Wanneer wisselen van tanden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Wanneer wisselen van tanden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-02 20:40

Wanneer wisseld een pony van tanden?
Dribbel is nu 2 jaar en 8 maanden, kan het zijn dat hij al wisseld?

Kwam nl vandaag en merkte dat dribbels boven voortand los zit. Niet alleen los, het bloede ook een beetje en hij leek wel langer. (het tandvlees leek er wel af, waardoor hij langer leek, steekt dus niet uit ofzo)


Wisseld hij nu, of is er iets mis?

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 20:42

Nee, dat is wel erg vroeg. Het wisselen van de tanden gebeurt meestal rond een jaar of 4 à 5...dan rijdt men in de westernsport ook met een bosal.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-02 20:50

Kan er dus het beste even een dierenarts naar laten kijken?
hij kon wel gewoon eten, maar als hij hooi eet blijft het er tussen zitten. Ben er niet echt gerust over maar dacht toen misschien wisseld hij wel. Maar waarschijnlijk echt iets mis? wat denken jullie?

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 20:52

Ik zou er wel even een dierenarts bij laten kijken, want een nog geen driejarig paardje is zeker weten zijn tanden nog niet aan het wisselen. Ik ben er wel blij om dat hij er geen hinder aan ondervindt Lachen Lekker doorknabbelen Vork

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 20:54

Nee hoor. Kan best kloppen dat ie z'n eerste, middelste tanden wisselt. Ergens rond het vierde jaar zal ie z'n laatste, buitenste tanden wisselen. Met wat mazzel vindt je z'n melktanden. Als de volwassen tanden doorkomen en de melktand wil er niet uit, dan zou ik er een dierenarts naar laten kijken. Geen paniek, maar wel opletten dus komende tijd.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 20:55

ikke schreef:
Nee hoor. Kan best kloppen dat ie z'n eerste, middelste tanden wisselt. Ergens rond het vierde jaar zal ie z'n laatste, buitenste tanden wisselen. Met wat mazzel vindt je z'n melktanden. Als de volwassen tanden doorkomen en de melktand wil er niet uit, dan zou ik er een dierenarts naar laten kijken. Geen paniek, maar wel opletten dus komende tijd.


Maar paarden beginnen toch pas rond hun vierde of vijfde jaar met wisselen? Dit paardje is nog geen drie jaar oud! Uitleg alstublieft Haha!

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 21:05

Als ze vier zijn wisselen ze de laatste buitenste tanden, dat is ook inderdaad de reden waarom men in de western dan vaak met een bosal rijdt. Maar de binnenste tanden worden hiervoor al gewisseld.
Uit de paarden- en pony-encyclopedie:
2,5 jaar de middentanden
3,5 jaar de ernaast liggende tanden
4,5 jaar de hoektanden
Aldus Wouter Slob.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-02 21:12

dus hoef me er geen zorgen over te maken? moet ik het niet ontsmetten ofzo omdat het wel open is?

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 21:14

Nee niets aan doen, binnenkort komen er nieuwe Haha!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 21:14

kan prima! Jamaica is bijna 3, en heeft vorige week haar 1e tandje verloren, de andere zit al wel los, maar is er nog niet uit (binneste boventanden).
Alleen het schema van ikke ken ik als:
2,5/3 jaar de middentanden
3,5/4jaar de ernaast liggende tanden
4,5/5 jaar de hoektanden

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 23:47

Ow owkee, weer wat geleerd. En in de westernsport gebruiken ze dan een bosal ipv bit omdat de tandjes achter het bit aan het wisselen zijn? Verward Hoe zit dat?
Hoe wordt dit overigens in de dressuur gedaan? Wat gebruiken ze daar voor vervangend middel?

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 08:19

XoNo schreef:
Nee, dat is wel erg vroeg. Het wisselen van de tanden gebeurt meestal rond een jaar of 4 à 5...dan rijdt men in de westernsport ook met een bosal.


Nou Xono dan wordt het tijd dat jij eens een boekje over paarden gaat lezen voor je er advies over geeft. Haha!

Wisselen gebeurt namelijk al op de volgende leeftijden:
2.5-3 binnensnijtanden
3.5-4 middensnijtanden
4.5-5 buitensnijtanden

Dus het kan heel goed dat dit paardje nu gaat wisselen als de binnensnijtand los zit.
En dit is niet de reden waarom men met een Bosal rijdt hoor (jonge paarden worden namelijk ook gewoon op een bit gereden). Ligt er maar net aan waar het paardje lekker mee loopt, en of de ruiter er mee kan rijden, want een bosal is niet per definitie vriendelijker voor het paardje.

Als je denkt dat je paardje gaat wisselen kun je ze helpen door winterwortelen te geven (van die lekkere grote) en appels. Komende tijd goed in de gaten houden want het gaat heel snel.

Viv

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 18:25

Vippie"]
[quote="XoNo schreef:
Nee, dat is wel erg vroeg. Het wisselen van de tanden gebeurt meestal rond een jaar of 4 à 5...dan rijdt men in de westernsport ook met een bosal.


Nou Xono dan wordt het tijd dat jij eens een boekje over paarden gaat lezen voor je er advies over geeft. Haha!
[/quote]

Sorry, zal het niet meer doen Haha!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 20:01

het wisselen gaat inderdaad supersnel....
ik had dus niets in de gaten bij mirage, geen tanden uit d'r mond zien vallen enzo Haha!
en opeens was ze beide onderhoektanden aan het krijgen.
je zag ze uit het vlees groeien, dat ging met een paar dagen zowat!!!
was leuk om te zien. Jammer genoeg heb ik geen tandje van haar.

olga

Berichten: 1759
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 07:10

Mijn pony wordt in mei 3 jaar en heeft nu al 6 tanden gewisseld ,waarvan ik er 1 heb .
Ik denk dat het verschillend is per paard / pony .