Bloeddonor?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Bloeddonor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-04 16:54

Ik heb me net aangemeld om mijn bloed te laten testen, zodat als het helemaal in orde is ik donor kan worden.

Toen vroeg ik me af of er hier veel bokkers waren die bloed geven.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 16:55

Ik mag niet, heb tattoages...

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-04 16:57

Goh, dat wist ik niet eens zeg! Maar idd, er zit wel wat in!
Thanks Arwen!

Daisy

Berichten: 2616
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 16:59

Ik had mijn bloed ook laten testen, maar had toen een ijzertekort. Nu slik ik ijzertabletten en hoop ik de volgende keer wel te mogen geven. Als ik een keer bloed nodig heb, ben ik ook blij als iemand bloed gegeven heeft dus doe ik dit graag voor andere.

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 17:00

ik durf niet Bloos

ik ben verschikkelijk bang voor naalden, ga van mijn stokkie als ze buisjes bloed nodig hebben.

ik vind het wel super goed van de mensen die het wel kunnen en durven en die het dan ook nog doen ook OK dan!

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-04 17:02

Ja, met die achterliggende gedachte doe ik het dus ook. Ik zou idd ook blij zijn als er voor mij bloed beschikbaar zou zijn als ik het nodig zou zijn.

Nu maar hopen dat het geschikt is! Ik weet niet eens wat voor bloedgroep ik heb! Bloos

*edit: rare typo*

Laantje

Berichten: 2515
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 17:03

LiSSy schreef:
ik durf niet Bloos

ik ben verschikkelijk bang voor naalden, ga van mijn stokkie als ze buisjes bloed nodig hebben.

ik vind het wel super goed van de mensen die het wel kunnen en durven en die het dan ook nog doen ook OK dan!


Hoe herkenbaar! *LOL* Knipoog

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 17:06

LiSSy schreef:
ik durf niet Bloos

ik ben verschikkelijk bang voor naalden, ga van mijn stokkie als ze buisjes bloed nodig hebben.

ik vind het wel super goed van de mensen die het wel kunnen en durven en die het dan ook nog doen ook OK dan!


Precies hetzelfde hier.

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 17:19

LiSSy schreef:
ik durf niet Bloos

ik ben verschikkelijk bang voor naalden, ga van mijn stokkie als ze buisjes bloed nodig hebben.

ik vind het wel super goed van de mensen die het wel kunnen en durven en die het dan ook nog doen ook OK dan!


ik ook niet Bloos Ben echt super bang voor naalden als ik een prikje moet halen bij de dokter oid zit al drie weken van te voren in de stress.
Ben er echt super bang voor. Scheve mond

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 17:32

Ik geef plasma.

(Mag geen bloed geven ivm mijn meestal lage bloeddruk.)

Is ook erg veel nood aan, net zoals aan bloedplaatjesdonoren.

Momenteel ben ik even geschorst (endoscopie gehad en dan moet je zes maanden op non-actief), vanaf oktober mag ik weer Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 17:34

Ik zou het graag doen.
Maar ik heb ME, de medici zijn er nog steeds niet aan uit waarom iemand dat heeft.
Ik durf dus geen bloed te geven uit angst dat ik ME mee geef.
Ik zou het anders graag doen, ik ben helemaal niet bang van naalden met bloedprikken enzo.
Zolang ik kan zien waar ze prikken, vind ik het best.

Daisy

Berichten: 2616
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 17:39

leentje schreef:
Ik geef plasma.

(Mag geen bloed geven ivm mijn meestal lage bloeddruk.)

Is ook erg veel nood aan, net zoals aan bloedplaatjesdonoren.

Momenteel ben ik even geschorst (endoscopie gehad en dan moet je zes maanden op non-actief), vanaf oktober mag ik weer Lachen


Is het ook niet zo dat je vaker plasma mag geven dan bloed? Of zit ik nu helemaal verkeerd?

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 17:42

Zantis schreef:
Is het ook niet zo dat je vaker plasma mag geven dan bloed? Of zit ik nu helemaal verkeerd?


Ik had begrepen dat plasma elk 2/3 weken mocht gegeven worden en bloed om 4/5 weken?

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 17:47

Bloed mag je om de twee maanden geven, maar wettelijk gezien maar vier keer per jaar, dus ze raden aan dat je om de drie maanden bloed geeft.

Plasma mag je om de tien dagen geven, maar wettelijk ook weer maar x aantal keer per jaar, waardoor ze aanraden om om de veertien dagen plasma te geven.

Bij mij ligt het nog ietsje ingewikkelder, ik neem namelijk de pil (om medische redenen) en die hormonen mogen niet "doorgegeven worden". Dit wil concreet zeggen dat ik enkel mag plasma geven op de dag dat ik 's avonds met een nieuwe strip begin (en dus net mijn stopweek achter de rug, dus alle hormonen uit mijn lijf).

Een dag per maand dus in mijn geval Knipoog

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-04 17:53

Hey! Ook dat wist ik niet! Ik slik ook de pil, betekent dat nou dat ik dan ook geen bloed mag geven? Of zit ik er nu helemaal naast? Tong uitsteken

Daisy

Berichten: 2616
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 17:59

Heb ik dat toch nog goed meegekregen op school over dat plasma en bloed. En dat terwijl het al een jaar 4 geleden is dat mij dat verteld is.
Maar dat van de pil wist ik niet. Ik ben ook wel benieuwd of dat ook zo is met bloed geven, want dan moet ik daar ook op letten.

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-04 18:04

Ik ben benieuwd wat ze als antwoord geven bij de bloedbank als ik ga testen. Als dat zo is valt er natuurlijk weer een grote groep af (wel terecht uiteraard).

Daisy

Berichten: 2616
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 18:16

Ja het is eigenlijk heel logisch, want anders krijgen mannen vrouwelijke hormonen in hun bloed. Nou ik hoop in ieder geval dat ik toch mag geven.

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 20:07

ArwenLune schreef:
Ik mag niet, heb tattoages...



????????
daar heb ik nog nooit van gehoord hoor,dat het dan niet zou mogen?!

mijn zus heeft 2 tattoos en geeft ook bloed!

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 20:22

Carlaa schreef:
Hey! Ook dat wist ik niet! Ik slik ook de pil, betekent dat nou dat ik dan ook geen bloed mag geven? Of zit ik er nu helemaal naast? Tong uitsteken


Ik weet niet hoe dat in Nederland gaat, maar hier moet je in Belgiƫ elke keer dat je wil bloed/plasma geven een vragenlijst invullen.
Met onder andere vragen als: heeft u onlangs een operatie/endoscopie gehad? bent u onlangs ziek geweest? heeft u onlangs een vaccinatie gekregen? enz

eentje daarvan is: neemt u op dit moment medicijnen? de meeste mensen denken er niet aan, maar de pil is OOK een medicijn en die moet je daar dus vermelden

De eerste keer zullen ze dan automatisch wel de hele uitleg doen als het belang heeft. (Ik neem ook af en toe medicatie voor mijn lage bloeddruk en die vormt bijvoorbeeld totaal geen probleem.) Bij mij was het zo dat het eerst geen probleem was, tot de regeltjes nog maar eens verstrengd zijn, en toen werd het wel een probleem en mocht ik alleen maar meer op die bepaalde dag komen.

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-04 20:28

Dank je wel voor de info Leentje!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 20:36

Ik ben vreselijk bang voor naalden, anders had ik het wel gedaan.

Maar om mijn steentje bij te dragen, wil ik wel na mijn overlijden transplantatiedonor worden Lachen

fenja

Berichten: 3438
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 20:55

moet je hier voor eerst naar de dokter ofzo want het is niet verkeerd.

Saskia008

Berichten: 1735
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 21:04

nee je moet je volgens mij opgeven als donor (donorcodeciel??)
dan krijg je om de zoveel tijd een kaartje thuis, wanneer je bloed kan geven

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-04 21:07

Donorcodicil (of hoe je het ook schrijft) gaat geloof ik niet om bloed. Ik heb me gewoon ingeschreven via internet bij de bloedbank hier in Emmen en dan krijg ik zo snel ze plek hebben een oproep om me te testen.

Tyrza: dat vind ik ook heel goed! OK dan!