[AR]Tocht van 40 km te doen met shet(s)???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

[AR]Tocht van 40 km te doen met shet(s)???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-04 00:37

Hallo allemaal !

Ik heb in juni met m'n tinker een tocht van 40 km meegereden , het was heel erg leuk om te doen en ik wil graag volgend jaar weer meedoen.
Maar ik heb ook 2 shetlanders en het lijkt me wel leuk om volgend jaar met hun mee te doen. Maar zou dat niet te zwaar zijn voor hun ? Natuurlijk wel met de juiste training vooraf , maar aan de tocht doen voornamelijk grote paarden mee , dus waar die grote aan het stappen zijn moeten de shets waarschijnlijk draven. Of het enkel of 2 span word weet ik nog niet , omdat ik ze dit jaar wil beleren in 2span , maar ik weet niet zeker of dit lukt. Ik heb 2 verschillende wagentjes , een soort sulky en een 4 wielige wagen , voor de tocht lijkt me de 4 wielige geschikter i.v.m het meenemen van spullen (dekens , halster ,eten e.d. ) Verward

Maar stel dat het 2 span niet gaat lukken.... Hoe bepaal ik dan welke shet ik het beste kan gaan trainen voor de tocht? De kleinste (90 cm) heeft er veel meer plezier in voor de wagen dan de grootere (1.10 m ) maar voor de kleinste is de 4 wielige wagen net wat te zwaar vandaar dat ik toen ook de stuk lichtere sulky gekocht heb (speciaal voor de kleinste)

Wie kan mij een beetje helpen met deze beslissing ? Alvast bedankt ! OK dan!

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 00:55

Tja, mijn vader reed jaren geleden de Vijfheerenlandentocht (die bedoel je toch) met een tweespan minishets van 83 cm. Maar die twee waren wel erg goed getraind en stonden minimaal 4 keer per week voor de wagen voor een stevige rit. Maar dan liepen ze ook kwik en fit mee hoor, ze kwamen vaak veel frisser over de streep dan bijvoorbeeld de Friezen.

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 09:10

Is 20 cm verschil niet erg groot voor in een twee-span??

Ik zou zeggen, begin met allebei te trainen, je merkt vanzelf wie er meer zin in heeft en het beter aankan, lange tochten te maken.

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 09:36

ik deed vroeger met mijn shet elk jaar een tocht van 40 km, naar ons zomerhuisje bij het strand. We hebben het 2 keer rijdend gedaan, en dan in 2 dagen, maar voornamelijk omdat het voor mijn zus en mij te vermoeiend was (we waren 10 en 12 en omstebeurt rijden) Daarna hebben we het 2 jaar met de kar gedaan, wij hebben best een zware kar en dan met mij, mijn zus en mijn moeder en nog bagage erop. Dan deden we het in 1 keer. Wel liepen er dan geen grote paarden mee dus lekker ons eigen tempo aangehouden. Wij hielden 15 min stap en 15 min draf aan en voor en na een rustpauze een half uur stappen. Inclusief een stop van een uur en meerdere kleinere stops deden we er 10 uur over. Hierbij moesten we ook oversteken via de pont, dus daar was je ook veel tijd aan kwijt. En de grote bruggen (waar vrachtverkeer met 80 km/h overheenging) waren best eng voor mijn pony dus allemaal in een heel rustig tempo. De conditie werd in de maanden ervoor langzaam opgebouwd, zowel met rijden als aangespannen.
We reden dan 3 keer in de week, 3 keer aangespannen en 1 dag rust (vaak lichte longeerarbeid) We begonnen dan met een uur rijden en aangespannen vaak al 2 uur. De weken voordat we weggingen werd er 1 keer in de week een buitenrit gemaakt van 3 a 4 uur en 1 keer een menrit van 4 a 5 uur. De dagen ertussen ongeveer 2 a 3 uur mennen en het rijden 1 a 2 uurtjes naar buiten.

Mijn pony kwam altijd vrolijk aan en was niet erg vermoeid, de dagen erna lekker veel stappen in het zand en in de zee (alleen hij wilde liever dan in volle rengalop over het strand) Mijn shetlander was tijdens deze tochten tussen de 13 en 17 jaar oud

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 10:16

Ik denk dat je tweespan inderdaad een beetje teveel van maat scheeld. De kleinste kan nooit zijn passen aanpassen aan de grootste. Als je in enkelspan rijd en op eigen tempo kan je best wel 40 kilometer rijden mits de pony een goeie basisconditie heeft. Met andere paarden samen zou ik het niet doen. Je moet dan inderdaad nlijven draven wanneer de andere stappen. Draf houd je ukkepuk wel gemakkelijk bij. Mijn pony's zijn in topconditie maar met een enkelspan zou ik mij niet aan die afstand wagen!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 12:45

Ik zou het niet doen, omdat je niet je eigen tempo kunt aanhouden. Opzich is een rit van 40 km wel te doen, maar niet als je het tempo van grote paarden moet aanhouden.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:25

Ik ga met Tessebes mee... maar dan wel in hun eigen tempo.

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 17:33

40 km met Shetten?
40:5=8 uur continu stappen in een voor een Shet hoog tempo.
Kan het?
Is het verstandig?

Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-04 23:50

MoniqueT"]
Tja, mijn vader reed jaren geleden de Vijfheerenlandentocht (die bedoel je toch) met een tweespan minishets van 83 cm.
[/quote]

Ja die bedoel ik ! Er deden dit jaar ook 5 shets mee (2 tweespannen en 1 enkelspan) en die hadden er ook weinig moeite mee. En leken inderdaad aan het eind van de dag minder vermoeid dan de groote paarden. En net wat ik al zei , met de juiste training kom je een eind toch ? Of het tweespan gaat lukken of niet houden we er denk ik maar even buiten Haha! , getraind worden moet er altijd , alleen lijkt het mij dat het voor de pony's minder zwaar word als ze met z'n tweeën voor de kar lopen.

[quote="Albert schreef:
8 uur continu stappen in een voor een Shet hoog tempo.

Het tempo van de tocht is wel regelmatig en redelijk veel stappen tussendoor , ook zijn de rustpauze's tijdens de tocht ook erg goed verdeeld over de gehele 40 km. Er is tijdens de tocht 4x rust , waarvan 3x 20 minuten en 1x een uur tijdens de lunch. Gemiddeld zat er dit jaar zo'n anderhalf uur tussen de pauze's , soms iets langer maar nog vaker wat korter. Dus het is geen tocht die 40 km aan een ruk doorgaat. (Even om misverstanden te voorkomen) Knipoog

Maar mocht het enkelspan worden lijkt het me na enige overwegingen toch wijzer om de grootere te gebruiken (zit ook iets welsh door heen geloof ik) ik denk zelf dat hij wat minder moeite zal hebben om het tempo bij te houden dan de kleinste. Al is hij soms vrij lui Schijnheilig Ik zal even 2 foto's plaatsen om het verschil tussen de 2 duidelijk te laten zien. Ze staan hier allebei met (een deel van) m'n vriend op de foto. (Niet op de gras / hooi buikjes letten aub) Bloos Ze kwamen net na een lange dag vermoeiend grazen Tong uitsteken het weiland uit.
Afbeelding
Dit is Jhonny (degene van 1.10 m)

Afbeelding
En dit is dan Logan m'n stoere ukkepuk van 89 cm

bientoi

Berichten: 550
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: ridderkerk/rijsoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 09:51

ze kunnen het best lopen hoor mijn verzorgshets lopen ook tussen grote paarden een rit van 30 kilometer ze komen natuurlijk wel wat tekort en moeten af en toe draven maar voor de rest ging het wel natuurlijk met de nodige stops.

xxsummyxx

Berichten: 3202
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 11:09

ja als het paard stap dan moet de shetjes meestal wel dribbelen teminste die van mij dat ligt er aan hoe hard je shetje loopt