Paard met verlatingsangst?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
EllenR
Berichten: 79
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Gouda

Paard met verlatingsangst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-02 13:13

Ik weet dat paarden kuddedieren zijn maar reageert jullie paard ook zo sterk op het vertrekken van andere paarden?

Ik heb het volgende probleem:
op de vorige stal was de buitenbak langs de stallen gebouwd, zodat de paarden naar de bak konden kijken (en andersom: de paarden in de bak zagen altijd andere paarden staan).
Waar ik nu sta, zijn er twee kleine paddocks naast de buitenbak (waar je je paard even los kunt laten), maar kun je verder geen andere paarden zien.

Nu geeft het geen problemen als er vanaf het begin géén paarden in de paddock staan en ook niet als er de hele tijd wél paarden in de paddock staan. Het probleem begint als er paarden in de paddock staan en die weggehaald worden! Dan raakt mijn paard helemaal in paniek!!!

Ik was zaterdag aan het rijden en de paarden uit de paddock werden weggehaald. Nu reageert Truus altijd wel op andere paarden (kijken), dus dat vond ik niet zo vreemd. Maar toen ze helemaal uit het zicht verdwenen waren, raakte ze echt helemaal van streek. Ze wilde het liefste achter de andere paarden aanrennen en blééf maar kijken naar de plek waar ze verdwenen waren. Ik raakte zelf ook een beetje in paniek, want ik was bang dat ik haar écht niet meer kon houden en dat ze met mij over de rand van de buitenbak zou springen...

Ik ben maar zo goed en kwaad als het ging met haar aan het werk gegaan. Het duurde 10 minuten vóór ik haar aandacht weer bij mij had, maar ontspannen ging het niet.

Het rare is dat Truus helemaal geen 'sociaal paard' is; alle paarden die te dichtbij komen kunnen een trap krijgen. Maar alleen blijven vind ze blijkbaar toch eng? Verward

Hebben jullie hier ook last van? En hoe lossen jullie dat op?


Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 13:46

Heel herkenbaar en heel lastig. Ik heb het probleem nog nooit echt helemaal kunnen verhelpen maar er zijn wel een paar tips. Ten eerste blijf zelf rustig. Dat is een gouden regel bij paarden die gevoelig zijn. Proberen door te gaan met rijden, negeer het gedrag, niet meegaan met het bevestigen van haar gevoel door tegen haar te praten. En vooral, dat soort situaties oefenen. Dat is het enige wat bij mijn paard heeft geholpen.


XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 18:20

Ik had het met een verzorgpaard. Ik reed haar en nog twee anderen, en wanneer ik reed bleven die gewoon op stal. Dat ging meestal niet goed Lachen Als we dan aan het rijden waren en een ander paard gepoetst werd was ze niet meer normaal te rijden, ze bleef kijken, bleef stilstaan voor het hek en gooide me er bijna af Lachen Daarna ben ik haar gaan rijden toen er dus geen paarden gepoetst werden tegelijkertijd, en toen ging het steeds beter.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 20:32

mijn 3 jarige haflinger merrie heeft dit ook.
Is ze van begin af aan alleen? Niks aan de hand.
Gaat haar buurpaard weg? Ook niks aan de hand.
Heeft ze met mijn shetlander, of met haar buurpaard in de bak gestaan, en gaat zij er als laatste uit, draait ze door.
Ben ik met haar (alleen) in de bak bezig, en er loopt een ander paard langs de bak, draait ze door.
Ga ik met haar wandelen, en staat er op de terugweg een paard in de bak (waar ik langs moet) draait ze door.
Ik hoop dus net als jij op goede adviezen

EllenR
Berichten: 79
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-02 14:01

Ik heb het ook nog even voorgelegd bij mijn instructrice en inderdaad: zelf kalm blijven en gewoon door werken zijn de beste adviesen. Helaas is dat makkelijker gezegd dan gedaan...

Haar advies was: continue haar aandacht vragen; ze mag alleen vanuit haar ooghoeken kijken, niet haar hele hoofd draaien; veel kleine volte en overgangen gaan rijden; enz. enz.

Weet iemand of dit gedrag 'over gaat' of in ieder geval minder wordt als ze er wat meer aan went? Zou dit te oefenen zijn (eerst één paard weg, dan weer terugkomen, dan alles weg, en terug komen enz.)? Zou het dan tot haar door dringen dat de paarden wel weggaan, maar óók weer terugkomen en dat er helemaal geen reden voor paniek is???


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: cabochon1, hwn, IASCrawler, Larissa123, SemrushBot, YandexBot en 97 bezoekers