wie heeft een paardenopleiding gedaan!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Meisha

Berichten: 44
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: Rhenen

wie heeft een paardenopleiding gedaan!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-04 17:30

Lieve Paardengekken,

Ik ben Indra en al 20 jaar (hele leven dus..) paardenverslaafd...
Ik wil volgend jaar de opleoding Mederwerker Paardenhouderij en Paardensport gaan doen...

Wie heeft deze (of een andere paardenopleiding) gedaan, en wil mij hier wat over vertellen???


Dankjewel!


XXX Indra

Edit Elles: overschot aan uitroep/vraagtekens uit titel verwijderd


Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 17:59

Misschien is het verstandig om de zoek functie te gebruiken. Er zijn hier al een helehoop topics over geweest. Misschien dat je er iets aan hebt!! Succes.

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 18:49

(Ik weet niet als ik mag reageren) maar ik ga paardehouderij doen medewerker net zoals jij maar dan op het mbo en ik ben 15.

Doe maar gek, alles is al zo "normaal"


Meisha

Berichten: 44
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-04 21:11

Hoi Jolande,

Leuk dat je reageert!

Waar ga je de opleiding doen? En ben je niet bang dat je er na afloop geen werk in kan vinden?

Ik wil dit dolgraag doen, maar ben zo benieuwd hoe andere deze opleiding ervaren, of ervaren hebben....


XXX INni

Meisha

Berichten: 44
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-04 21:30

Dankjewel Unity! Ik heb ff gekeken en er stond inderdaad goeie info bij!

A horse is a horse afcourse, afcourse is a horse a horse....Mr ED!

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 21:32

Ik heb 1,5 jaar de Stoas paardenhouderij opleiding gedaan.

Meisha

Berichten: 44
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-04 21:34

En wat vond je daarvan?

A horse is a horse afcourse, afcourse is a horse a horse....Mr ED!

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 21:35

De opleiding was leuk, de stages en de school wat minder.

Meisha

Berichten: 44
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-04 21:38

Heb je het idee dat je er wat mee kan? En wat was er niet leuk aan?
( fijn dat je zo snel reageert..thanx! )

A horse is a horse afcourse, afcourse is a horse a horse....Mr ED!

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 22:14

vanuit welke school ga jij deze opleiding doen?

zelf zit ik in me 3e jaar van de sport opleiding in deurne, als je vragen heb dan hoor k t wel!

Meisha

Berichten: 44
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-04 22:19

Ik ben van plan om de opleiding op Het Groenhorst college te gaan doen....Dat is qua vervoer nog het beste te doen...
Wat leer je allemaal in de opleiding en heb je het idee dat je later wat mee kan?

Bedankt voor je reactie!

XXX Indra

A horse is a horse afcourse, afcourse is a horse a horse....Mr ED!

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 22:28

Ik heb de 4 jarige opleiding gedaan Kaderfunctionaris Paardenhouderij en Management Lachen

Dit is een van de zwaarste.

Jij hebt het over eigenlijk de lichtste en simpelste.
Hier leer je denk ik vrij weinig nieuws, en ben je eigenlijk niet meer als een veredelde stalhulp.

Hangt er dus vanaf wat je ermee wilt.

Je hebt genoeg bredere georienteerde paardenopleidingen, zodat je ook nog meer kan als alleen "paarden"

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 06:49

Miss_Petit schreef:
Ik heb de 4 jarige opleiding gedaan Kaderfunctionaris Paardenhouderij en Management Lachen

Dit is een van de zwaarste.

Jij hebt het over eigenlijk de lichtste en simpelste.
Hier leer je denk ik vrij weinig nieuws, en ben je eigenlijk niet meer als een veredelde stalhulp.

"


Dit hangt er vanaf. Ik heb de eerste 2 jaren ook weining nieuws geleerd. Heb bijna de hele 4 jarige kaderfunctionaris niet met 2 vingers maar met 2 handen in mn neus doorlopen.
(dit komt oa omdat er van een manegepersoon uitgegaan word!!)

En die veredelde stalhulp, zelfs met een 4 jarige opleiding ben je dat op de meeste bedrijven.

Welk niveau je gaat doen, hangt natuurlijk ook van je eigen kunnen en misschien ook wel kennen af!!

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 09:55

Dan vind ik het stomme ze vragen wel eisen, als minimaal L dressuur L springen...

Maar als je dat hebt bereikt mag ik idd aannemen dat je het meeste uit de eerste 2 jaar wel weet.

Op de meeste bedrijven, maar in principe heb je de papieren om zelf het bedrijf te kunnen runnen.

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 10:36

Meisha schreef:
Hoi Jolande,

Leuk dat je reageert!

Waar ga je de opleiding doen? En ben je niet bang dat je er na afloop geen werk in kan vinden?

Ik wil dit dolgraag doen, maar ben zo benieuwd hoe andere deze opleiding ervaren, of ervaren hebben....


XXX INni


Hey,
Nouja ik hoop dat ik werk kan vinden als ik me studie heb afgerond.
Maar ik wil zo ver komen dat ik later een eigen bedrijf kan opstarten.
Iedereen wil graag van zijn hobby zijn beroep maken en ik wil dat kunnen.
Ook al is er niet veel te verdiennen...

Doe maar gek, alles is al zo "normaal"

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 10:46

Ik volg op het moment de opleiding Paardenhouderij en Management in Barneveld, na de vakantie ga ik beginnen met mijn derde jaar. Ik vind de opleiding wel leuk, maar vooral erg moeilijk.

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

Meisha

Berichten: 44
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-04 14:35

Georgette, heb je het idee dat je echt met paarden bezig bent, of meer met de zakelijke kant?

A horse is a horse afcourse, afcourse is a horse a horse....Mr ED!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 18:28

Ik heb een jaartje de opleiding paardenhouderij in Alkmaar gedaan, 1x per week naar school. Het is een MBO opleiding niveau 2. Dit was in 2001 zo uit mijn hoofd.

Zover ik weet bestond de opleiding nog niet eens zo heel lang en dat wat meer dan duidelijk te merken.
Ik had over Barneveld en Dronten hele goede verhalen gehoord, maar deze opleiding stelde echt niets voor!!!

Leraren die er wel hele vreemde ideeën op na hielden. En ook paste de lesstof slecht bij wat er op de 'werk bedrijven' gedaan moest worden.
Ik werkte al bijna een halfjaar op een opfok- en handelsstal en reed daar de jonge paarden in toen we met school een weekje naar Oenkerk gingen voor de opleiding.
Daar leerde we in welke volgorde we de verschillende borstels moesten gebruiken en hoe we hoeven moesten uitkrabben (maar mochten dit alleen onder begeleiding doen!! Bloos! ).

Nee geen goede ervaring en heb het jaar afgemaakt en ben toen weer terug naar een 'echte' school gegaan Haha!
Of de opleiding ondertussen iets beter is geworden weet ik niet.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 18:37

Meisha schreef:
Georgette, heb je het idee dat je echt met paarden bezig bent, of meer met de zakelijke kant?


Ik heb maar 4 uur in de week praktijklessen. Voor de rest zit ik gewoon in het lokaal. Je hebt wel paardenvakken, maar ook veel gewone vakken, zoals talen, wiskunde, natuurkunde, scheikunde, noem maar op. Aankomend jaar komen er ook vakken bij die te maken hebben met management. Dat is ook wel nodig, want het is de bedoeling dat je in principe een eigen bedrijf kan beginnen met dit diploma.

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

boytjeh
Berichten: 949
Geregistreerd: 19-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 20:33

Ik ga dit jaar paardenhouderij doen in geldermalsen naar een verkloot naar van de orientatie politie wil ik wel eens wat anders dus ga ik maar eens naar een paarden school

marlo
Berichten: 1356
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 22:02

ik heb 2 jaar paardenhouderij gedaan, ik deed ook de 4 jarige mbo opleiding (heb jaar 2 en 3 gevolgd want ik kon 1 overslaan) maar ik vond het ook best simpel, als je een beetje verstand van paarden heb leer je volgens mij niet echt veel nieuws meer. mijn ervaring is ook dat er heel veel mensen uiteindelijk toch niets zien in een baan in de paarden en dat er ook niet veel goede/ leuke banen zijn. van meer dan de helft van de klas weet ik dat ze na de opleiding iets anders gaan doen. ik ben nu alvast gestopt. als je nu al niet bijv. een baantje hebt op een bedrijf, of je ouders/ familie zitten niet in de paarden, dan is het naar mijn idee erg lastig om idd een goede baan te vinen, wat meer is dan stalhulp, ook al heb je dan de 4 jarige mbo opleiding gedaan, want dat steld niet heel veel voor hoor!
tijdens de stages ben je ook voornamelijk een hulp op stal, soms doe je wel leuke dingen, maar plek als betaalde medewerker hebben ze niet voor je hoor. dus ik zou nog maar een goed nadenken of je het niet liever als hobby wil houden, ik in elk geval wel.
veel succes

momenteel paardloos

SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 23:14

Ik doe de 4jarige opleiding Paardenhouderij op het AOC Terra in Groningen.
Ik ga na de vakantie naar het 4e jaar.

Bij ons is er veel praktijkles en stage. Ik heb op een handelsstal.ruitersportzaak stagegelopen,
op een praktijkleerbedrijf voor 'boeren' om het maar even kort te zeggen, op het paardengedeelte ( PTC+ , misschien bekend hier )
Op een friezenfokkerij
28 augustus vertrek ik voor blokstage naar Denemarken, naar een Friezenfokkerij/stoeterij/showstal
Vanaf september naar de Welkoop, i.v.m vervolgopleiding en lichamelijke problemen.

Ik heb via school mijn EHBO diploma paard behaald, mijn koetsiersbewijs enkelspan en dubbelspan.

De eerste 2 jaar veel lessen over de basis gehad, verzorging, training,fokken, voeren, ziektes etc etc.
3e ( en aankomend ) 4e jaar meer op bedrijfsleven en vooral Managen gericht, het is de bedoeling dat we hiermee ook ons eigen bedrijf zouden kunnen opstarten ( met veeeeeel geld en connecties lukt dat heel misschien )

Afgelopen jaar is me erg tegengevallen, ik vond het behoorlijk moeilijk, dat managengedoe, bedrijfsadministratie e.d, eigenlijk niets voor mij.
Maar met een 3e jaar wilde ik het niet afdoen want dan kom je idd niet verder dan stallen vegen.
Met niveau 4 ook slecht hoor, en helemaal nu er zoveel mensen die opleiding gaan doen en er steeds meer van die opleidingen komen.

Ik zelf zal er niets mee kunnen omdat ik een lichamelijk probleem heb waardoor ik geen zwaar werk mag doen ( afgelopen jaar achter gekomen, nu nog steeds in onderzoek wát ik precies heb )
Maar ik maak het toch af omdat ik gewoon dat niveau4 op mn lijst wil hebben staan, dat staat toch weer beter dan 3, ookal ga je iets totaal anders doen.
Ik ga hierna nog Diermanagement doen, ook niveau 4, maar dat kan ik in 2 jaar omdat veel vakken uit de Paardenhouderij hetzelfde zijn.

Meisha

Berichten: 44
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-04 12:35

Dankjwel Sanex, voor je reactie...Het baart me een beetje zorgen dat ik niet echt veel positieve reacties heb gekregen....Maar dit is duidelijke info! Thanx, en succes en strkte met je problemen!

Indra

A horse is a horse afcourse, afcourse is a horse a horse....Mr ED!

SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 14:37

Het is gewoon zo dat je in de paardenwereld veel geld en connecties ( of paardenfamilie ) moet hebben wil je echt geld verdienen.
Een bedrijf opstarten klinkt leuk, maar is heel zwaar en daarbij een beetje overtollig.
Heel veel kleine bedrijfjes starten nu op, maar redden het toch niet omdat ze niet kunnen opboksen tegen de groten die al lang bestaan en naam hebben gemaakt.

Meisha

Berichten: 44
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-04 18:20

ja, dat is natuurlijk zo van die connecties...En gelukkig heb ik die...Dat zal wel een boel schelen denk ik...En een bedrijf opstarten heb ik het geld niet voor....

Ik denk dat ik maar gewoon begin met mederwerker paardenhouderij en paardensport....Dan kan ik nog altijd verder zien toch?

Indra

A horse is a horse afcourse, afcourse is a horse a horse....Mr ED!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dartel, LaDonna75, Leliesan, Saartjuh_b, Tess__ en 29 bezoekers