andere plek), of aan een hindernispaal. Zodat het beest eerst moest zoeken, en vervolgens moeite moet doen om het lekkers te pakken.

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:20

Mensen, dat is echt niet zielig hoor.. Die van mij staat al een paar jaar alleen. Ik kom er swinters als ik naar school moet 2x op een dag. Nou en hij heeft het harstikke naar zijn zin. Speeltjes in de stal. Radio aan. Genoeg te doen. Komen de hele dag mensen voorbij de stal enzo. Nou zielig vind ik het niet hoor..Met andere paarden naast haar ging ze juist ruzie maken, dus vind het best zo! Lachen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:22

Je hebt altijd uitzonderingen........... die van Roosje (dancer) staat ook graag alleen........... hij heeft veel paarden om zich heen, maar staat het liefst in zn eigen hoekkie

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:25

Het hangt echt af van het paard. Zoals al eerder gezegd is zijn er paarden die juist graag alleen zijn. Maar de meesten kunnen dat niet. Dat heb ik zelf meegemaakt met mijn Shet. Je zou het eventueel kunnen proberen voor een periode, anders een Shet erbij ofzo. Hoewel ik het proberen niet aanraad, want de meesten paarden maak je echt niet gelukkig als ze alleen zijn.

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:25

Het is zielig, die van ons stond ook een tijd alleen door omstandigheden en dat 'ging' maar als ik haar nu zie, na een paar jaar terug met een maatje te staan...zeg ik toch

Niet te doen en HEEL erg zielig Haha!