ik mag in de eerste een pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
z0rr0
Berichten: 3069
Geregistreerd: 19-07-04
Woonplaats: Huizen

ik mag in de eerste een pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-04 20:26

ik mag in de eerste kalas van de middelbareschool een pony
alleen ik weet niet welk ras ik moet nemen
ik ben 1.55 en weeg 38 kilo
en heb volgens mijn pikeur(iemand die les geeft)genoeg ervaring.
wie kan helpen??
xx diana

EbbyT
Berichten: 262
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 20:28

ras maakt niet uit, wat je wilt maar je kan natuurlijk ook nog op zoek naar een rasloze Lachen. Ikzelf ben fan van Shetten, daar zou jij nog net op passen maar zou ik niet doen, kleine welshjes ook niet maar C-ponys gaat best. Ijslanders zijn helemaal leuk, maar das natuurlijk persoonlijk Lachen.
Je vraag is wel erg algemeen he, kan je hem niet beter of niet stellen of echt iets vragen?

Jessminder

Berichten: 192
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 20:32

Ja je kunt beter wat specifieker wezen. Wil je het paard gebruiken voor de sport? Recreatie? Voor de kar?

Een groot paard? Klein paard?

z0rr0
Berichten: 3069
Geregistreerd: 19-07-04
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-04 20:35

recreatie
en ik ben fan van shetjes
maar heb liever een grote pony

EbbyT
Berichten: 262
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 20:37

Gewoon uitproberen van verschillende rassen, om eerlijk te zijn vind ik dit een vraag van neits. Gewoon op zoek gaan en dan zie je wel of de pony papier heeft of niet. Simpel zat toch?

dienetje

Berichten: 1242
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 20:43

Ik zou gaan voor een ijslander, maar misschien kan je ook beter gaan kijke naar pony's. Dan stel je gewoon een lijstje op met dingen van wel en niet en dan ga je een beetje bij fokkers en bij andere mensen met paarde tekoop langs en dan kan je kkijke op je lijstje en zo is de beste manier om een paard te kopen. Als je naar een specifiek ras opzoek gaat mislukt het meestal.

Kelly_oud

Berichten: 197
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Leiden,,

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 20:56

Ik zou voor een arabier gaan zijn leuke beestjes en zijn best groot waar je nog een tijdje op kunt...

Suusiej
Berichten: 2755
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 21:05

Kelly schreef:
Ik zou voor een arabier gaan zijn leuke beestjes en zijn best groot waar je nog een tijdje op kunt...


Een meisje van 11 (zo oud schat ik je ong) met een arabier lijkt me niet zo slim. Zijn egt paarden met superveel pit.
Een Welsh lijkt me goed, er zijn veel maten in en t zijn leuke paardjes

bubbelbee
Berichten: 61
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: nieuwe niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 21:08

hoihoi,
het ligt eraan of je wedstrijden wilt gaan rijden of alleen een gezellige knuffel beer zoekt om mee buiten te rijden.

voor rekreatie zou een fjordenpaard een goede keuze zijn:

* ze zijn ( de meeste tenminste) betrouwbaar
* lief en rustig, echte gezins pony
* niet al te groot 1.35 - 1.50 meter
* geharde pony, zelden ziek of gebreken , kunnen in de winter gewoon in de wei
( deze pony kosten dus niet al te veel geld in onderhoud)
* je kunt er erg veel mee ( dressuur, buiten rijden, mennen, springen)
* geschikt voor beginnende en gevorderde ruiter
* redelijk betaalbaar !!

kortom , een leuke pony om mee te beginnen!!!!!

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 21:17

Suusiej schreef:
Een meisje van 11 (zo oud schat ik je ong) met een arabier lijkt me niet zo slim. Zijn egt paarden met superveel pit.



Pffff ja hoor Rolleyes
Een arabier is zo pittig als dat je hem zelf maakt. Dr zitten ook echte schatjes tussen hoor.
Ik zou niet op een bepaald ras af gaan, misschien kom je wel een leuke kruising tegen.
Wel heel leuk dat je een pony mag! Sucses met je zoektocht.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 21:30

Ik zou eerst geen ijslander nemen... daar zit wel ontzettend veel temperament in. Als eerste pony kun je (vind ik dan Tong uitsteken) beter een pony nemen die je blindelings kunt vertrouwen, waar je bulten plezier mee beleeft en die echt je maatje is. Je kunt altijd nog een pittiger ras nemen joh. Dan bedoel ik trouwens niet dat je een of andere slome knollie moet kopen, maar niet zo'n jong 'wild' ding. Een pony van een jaartje of 10 lijkt mee een betere keus.
Alhoewel... Sikiley is 15 en nog steeds niet echt tot rust gekomen Haha!

Senja

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 21:34

Welsh zijn idd heel veelzijdig.
Ik zou zeggen: neem gewoon lekker een haflinger, maar veel haflingers zijn, laten we het zo zeggen, minder ideaal geschikt voor gevorderde dressuur. Zo beledig ik hopelijk niemand.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar dat is overal.
Dus, Welsh is leuk, paard is helemaal leuk (neem een Trakhener, is helemaaaaaal leuk).
Tsja, je kunt ook een Fries nemen.

Je vraag is zo vaag, dat ik er zelf niet meer uit kom.

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 22:26

ga gewoon wat paardenrijden en kies dan. je vind vanzelf een goed paard....

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 09:19

Geen idee van het ras maar voor een jonge meid, die net naar de middelbare school gaa zijn er andere dingen VEEEEELLLL belangrijker. 1= mak, 2= al wat ervaring(geklasseerde pony of een ex manege pony) 3= simpel karakter, geen dominante muts. 4= hij of zij kan tegen een dag stil staan zonder te ontploffen( wat ouder) zoek onder begeleiding van jouw pikeur naar een geschikte pony en kijk niet naar een ras of kleur of papier, is niet belangrijk.

Pexluvah

Berichten: 443
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: De Geast [Fryslân]

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 10:01

Een New Forest?
Zijn leuke paardjes Lovers

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 10:10

Ik heb vroeger een haflinger gekregen, ook in het 1e middelbaar. Ik was toen 1m65 maar een jaar daarop was ik veel te groot voor de haf. En ik moest haar helaas verkopen. En het klikte heerlijk tussen ons, dus verkopen vond ik heel erg jammer. Ik wil er alleen maar met zeggen dat het verstandiger is om een goed paard te zoeken waar je jaren met toe kan komen.

Roosch

Berichten: 36646
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:12

OOwww meid...Dat zou ik niet doen in de eerste!
Daar krijg je gegarandeerd problemen. Wacht nog een jaartje tot in de tweede Lachen geloof mij Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:17

Met andere woorden: iedereen denkt er anders over Tong uitsteken

En ik ben het met Senja eens: neem een haflinger! hihi

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:18

Quote schreef:
OOwww meid...Dat zou ik niet doen in de eerste!
Daar krijg je gegarandeerd problemen. Wacht nog een jaartje tot in de tweede Lachen geloof mij Lachen

idd, dat dacht ik ook toen ik de titel al las! Mijn vriendin had in de 1e ook een pony(had ze in groep 8 al) maar ik heb af en toe eens een verslag voor haar gescheven/getypt, omdat zij naar haar pony moest! En je wilt niet weten hoeveel huiswerk je krijgt! Ik ga dit jaar naar de 2e, dan krijgen we er een paar vakken bij, dan kan ik ook zeker te weten minder vaak naar mijn verzorgpony!

Roosch

Berichten: 36646
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:18

Ik zit nu in de tweede, ga nu naar de derde, gaat geweldig, heb genoeg tijd maar mag nog geen paardje

desi_verona

Berichten: 564
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:44

ik zou eerst even afwachten hoe het in de 1e gaat en hoeveel tijd je over houd. ik ging naar de 3e toen ik verona mocht gaan verzorgen. daar had ik gelukkig genoeg tijd voor. ik bleek zelfs nog meer tijd over te hebben dus nu verzorg ik in totaal 4 paarden. ik ga nu naar de 4e en hoop dat ik evenveel tijd over houd.

een oude vriendin van mij die begon met rijden toen ze naar de 1e zou gaan, ze is na 5 lessen gestopt omdat ze zoveel voor school moest doen om bij te blijven, dat ze geen tijd meer had om andere dingen te doen. ik zou dus eerst even afwachten hoeveel tijd je aan school moet gaan besteden. de middelbare school is nou eenmaal anders dan de basisschool.

en voor de rest: lekker gaan zoeken naar een paardje dat bij je past. niet naar een ras gaan zoeken, als de pony maar bij je past dan maakt het ras niet uit

Roosch

Berichten: 36646
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:45

Ja, iig niet in de eerste een pony nemen, dat is niet leuk voor de pony en voor jou luister maar naar mij, de eerste was het poedersuiker jaar ooit! (bij mij dan )

desi_verona

Berichten: 564
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:46

Quote schreef:
Ja, iig niet in de eerste een pony nemen, dat is niet leuk voor de pony en voor jou luister maar naar mij, de eerste was het poedersuikerste jaar ooit! (bij mij dan )


bij mij ook, lekker chaotisch omdat je nog aan allemaal nieuwe dingen moet wennen en moet leren je tijd goed in te delen...

Roosch

Berichten: 36646
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:48

desi_verona schreef:
bij mij ook, lekker chaotisch omdat je nog aan allemaal nieuwe dingen moet wennen en moet leren je tijd goed in te delen...


Ik had vooral problemen met de mensen in de klas Lachen
Maar mss kan de topicstarter eerst maar eens even wennen in de klas en na een halfjaar kijken of ze dit nog steeds vindt

SuuSkeBaB
Berichten: 195
Geregistreerd: 02-08-04
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:08

haflinger.. zij ook betrouwbaar!.. en je kunt ze voor recreatie gebruiken én als knuffelbeer..