Jouw visie op Het Westen vs. achtergestelde landen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Jouw visie op Het Westen vs. achtergestelde landen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-04 01:02

Nav het vrouwenbesnijdenis-topic dacht ik dat het misschien interessant is om eens terug te gaan naar de oorzaak. Er wordt veel geroepen over achterlijke culturen en middeleeuwse praktijken; belachelijkheden en dat dit in onze westerse wereld niet voor komt.

Bij deze uitspraken kan je kritisch kijken naar de rol van de Westerse wereld in deze praktijken. ("wij zijn beter ontwikkeld, beschaafder" Oh ja?) Ik wil jullie de volgende twee visies voorleggen:

De groeivisie
De economische groeiontwikkeling van het westen wordt als voorbeeld voor het zuiden genomen. Dit loopt zeg maar 'een paar fasen achter' wat betreft modernisering, en achterstanden zoals analfabetisme, gebrek aan kapitaal, etc

Het imperialismemodel
De nadruk ligt op de geschiedenis van ongelijke externe relaties. In ontwikkelingslanden wordt het goedkoop produceren van onbewerkte grondstoffen gestimuleerd tbv de wereldmarkt. De bewerking tot eindproducten gebeurt veelal in het Westen waarna het product veel duurder op de wereldmarkt komt. Er is een relatie van onderontwikkeling ook wat betreft de migratie - de hoogopgeleiden vertrekken richting het Westen en nemen zo ook de kennis mee
*
Ik ben aanhanger van deze laatste visie en denk daarmee dat wij als 'het westen' een directe veroorzaker zijn van achtergestelde gebruiken, culturen en landen. Ik vraag me alleen af wat wij kunnen doen - en of we uberhaupt de illusie mogen hebben dat we het kunnen - om deze achtergestelde manieren van leven zoals de vrouwenmishandeling, te verbeteren. Is dat aan ons, of is het een ontwikkeling (zoals de eerste visie aangeeft) die zichzelf bij zal trekken?
Ben erg benieuwd naar jullie ideeen hierover!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


Daisy

Berichten: 2616
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 01:10

Ik denk niet dat het vanzelf bij zal trekken. Want hoe lang zijn er al verschillen? Dit lost zich niet zomaar op. Het Westen porfiteerd al zolang van de achtergestelde landen dat dit niet zomaar te veranderen is. Niet alleen omdat de omstandigheden daar anders zijn (denk aan het klimaat enz.), maar ook omdat je de westerse mentaliteit niet zomaar verandert.

Of we er iets aan kunnen doen weet ik ook niet. Als het kan moet het toch wel heel moeizaam gaan, want ik denk dat veel mensen dit veranderd willen zien. Maar veel mensen ook weer niet aangezien ze van deze situatie kunnen profiteren.

Het is een moeilijk vraagstuk wat denk ik nog wel even blijft spelen.

Heb je in je hoofd nog ruimte voor waanzinnige plannen?

............................................................................................................................................................KOM; dans, schreeuw en zing met mij!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Lois_, Akshay, Amazonbot, angelxroos, Duality, ellen05, eva1969, jasmijn16, kwii, linoleum, Maren, Melzazu, Oehlala, Paardennamen, petraaken, Pieke_Gwen, secricible, Suliko, TurboDi, UhNee, Wopkebrok, YandexBot, ynskek en 163 bezoekers